امروز: شنبه, ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۷ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 287143
۲۷۸
۱
۰
نسخه چاپی

سحر و جادوی طبیعت: سه مقصد بکر و زیبای سیاهکل، ناحیه فراموش نشدنی

سیاهکل این منطقه بکر و سرسبز در دل استان گیلان چنان از گردشگران دلبری می‌کند که هرکس تنها یک‌بار به این منطقه سفر کرده باشد، توانایی دل کندن از آن را هرگز نخواهد داشت.

سحر و جادوی طبیعت: سه مقصد بکر و زیبای سیاهکل، ناحیه فراموش نشدنی

سیاهکل کجاست؟

سیاهکل یکی از شهرستان‌های استان گیلان است که در زبان محلی به آن سی‌کل می‌گویند. سی‌کل در زبان گیلکی به معنای آبادی کنار کوه است. در گذشته‌های دور بسیاری از مردم دیلمان گیلان برای قشلاق به این منطقه می‌آمدند. اما مسیر این ییلاق قشلاق به حدی سخت و طاقت‌فرسا بوده که دیلمی‌ها تصمیم به یکجا نشینی گرفتند. حالا صد و پنجاه سال است که مردمان دیلمان قشلاق خود در آبادی کنار کوه را ترک نکرده‌اند.

لاهیجان و آستانه اشرفیه از شمال، رشت در غرب، رودبار و الموت از جنوب و لنگرود و املش و رودسر از شرق همسایه‌های سیاهکل هستند. این شهر نیز به‌خاطر موقعیت خاص جغرافیایی خود و آب‌وهوای معتدل و مرطوب، مملو از جاذبه‌های توریستی و طبیعی است. در ادامه این مطلب به معرفی چند مورد از جاهای دیدنی سیاهکل گیلان می‌پردازیم.

جنگل سیاهکل

جنگل لاریخانی یکی از اعجاب‌انگیزترین و سرسبزترین جنگل‌های کشور است که در جاده سیاهکل به دیلمان واقع شده است. در انتهای این جنگل فوق‌العاده زیبا، دشتی سرسبز و پهناور قرار گرفته که در دل این دشت چشمه آب‌معدنی لاریخانی واقع شده است. جنگل سیاهکل یکی از بکرترین و دست ‌نخورده‌ترین مناطق جنگلی ایران است. جنگل لاریخانی در ۲۳ کیلومتری روستای پیرکوه واقع شده است.

سحر و جادوی طبیعت: سه مقصد بکر و زیبای سیاهکل، ناحیه فراموش نشدنی

روستای پیرکوه از روستاهای اطراف سیاهکل

یکی دیگر از جاهای دیدنی سیاهکل روستای پیرکوه است که خاص‌ترین و مطلوب‌ترین شرایط آب‌وهوایی را در ایران دارد. روستای پیرکوه را می‌توان زیباترین روستای سیاهکل دانست. نژاد مردم این روستای زیبا کرمانج است و زبان آن‌ها نیز کردی کرمانجی است. نسل مردم این روستا به طایفه بزرگ و خان‌‌های عمارلو برمی‌گردد که همگی از فرزندان محمد سلیم خان هستند. اگر قصد مسافرت به این روستا را دارید از فندق و گردوی این روستا که طعمی بی‌نظیر دارند نیز حتما به‌عنوان سوغاتی خریداری کنید.

روستای پیرکوه از روستاهای اطراف سیاهکل

کاروانسرای تی تی از جاهای دیدنی سیاهکل

در ۲۵ کیلومتری شهر لاهیجان و در ۷۵ کیلومتری شهر رشت، درست در سمت راست ساحل شیم رود و در محل تلاقی آب شیم رود و باباکوه، کاروان‌سرایی تاریخی واقع شده که سال‌ها نظاره‌گر تاریخ پر فراز و نشیب سیاهکل بوده است. قدمت این کاروان‌سرا به دوره صفویان برمی‌گردد. کاروان‌سرای تی تی به‌عنوان یکی از مهم‌ترین آثار تاریخی کشور در سال ۱۳۷۵ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. داستان‌های زیادی درباره تی تی کاروان‌سرا وجود دارد.

بعضی‌ها می‌گویند زمانی شاهزاده خانمی وجود داشته با نام تی تی که عمه یکی از شاهان صفوی بوده، عمه خانم شاه زمانی که از این مکان عبور می‌کرده تصمیم گرفته کاروان‌سرایی با نام خود در این منطقه زیبا و خوش آب‌وهوا بسازد.

داستان دیگری می‌گوید که این کاروان‌سرا در زمان حکومت محلی کیایی که در عصر تیموریان بر لاهیجان حکمرانی می‌کردند، ساخته شد که بعدها در دوره حکومت صفویان نابود شدند. به همین دلیل آثار به‌جامانده از آنان به نام دوره صفویه به ثبت رسیده است. ساختمان کاروان‌سرای تی تی در سیاهکل از سنگ و آجر ساخته شده است.

کاروانسرای تی تی از جاهای دیدنی سیاهکل

سخن پایانی

سیاهکل که تنها پانزده دقیقه از لاهیجان فاصله دارد یکی از زیباترین شهرهای شمالی کشور است که با عبور یک رود از میان آن و جنگل سرسبز و وسیع اطرافش خود به‌تنهایی یکی از زیباترین جاذبه‌های توریستی کشور است. با این وجود جاهای دیدنی سیاهکل هم کم نیست و اگر قصد رفتن به این شهر زیبا را دارید حتما از مهم‌ترین جاذبه‌های دیدنی آن بازدید کنید.

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید