امروز: پنج شنبه, ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۵ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۵ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 285025
۵۸۵
۱
۰
نسخه چاپی

صحبت کردن با کودک می‌تواند مغز او را در سطح سلولی تغییر دهد

 صحبت کردن با کودک می‌تواند مغز او را در سطح سلولی تغییر دهد

بر اساس تحقیقات جدید، صحبت کردن با نوزادان می‌تواند به شکل‌گیری ساختار مغز در حال رشد آن‌ها کمک کند.

بر پایه پژوهشی که توسط محققان دانشگاه East Anglia در بریتانیا انجام شده، مشخص شده که کودکان نوپا که به طور منظم صحبت‌های بیشتری می‌شنوند، نورون‌ها یا سلول‌های عصبی معزی کارآمدتری دارند.

اسکن‌های مغزی نشان داده که مناطق پردازش زبان آن‌ها میزبان میزان بیشتری از میلین دارند. میلین غلاف عایق‌ احاطه‌کننده نورون‌ها است و به آن‌ها اجازه می‌دهد پیام‌ها را سریع‌تر و کارآمدتر ارسال کنند.

اما اینکه آیا این میلین اضافی واقعاً بر توانایی‌های زبانی یک کودک دو و نیم ساله تأثیر می‌گذارد، ناشناخته است، اما محققان گمان می‌کنند که می‌تواند مزایای مهمی داشته باشد.

آن‌ها می‌گویند میلین پیچیده شده به دور یک نورون، کمی شبیه چسباندن نوار چسب بر روی لوله‌ای است که سوراخ‌هایی در آن وجود دارد. این امر به نورون کمک می‌کند تا سیگنال بیشتری را از نقطه A به نقطه B برساند و ارتباط خود را با سایر نورون‌ها تقویت کند.

جان اسپنسر، روانشناس شناختی در دانشگاه آنگلیا شرقی، می‌گوید: «اگرچه هنوز چیز‌های بیشتری برای یادگیری در مورد این فرآیند‌ها وجود دارد، پیامی که به مراقبان می‌رسد واضح است – با کودکان بیشتر حرف بزنید.»

کودکان نه تنها گوش می‌دهند، بلکه همین سخنان به معنای واقعی کلمه مغز آن‌ها را شکل می‌دهد.

برای انجام این تحقیق، محققان صداهای ضبط شده را به بیش از ۱۴۰ کودک نوپا و نوزادپخش کردند.

سپس، تیم کمی بیش از نیمی از این کودکان را برای انجام اسکن MRI در زمانی که چرت می‌زدند، انتخاب کردند.

بیشترین تاثیر از نظر افزایش میلین در کودکان دو سال به بالا بود.

رشد مغز نوزاد به طور طبیعی مراحلی را طی می‌کند. گاهی اوقات مغز آن مشغول ساخت سلول‌های جدید است، در حالی که گاهی اوقات مشغول تصفیه سلول‌هایی است که قبلاً ساخته است. پس تاثیر شنیدن در همه سنین همگون نیست.

به نظر می‌رسد در چند سال اول زندگی، رشد حالص مغز حرف اول را می‌زند. در دو سالگی، یک فرد ۸۰ درصد حجم مغز یک بزرگسال را به دست آورده است. پس از آن، مراحل هرس و پرورش نورون‌ها و اتصالات واقعاً شروع می‌شود.

صحبت کردن در شش ماهگی به همان اندازه در ۳۰ ماهگی اهمیت دارد، اما بر مغز تأثیر متفاوتی می‌گذارد زیرا مغز در «وضعیت» متفاوتی قرار دارد.  در شش ماهگی، این امکان وجود دارد که شنیدن زبان بیشتر میلین را به تأخیر بیاندازد و در عوض رشد مغز را تسهیل کند.

البته همان طور که پیش‌تر اشاره شد، هنوز مشخص نیست که میلین بیشتر در این نواحی برای رشد زبان یا شناختی آینده معنی‌دار است یا اینکه این یک الگوی پایدار در دوران کودکی باشد.

با این حال، بسیاری از مطالعات نشان داده‌اند که حرف زدن با کودک برای پردازش زبان، واژگان، دستور زبان و استدلال کلامی کودک مهم است. با این حال، نحوه تبدیل این مهارت‌ها به فرآیند‌های مغز تا حد زیادی ناشناخته باقی مانده است.

تنها چند ساعت پس از تولد، مغز نوزاد نشانه‌هایی از یادگیری صدا‌های زبان را نشان می‌دهد.

علاوه بر این، مطالعات قبلی نشان داده است که کودکان چهار تا شش ساله که مکالمه بیشتری با بزرگسالان دارند، میلین بیشتر در نواحی مغز مرتبط با زبان نشان می‌دهند.

  • منبع
  • یک پزشک

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید