امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 278522
۱۵۸۱
۱
۰
نسخه چاپی

زندگی و آثار ایمانوئل کانت؛ فیلسوفی با نظمی فوق العاده دقیق

زندگی و آثار امانوئل کانت

زندگی و آثار امانوئل کانت

هیچ جنبه ای از فلسفه مدرن غربی وجود ندارد که از تأثیر امانوئل کانت برخوردار نباشد. این فیلسوف بدون آنکه هرگز مجاورت زادگاه خود کونیگزبرگ را ترک کند، مسیر اخلاق، فلسفه اخلاق، متافیزیک و زیبایی شناسی را تغییر داد.

کانت در سال 1724 در کونیگزبرگ، پس از شرق پروس، که در حال حاضر بخشی از روسیه است در یک خانواده متوسط رو به پایین که سازنده افسار بودند، متولد شد.

در دوران کودکی ، کانت برای تحصیلات اولیه به مدرسه Pietist فرستاده شد. در شانزده سالگی در دانشگاه کونیگزبرگ که به آلبرتینا نیز معروف است ثبت نام کرد و در آنجا به فلسفه علاقه مند شد.

وقتی کانت شش سال بعد فارغ التحصیل شد، از نظر مالی نتوانست بلافاصله حرفه دانشگاهی خود را ادامه دهد و بنابراین چندین سال به عنوان معلم خصوصی کار کرد. وی در 31 سالگی به عنوان یک مدرس خصوصی در دانشگاه موقعیتی بدون حقوق دریافت کرد و به طور متوسط بیست ساعت در هفته بر روی مجموعه ای از موضوعات شامل منطق، متافیزیک، ریاضیات و جغرافیای فیزیکی سخنرانی کرد.

فلسفه امانوئل کانت (1724-1804) را می توان به دو شاخه اصلی تقسیم کرد. فلسفه نظری او که متافیزیک را شامل می شود، مبتنی بر درک منطقی مفهوم طبیعت است. دوم، فلسفه عملی او، شامل اخلاق و فلسفه سیاسی، بر مفهوم آزادی استوار است. هر دوی این شاخه ها در تاریخ بعدی فلسفه بسیار تأثیرگذار بوده اند.

علاوه بر آموزش فلسفه غالب ولفی-لایب نیتزی، کانت ایده هایی از خارج از کشور را نیز ترکیب کرد.

دیوید هیوم (1711-1776) و به ویژه ژان ژاک روسو (1712-1778) در اندیشه کانت تأثیرگذار بودند و تأملات خود را در مورد این اندیشمندان با شاگردان خود به اشتراک گذاشت.کانت چندین مقاله مهم را در دهه های اول کار خود در دانشگاه کونیگزبرگ منتشر کرد. اگرچه این مقالات به اندازه آثار بعدی او تأثیرگذار نبودند، اما حاوی بذرهای "فلسفه انتقادی" او بودند.

کانت به عنوان یک دانشگاهی در دانشگاه کونیگزبرگ دارای یک زندگی با نظم و انضباط شدید بود. گفته می شود که روال زندگی او آنقدر سفت و سخت بود که همسایه هایش ساعت پیاده روی بعد از ظهر خود را با او تنظیم می کردند. فقط روزی که امیل ژان ژاک روسو را کشف کرد برنامه اش تغییر کرد.

این نظم و انضباط شخصی به خوبی به او کمک کرد و به او این امکان را داد که تمام انرژی خود را بر توسعه تفکر خود متمرکز کند. با وجود منظم بودن، کانت یک زندگی اجتماعی پر جنب و جوش داشت. کسانی که او را می شناختند او را به عنوان یک سخنران درخشان و همچنین یک استاد جذاب توصیف کردند. او اغلب در خانه مهمانی برپا می کرد و از شخصیت های برجسته صحنه اجتماعی کونیگزبرگ بود.

کانت اولین اثر مهم خود، نقد عقل محض را تا سال 1781 در 57 سالگی منتشر نکرد. این کتاب نتیجه بیش از یک دهه تأمل بود که در آن هیچ چیز مهم دیگری منتشر نکرد. با این حال، آن به سرعت شهرت او را در سراسر اروپا تثبیت کرد و دوره ای را آغاز کرد که در آن کانت ماندگارترین آثار خود را به چاپ رساند.

زمینه های تأثیرگذار او درباره متافیزیک اخلاق (1785)، چاپ دوم نقد عقل محض، نقد عقل عملی (1788) و نقد قدرت قضاوت (1790) همه در یک دهه آینده دنبال شد. این آثار، با ترکیب "فلسفه انتقادی" کانت، شهرت بین المللی برای وی به ارمغان آورد و بر فلسفه آلمان تسلط یافت.

کانت به تولید آثار مهم در دهه 1790 ادامه داد.

آخرین سخنرانی رسمی کانت در 1796 انجام شد. او در 12 فوریه 1804 درگذشت.

  • منبع
  • حقوق نیوز

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید