امروز: پنج شنبه, ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۵ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۵ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 278330
۷۲۴
۱
۰
نسخه چاپی

سرماخوردگی: چرایی واکنش متفاوت مردها به سرماخوردگی

وقتی یک مرد سرما می خورد همه چیز خاموش می شود. آنها با بدبختی روی کاناپه هستند - تمایلی به انجام هیچ کاری ندارند (حتی به پزشک مراجعه کنند). اما زنی که سرما خورده است پولش را می گیرد و روز خود را ادامه می دهد.

سرماخوردگی: چرایی واکنش متفاوت مردها به سرماخوردگی

وقتی یک مرد سرما می خورد همه چیز خاموش می شود. آنها با بدبختی روی کاناپه هستند - تمایلی به انجام هیچ کاری ندارند (حتی به پزشک مراجعه کنند). اما زنی که سرما خورده است پولش را می گیرد و روز خود را ادامه می دهد.

ویلیام پولاک متخصص روانشناسی در توضیح این کلیشه می گوید: اگر زنی مبتلا به عفونت ویروسی یا سرماخوردگی باشد به فعالیت های روزمره خود ادامه می دهد و شاید آن را به یکی از دوستان خود یادآور شود. مردان در مورد سرماخوردگی سر و صدا می کنند و یا عصبانی و تحریک پذیر می شوند که مجبورند با آن کنار بیایند.

به بیان ساده تر سرماخوردگی مرد به این ایده اشاره دارد که مردان سرماخوردگی و آنفولانزا را بدتر از زنان درمان می کنند.

اما آیا حقیقتی در این اسطوره وجود دارد؟

علائم سرماخوردگی مردان در برابر زنان

کارشناسان می گویند که مردان و زنان در واقع ممکن است واکنش متفاوتی به سرماخوردگی نشان دهند.

دکتر روبرت ال ورگین رئیس هیئت مدیره آکادمی پزشکان خانواده آمریکا توضیح می دهد که تفاوت کمتر مربوط به جنسیت و بیشتر مربوط به شخصیت است.

او می گوید: من مطمئناً گروهی از بیماران را دارم که با بدن خود بسیار هماهنگ هستند و نگرانی های زیادی در مورد سلامتی خود دارند. بنابراین وقتی سرماخوردگی دارند آن را تا حدی بزرگ می کنند.

ورگین می گوید: این بیماران تمایل دارند فکر کنند که علائم آنها به معنای اتفاق بدتری است. آنها ممکن است یک سرماخوردگی جزئی داشته باشند اما نگران هستند که ذات الریه باشد.

او می گوید: این موضوع هم مردان و هم زنان وجود دارد.

تفاوت‌های بیولوژیکی

در سرماخوردگی مردان ممکن است حقیقتی بیولوژیکی وجود داشته باشد. برخی از مطالعات می گویند مردان هنگام سرماخوردگی علائم بیشتری نسبت به زنان دارند.

کیم تمپلتون جراح در بیمارستان دانشگاه کانزاس می گوید: جنسیت و تفاوت های جنسیتی ممکن است در مورد سرماخوردگی تاثیر داشته باشند. تمپلتون مطالعات گسترده ای در مورد تفاوت جنسیتی در سلامت انجام داده است.

تمپلتون می گوید هورمون جنسی استروژن زنان سرعت تکثیر ویروس را کند می کند. این ممکن است منجر به علائم کمتری شود. ویروس آنفولانزا به دلیل استروژن و نحوه واکنش بدن زن به آن ممکن است در زنان به سرعت منتشر نشود. مطالعات نشان نداده اند که آیا همین در مورد ویروس سرماخوردگی نیز صدق می کند یا خیر.

علاوه بر این بخشی از مغز که دمای بدن را کنترل می کند به دلیل تستوسترون در مردان بزرگتر است. تمپلتون می گوید این ممکن است منجر به افزایش تب در مردان در برابر زنان شود. اما او هشدار می دهد تحقیقات  شفاف نیست.

برخی می گویند این موارد ممکن است تأثیر چندانی نداشته باشند.

آرون ای.گلات رئیس بخش پزشکی بیمارستان های اجتماعات ناسائو جنوبی می گوید: در نحوه واکنش مردان و زنان به بیماریهای عفونی تفاوت چندانی وجود ندارد.

گلات می گوید: تفاوت کمی در مطالعات و اعداد وجود دارد. اما عملاً تفاوت قابل توجهی در سیستم ایمنی بین مردان و زنان وجود ندارد.

سرماخوردگی: چرایی واکنش متفاوت مردها به سرماخوردگی

مردانگی و سرماخوردگی مردان

به گفته پولاک نویسنده کتاب پسرهای واقعی: نجات پسران ما از اسطوره های دوران کودکی عوامل فرهنگی نقش مهمی در ایده سرماخوردگی مردان ایفا می کنند.

پولاک توضیح می دهد که از نظر تاریخی مردان به گونه ای آموزش دیده اند که فکر می کنند باید توانایی بی پایان داشته و هرگز شکست نخورند. بنابراین اگر به هر بیماری مبتلا شویم از آن سود بزرگی می کنیم زیرا به نظر می رسد یک مشکل بزرگ است. این باعث ناراحتی بیشتری می شود زیرا ما باید لغزش ناپذیر باشیم.

پولاک می گوید: به عبارت دیگر یک مرد باید فکر کند که سرماخوردگی او به مرگ نزدیک شده است یعنی مواجه جدی با یک بیماری است در غیر این صورت نباید از آن ناراحت شود. پولاک می گوید: البته او از این موضوع ناراحت است.

در واقع شاید بتوان گفت سرماخوردگی برای مردان موقعیت تناقض آمیزی است، زیرا از یک سو باید توانایی بالای خود را در مواجه با بیماری نشان دهند حتی اگر آن یک سرماخوردگی ساده باشد. همچنین باید این سرماخوردگی نوعی مواجه با مرگ نشان دهند تا بتوانند ناراحتی خود را ابراز کنند. ثانیا از لغزش پذیری خود در بیمار شدن نیز ناراحت هستند. زیرا این فرهنگ وجود دارد که آن ها لغزش ناپذیر هستند.

پولاک می گوید: خوشبختانه بسیاری از مردان این طرز فکر را کنار گذاشته اند. "هر کس گاهی سرما می خورد.

  • منبع
  • حقوق نیوز

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید