امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 282307
۶۹۷
۱
۰
نسخه چاپی

شهر سنخواست و جاهای دیدنی آن

شهر سنخواست و جاهای دیدنی آن

سنخواست یکی از شهرهای استان خراسان شمالی است که به خاطر آثار تاریخی بجامانده، از قدمت و پیشینه تاریخی زیادی برخوردار می‌باشد. این شهر در بخش دشت سنخواست و در حومه شهرستان جاجرم قرار دارد و اهالی شهر سنخواست نیز به زبان تاتی صحبت می‌کنند.

یکی از ویژگی‌های این منطقه، بهره مندی از آثار باستانی دوران پیش از اسلام است. «چلو» از مهمترین محوطه دارای آثار باستانی سنخواست می‌باشد که در چند کیلومتری شرق این شهر قرار دارد.

در حین کاوش در چلو باستان شناسان دو قبر کشف کردند که روی هرکدام یک دست کله پاچه قرار داشت . باستان شناسان معتقد بودند احیانا غذای مورد علاقه این اجساد کله پاچه بوده است .

محوطه باستان شناسی چلو

جاذبه های سنخواست

محوطه باستان شناسی چلو

اين محوطه تاريخی كه در چهار كيلومتری شهر كنونی سنخواست از توابع شهرستان جاجرم واقع است در سال 1386 به شماره 29242 در فهرست آثار ملی به ثبت رسيده است. محوطه باستانی چلو برای نخستين بار از سوی كشاورزان منطقه هنگام كشت و زرع بر روی كشتزارهای اين محدوده كشف شد كه پس از حفاريهای صورت گرفته توسط باستان شناسان، پيشينه آن به شش هزار سال قبل رسيد.

امامزاده زین العابدین

امامزاده زین العابدین

آرامگاه امام زاده زین العابدین (ع) که از نوادگان امام موسی کاظم (ع) است بنایی تاریخی-مذهبی واقع در شهر سنخواست است و از لحاظ ویژگی های معماری منحصر به فرد است بنای مربوط در زمان صفویه احداث شده و تاکنون تغییرات فراوانی یافته است .

حمام قدیمی سنخواست

حمام قدیمی سنخواست

حمام قدیمی مربوط به سده‌های متاخر دوران‌های تاریخی پس از اسلام است و در شهرستان جاجرم، دهستان میاندشت، بخش مرکزی، خیابان پانزده خرداد واقع شده و این اثر در تاریخ ۲۶ اسفند ۱۳۸۶ با شمارهٔ ثبت ۲۲۲۱۲ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

روستای کرف

روستای کرف

روستای کُرف، از توابع سنخواست در شهرستان جاجرم واقع شده است و علاوه بر هوای پاک،دارای اماکن دیدنی وآثار تاریخی است که روستای هدف گردشگری جاجرم انتخاب شده است.

به نقل از جاجرم،«کرف» دارای امامزاده‌ای است که در خارج روستا بر روی تپه‌ای قرار دارد. یکی از آثار تاریخی روستا مسجد کرف می‌باشد که قدمت آن به دورهٔ صفوی می‌رسد و به‌ عنوان آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

باغ‌های کرف اکثرا انگور و گردو هستند. و  دیوار باغ ها گلی با پرچین می‌باشد. آب مورد نیاز آبیاری، برای باغهای نزدیک به سرچشمه اصلی که در تاتی سرشمه می‌گویند از آنجا تامین می‌شود.

بیشترین محصول کشاوری روستای کرف گندم و جو می‌باشد.محصولاتی مانند پنبه، لوبیا و عدس نیز کشت می‌شود.

تپه گل حصار به فاصله کمی از جاده ورودی روستا و بعد از آغل‌های گوسفندان که در تاتی به آن چفت (chaft) می‌گویند قرار گرفته است. قدمت این تپه بر اساس تحقیقات به اواخر عصر مفرغ می‌رسد. این تپه در تاریخ ۱۳۸۹/۱۲/۲۶ و به شماره ثبت ۲۲۲۴۷ در میراث فرهنگی به ثبت رسیده است. تپه گل حصار دارای یک چشمه و باغ انگور و چند درخت سنجد می باشد.

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید