امروز: پنج شنبه, ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۵ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۵ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 278242
۸۸۱
۱
۰
نسخه چاپی

زیباترین جاذبه‌های گردشگری ایران که باید تا قبل از 40 سالگی ببینید

بسیاری از جاذبه‌های طبیعی و تاریخی ایران هنوز برای بسیاری از مردم ناشناخته است، در این میان تعدادی از مقاصد شگفت‌انگیز و دیدنی نواحی مختلف ایران را باید در جوانی و با انرژی کامل تجربه کرد

زیباترین جاذبه‌های گردشگری ایران که باید تا قبل از 40 سالگی ببینید

زیباترین جاذبه‌های ایران

ایران با طبیعتی سرسبز، قلل سربه فلک کشیده، جنگلهای وسیع، سواحل نیلگون در شمال و جنوب کشور، کویرها و کلوت دیدنی شهداد در مرکز کشور نه تنها سرزمینی 4 فصل برای سفر است بلکه به عنوان مقصدی فوق العاده برای گردشگران، طبیعتگردان و ماجراجویان هم شناخته می‌شود.

بسیاری از جاذبه‌های طبیعی و تاریخی ایران هنوز برای بسیاری از مردم ناشناخته است، در این میان تعدادی از مقاصد شگفت‌انگیز و دیدنی نواحی مختلف ایران را باید در جوانی و با انرژی کامل تجربه کرد.

در این مقاله لیستی از زیباترین جاذبه‌های ایران که در سطح جهان نیز نظیر ندارد را برایتان آماده کرده‌ایم که بهتر است تا قبل از 40 سالگی برای گشت و گذار در آن بار سفر بسته و لذت‌هایی جدید را تجربه کنید.

زیباترین جاذبه‌های گردشگری ایران که باید تا قبل از 40 سالگی ببینید

قله دماوند و دامنه‌های زیبایش

دماوند مرتفع‌ترین قله ایران در دل رشته کوه البرز است که اگر موفق شوید به فراز آن برسید، در بلندترین نقطه ایران ایستاده‌اید. بدون شک قله دماوند یک از تجربه‌هایی است که کوهنوردان ایران باید قبل از 40 سالگی لذت آن را تجربه کنند. در عین حال اگر کوهنورد نیستید با توجه به دشواری صعود دماوند و نیاز به تجهیزات و تمرین‌های مکرری که دارد، می‌توانید این لذت را دامنه‌های زیبای دماوند تجربه کنید.

دامنه غربی دماوند منتهی به دشت لار است و در تیر ماه مملو از شقایق‌های قرمزی است که دیدن آن خالی از لطف نیست. دشت و دریاچه لار به دلیل حیات وحش و پوشش گیاهی ویژه‌اش، منطقه‌ای حفاظت شده است و برای ورود به آن باید حتما مجوز بگیرید. بعد از ورود به منطقه لار، دنیایی از شقایق‌های زیبا با چشم‌انداز کاملی از قله دماوند منتظر شماست. در عین حال برای نیمه اول سال، دامنۀ شرقی دماوند هم در منطقه ناندل یکی از زیباترین چشم اندازها به ارتفاعات البرز را دارد. این قله مرتفع و زیبا که نمادی از استقامت ایران است در سال 1387 در لیست میراث طبیعی ملی ایران به ثبت رسید و به عنوان اولین مقصد ماجراجویی پیش از 40 سالگی پیشنهاد می‌شود.

زیباترین جاذبه‌های گردشگری ایران که باید تا قبل از 40 سالگی ببینید

غار نمکدان قشم

غار نمکی قشم که در سال 1390 در لیست میراث طبیعی ثبت شد، در فاصله دو کیلومتری سواحل نیلگون خلیج فارس واقع شده و یکی از بهترین ماجراجوییهایی است که می‌توانید پیش از 40 سالگی در جنوب کشور تجربه کنید. غار نمکی قشم مملو از استالاگتیت و استالاگمیت‌های طبیعی در سقف و روی زمین است. علاوه بر این، جالب است بدانید که آب نمکی که کف غاری به صورت دائمی در جریان است، به خارج غار ریخته و چشمه‌های مختلفی را شکل می‌دهد. این غار 6400 متر طول داشته و چشمه‌هایش، آبی شفاف همچون آینه دارد.

زیباترین جاذبه‌های گردشگری ایران که باید تا قبل از 40 سالگی ببینید

قنات و کاریز کیش

حالا که سفر ما به جنوب کشور رسیده‌، بعد از قشم نوبت جزیره زیبای کیش است تا ماجراجویی را در قناتی که 2500 سال قدمت دارد تجربه کنیم. این قنات 16 متر از سطح زمین پایین‌تر است و سقفی از صدف و مرجان دارد. خوب است بدانید که برخی از این صدف‌ها و مرجان‌ها تا 570 میلیون سال عمر دارند.

قنات تاریخی کیش در واقع شبکه‌‌ای از مسیرهای زیرزمینی است که بر اساس معماری ایرانی در مناطق کویری برای هدایت جریان آب‌های زیر زمینی حفر شده است. این قنات با 15 کیلومتر طول مساحتی در حدود 10000 متر مربع دارد.

متاسفانه کاریز کیش دچار فرسودگی شده و قسمت‌های بسیاری را از دست داده، تا اینکه در سال 1378 توسط مهندس حاجی حسینی بازسازی و مقاوم سازی شد. کاریزها معماری کاملا ایرانی داشته و بومی همین نقطه از جهان اند، در نتیجه با چنین قدمتی شاید ماجراجویی در کاریز کیش یکی از مهمترین برنامه‌های سفر به جنوب کشور باشد.

زیباترین جاذبه‌های گردشگری ایران که باید تا قبل از 40 سالگی ببینید

جزیره زیبای هرمز

سه گانه سفر به جنوب با جزیره هرمز کامل می‌شود. این جزیره زیبا با کوه‌های زرد، سفید و قرمز رنگ بدون اغراق یکی از شگفت‌انگیز ترین جزایر خلیج فارس است که تنوع خاکش تا 100 رنگ مختلف را شامل می‌شود. خاک جزیره هرمز به دلیل مواد معدنی و کانیهای مخصوص به رنگ سرخ، بنفش و گلبهی درآمده است. البته جزیره هرمز لقب گنبد نمکی خایج فارس را هم دارد و یکی از بهترین جاذبه‌های ماجراجویانه برای سفر به جنوب کشور است.

شاید تا به حال نشنیده باشید که معدن خاک سرخ جزیره هرمز در رتبه دوم بعد از اسپانیا، خالص‌ترین کانی در سطح جهان است که در صنایع غذایی، تولیدات مواد آرایشی و بهداشتی استفاده می‌شود. جالب است بدانید که خاک تپه‌های جزیره هرمز خوراکی است و معروف ترین آن خاک "گلَک" است که در بین مردم بومی به عنوان ادویه در طبخ غذا، تهیه ترشی و مربا استفاده می‌شود. بر اساس یافته‌های زمین شناسی، جزیره هرمز تقریبا 60 میلیون سال عمر دارد و به دلیل خاک متفاوت، طبقات رسوبی و آتشفشانی، طبقات نمکی به عنوان یک معجزه در علم زمین‌شناسی شناخته می‌شود.

زیباترین جاذبه‌های گردشگری ایران که باید تا قبل از 40 سالگی ببینید

برج خاموشان یزد

برج خاموشان نه تنها جاذبه‌ای زیبا بلکه یکی از مهم‌ترین سایت‌های باستانی ایران و از دخمه‌های تاریخی زرتشتیان محسوب می‌شود که در نزدیکی یزد واقع شده است. ایرانیان باستان اعتقادی ویژه به دنیا و زندگی پس از مرگ داشتند، به همین دلیل درگذشتگان را به دخمه‌های خاموشی برده و سپس اجساد را در محلی مشخص می‌گذاشتند. بر مبنای این اعتقاد کهن، انسان به دلیل گناهان، جسمی ناپاک دارد ولی عناصر چهارگانه طبیعت یعنی آب، باد، خاک و آتش پاک است، در نتیجه نباید پیکر درگذشتگان را در دل خاک یا آتش گذاشت و یا در آب رها کرد.

این اعتقاد منجر به شکل‌گیری سبکی از معماری شد که نتیجه آن را در معبد خموشان می‌توان دید.

دخمه‌های خاموشی، معماری دایره‌ای و بسته داشته و معمولا در ارتفاعات و بالای کوه و در فاصله زیادی از محل زندگی مردم بنا می‌شد. معروف‌ترین برج خاموشان ایران همین برج یزد است که در ۱۵ کیلومتری جنوب شرقی یزد واقع شده و برای ادامه ماجراجویی در مرکز ایران توصیه می‌شود.

زیباترین جاذبه‌های گردشگری ایران که باید تا قبل از 40 سالگی ببینید

دشت کویر

با رسیدن ماجراجویی به مرکز ایران نوبت دشت کویر است. کویر مرکزی ایران با صحرای بزرگ نمک از دامنه های جنوبی البرز شروع شده و با 800 کیلومتر طول و 320 کیلومتر عرض به مرکز ایران می‌رسد.

این کویر دارای گنبدهای نمکی است و به عنوان یکی از قطب‌های حرارتی ایران هم شناخته می‌شود که در تابستان تا 50 درجه سانتی گراد حرارت بالا دارد و با همین دمای اختلاف دمای شب و روز در دشت کویر 70 درجه است.

پوشش گیاهی کویر مرکزی ایران گیاهان شور پسند است و زمین مملو از گل ‌و لای و باتلاق ‌های نمک است. کویر مرکزی ایران را می‌توان یکی از بهترین مقصدهای سفر دانست که به دلیل خطرات بالقوه بیابان و کویر نوردی باید حتما با تجهیزات کامل و به صورت گروهی برگزار شود.

زیباترین جاذبه‌های گردشگری ایران که باید تا قبل از 40 سالگی ببینید

کلوت شهداد کرمان

کلوت شهداد کرمان یکی از شگفت‌انگیزترین جاذبه‌های سراسر ایران است که در سطح جهان مشابه ندارد و سالانه گردشگران زیادی برای لذت بردن از این زیبایی و آرامش به کرمان سفر می‌کنند.

کلوت‌های شهداد کرمان گرم‌ترین نقطه حرارتی در زمین است که در لیست میراث جهانی یونسکو ثبت شده و سالانه تورهای زیادی به مقصد آن برگزار می‌شود.

اما شاید این سوال برای شما هم پیش آمده که کلوت چیست و چگونه شکل گرفته است؟ کلوت‌ها در واقع برجستگی‌هایی است که در یک سطح صاف به چشم می‌خورد و معمولا در رسوبات، فرسایش‌های قدیمی و بافت نرم دریاچه ها شکل گرفته که امروزه به صورت تپه‌های فرسایشی دیده می‌شود. کلوت‌های شهداد کرمان ۱۱ هزار کیلومترمربع وسعت داشته و بر اساس شواهد باستان شناسی حدود ۲۰ هزار سال قبل در اثر فرسایش آب و باد تشکیل شده است.

عامل اصلی شکل‌گیری کلوت در هر نقطه‌ای از جهان باد و آب است. کرمان به دلیل وزش بادهای ۱۲۰ روزه‌ای که از سمت سیستان می‌وزد، موقعیت منحصر بفردی برای شکل‌گیری کلوت‌ها دارد و جالب است بدانید که در هر وزش باد یا بارش باران این کلوت‌ها شکل و رخ تازه‌ای می‌گیرند. با این همه زیبایی و جاذبه جای شک نیست، اگر یکی از مقصدهای ماجراجویی در ایران، کلوت‌های شهداد کرمان باشد.

زیباترین جاذبه‌های گردشگری ایران که باید تا قبل از 40 سالگی ببینید

جنگل‌های ارسباران

ماجراجویی‌های قبل از 40 سالگی بدون جنگل نوردی کامل نخواهد شد و بهترین مقصد جنگل نوردی در طبیعت بکر ایران را باید جنگل‌های ارسباران در مرز ایران با ارمنستان و آذربایجان دانست. این جنگل‌های زیبا از شمال کوه قوشا داغا تا جنوب اهر و رود ارس گسترده شده و بدون شک یکی از زیباترین جنگل‌های ایران است.

جنگل‌های ارسباران از دوره سوم زمین شناسی باقیمانده و از جمله جنگل‌های هیرکانی است که حیات وحش متنوع و پوشش گیاهی ویژه و چشم نوازی دارد. اما گشت و گذار در این جنگل به تنهایی کافی نیست و هیجان گردش در ارسباران با رسیدن به قلعه بابک کامل می‌شود.

زیباترین جاذبه‌های گردشگری ایران که باید تا قبل از 40 سالگی ببینید

قلعه بابک خرمدین در کلیبر

قلعه بابک خرمدین از سایت‌های باستانی مهم آذربایجان است که با توجه به داشتن مسیری تقریبا دشوار، باید آن را با انرژی کامل و کفش مناسب طی کنید. این قلعه بر روی ارتفاعات منتهی به جنگل‌های ارسباران بنا شده و از موقعیت استراتژیکی خاصی برخوردار است. ایران به دلیل قرارگیری در برهه‌های حساس تاریخی و قومیت‌های مختلفی که به تخت سلطنت کشور نشستند، دژهای نظامی بسیاری در ارتفاعات دارد که شاید اوج آن را بتوان برای زمان حسن صباح فرمانروای اسماعیلیان دانست.

قلعه بابک با معماری کاملا دفاعی بنا شده و با توجه به شواهد تاریخی یکی از دژهای نظامی عصر ساسانیان است. این دژ نظامی با سنگ‌های زبره تراش، روش چفت‌ و بست سنگ‌ها و ملات ساروج ساخته در قرون دوم و سوم بعد از سلام مورد مرمت و بازسازی قرار گرفته است.

این دژ مستحکم با قدمتی 1200 ساله در زمان بابک خرمدین محل زندگی وی و پیروانش برای مقاومت در برابر تهاجم اعراب بود. درباره قلعه بابک و تاریخ این دوران ایران روایت‌ها بسیار است که ما قصد ورود به آن را نداریم. تنها این را بخاطر داشته باشید که ماجراجویی در غرب ایران از دل جنگل های ارسباران شروع شده و با توجه به منتهی شدن این جنگل به شهر کلیبر با گردش در قلعه بابک به اوج می‌رسد.

زیباترین جاذبه‌های گردشگری ایران که باید تا قبل از 40 سالگی ببینید

روستای کندوان آذربایجان شرقی

روستای زیبای کندوان در تمام جهان تنها یک نمونه دارد که آن هم در کاپادوکیه ترکیه واقع شده است. این روستای زیبا و بی نظیر در دل صخره‌ها ساخته شده و با عنوان روستای صخره‌ای ایران هم شناخته می‌شود. جالب است بدانید که کندوان تنها روستای صخره‌ای در جهان است که در حال حاضر مردم بومی در آن ساکن هستند.

روایت‌های تاریخی نشان می دهد که 700 سال پیش و در پی تهاجم مغول به ایران مردم در دل زمین و در دل کوه، خانه‌هایی را کنده و برای جان سال به در بردن در آن مخفی شدند. امروزه در نزدیکی جاده کندوان هم پناهگاهی در دل زمین یافت شده که تا 100 نفر گنجایش داده و شاهدی بر این ادعاست.

زیباترین جاذبه‌های گردشگری ایران که باید تا قبل از 40 سالگی ببینید

پل معلق مشگین شهر

پل معلق مشگین شهر در سال 1394 افتتاح شد و در حال حاضر بزرگترین پل معلق در کل خاورمیانه است که بر روی رودخانه خیاوچای در پارک جنگلی خیاوچای بنا شده است. پل معلق آخرین نقطه ماجراجویی در آذربایجان است که 80 متر بالاتر از سطح رودخانه احداث شده و با 2 متر عرض، حدود 365 متر طول دارد. اگر می‌خواهید این هیجان و ماجراجویی را کامل کنید، پیشنهاد ما به شما طی مسیر با زیپ لاین است تا با این ارتفاع هیجان را به اوج رسانده و حسابی از سفر لذت ببرید.

زیباترین جاذبه‌های گردشگری ایران که باید تا قبل از 40 سالگی ببینید

دریاچه مهارلوی شیراز

دریاچه مهارلوی شیراز را باید یکی از زیباترین دریاچه‌های ایران دانست که رنگ صورتی و قرمز متفاوتی داشته و در 15 کیلومتری جنوب شیراز واقع شده است. این دریاچه به دلیل وجود جلبک‌های مخصوص و آب بسیار شور به رنگ قرمز درآمده و جالب است بدانید که به جز این جلبک هیچ موجود آبزی دیگری به دلیل شوری بسیار بالای آب امکان زندگی در شرایط دریاچه مهارلو را ندارد. این آب تبخیر بالایی داشته و همین موجب شده تا رسوبات نمک بسیاری در قسمت‌های مختلف مهارلو قابل رویت باشد. ماجراجویی در ایران را می‌توانید با دریاچه مهارلوی شیراز به پایان رسانده و نه تنها سفر بلکه دنیایی از بهترین تجربه‌های گردشگری را تا پیش از 40 سالگی تجربه کنید.

  • منبع
  • علاءالدین

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید