امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 280315
۶۵۸
۱
۰
نسخه چاپی

ضربه نهایی بهره وری، نه گفتن است

ضربه نهایی بهره وری، نه گفتن است

انجام ندادن کاری همیشه سریعتر از انجام آن خواهد بود. این جمله مرا به یاد برنامه‌نویسی رایانه‌ای می‌اندازد که می‌گفت: «به یاد داشته باشید که هیچ کدی سریع‌تر از بی‌کد نیست.

همین فلسفه در زمینه های دیگر زندگی نیز صدق می کند. به عنوان مثال، هیچ جلسه ای سریعتر از عدم برگزاری جلسه نیست.

این بدان معنا نیست که هرگز نباید در جلسه دیگری شرکت کنید، اما حقیقت این است که ما به بسیاری از چیزهایی که در واقع نمی‌خواهیم انجام دهیم، بله می‌گوییم. جلسات زیادی برگزار می شود که نیازی به برگزاری ندارند. کدهای زیادی نوشته شده است که می توان آنها را حذف کرد.

چند وقت یکبار مردم از شما می خواهند که کاری انجام دهید و شما فقط پاسخ می دهید: "حتما". سه روز بعد، شما غرق در لیست کارهایتان هستید. ما از تعهدات خود ناامید می شویم، حتی اگر در وهله اول به آنها بله گفتیم.

ارزش این را دارد که بپرسیم چه چیزهایی ضروری هستند. بسیاری از آنها اینطور نیستند، و یک «نه» ساده از هر کاری که کارآمدترین فرد می تواند انجام دهد، سازنده تر خواهد بود.

اما اگر فواید نه گفتن خیلی واضح است، پس چرا ما اغلب بله می گوییم؟

چرا ما می گوییم بله

ما با بسیاری از درخواست‌ها موافقت می‌کنیم، نه به این دلیل که می‌خواهیم آنها را انجام دهیم، بلکه به این دلیل که نمی‌خواهیم بی‌ادب، متکبر یا بی‌فایده دیده شویم. اغلب، باید به کسی که در آینده دوباره با او تعامل خواهید کرد، نه گفتن را در نظر بگیرید - همکارتان، همسرتان، خانواده و دوستانتان.

نه گفتن به این افراد می تواند به خصوص سخت باشد زیرا ما آنها را دوست داریم و می خواهیم از آنها حمایت کنیم. (ناگفته نماند، ما نیز اغلب به کمک آنها نیاز داریم.) همکاری با دیگران یک عنصر مهم زندگی است. فکر متشنج کردن رابطه بر تعهد زمان و انرژی ما بیشتر است.

به همین دلیل، مهربانی در پاسخ شما می تواند مفید باشد. هر لطفی که می توانید انجام دهید و وقتی مجبور به نه گفتن هستید خونگرم و مستقیم باشید.

اما حتی پس از اینکه این ملاحظات اجتماعی را در نظر گرفتیم، به نظر می رسد بسیاری از ما هنوز در مدیریت مبادله بین بله و نه کار ضعیفی انجام می دهیم. ما بیش از حد خود را متعهد به چیزهایی می‌دانیم که به‌طور معنی‌داری باعث بهبود یا حمایت اطرافیانمان نمی‌شوند، و مطمئناً زندگی ما را بهبود نمی‌بخشند.

شاید یک موضوع این باشد که ما در مورد معنای بله و نه چگونه فکر می کنیم.

تفاوت بین بله و خیر

کلمات "بله" و "نه" در مقایسه با یکدیگر به قدری استفاده می شوند که به نظر می رسد وزن یکسانی در مکالمه دارند. در واقع، آنها نه تنها از نظر معنا متضاد هستند، بلکه از نظر تعهد در ابعاد کاملاً متفاوت هستند.

وقتی نه می گویید، فقط به یک گزینه نه می گویید. وقتی می گویید بله، به هر گزینه دیگری نه می گویید.

هر بار که به درخواستی بله می گوییم، به هر چیز دیگری که ممکن است با گذشت زمان انجام دهیم، نه می گوییم. هنگامی که به چیزی متعهد شدید، قبلاً تصمیم گرفته اید که زمان آینده چگونه صرف شود.

به عبارت دیگر، نه گفتن باعث صرفه جویی در وقت شما در آینده می شود. بله گفتن در آینده برای شما هزینه دارد. خیر نوعی اعتبار زمانی است. شما این توانایی را حفظ می کنید که زمان آینده خود را هر طور که می خواهید بگذرانید. بله نوعی بدهی زمانی است. شما باید تعهد خود را در مقطعی پس بدهید.

نه یک تصمیم است اما بله یک مسئولیت است.

نقش نه

نه گفتن گاهی اوقات به عنوان یک تجمل تلقی می شود که فقط صاحبان قدرت می توانند از عهده آن برآیند. این درست است: رد کردن فرصت‌ها زمانی آسان‌تر است که بتوانید به شبکه ایمنی که توسط قدرت، پول و اقتدار ارائه می‌شود، بازگردید. اما این نیز درست است که نه گفتن صرفاً امتیازی نیست که برای افراد موفق در میان ما محفوظ است. همچنین این یک استراتژی است که می تواند به شما کمک کند تا موفق شوید.

نه گفتن مهارت مهمی است که باید در هر مرحله از حرفه خود توسعه دهید زیرا مهمترین دارایی زندگی را حفظ می کند: زمان شما. همانطور که پدرو سورنتینو سرمایه گذار می گوید: اگر از زمان خود محافظت نکنید، مردم آن را از شما خواهند دزدید.

شما باید به هر چیزی که شما را به سمت اهدافتان هدایت نمی کند، نه بگویید. شما باید به عوامل حواس پرتی نه بگویید. همانطور که یکی از خوانندگان گفت، "اگر تعریف را در مورد نحوه استفاده از نه گسترش دهید، در واقع تنها ضربه بهره وری است (همانطور که در نهایت به هر گونه حواس پرتی برای مولد بودن نه می گویید).

هیچ کس این ایده را بهتر از استیو جابز تجسم نکرد که گفت: «مردم فکر می کنند تمرکز یعنی بله گفتن به چیزی که باید روی آن تمرکز کنید. اما اصلاً معنی آن این نیست. تمرکز یعنی نه گفتن به صد ایده خوب دیگر. شما باید با دقت انتخاب کنید.»

در اینجا تعادل مهمی وجود دارد. نه گفتن به این معنا نیست که هرگز کار جالب یا نوآورانه یا خودجوش انجام نخواهید داد. این فقط به این معنی است که شما به روشی متمرکز بله بگویید. هنگامی که عوامل حواس پرتی را حذف کردید، بله گفتن به هر فرصتی که به طور بالقوه می تواند شما را در مسیر درست حرکت دهد منطقی است. ممکن است مجبور شوید چیزهای زیادی را امتحان کنید تا بفهمید چه چیزی موثر است و از چه چیزی لذت می برید. این دوره از اکتشاف می تواند به ویژه در آغاز یک پروژه، شغل یا حرفه مهم باشد.

ارتقای نه شما

با گذشت زمان، با ادامه پیشرفت و موفقیت، استراتژی شما باید تغییر کند.

با موفقیت بیشتر هزینه فرصت زمان شما افزایش می یابد. در ابتدا فقط حواس پرتی های آشکار را از بین می برید و بقیه را بررسی می کنید. همانطور که مهارت‌هایتان بهبود می‌یابد و یاد می‌گیرید آنچه را که مفید است از آنچه مفید نیست جدا کنید، باید به طور مداوم آستانه بله گفتن خود را افزایش دهید.

به عبارت دیگر، شما باید "نه" های خود را در طول زمان ارتقا دهید.

ارتقاء نه به این معنی نیست که هرگز بله نخواهید گفت. این فقط به این معنی است که شما به طور پیش فرض نه بگویید و فقط زمانی بله را بگویید که واقعا منطقی باشد. به نقل از سرمایه گذار برنت بشور، "نه گفتن بسیار قدرتمند است زیرا فرصت بله گفتن را حفظ می کند."

به نظر می رسد روند کلی چیزی شبیه به این باشد: اگر بتوانید نه گفتن به فرصت های بد را یاد بگیرید، در نهایت حق نه گفتن به فرصت های خوب را به دست خواهید آورد.

چگونه نه بگوییم

بسیاری از ما احتمالاً برای بله گفتن خیلی سریع و برای نه گفتن خیلی کند هستیم. ارزش این را دارد که از خود بپرسید در کجای این طیف قرار می گیرید.

اگر در نه گفتن مشکل دارید، ممکن است استراتژی زیر که توسط تیم هارفورد، اقتصاددان بریتانیایی پیشنهاد شده است، مفید باشد. او می نویسد، "یک ترفند این است که بپرسید، "اگر امروز مجبور بودم این کار را انجام دهم، آیا با آن موافقت می کردم؟" این یک قانون سرانگشتی بد نیست، زیرا هر تعهد آینده، مهم نیست که چقدر دور باشد، در نهایت به یک مشکل قریب الوقوع تبدیل خواهد شد."

اگر فرصتی به اندازه کافی هیجان انگیز است که هر کاری را که در حال حاضر انجام می دهید کنار بگذارید، پس بله است. اگر اینطور نیست، پس شاید باید دو بار فکر کنید.

این غیرممکن است که هر بار که با تصمیمی روبرو می شوید، این سؤالات را از خود بپرسید، اما هنوز هم تمرین مفیدی است که هر از گاهی دوباره آن را مرور کنید. نه گفتن می تواند دشوار باشد، اما اغلب ساده تر از جایگزین است. همانطور که نویسنده مایک داریانو اشاره کرده است، اجتناب از تعهدات آسان تر از خروج از تعهدات است. نه گفتن شما را به سمت انتهای آسان تر این طیف نگه می دارد.

آنچه در مورد سلامت صادق است در مورد بهره وری نیز صادق است: یک اونس پیشگیری ارزش یک پوند درمان را دارد.

  • منبع
  • حقوق نیوز

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید