امروز: یکشنبه, ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 286413
۲۶۴
۱
۰
نسخه چاپی

شبح زیبا؛ داستان نگهبان اردوگاه نازی

شبح زیبا؛ داستان نگهبان اردوگاه نازی

تا به حال در مورد وحشت‌های اردوگاه‌های کار اجباری نازی‌ها زیاده خوانده‌ایم و در مستندها و فیلم‌ها دیده‌ایم، آزار و اذیت یهودیان اروپایی و سایر گروه‌های به حاشیه رانده شده، یکی از درس‌های دردناک جنگ جهانی دوم محسوب می‌شود. اما در حالی که توجه زیادی به مردان مسئول این جنایات وحشتناک شده، اغلب از زنان نگهبان اردوگاه مانند جنی واندا بارکمن بودند که برخی از آنها از بی‌رحم‌ترین‌ها بودند، غفلت شده است.

زنانی مانند بارکمن، ایرما گرس، و الیزابت ولکنراث، همگی به خاطر وحشیگری خود در اردوگاه‌ها بدنام شدند. بیست و یک نفر از آنها در نهایت به چوبه دار سپرده شدند، از جمله بارکمن که “شبح زیبا” نامیده می‌شد.

شبح زیبا؛ داستان نگهبان اردوگاه نازی

این مدل جوان که به همان اندازه زیبایی خود، به خاطر بی‌رحمی‌اش هم مشهور شده بود، نگهبان اردوگاه کار اجباری اشتوتهوف بود. جنی بارکمن اگرچه در سال ۱۹۴۴ به این پست در اشتوتهوف رسید – و جنگ تنها یک سال بعد به پایان رسید – به سرعت جایگاهی در بین شرورترین نازی‌ها به دست آورد.

شبح زیبا؛ داستان نگهبان اردوگاه نازی

جنی واندا بارکمن در ۳۰ می‌۱۹۲۲ در هامبورگ آلمان به دنیا آمد. اگرچه او دوران کودکی معمولی داشت، اما ظهور نازیسم مصادف با سن بلوغ او بود. درست قبل از اینکه بارکمن ۱۱ ساله شود، آدولف هیتلر صدراعظم آلمان شد. هنگامی که او ۱۶ ساله بود، خانه‌ها، مشاغل و کنیسه‌های‌ یهودیان در هامبورگ مورد حمله قرار گرفتند. اندکی پس از آن، هیتلر به لهستان حمله کرد و جنگ جهانی دوم آغاز شد.

بارکمن در ابتدا‌ امیدوار بود که از زیبایی خود برای تبدیل شدن به یک مدل مد استفاده کند. اما با طولانی شدن جنگ، نظرش تغییر کرد. در سال ۱۹۴۴، این جوان ۲۱ ساله در اردوگاه کار اجباری اشتوتهوف در گدانسک، لهستان، به عنوان یک نگهبان زن، استخدام شد.

در طول جنگ، حدود ۱۰۰ هزار نفر به اشتوتهوف تبعید شدند و حدود ۶۰ هزار نفر در آنجا کشته شدند. بسیاری از بیماری‌هایی مانند تیفوس جان خود را از دست دادند. اما بسیاری دیگر توسط نگهبانان اردوگاه به اتاق‌های گاز فرستاده شدند.

شبح زیبا؛ داستان نگهبان اردوگاه نازی

در سال ۱۹۴۴، بارکمن یکی از این نگهبانان شد. او یکی از ۳۷۰۰ زنی بود که چنین موقعیتی را به عهده گرفت. او در بین ۵۵ هزار نگهبان در اردوگاه‌های کار اجباری نازی‌ها  به عنوان یکی از بی‌رحم‌ترین‌ها شهرت یافت.

او در ضرب و شتم زندانیان – گاه تا سر حد مرگ – تردیدی از خود نشان نمی‌داد و به صورت مرتب زنان و کودکانی را به اتاق‌های گاز می‌فرستاد که خیلی ضعیف یا بیمار  و ناتوان از کار تشخیص می‌داد. واندا به همین خاطر شبح زیبا لقب گرفت

زمانی که جنی واندا بارکمن شهرت خود را در اشتوتهوف به دست آورد، جنگ جهانی دوم شروع به پایان یافتن کرده بود. در‌آوریل ۱۹۴۵، آدولف هیتلر در برلین در اثر خودکشی درگذشت. یک ماه بعد آلمان تسلیم شد و بارکمن،  از اشتوتهوف فرار کرد و مخفی شد.

بارکمن  به یکی از تحت تعقیب‌ترین جنایتکاران نازی تبدیل شد. بارکمن موفق شد چهار ماه پنهان بماند، اما در‌ایستگاه قطار گدانسک دستگیر شد.

بارکمن در طول بازجویی خود ادعا کرد که همیشه با زندانیان‌ یهودی رفتار خوبی داشته است و حتی گفت که برخی از آن‌ها را از مرگ نجات داده است. اما بازجویان او در نهایت متوجه واقعیت شدند.

ده‌ها نفر از بازماندگان اشتوتوف در دادگاه علیه بارکمن شهادت دادند و جنایات وحشیانه‌ او را، توصیف کردند. حتی وکیل او اعتراف کرد که بارکمن مرتکب این جنایات شده است، اما استدلال کرد که به این دلیل است که او بیمار روانی است. به گفته او، هیچ فرد عاقلی نمی‌توانست کاری را که او در اردوگاه کار اجباری انجام می‌داد، انجام دهد.

حتی، خود حال بارکمن به پرونده خودش کمکی نکرد. بارکمن که در مقام پاسخ به اتهامات خود، با خنده تحقیرآمیز پاسخ می‌داد. او تقاضای بخشش نکرد. او هرگز اشک نریخت و پشیمان نشد.

جنی واندا بارکمن پس از محکوم شدن به اعدام با دار زدن، گفت: «زندگی واقعاً لذت بزرگی است و لذت، معمولاً زیاد طول نمی‌کشد».

در ۴ ژوئیه ۱۹۴۶، جنی بارکمن و ۱۰ جنایتکار جنگی دیگر به تپه بیسکوپ در نزدیکی گدانسک برده شدند تا به دلیل جنایات خود به دار آویخته شوند. حدود ۲۰۰ هزار نفر در این مراسم حضور داشتند و مشتاقانه منتظر لحظه اعدام بودند.

جلادان به تشریفات توجهی نداشتند. جنایتکاران این افتخار را نداشتند که توسط یک جلاد حرفه‌ای به قتل برسند. آن‌ها را در حالی که طناب به گردنشان بسته بودند روی تخت کامیونی قرار دادند.  کامیون‌ها حرکت می‌کردند و جاذبه کار خود را انجام می‌داد!

با این حال، پس از بستن طناب به گردن بارکمن، کامیونی که او روی آن‌ ایستاده بود روشن نشد.  بارکمن هنوز زنده مانده بود، جمعیت زمزمه‌ای از سرخوردگی سر دادند. سپس، یک زندانی سابق اشتوتهوف دوید و بارکمن را از تخت کامیون پایین انداخت.

جنی واندا بارکمن فوراً درگذشت. او ۲۴ ساله بود.

شبح زیبا؛ داستان نگهبان اردوگاه نازی

در حالی که بدن او در جریان باد تکان می‌خورد، تعداد زیادی از مردم به سمت بدن او هجوم می‌آوردند و سعی می‌کردند یک تکه پارچه یا دکمه‌ای را برای یادگاری درآورند. در نهایت جسد او به همراه اجساد دیگر مجرمان به سالن تشریح آناتومی در گدانسک فرستاده شد تا به عنوان جسد تشریح دانشجویان پزشکی استفاده شود و بعداً به عنوان زباله بیولوژیکی دفع شد.

اما نفرت از جنی واندا بارکمن زیاد بود و حتی شایعه‌ای منتشر شد مبنی بر اینکه جسد او واقعاً سوزانده شده و خاکستر شبه زادگاه بارکمن در هامبورگ برده شده. این شایعه ادعا می‌کرد که خاکستر او سپس در توالت ریخته شده و تخلیه شده است.

البته این فقط یک شایعه بود.

  • منبع
  • یک پزشک

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید