امروز: چهارشنبه, ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۴ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۴ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 276976
۹۶۰
۱
۰
نسخه چاپی
Grierson-Gopalan syndrome

سندرم داغ شدن کف پاها یا سندروم گریرسون-گوپالان

سندرم داغ شدن کف پاها یا سندروم گریرسون-گوپالان

داغ شدن کف پاها یا سندرم گریسون – گوپالان

سندرم داغ شدن کف پاها که به آن سندرم گریسون – گوپالان نیز گفته می‌شود یک مجموعه سندرم است که در آن پاها به طور ناراحت‌کننده‌ای گرم و دردناک می‌شوند بطوریکه درد آن ممکن است در خواب شما اختلال ایجاد کند.

بسیاری از افراد از داغ شدن و افزایش دمای پاها در هنگام شب رنج می برند، به گونه ای که این مشکل خواب راحت را از آنان می گیرد و باعث می شود، دچار بی خوابی شوند؛ هر چند این حالت به هنگام روز نیز ممکن است رخ دهد، شب ها شدت بیشتری پیدا می کند.

 علائم ممکن است از خفیف تا شدید باشند. گرما و درد ممکن است به کف پاها محدود شوند اما ممکن است درد در روی پا، مچ پا و حتی در قسمت ساق پا نیز احساس شود.

 اگر احساس سوزش یا گزگز ادامه یافت یا به مرور زمان تشدید شد و با انجام اقدامات درمانی خانگی بهبود نیافت باید برای تعیین علت به پزشک مراجعه کنید.

سوزش پاها ممکن است یک علامت هشداردهنده از ابتلا به بیماری‌های خطرناکی مانند دیابت ملیتوس، آسیب‌دیدگی عصب‌های محیطی یا سوءتغذیه باشد. در صورتی که ابتلا به دیابت به موقع تشخیص داده نشود یا تحت درمان قرار نگیرد ممکن است باعث ایجاد آسیب‌دیدگی‌های جبران‌ناپذیری در عصب‌های محیطی شود.

علت داغ شدن کف پاها یا سندرم گریسون – گوپالان

داغ شدن کف پا ممکن است دلایل زیادی از جمله کمبود مواد مغذی، عفونت قارچی و بارداری داشته باشد. اما به طور کلی برخی از علت های اصلی داغ شدن کف پا می تواند شامل موارد زیر باشد:

کمبودهای مغذی

سیستم اعصاب بدن برای عملکرد صحیح به مواد مغذی خاصی نیاز دارند. اگر بدن نتواند مواد مغذی را جذب کند با خطر کمبود مواد مغذی و آسیب های عصبی و داغ شدن کف پا مواجهه می شود. کمبودهای فولات، ویتامین B6 و ویتامین B-12 می توانند منجر به شدیدتر شدن نوروپاتی و این اختلال شود. سوء تغذیه و کمبودهای مواد مغذی از موارد زیر ناشی می شوند:

- بارداری
- افزایش سن
- اختلالات اشتها
- سوء مصرف الکل
- وضعیت اقتصادی نامناسب

نوروپاتی دیابتی

یكی از شایع ترین دلایل گرمازدگی و داغ شدن کف پا نوروپاتی دیابتی است. نوروپاتی دیابتی از عوارض ابتلا به دیابت نوع 1 و دیابت نوع 2 می باشد که باعث آسیب دیدگی اعصاب می شود. فرد ممکن است همراه احساس داغ شدن کف پا، علائمی مانند درد، سوزن سوزن شدن و بی حسی در بازوها، دست ها و پا را تجربه کند.

بارداری

زنان ممکن است در دوران بارداری خود به دلیل تغییرات هورمونی که باعث افزایش دمای بدن می شوند، سوزش کف پا را تجربه کنند. علاوه بر آن اضافه وزن در دوران بارداری و فشار بر روی پا و افزایش مایعات کل بدن نیز ممکن است در بارداری در نروپاتی پاها نقش داشته باشند.

یائسگی

یائسگی می تواند باعث ایجاد تغییرات هورمونی شود که این تغییرات به نوبه خود منجر به افزایش دمای بدن و داغ شدن کف پا می شوند. اکثر خانم ها در سنین 45 تا 55 سالگی یائسگی را تجربه می کنند.

سندرم تونل تارسال

سندرم تونل تارسال به شرایطی اطلاق می شود که عصبی که از مچ پا به پا می رسد به دلیل تورم یا آسیب دیدگی فشرده شود. سندرم تونل تارسال می تواند منجر به درد و سوزش در پا شود.

عفونت قارچی

تحقیقات نشان داده است که 15 تا 25 درصد از افراد ممکن است به بیماری پای ورزشکار که یک عفونت قارچی شایع می باشد، مبتلا گردد. این عفونت قارچی می تواند منجر به داغ شدن کف پا شود.

درمان سریع این عفونت بسیار مهم است زیرا می تواند به سایر نواحی بدن و حتی افراد دیگر انتشار پیدا کند.

یکی از شایع ترین علائم پا ورزشکار احساس سوزش، سوزن سوزن شدن یا خارش بین انگشتان پا یا روی کف پا است و فرد ممکن است همراه با سوزش کف پا علائم زیر را تجربه کند:

- تاول های خارش دار روی پاها
- خشکی پوست در کناره ها یا کف پا
- تغییر شکل ناخن های پا که از بستر ناخن دور شده
- ترک خوردن و لایه لایه شدن پوست بین انگشتان یا کف پا
- قرار گرفتن در معرض فلزات سنگین
- قرار گرفتن در معرض فلزات سنگین مانند آرسنیک، سرب یا جیوه می تواند در عملکرد سیستم عصبی بدن تداخل ایجاد کرده و باعث احساس سوزش در پا و دست ها شود.

شیمی درمانی

 شیمی درمانی که بیشتر برای درمان انواع سرطان کاربرد دارد می تواند منجر به آسیب عصبی و بروز علائمی مانند سوزش و سوزن شدن کف پاها و دست ها شود.

بیماری Charcot-Marie-Tooth (CMT)

در بعضی از افراد، این شکل از نوروپاتی ارثی می تواند منجر به داغ شدن و یا سوزن شدن پا شود. CMT باعث اختلالات عصبی در بدن می شود.

بیماری مزمن کلیوی

درصورت ابتلا فرد به بیماری مزمن کلیوی اندام های بدن دیگر قادر به از بین بردن سموم از طریق ادرار نیست. تجمع سموم در بدن می تواند با گذشت زمان منجر به نوروپاتی و سوزش کف پا شود. علاوه بر آن بیماری مزمن کلیوی ممکن است با علائم زیر همراه شود:

- گیجی
- تشنج
- خستگی
- حالت تهوع
- کاهش میزان ادرار
- تنگی نفس غیر قابل توضیح
- کما

کم کاری تیروئید

داشتن سطح پایین هورمون تیروئید یا کم کاری تیروئید می تواند منجر به سوزن سوزن شدن، بی حسی یا درد در پاها، بازوها یا دست ها شود. این احساسات به دلیل کاهش سطح پایین هورمون های تیروئید در بدن و آسیب عصبی رخ می دهد.

اچ آی وی و ایدز

یکی از نشانه های ایدز به خصوص در اواخر مرحله این بیماری نوروپاتی محیطی، و سوزش پا ها می باشد. براساس بنیاد نوروپاتی محیطی، برخی از داروهای ایدز مانند مهارکننده های معکوس ترانسکریپاز معکوس نوکلئوزید (NRTIs) باعث نوروپاتی شود. علاوه بر آن، آسیب اعصاب تقریباً یک سوم از مبتلایان به HIV را تحت تأثیر قرار می دهد.

سوء مصرف الکل

یکی دیگر از دلایل شایع این اختلال، مصرف بیش از حد الکل (نوروپاتی الکلی) است که می تواند منجر به آسیب عصبی در پا و سایر اعضای بدن شود. زیرا الکل در توانایی بدن در جذب و استفاده از برخی مواد مغذی که برای عملکرد صحیح عصبی حیاتی هستند، تداخل ایجاد می کند.

سندرم گیلین باره (GBS)

سندرم گیلین باره، هنگامی رخ می دهد که سیستم ایمنی بدن به سیستم عصبی محیطی حمله می کند. علائم آن شامل درجه های مختلف بی حسی، سوزن سوزن شدن و ضعف در پاها است و می تواند تنه و بازوها را درگیر کند. GBS نوعی اختلال نادر است که از هر 100000 نفر 1 نفر را مبتلا می کند و میزان شیوع آن در مردان و زنان یکسان است.

پلی نوروپاتی التهابی مزمن التهابی مزمن (CIDP)

این اختلال عصبی با اختلال در عملکرد حسی و ضعف پیشرونده در پاها و بازوها در طولانی مدت مشخص و منجر به احساس سوزن سوزن شدن یا سوزش در پا و دست می شود.

اریتروملالژیا

اریترومالالژیا یک بیماری نادر است که به طور عمده پا را تحت تأثیر قرار می دهد و با درد شدید، قرمزی و احساس گرم شدن کف پا و دست مشخص می شود. علائم آن می توانند به طور مداوم یا دوره ای رخ دهد.

واسکولیت

این بیماری که با التهاب رگ های خونی مشخص می شود، می تواند باعث درد و سوزن سوزن شدن در پاها شود زیرا واسکولیت جریان خون به سمت اندام های بدن را کاهش داده و منجر به آسیب بافتی می شود.

سارکوئیدوز

در این شرایط التهابی، گروه های کوچکی از سلول های التهابی به نام گرانولوم روی قسمت های مختلف بدن رشد می کنند و ممکن است پوست یا سیستم عصبی را تحت تأثیر قرار دهن و باعث سوزش و داغ شدن کف پا شود.

عوامل سبک زندگی

پوشیدن کفش های نامناسب و ایستادن یا راه رفتن طولانی مدت، به خصوص در دمای گرم، می تواند منجر به داغ شدن و یا سوزش پا شود.

سندرم داغ شدن کف پاها یا سندروم گریرسون-گوپالان

علائم داغ شدن کف پا یا سندرم گریسون – گوپالان

شایع‌ترین علائم ابتلا به سندرم سوزش پا عبارتند از:

- احساس گرما و سوزش، غالباً در شب تشدید می‌شود.
- بیحسی در پاها و ساق پاها
- درد شدید و تیز
- احساس سنگینی در پاها
- درد مبهم در پاها
- قرمزی پوست یا احساس گرما
- احساس گزگز یا احساس سوزن سوزنی شدن

روش های تشخیص بیماری مرتبط با داغ شدن کف پا

عکسبرداری رادیولوژی، تصویربرداری همچون سی تی اسکن و ام آر آی(MRI) می تواند شما را به تشخیص بیماری مرتبط با داغی کف پا کمک کند. آزمایش خون و ادرار نیز برای بررسی سایر مشکلات احتمالی سودمند است.

راه های پیشگیری از داغ شدن کف پا

- پوشیدن کفش مناسب و اندازه که به پاها فشار وارد نشود
- پوشیدن جوراب نخی و اجتناب از پوشیدن جوراب های بافته شده از الیاف مصنوعی
- استراحت دادن به پاها حتی به اندازه پنج دقیقه در صورت ایستادن مداوم
- عدم مصرف دخانیات و الکل
- مشورت با پزشک

درمان داغ شدن کف پا

اغلب، درمان می تواند ساده باشد. روش های درمانی بر اساس علت های مختلف داغ شدن کف پاها می تواند متفاوت باشد و بیشتر به علت اصلی آن بستگی دارند و عبارتند از:

- تغییر دارو
- مکمل های تیروئید
- مکمل های ویتامین B
- تغییر رژیم غذایی یا دارو برای دیابت
- یک نسخه ضد قارچ برای پای ورزشکار
- تنظیم سطح قند خون برای نوروپاتی دیابتی
- مدیریت شرایط و پیروی از رژیم غذایی برای سوزش ناشی از شرایط التهابی و مزمن

برخی اوقات تغییر نوع و دوز داروهای مصرفی مانند داروهای HIV می تواند در درمان داغی کف پا موثر باشد.

برای درد شدید عصبی، تحریک عصب ممکن است موثر باشد، مانند:

- نور درمانی
- لیزر درمانی
- درمان مغناطیسی
- تحریک عصب الکتریکی

سبک زندگی و درمان خانگی داغ شدن کف پا

پوشیدن کفش های مختلف و مناسب در طول روزهای هفته می تواند یکی از موثرترین راه ها برای کمک به درمان داغ شدن کف پاها باشد. درصورتی که فکر می کنید علت داغی و سوزش کف پای شما ناشی از پوشیدن کفش های نامناسب، عرق بیش از حد و یا عفونت ناشی از پای ورزشکار است می توانید برای بهبود علائم خود راهکارهای زیر را در نظر بگیرید:

- هرگز جوراب و کفش مرطوب نپوشید.
- جوراب های خود را بطور مرتب عوض کنید.
- از پودر کف پا برای جذب رطوبت اضافی پا استفاده کنید.
- در صورت امکان، از ایستادن یا راه رفتن طولانی مدت خودداری کنید.
- پای خود را در نمک های اپسوم یا محلول سیب خیس خیس کنید.
- در هوای گرم، صندل هایی را بپوشید که به جریان هوا در کف پا کمک کند.
- برای کمک به بهبود جریان خون و گردش خون، پای خود را ماساژ دهید.
- سعی کنید جوراب های نخی بپوشید و از عرق کردن پاهای خود جلوگیری کنید.
- در هنگام استفاده از استخرهای عمومی و دوش، فلیپ فلاپ بپوشید تا خطر انقباض پای ورزشکار یا عفونت پای دیگر را کاهش دهد.
- بعد از راه رفتن طولانی مدت و قبل از خواب سعی کنید با قرار دادن پاهای خود در یک حوضچه آب سرد پاهای خود را خنک کنید.
- چند دقیقه پای خود را در آب سرد یا حمام یخ خیس کنید. با این حال، این روش برای افرادی که اریترومالالژیا دارند توصیه نمی شود چون ممکن است به پوست آن ها آسیب برساند.
- یک مکمل زردچوبه مصرف کنید. کورکومین موجود در زردچوبه باعث تسکین دردهای عصبی می شود. کورکومین دارای اثرات محافظتی ضد التهابی، آنتی اکسیدانی و ضد میکروبی است.
- کرم موضعی را که حاوی لیدوکائین یا کپسایسین است، بمالید. لیدوکائین در تسکین درد ناشی از اریترومالالژیا بسیار مؤثر است.

  • منبع
  • روزیاتو
  • پزشکت
  • مرکز آموزشی درمانی فرهنگیان یزد

    دیدگاه

    شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



    کد امنیتی کد جدید