امروز: شنبه, ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۷ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 279949
۱۳۴۸
۱
۰
نسخه چاپی

شخصیت هیستریونیک (HPD) چیست؟

شخصیت هیستریونیک (HPD) چیست؟

شخصیت هیستریونیک (HPD) یک اختلال شخصیت هیجانی/تکانشی است. افراد مبتلا به این تشخیص تمایل دارند خودانگاره بی ثبات از خود داشته باشند و ممکن است برای حفظ تمرکز دیگران بر روی آنها اقدامات غیرعادی انجام دهند.

آنها اغلب رفتار خود محور و حساسیت نسبت به انتقاد دارند. این ویژگی ها تقریباً در تمام زمینه های زندگی فرد ظاهر می شود و می تواند باعث ناراحتی قابل توجهی شود.

اگر شما (یا یکی از عزیزانتان) نشانه هایی از شخصیت هیستریونیک را نشان می دهید، کمک بگیرید. در حالی که درمان اختلالات شخصیت دشوار است، درمان به بسیاری از افراد کمک می کند. در درمان می توان یاد گرفت چگونه با علائم کنار آمد و آن را مدیریت کرد.

شخصیت هیستریونیک دارای ویژگی هایی مانند تفکر عاطفی و رفتار غیرقابل پیش بینی است.

هشت معیار تشخیصی برای شخصیت هیستریونیک را فهرست می کنند. برای تشخیص، یک فرد باید حداقل پنج ویژگی را در یک دوره طولانی، در بیش از یک موقعیت نشان دهد. فردی که این رفتارها را فقط در میان دوستان خود نشان می دهد و هرگز در محل کار یا مدرسه نشانه ها را نداشته باشد، احتمالاً مبتلا به HPD یا  شخصیت هیستریونیک تشخیص داده نمی شود.

معیارها عبارتند از:

1- ناراحتی زمانی که مرکز توجه نیست.

2- رفتار عشوه گرانه یا تلقین آمیز جنسی نسبت به همکاران، آشنایان، معلمان و دیگران. معاشقه ممکن است برای موقعیت، رابطه یا هر دو نامناسب باشد.

3- احساساتی که به سرعت و اغلب تغییر می کنند. یک فرد ممکن است سطحی یا کم عمق به نظر برسد.

4- تلاش برای جلب توجه دیگران با ظاهر فیزیکی خود (لباس، آرایش، مو و غیره). به نظر می رسد که افراد بیش از حد نگران ظاهر خود هستند.

5- شیوه ای نمایشی و در عین حال مبهم از صحبت کردن. یک فرد ممکن است نظرات محکمی را بدون اینکه بتواند به تفصیل درباره آنها توضیح دهد ابراز کند.

6- الگویی از احساسات و واکنش های اغراق آمیز که ممکن است بیش از حد نمایشی به نظر برسد. حتی زمانی که این احساسات شدید به نظر می رسند، ممکن است آنقدر سریع تغییر کنند که ساختگی به نظر برسند.

7- قابل تلقین بودن، بیش از حد قابل اعتماد بودن و به راحتی تحت تأثیر دیگران.

8- داشتن یک الگوی اعتقادی دوستی ها و روابط بسیار نزدیکتر از آنچه در واقع هستند.

این الگوی رفتاری در اوایل بزرگسالی و اغلب در سال های نوجوانی ظاهر می شود. برخی تحقیقات نشان می دهد که HPD یا  شخصیت هیستریونیک بیشتر در زنان رخ می دهد، اما مطالعات دیگر نشان می دهد که میزان HPD ممکن است برای همه جنسیت ها مشابه باشد.

چه چیزی باعث شخصیت هیستریونیک می شود؟

تحقیقات در مورد شخصیت هیستریونیک هنوز محدود است. این اختلال نسبت به سایر اختلالات شخصیت کمتر شایع است و علل آن به طور کامل شناخته نشده است.

تحقیقات نشان می دهد که احتمال ابتلای فرزندان افراد مبتلا به HPD بیشتر است که می تواند نشان دهنده عوامل ژنتیکی باشد. همچنین می تواند به این معنی باشد که کودکان این رفتارها را از والدین خود یاد می گیرند.

وقتی بچه ها مطمئن نباشند که رفتار «خوب» و رفتار «بد» چیست، ممکن است در ادامه زندگی به طور غیرقابل پیش بینی یا احساسی رفتار کنند تا تأیید دیگران را دریافت کنند.

چنین عواملی ممکن است در افراد مبتلا به HPD از ایجاد احساس قوی از خود ارزشمندی جلوگیری کند. آنها ممکن است در عوض احساس عزت نفس را به توجه دریافت شده از سوی دیگران مرتبط کنند. برای جلب این توجه، آنها ممکن است به روش هایی عمل کنند که نامناسب به نظر می رسد.

آنها ممکن است معاشقه کنند، نمایش شروع کنند یا نسبت به افرادی که به خوبی نمی شناسند ابراز محبت کنند. همچنین ممکن است بیش از حد تحت تأثیر نظرات دیگران باشند.

شخصیت هیستریونیک چگونه بر روابط تأثیر می گذارد؟

می تواند کنترل احساسات را برای فرد سخت کند. یک فرد ممکن است به راحتی صبر خود را از دست بدهد یا نسبت به انتقاد و طرد شدن بسیار حساس باشد. آنها ممکن است عصبانیت های کودکانه یا شکست های عاطفی در زمانی که همه چیز اشتباه می شود داشته باشند. این رفتار می تواند آنها را غیرقابل پیش بینی یا نمایشی جلوه دهد.

شناخت احساسات نیز ممکن است یک مبارزه باشد. طبق یک مطالعه در سال 2018، افراد مبتلا به HPD در تشخیص احساسات دیگران مشکل دارند. آنها همچنین ممکن است آلکسی تایمیا داشته باشند، که نقص در شناخت احساسات خود است. این مسائل می تواند باعث شود که شخصی با شخصیت هیستریونیک به نظر برسد که فاقد همدلی است.

این کمبود هوش هیجانی می تواند مشکلاتی را برای افراد دارای شخصیت هیستریونیک ایجاد کند. اگرچه اکثر افراد مبتلا به HPD می توانند به صورت روزانه عمل کنند، علائم آنها اغلب در زندگی اجتماعی آنها تداخل می کند. مثلا:

  • افراد مبتلا به HPD می توانند به راحتی از چالش های محل کار ناامید شوند. در حالی که آنها اغلب در شروع یک کار اشتیاق نشان می دهند، خستگی ممکن است باعث از دست دادن انگیزه آنها شود. ممکن است نسبت به هر انتقاد یا بازخوردی بیش از حد حساس باشند.
  • دوستان ممکن است نیاز یک فرد به توجه همیشه را درک و برای آن تلاش کنند. ناتوانی های عاطفی ممکن است دیگران را دستپاچه یا بیگانه کند.
  • معاشقه یا لاس زنی بیش از حد می تواند باعث درگیری در حلقه اجتماعی فرد شود. همچنین می تواند باعث مشکلات قانونی در یک محیط حرفه ای شود.
  • یک فرد ممکن است در دستیابی به صمیمیت عاطفی در روابط عاشقانه مشکل داشته باشد. آنها ممکن است احساس ناامنی کنند و سعی کنند شریک زندگی خود را دستکاری کنند تا توجه آنها را به خود جلب کنند. در موارد دیگر، میل یک فرد به تازگی ممکن است باعث شود که آنها از یک رابطه طولانی مدت صرف نظر کنند تا رابطه جدیدی را دنبال کنند.

این رفتارها می تواند به طور کلی منجر به الگویی از روابط آشفته شود. ممکن است احساس افسردگی یا ناامیدی ایجاد شود. مانند سایر اختلالات شخصیت، HPD می تواند باعث ناراحتی و اختلال قابل توجهی در زندگی فرد شود. کار با یک درمانگر برای رسیدگی به مسائل شخصیتی هیستریونیک می تواند منجر به بهبود علائم شود.

  • منبع
  • حقوق نیوز

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید