امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 279274
۱۲۰۳
۱
۰
نسخه چاپی

شناسه ملی شرکت ها چیست؟

شناسه ملی شرکت ها چیست؟

امروزه با طوفان اطلاعات و دنیای اطلاعات مواجه هستیم و شناسایی این حجم وسیع امری دشوار است. از طرفی برای رسمی بودن وجود هر چیزی برای آن نشانی یا علامتی یا کدی در نظر می گیرند.

مردم هر جامعه دارای کد شناسایی هستند که به وسیله این شماره یا کد مشخص می شود متعلق به این کشور هستند و باقی اطلاعات از همین شماره یا کد ملی قابل دسترسی خواهد بود.

کد ملی یا شماره ملی هر کدام از ما ها نشان هویتی ما در جامعه است و در واقع با همین کد است که بسیاری از امور انجام می شود.

در مقابل گفته می شود همانطور که فرد فرد جامعه دارای کد ملی هستند به عنوان شخص حقیقی، اشخاص حقوقی هم دارای چنین کد یا شناسه ملی هستند که با آن شناخته می شوند.

تمام اشخاص حقوقی مکلفند نسبت به دریافت شناسه ملی اقدام کنند و برای این امر فرم مخصوص را تکمیل کنند و به همراه مدارک لازمه به سازمان مربوطه ارائه دهند.

شناسه ملی شخص حقوقی چیست؟

شناسه یا شماره ای است که تنها و تنها مختص همان شخص حقوقی است و در کشور با این کد قابل شناسایی خواهد بود.

این شناسه ملی توسط پایگاه اطلاعات شناسه ملی اشخاص حقوقی فقط به یک شخص حقوقی اختصاص داده می شود به عبارتی هر شخص حقوقی یک شماره منحصر به فرد دارد که فقط مخصوص خود وی است.

اشخاص حقوقی که به دریافت این شماره مکلفند تنها شرکت های تجاری نیستند و شرکت های غیر تجاری و موسسات، بانک ها، شهرداری ها، ادارات، مدارس و… نیازمند این شناسه ملی هستند.

شناسه ملی ۱۱ رقم است که ۴ رقم ابتدایی آن مشخص شهر محل ثبت است یعنی کد شهر یا استانی است که در آنجا ثبت شده است. مثلا اگر شخص حقوقی در تهران باشد ۴ شماره اول وی ۱۴۰۰ خواهد بود.

قبل از دریافت شناسه ملی چه باید کرد؟

همانطور که گفتیم این شناسه مخصوص اشخاص حقوقی مثل شرکت ها و موسسات است.

پس لازم است اشخاص باید در قالب شخص حقوقی به ثبت برسند و سپس اقدام به دریافت شناسه کنند.

لذا برای این امر لازم است به سایت اداره ثبت اسناد و املاک کشور به آدرس irsherkat.ssaa.ir مراجعه کرده و برای ثبت شرکت اقدام کنند.

نحوه دریافت شناسه ملی

همچنان که گفته شد این شناسه مختص اشخاص حقوقی است و شخص حقوقی باید به ثبت برسد و شناخته شود به عنوان یک شخص حقوقی سپس اقدام به دریافت شناسه ملی کند.

پس از اینکه مراحل ثبت شرکت و تشریفات آن انجام شد؛ حال شما می توانید اقدام به دریافت آن کنید.

برای دریافت باید به ” سامانه شناسه ملی اشخاص حقوقی مراجعه کرد.

شناسه مورد بحث به این کار می آید که باعث شناسایی شرکت و دست یابی به اطلاعات وی می شود. برای مثال کسی قرار است با شرکت یا فلان شخص حقوقی وارد همکاری یا معامله شود اما نمی داند این شرکت قانونی و معتبر است یا خیر به همین خاطر با داشتن این شناسه یا اصلا نام شرکت می تواند با جستجوی آن از قانونی بودن و به ثبت رسیدن آن اطمینان حاصل کند.

نکته ای که قابل ذکر است این خواهد بود که اگر شخص حقوقی یک ارگان دولتی باشد؛ چون طبق قانون بدون ثبت شرکت رسمیت دارد لذا می تواند سریعا اقدام به دریافت شناسه ملی کند.

اما اگر شخص حقوقی غیر دولتی باشد حتما ابتدائا باید به ثبت برسد تا پس از آن نوبت دریافت شناسه بشود.

هر شرکت یک شناسه اختصاصی

همچنان که گفتیم هر شرکت یا شخص حقوقی یک شناسه اختصاصی دارد و انحصارا متعلق به خود او خواهد بود.

تبصره یک ماده ۴ آیین نامه اختصاص شناسه ملی نیز به این امر اشاره کرده است.

شناسه ملی شخص حقوقی، شناسنامه شخص محسوب می شود لذا بدیهی است که یک شناسنامه برای دو نفر استفاده نمی شود. این شماره یا شناسه تا زمان انحلال و تصفیه شرکت معتبر و باقی است.

نباید گفت به صرف انحلال از بین می رود خیر،بلکه حتی پس از انحلال نیز باقی است تا زمانی که امر تصفیه خاتمه می پذیرد.

امکان وجود یک شرکت با دو شماره ثبت و یک شناسه ملی

این امکان وجود دارد که شرکت دو شماره ثبت داشته باشد اما در هر حال شناسه ملی یکی است و دو تا نخواهد شد.

شماره ثبت شاید به این دلیل ۲ شماره بشود که مثلا شرکت به دلیل تغییر مکان و حوزه ثبتی خود، دوباره در حوزه جدید شماره ثبت گرفته باشد.

باید توجه کرد شماره ثبت با شناسه ملی تفاوت دارد.

کاربرد شناسه ملی

با وجود این شناسه می توان اطلاعات شرکت را کسب کرد و از این طریق با خیال آسوده تری وارد قرارداد و باقی موارد با شخص حقوقی شد.

برای مثال با وجود این شناسه می توان دریافت که شرکت چه نوعی شرکتی است آیا سهامی است با مسئولیت محدود یا که تضامنی یا باقی موارد است و این نیز امر مهمی می باشد زیرا هر کدام از این ها احکام خاص خود را دارند. یا وجود این شناسه می توان مطلع شد که شرکت در کجا اقامت دارد و حوزه ثبتی آن کجا است‌ و همچنین می توان از آخرین تغییرات شرکت مطلع شد.

شناسه ملی شخص حقوقی به مانند کد ملی یا شماره ملی برای اشخاص حقیقی است و هر فرد دارای کد منحصر به فرد خود است و با آن شناخته می شود.

اشخاص حقوقی برای این امر ابتدا باید شرکت خود را به ثبت برسانند. و در ادامه به دریافت این شناسه اقدام کنند.

این شناسه هویت شخص حقوقی مثل شرکت است و شناسنامه آن به حساب می آید لذا برای هر شخص حقوقی یا شناسه منحصر به فرد وجود دارد.

با داشتن این شناسه می توان از شرکت اطلاعات لازم را به دست آورد و از قانونی بودن و معتبر بودن آن اطمینان حاصل کرد.

اطلاعاتی که که با این شناسه افراد می توانند از شرکت دریافت کنند در بالا گفته اشاره شده است.

  • منبع
  • وکیل تاپ

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید