امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 266756
۱۴۵۰
۱
۰
نسخه چاپی

سردرد جنسی؛ علائم + درمان

سردرد جنسی با فعالیت جنسی همراه است به خصوص ارگاسم. ممکن است با بالا رفتن هیجان جنسی متوجه دردی ناخوشایند در ناحیه سر و گردن شوید. یا به طور معمول ممکن است دچار سردرد شدید و ناگهانی درست قبل از ارگاسم یا در حین ارگاسم شوید.

سردرد جنسی؛ علائم + درمان
 

سردرد جنسی چیست ؟

سردرد جنسی سردردی است که قبل و یا در زمان برقراری رابطه جنسی اتفاق میافتد ٬ در زمان به ارگاسم رسیدن و یا فقط بعد از برقراری رابطه جنسی . اغلب درد در پشت سر است ٬منطقه اکسیپیتال (منطقه درک بینایی ) ٬ و یا ممکنه مانند میگرن سردرد در یک طرف سر باشد و یا تمام سر . ممکنه درد مبهمی باشد و یا درد بسیار وحشتناک . سردرد در زمان ارگاسم اغلب به درد چاقو تشبیه شده است .

انواع سردردهای جنسی

1. سردرد مقاربتی 

2. سردرد های جنسی 

3. سردرد ارگاسم

سردرد در زمان رابطه جنسی نوع اول : سردرد خفیف همزمان با آغاز رابطه

این سردرد جنسی نسبتا خفیف fairly mild است و به محض شروع رابطه آغاز می شود. این نوع سردرد باعث دردی می شود که روی گردنتان هم تاثیر گذار است. با وجودیکه می تواند آزار دهنده باشد ولی جدی نیست. به گفته دکتر ریتانو Dr. Reitano برخی افراد با مصرف مسکن هایی نظیر ایبوپروفن دردشان از بین می رود ولی برخی دیگر به داروهای تجویزی نیاز دارند.

سردرد در زمان رابطه جنسی نوع دوم: سردرد بعد از ارضا شدن آقایان

نوع دوم سردرد جنسی تاندر کلپ thunderclap یا سردرد شدید و سرعتی است.این نوع سردرد حین ارگاسم ایجاد می شود و می تواند تا چندین ساعت بعد از آن ادامه پیدا کند. بسیار دردناک تر از سردرد نوع اول است و نیازمند درمان دارویی فوری است. به گفته دکتر ریتانو سردرد تاندر کلپ می تواند نشانه بیماری های جدی مانند خونریزی مغزی باشد. حدود نیمی از افرادی که دچار این سردرد می شوند حین ورزش هم آن را تجربه می کنند. به گفته دکتر ریتانو، همین امر دلیل بالقوه ایجاد این سردرد را نشان نمی دهد:این سردرد ممکن است در اثر افزایش فشار خون هنگام فعالیت ای فیزیکی بوجود آید. افزایش ضربان قلب حین رابطه جنسی به معنی فعالیت فیزیکی زیاد است. به علاوه، آدرنالین آزاد شده حین رابطه جنسی ممکن است به افزایش فشار در مغزتان کمک کند. گاهی هم انقباض عضلات گردن در ایجاد این سردرد مقصرند.

سردرد در زمان رابطه جنسی نوع سوم:سردرد بعد از رابطه جنسی

نوع سوم سردرد جنسی که بسیار نادر است و فقط حدود یک نفر از هر 20 هزار نفر آن را تجربه می کنند.

سردردی است که بعد از رابطه جنسی شروع شده و زمانی که بایستید بدتر می شود. افرادی که دچار این نوع سردرد می شوند اغلب انقباض مغزی دارند و افزایش فشار خون حین فعالیت فیزیکی رابطه جنسی باعث نشت مایع نخاعی می شود که حین ایستادن از مغز چکه می کند. برای پیشگیری از مزمن شدن این سردرد باید قسمتی که دچار نشتی شده را با جراحی مسدود نمایید.

اگر حین رابطه جنسی دچار سردرد می شوید باید با پزشکتان صحبت کنید. نه فقط برای درمان بلکه به دلایل نادری که ممکن است به خاطر خونریزی مغزی، تورم شریان یا لخته شدن خون ایجاد شده باشد.

علت سردرد های جنسی

در مورد این نوع سردرد یافته های کمی در دست است. اما بسیاری از پزشکان بر این عقیده اند که این نوع سردرد به علت افزایش ناگهانی فشار خون در حین رابطه جنسی و علل خصوص در هنگام اوج لذت جنسی است که باعث بروز این سردرد می شود.

از سوی دیگر هیچ شواهدی مبنی بر این قضیه که سردرد مقاربتی در افرادی که به بیماری فشار خون بالا مبتلا هستند شایع تراست، وجود ندارد. همچنین سردرد مقاربتی در افراد جوانتر شایع تر است در حالی که فشار خون بالا در افراد مسن شایع تراست.گاهی اوقات سردرد مقاربتی زمانی رخ می دهد که فرد تحت تاثیر استرس عاطفی شدیدی قرار دارد.

عللی دیگری نیز وجود دارند که می توانند موجب ایجاد این نوع سردرد شوند:

آنوریسم مغزی

ناهنجاری های شریانی. به معنی حلقه های ارتباطی غیر طبیعی بین شریان ها و رگ های موجود در مغز است که در نتیجه موجب خونریزی داخلی در فضا اطراف مغز می شود .

دایسکشن شریانی نیز می تواند موجب این نوع سردرد گردد .

استفاده از داروهای خاص مانند قرص های ضد بارداری خوراکی برخی از عفونت های که باعث التهاب می شوند .

سکته مغزی

بیماری عروق کرونر (CAD)

علائم و نشانه های سردرد مقاربتی

این سردرد ابتدا به شکل مبهم و در دو طرف سر شروع می شود .

می تواند همراه با سفتی گردن و گرفتگی ماهیچه های فک باشد .

سردرد به آرامی و قبل از اوج لذت جنسی شکل می گیرد .

با افزایش هیجان جنسی، سردرد نیز شدید می شود .

علائم جدی همراه سردرد بعد از رابطه جنسی که دلیلی برای نگرانی دارند عبارتند از :

سردرد شدید

از دست دادن هوشیاری

استفراغ

سفتی گردن

سرگیجه

تغییرات در هوشیاری ذهنی

خطرات سردرد های جنسی چیست ؟

سردرد ممکن است نشان وجود بیماری خاصی باشد . مانند ؛

خون ریزی مغزی

تومور مغزی

فشار خون پایین ( که ممکنه بدلیل مصرف برخی دارو ها باشد )

بیماری جدی مهره گردن

التهاب مغز

آزمایشات لازم برای تشخیص علت درد

برای تشخیص علت این نوع از سردرد از آزمایشات زیر استفاده می کنند :

تصویربرداری رزونانس مغناطیسی (MRI)

این آزمون برای شناسایی هر گونه علت جدی برای سردرد و با به کارگیری درست امواج رادیویی مغناطیسی برای ایجاد تصاویر مقطعی از ساختارها داخل مغز به کار برده می شود .

توموگرافی کامپیوتری سی تی اسکن

سی تی اسکن با بهره گیری از اشعه ایکس که در اطراف بدن شما می چرخد تصاویر مقطعی از سر و مغز تولید می کند .

آنژیوگرافی مغزی

این آزمایش برای ارزیابی و تجسم عروق در گردن و مغز به کار برده می شود. در این روش، یک لوله باریک انعطاف پذیر به داخل یک رگ خونی که معمولا در کشاله ران یا یک سرخرگ در گردن است، فرستاده می شود. سپس ماده حاجب به لوله تزریق می شود. در همان زمان با دستگاه اشعه ایکس تصاویری از شریان موجود در گردن و مغز تهیه می شود .

پونکسیون کمری 

در صورتی که بقیه آزمایش ها نرمال باشد اما سردرد ناگهانی همچنان وجود داشته باشد از این آزمایش استفاده می شود. در این روش، مقدار کمی از مایع اطراف مغز و نخاع خارج شده و برای بررسی وجود هر گونه عفونت و خونریزی به آزمایشگاه فرستاده می شود 

سردرد مقاربتی معمولا هر چند وقت یک بار بروز می کند؟

سردرد مقاربتی ممکن است فقط یک بار رخ دهد و دیگر هرگز فرد با آن مواجه نشود.اما در بیشتر مواقع این نوع سردرد چند هفته تا چند ماه فرد را در هر نوبت رابطه جنسی درگیر می کند و سپس به تدریج از بین می رود.

درمان سردردهای جنسی

1.داروهای پیشگیری کننده: اگر سابقه سردرد جنسی دارید و با بررسی پزشکی علت زمینه ساز خاصی در شما پیدا نشد، پزشکتان ممکن است برای شما داروهای پیشگیری کننده ای را تجویز کند تا مرتب آنها را مصرف کنید. 

2.داروهای روزانه: داروهای مسدودکننده بتا (مانند پروپرانولول) که برای درمان فشار خون بالا، گلوکوم (آب سیاه) و میگرن استفاده می شوند، ممکن است روزانه برای پیشگیری از سردرد جنسی تجویز شوند. این داروها فقط در مواردی که حملات سردرد مکرر یا درازمدت است توصیه می شوند .

3. داروهای گهگاهی: ایندومتاسین (داروی ضدالتهاب) یا تریپتان ها (گروهی از داروهای ضدمیگرن) نیز ممکن است حدود یک ساعت پیش از فعالیت جنسی مصرف شوند، تا از بروز سردرد جنسی پیشگیری کنند .

به غیر از این درمان های دارویی، گاهی می توان با متوقف کردن فعالیت جنسی پیش از ارگاسم از بروز سردرد جلوگیری کرد. قرار گرفتن در نقش منفعل در حین فعالیت جنسی هم ممکن است کمک کننده باشد .

دارو هایی که احتمال سردرد های جنسی رو افزایش میدهند شامل:

حشیش

دارو های جلوگیری از بارداری

آمیودارون ( داروی درمان ضربان قلب نامنظم )

پزودوافدرین ( داروی گرفتگی بینی )

دارو های درمان و یا کاهش اختلال نعوظ مانند ویآگرا

تاثیر سردرد بر روابط جنسی

معمولاً زمانی که بدن از هر نوع دردی در رنج است، هیچگونه تمایلی به ایجاد رابطه ندارد. دکتر Stephen F. Grinstead مشاور خانواده و مدیر مرکز ترک اعتیاد در ساکرامانتو کلیف، می گوید:اکثر بیماران من که از سردردهای مزمن و میگرنی رنج می برند، در زندگی زناشویی خود دچار سردمزاجی هستند.بیماران میگرنی می گویند: رابطه جنسی به خودی خود باعث شدت سردردهای آنها می شود. در تحقیقی دیگر گفته شده است که در عده کمی از افراد، یک نفر از هر صد نفر، در زمان ارگاسم یا اندکی بعد از آن، دچار سردرد می شوند. معمولاً سردردهای ناشی از روابط جنسی برای مدت چند دقیقه بعد از رابطه، اتفاق می افتد، اما به ندرت افرادی هستند که تا ساعت ها بعد از نزدیکی از سردرد رنج می برند .

به نظر برخی از افراد مبتلا به میگرن، انجام رابطه جنسی باعث شدت سردرد آنها می شود. خوشبختانه این موضوع فقط برای گروه اندکی از جمعیت مبتلا به میگرن، صحت دارد. او می گوید در حقیقت شواهدی نیز وجود دارد که برخی اوقات انجام رابطه جنسی باعث جلوگیری از بروز سردردهای میگرنی می شود. از آنجایی که رابطه جنسی باعث آزاد شدن اندورفین (کاهش دهنده درد) در بدن می شود، برای برخی افراد انجام آن باعث کاهش سردردهای آنها می شود .

توصیه هایی درباره سردردهای جنسی

1.قبل از هر کاری شریک جنسی خود را از این قضیه مطلع کنید.در غیر این صورت ممکن است سوء تفاهم پیش بیاید. شما بعد از به ارگاسم رسیدن با سردرد مواجه می شوید و به صورت ناگهانی حالتان تغییر می کند و دیگر تمایلی به ادامه رابطه نخواهید داشت. اگر شریک جنسی شما دلیل این قضیه را نداند ممکن است برداشت اشتباهی از قضیه داشته و دچار سوء تفاهم شود.

2.بعد از مصرف داروی مسکن، سعی کنید برای یک تا دو ساعت آرام دراز بکشید.

3.پس اگر با سردرد مقاربتیِ شدید مواجه شُدید بهتر است به پزشک مراجعه کنید. اگر این سردرد واقعا شدید باشد و یا اگر بیش از چند مرتبه رخ بدهد، ممکن پزشکتان شما را به متخصص مغز و اعصاب ارجاع دهد. معمولا اینگونه سردرد ها به کمک آزمایش CTscan و آنژیوگرافی مورد بررسی قرار می گیرند.

4.ممکن است پزشک برای شما مسکن های رایج و بدون نسخه را تجویز کند که باید دو ساعت قبل از رابطه جنسی مصرف شوند.

5.برخی پزشکان نیز ممکن است داروهای دیگری را برای کاهش اضطراب ، فشار خون و ضربان قلب تجویز کنند.

6.نگران نباشید و به قسمت خوب قضیه نگاه کنید که سردرد مقاربتی معمولا بعد از یک دوره که چند هفته تا چند ماه طول می کشد بهبود می یابد و دیگر هرگز عود نمی کند.

هشدار :

تصور نکنید که هر سردردی که بعد از سکس تجربه می کنید لزوماً سردرد مقاربتی است . کارشناسان معتقدند گاهی اوقات ضایعات خوش خیم در مغز یا آنوریسم aneurysms ( اختلال در رگ های خونی ) نیز می توانند موجب سردرد پس از عمل زناشویی در این گونه موارد به پزشک مراجعه کنید .

 

گردآورنده: شیوا ترابی

پایگاه خبری حقوق نیوز

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید