امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 277689
۱۱۱۶
۱
۰
نسخه چاپی
SOLOGAMY

سولوگامی یا ازدواج با خود | چرا افراد با خود ازدواج می کنند؟

مراسم ازدواج با خود، مراسمی است که شبیه با ازدواج معمولی انجام می‌شود. در این مراسم اعضای خانواده یا دوستان می‌توانند به مهمانی و مراسم دعوت شوند. قسمت جالب این جاست که فرد به‌طور خصوصی در یک اتاق می‌رود و در مقابل آیینه به همراه یک شمع خلوت می‌کند

سولوگامی یا ازدواج با خود | چرا افراد با خود ازدواج می کنند؟

سولوگامی یا ازدواج با خود چیست؟

سولوگامی(SOLOGAMY) یا ازدواج با خود، نوعی ازدواج است که در آن فردی با خوش ازدواج می‌کند؛ این نوع ازدواج بیشتر در کشورهای ژاپن، استرالیا، تایوان، بریتانیا، و ایالات‌متحده مشاهده شده می‌شود.

ربکا تریسر، نویسنده کتاب «تمام خانم‌های مجرد، زنان مجرد و ظهور یک ملت مستقل» با جانبداری از این ایده گفته است:

در نسل‌های پیاپی، فشار اجتماعی و اقتصادی زیادی روی زنان وجود داشت که آنان را مجبور می‌کرد برای ثبات زندگی خود، به ازدواج دست بزنند. شخصا به‌عنوان کسی که برای سال‌های طولانی زندگی متأهلی داشته‌ام، می‌دانم نوعی تأکید بر ازدواج وجود دارد که بسیار ناعادلانه است. فرهنگی برای تداوم ازدواج شکل‌ گرفته است که آن را هیجان‌انگیزترین اتفاقی معرفی می‌کند که در زندگی هر کس رخ می‌دهد. با این حال اگر با خودتان ازدواج کنید، می‌توانید بگویید زندگی من همان لذتی را دارد که افراد متاهل تجربه می‌کنند.

سولوگامی یا ازدواج با خود | چرا افراد با خود ازدواج می کنند؟

تاریخچه سولوگامی یا ازدواج با خود

لیندا بیکر  نخستین فردی بود که در سال ۱۹۹۳ به «ازدواج با خود» دست زد. همچنین بوردیو از جمله اولین زنانی است که بعد از طلاق در سن سی‌ سالگی، ازدواج با خود را انتخاب کرد. وی اظهار کرد که این کار او را به رویایی رسانده که در ازدواج اول خود به آن دست نیافته بوده است. بوردیو به مخالفت‌هایی که نزدیکان او با این کار داشته‌اند اشاره کرده و در پاسخ به آنان گفته است: "مجبور نیستید به مراسم ازدواجم بیایید!"

در دهه ۱۹۹۰ ازدواج با خود روندی آرام و کاملا حاشیه‌ای بود و تنها عده معدودی از زنان غربی با این پدیده آشنا بودند. اما در دهۀ بعدی این پدیده به وسیلۀ یک سریال تلویزیونی در سال ۲۰۰۳، به جامعه معرفی شد. شخصیت اصلی داستان در مورد ازدواج با خود فکر می‌کرد. کری برادشاو بعد از اعتراض به این‌که دوستان متأهل او هرگز برای تصمیم او برای مجرد ماندن جشن نگرفته‌اند، ایده ازدواج با خود را به‌طور مستقیم مطرح کرد.

در موردی دیگر در سریال دکتر هو در قسمت عصر فرشتگان، شخصیت اصلی سریال (دکتر) معتقد است کلیسا مخالف ازدواج با خود است و ازدواج سنتی را به یک مسابقه دو جانبه به نام آپلانز تشبیه می‌کند.

در دهه ۲۰۰۰ میلادی علاوه بر فیلم‌هایی که به معرفی این مسئله پرداختند، برخی نشریات نیز اقدام به ترویج سولوگامی به عنوان یک ایده جدید برای زندگی نمودند. همچنین این ایده در کتابی با نام "یک مانیفست برای عاشقانه‌های انعطاف ناپذیر" از  ساشا کاگن نیز به صورت مبسوط معرفی شد .

به تدریج و بعد از گذشت دو دهه از ابداع چنین روشی برای زندگی، این موضوع تاحد زیادی در برخی جوامع مدرن فراگیر شده است که حتی سازمان‌های دولتی نیز بدان توجه نموده‌اند. در همین راستا "افق‌های سیاست کانادا" (یک سازمان دولتی که مسئول تصمیم‌گیری در مورد سیاست‌های عمومی این کشور است)، به این موضوع توجه کرد و درباره آن نوشت:

«تا زمانی که افراد بیشتری زندگی مجردی را انتخاب می‌کنند، مهمانی‌ها و مراسمات مذهبی بیشتری برای مشروعیت بخشیدن به این انتخاب پدیدار خواهد شد. در کشورهای صنعتی تعداد بی‌سابقه‌ای از زنان سی ‌ساله و بالاتر زندگی می‌کنند که با انتخاب الگوی ازدواج با خود، شورشی نمادین را علیه رویکرد قدیمی جامعه برای فشار به زنان مجرد و وادار کردن آنان به ازدواج شکل داده‌اند.»

سولوگامی یا ازدواج با خود | چرا افراد با خود ازدواج می کنند؟

مراسم ازدواج با خود یا سولوگامی

مراسم ازدواج با خود، مراسمی است که شبیه با ازدواج معمولی انجام می‌شود. در این مراسم اعضای خانواده یا دوستان می‌توانند به مهمانی و مراسم دعوت شوند. قسمت جالب این جاست که فرد به‌طور خصوصی در یک اتاق می‌رود و در مقابل آیینه به همراه یک شمع خلوت می‌کند.

در کشورهای مختلف شرکت‌هایی برای برگزاری مراسم ازدواج با خود تاسیس شده‌اند. یک شرکت آمریکایی یک بسته خدماتی به ارزش ۲۳۰ دلار برای مراسم ازدواج با خود ارائه می‌دهد. این بسته پیشنهادهایی را (از گروه موسیقی گرفته تا کارت دعوت مراسم) در بر می‌گیرد. این سایت توسط جواهرسازی جفری لوین تأسیس ‌شده است. در این سایت در مورد سولوگامی نوشته شده است: من معتقدم در سال‌های آینده ازدواج با خود افزایش پیدا خواهد کرد و بیشتر مورد قبول قرار خواهد گرفت.

یک شرکت مسافرتی به نام کیودو در شهر کیوتو ژاپن مراسم ازدواج با خود را برنامه‌ریزی و اجرا می‌کند. خدمات این شرکت برای جشن عروسی سولوگامی، تمام امکانات یک عروسی معمولی را در بر می‌گیرد. این شرکت اظهار کرده است:

این بسته خدماتی یک تجربه بسیار فوق‌العاده است که احساس عزت‌ نفس فرد را افزایش می‌دهد. تومئو سوانو یکی از اولین کسانی است که از این بسته خدماتی استفاده کرده و آن را مانند تجربه بازدید از یک قلعه قدیمی جهانی توصیف می‌کند.

از زمان تأسیس این شرکت، تقریبا ۳۰ زن در سراسر ژاپن با خدمات این شرکت به «عروس تنها» تبدیل‌ شده‌اند.

سولوگامی یا ازدواج با خود | چرا افراد با خود ازدواج می کنند؟

دلایل اصلی سولوگامی یا ازدواج با خود

ازدواج با خود سولوگامی از نظر عرفی رسمی عجیب و غیر عادی بنظر می‌آید. این که فرد تن به این نوع ازدواج می‌دهد دلایلی دارد که به اصلی‌ترین آن‌ها اشاره می‌کنیم:

1. انزوا طلبی

یکی از دلایل ازدواج با خود، انزوا طلبی است؛ زمانی که فرد تمایلی ندارد تنهایی خود را بهم بزند و با ازدواج با خود، انزوا و تنهایی اش را حفظ می‌کند.

2. خود شیفتگی

تحقیقات نشان داده که اصلی‌ترین دلیل ازدواج با خود سولوگامی، خودشیفتگی است. اختلال شخصیت خودشیفته از موضوعات شناخته شده در روانشناسی است.

در همین راستا کریستوفر لاش، نویسنده و منتقد فرهنگی در کتاب پرفروش خود با عنوان "فرهنگ خودشیفتگی" که بر اساس مقاله کلاسیک زیگموند فروید با نام «در مورد خودشیفتگی» نوشته ‌شده، ازدواج با خود را یک پیامد منطقی از خودشیفتگی دانسته است. خودشیفتگی به عنوان احساس خودبزرگ‌بینی و عشق بیش‌ از حد به خود تعریف شده است.

واژه نارسیسیسم یا خودشیفتگی  از اسطوره‌ای یونانی گرفته شده است. نارسیس مردی جوان و خوش چهره بود که تمامی دختران عاشق او بودند اما او علاقه‌ای به کسی نشان نمی‌داد و تنها خودش را جذاب می‌دانست. روزی او برای نوشیدن آب به کنار برکه می‌رود و به گونه‌ای در عکس چهره خود محو می‌شود که در آب افتاده و غرق می‌شود. افرادی که مبتلا به خودشیفتگی هستند هیچ کس را لایق خودشان نمی‌دانند و دچار عشق بیش از حد به خود هستند. در واقع ازدواج با خود سولوگامی می‌تواند پیامد منطقی خودشیفتگی مفرط باشد.

3. ازدواج با خود (سولوگامی) | پیامدها

تا چند سال پیش تنهایی یکی از مهم‌ترین دغدغه‌ها و نگرانی‌های انسان بود که ازدواج بهترین راه غلبه بر آن محسوب می‌شد. ازدواجی که حاصل آن خانواده‌ای بود که منبع آرامش و پناهگاه انسان باشد. اما امروزه بشر به جایی رسیده است که تنهایی را برای خود انتخاب می‌کند و و حتی آن را به صورت رسمی و در غالب ازدواج با خود سولوگامی انجام می‌دهد.

انسان برای این که بتواند به موفقیت و شادکامی در زندگی برسد باید با دیگران در ارتباط باشد و نیازهای عاطفی خود را ارضا کند. اما بدیهی است که ارضای نیازهای عاطفی به تنهایی انجام نمی‌شود و لازم است که انسان با فرد دیگری ارتباط برقرار کند.

فردی که با خود ازدواج می‌کند از نظر جنسی هم به خودارضایی اکتفا می‌کند؛ خانواده‌ای تشکیل نشده و افراد و جامعه از روند طبیعی خود خارج می‌شوند. شاید بهتر باشد فردی که به ازدواج با خود سولوگامی فکر می‌کند پیش از هرچیز به سراغ روان‌درمانی برود و خودش را بهتر بشناسد.

  • منبع
  • مشرق نیوز
  • هنر زندگی
  • ویکی پدیا

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید