امروز: جمعه, ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۶ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۶ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 284326
۵۲۵
۱
۰
نسخه چاپی

صفر تا صد درمان زگیل تناسلی زنان؛ فقط خانم ها بخوانند

زگیل تناسلی چیست؟

زگیل تناسلی چیست؟

Condyloma acuminata (زگیل تناسلی)

یکی از نشانه های بالینی عفونت مقاربتی ناشی از برخی از انواع ویروس پاپیلومای انسانی (اچ پی وی) است که باعث ایجاد زائده هایی نرم یا توده‌های کوچک به رنگ پوست یا صورتی در لابیاها، دهانه یا درون واژن، روی دهانه رحم، اطراف یا داخل مقعد می‌شود، زگیل تناسلی همچنین ممکن است روی لب ها، دهان، زبان یا گلوی فردی که تماس جنسی دهانی با فرد مبتلا به (اچ پی وی) داشته است ظاهر شود. این زائده ها می توانند باعث درد، ناراحتی و خارش شوند.

زگیل تناسلی شایع ترین عفونت مقاربتی است که هر دو جنس مرد و زن را میتواند تحت تاثیر قرار دهد اما تعداد ابتلای زنان نسبت به مردان بیشتر است.

 علل ایجاد زگیل تناسلی زنان چیست؟

از طریق تماس مستقیم پوست به پوست، از جمله آمیزش جنسی، رابطه جنسی دهانی، رابطه جنسی مقعدی یا هر تماس دیگری که ناحیه تناسلی را درگیر می کند (مثلا تماس دست با ناحیه تناسلی) منتقل می شود. نکته قابل توجه و هائز اهمیت این است که اکثر افراد مبتلا به این ویروس، زگیل قابل مشاهده ندارند اما همچنان می توانند ویروس را منتقل کنند. در نظر داشته باشید که ممکن است تا چند هفته یا چند ماه پس از ابتلا، زگیل ایجاد نشود.

 علائم زگیل تناسلی زنان چیست؟

وجود زائده های صورتی رنگ در اندام تناسلی از نشانه های بارز آن می باشد، اما زگیل تناسلی همیشه با چشم انسان قابل مشاهده نیست و می تواند بسیار کوچک و به رنگ پوست یا کمی تیره تر باشند و همچنین ممکن است به صورت دسته ای از زگیل ها یا فقط یک زگیل ظاهر شوند. با این وجود حتی اگر نتوانید زگیل تناسلی را ببینید، ممکن است علائمی مانند: ترشحات واژن، خارش، خونریزی و سوزش داشته باشید.که هرکدام از این علائم میتواند زنگ هشداری برای وجود این ویروس باشد.

 زگیل تناسلی در زنان را چگونه تشخیص بدهیم؟

زگیل تناسلی بر اساس معاینه پزشک تشخیص داده می شود، اما ممکن است پزشک شما جهت اطمینان و بررسی صحیح،بخواهد با برداشتن یک قطعه کوچک از بافت این کار را انجام دهد. زگیل تناسلی ممکن است با زگیل آبکی (مولوسکوم کنتاژیوزوم) اشتباه گرفته شود. برای تشخیص مولوسکوم کنتاژیوزوم آزمایشی مشخصی وجود ندارد و فقط با معاینه پزشک متخصص تشخیص داده میشود. حتی اگر تمام علائم ابتلا به زگیل تناسلی را دارید بهتر است جهت اطمینان به پزشک متخصص یا کلینیک زنان زایمان مراجعه کنید.

 آیا می توان برای درمان زگیل تناسلی زنان از درمان های خانگی استفاده کرد؟

در حالی که زگیل های تناسلی قابل مشاهده، اغلب با گذشت زمان از بین می روند، اما (اچ پی وی) می تواند در سلول های پوست شما باقی بماند این بدان معنی است که ممکن است این بیماری در طول زندگی شما دوباره عود کند بنابراین مدیریت علائم این ویروس مهم است، زیرا میخواهید از انتقال این ویروس به دیگران جلوگیری کنید.

از درمان های بدون نسخه پزشک که برای زگیل دست به کار برده میشود، برای زگیل تناسلی استفاده نکنید. زگیل های دست و تناسلی توسط گونه های مختلف (اچپیوی) ایجاد می شوند. و درمان های که برای سایر نواحی بدن تجویز میشود متفاوت بوده.همچنین درمان هایی که برای قسمت های دیگر بدن تجویز میشوداغلب بسیار قوی تر از درمان های مورد استفاده در ناحیه تناسلی هستند.

ممکن است بخواهید برای تسکین علائم دردناک یا به حداقل رساندن علائم ظاهری زگیل تناسلی بدون مراجعه به پزشک دارو مصرف کنید اما در نظر داشته باشید که استفاده از درمان های نادرست ممکن است بیشتر از اینکه فایده داشته باشد، ضرر داشته باشد البته برخی از درمان های خانگی برای درمان زگیل تناسلی مفید هستند، اما شواهد کمی برای پذیرش و توصیه ی آنها وجود دارد. همیشه قبل از امتحان یک درمان خانگی با پزشک خود مشورت کنید.

راه های درمان پزشکی زگیل تناسلی زنان چیست؟

“بهترین” درمان برای زگیل تناسلی، به تعداد زگیل‌های شما، محل قرارگیری آنها (که نقاط مختلفی کهزگیل تناسلی زنان میتواند شکل بگیرد را توضیح دادیم)، برخی شرایط سلامتی (مانند بارداری و بیماری‌های موثر بر سیستم ایمنی) و اولویت های بهداشتی شما بستگی دارد.

به طور کلی پزشک ممکن است درمان های موضعی زگیل را تجویز کند که ممکن است شامل موارد زیر باشد:

• درمان‌های پزشکی شامل کرم‌ها یا مایعاتی است که شما یا پزشک باید به مدت چند هفته به طور منظم روی زگیل بمالد.

• پودوفیلین: درمانی است که بافت زگیل را از بین می برد.

• پپودوفیلوکس: شبیه پودوفیلین است، اما می توانید آن را در خانه استفاده کنید.

• اسید بی کلرواستیک و اسید تری کلرواستیک: اسیدهایی هستند که بافت زگیل را از بین میبرند.

• کرم ایمیکیمود: این کرم سبب ریشه کنی زگیل نشده اما در کنترل تولید زگیل جدید نقش دارد.

اگر زگیل های قابل مشاهده با گذشت زمان از بین نرفتن، ممکن است برای برداشتن آنها به جراحی جزئی نیاز داشته باشید. همچنین پزشک می تواند زگیل ها را از طریق این روش ها حذف کند:

• کوتر الکتریکی یا سوزاندن زگیل با جریان الکتریکی

• کرایوسرجری یا انجماد زگیل

• درمان های لیزری

• برداشتن یا بریدن زگیل

• تزریق داروی اینترفرون

برخی از درمان های جراحی را می توان در مطب انجام داد و برخی دیگر در اتاق عمل انجام می شود.

  • منبع
  • یک پزشک

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید