امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 281865
۷۲۲
۳
۰
نسخه چاپی

شیوه اتصال به نماز جماعت چگونه است؟

در هر رکعت، تنها در قرائت و در رکوع می توان به امام اقتدا کرد، پس اگر به رکوع امام جماعت نرسد، باید در رکعت بعد اقتدا کند و اگر تنها به رکوع امام جماعت هم برسد، یک رکعت به حساب می آید.

حالات مختلف برای پیوستن به نماز جماعت

محل اقتدا یکى از سه مورد است:

الف) ابتداى نماز یعنى همان وقتى که امام شروع به نماز می‏کند انسان نیت کند بدین صورت که مثلاً نماز صبح را اقتدا میکنم به امام حاضر قربه الى الله ـالبته لازم نیست نیت را به زبان بیاورید بلکه صرف خطور در ذهن کافى است.

ب ) هنگامى که امام در حال قیام (ایستاده) است. اگر در رکعت اول و دوم باشد، اقتدا میکنید و نباید حمد و سوره را بخوانید.

اگر در رکعت سوم و چهارم امام اقتدا کردید:

1- اگر قبل از رکوع باشد باید حمد و سوره را آهسته بخوانید.

2- اگر براى سوره وقت ندارید؛ یعنى، به رکوع امام نمى‏رسید فقط خواندن حمد کافى است و سوره لازم نیست، اما حمد حتما باید خوانده شود.

3- اگر قبل از تمام کردن حمد امام سر از رکوع بردارد اشکال ندارد، شما فورا حمد را تمام میکنید و بعد از رکوع خودتان را در سجده به امام مى‏رسانید. این یک رکعت حساب میشود و صحیح است.

ج ) گاهى وقتى وارد نماز جماعت میشوید که امام در رکوع است همان جا نیت میکنید و بعد از گفتن تکبیره الاحرام به رکوع میروید و ذکر رکوع را میگویید و این یک رکعت حساب میشود. و اگر بعد از خم شدن به حدّ رکوع ذکر امام تمام شد اشکالى ندارد شما خودتان ذکر رکوع را میگویید و بلند میشوید و با امام به سجده میروید.

توضیح:

1- اگر قبل از آنکه به حدّ رکوع برسید امام سر از رکوع برداشت، مى‏توانید نیت فرادا (یعنى خواندن نماز بدون جماعت مثل مواردى که براى خود میخوانید) نمایید و نماز را براى خودتان بخوانید و اگر خیلى طول نمیکشد و امام جماعت به سرعت براى رکعت بعد بلند میشود مى‏توانید به همان حال ایستاده صبر کنید و وقتى امام براى رکعت بعد بلند شد آن را رکعت اول نماز خودتان حساب کنید و در این فرض نیاز به نیت و گفتن تکبیره الاحرام مجدد نیست.

2- در حال تشهد امام یا زمانى که امام مشغول سجده است نمی توان اقتدا کرد. بلى اگر وقتى وارد محل نماز جماعت شدید ملاحظه کردید که امام مشغول خواندن تشهد آخر نماز است، اگر مایل باشید که به ثواب نماز جماعت برسید میتوانید فورا نیت کنید و تکبیره الاحرام را بگویید و بحالت تجافى (یعنى دست‏ها را روى زمین و زانوها را بلند نگهداشتن) بنشینید و تشهد را آهسته با امام بخوانید.

اما سلام را نگویید و صبر کنید وقتى امام نماز را سلام داد بلند شوید و حمد را شروع کنید بدون اینکه مجددا تکبیره‏الاحرام بگویید. این کار باعث میشود که گرچه شما همه نماز را خودتان میخوانید اما ثواب درک جماعت را به شما بدهند (برگرفته از فتواى حضرت امام، توضیح المسائل مراجع، ص 722 به بعد)

اینکه هر جایی از نماز برسی و امام جماعت هم درحال خواندن نماز هست و بتونی بهش اقتدا کنی صحیح نمی باشد. فقط در یک صورت میتوان به امام جماعت اقتدا کرد، زمانی هست که امام جماعت هنوز به رکوع نرفته.

حال امام جماعت رکعت اول باشد یا دوم یا سوم و یا چهارم. در هر رکعت از نماز که هست فقط زمانی جایز هست که بهش اقتدا کنیم که به رکوع نرفته فرض کنید که من وارد مسجد میشوم و امام جماعت رکعت دوم نماز هست. من اقتدا میکنم.

نکته: قنوت مستحب است میتوانم من با اینکه رکعت اول هستم و امام رکعت دوم هست قنوت بگیرم.

همچنین میتوانم بعد از قنوت امام جماعت اقامه کنم در صورتی که مطمئن باشم که امام جماعت تا وقتی که من به رکوع میروم و مشغول به گفتن ذکر میشوم از رکوع بلند نمیشود. اگر من در حین رفتن به رکوع امام جماعت هم بلند شود این اقتدا باطل است نماز رو ادامه میدم.

میرسم به تشهد. من رکعت اول هستم امام جماعت رکعت دوم. نیم خیز می نشینم امام تشهد میگوید من سکوت میکنم بعد که امام رکعت سوم من رکعت دوم هستم امام جماعت تسبیحات اربعه می گوید من شروع به خواندن حمد و سوره میکنم. اگر حمد تمام شد و امام به رکوع رفت میتوانم سوره را نخوانم و رکوع بروم اگر هم وقت داشتم سوره را میخوانم.

در صورت تمایل میتوانم قنوت که یکی از مستحبات نماز هست انجام دهم. اگر نماز سه رکعتی بود و امام جماعت خواست سلام دهد من تشهد می گویم بعد نیم خیز مینشینم تا نماز امام تمام شود. وقتی امام نماز را تمام کرد بنده بلند میشوم و رکعت سوم خود را میخوانم.

حال اگر نماز چهار رکعتی بود من وقتی که امام رکعت سوم هست رکعت دوم هستم می نشینم تشهد میگویم بعد بلند میشوم. تسبیحات اربعه میگویم. وقتی امام هم رکعت چهارم بود خواست سلام دهد من وقتی از سجده بلند می شوم نیم خیز می نشینم که نماز امام تمام شود و بعدش نماز خودم را تمام می کنم.

  • منبع
  • دلگرم

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید