امروز: جمعه, ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۰۹ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 285139
۴۷۹
۱
۰
نسخه چاپی

ضررهای ترافیک برای مغز انسان

ذرات PM2.5 که در آلودگی ترافیک یافت می‌شود می‌تواند خطر ابتلا به زوال عقل را افزایش دهد. طبق تحقیقات انجام شده از 91 میلیون نفر حداقل 5.5 میلیون نفر دچار زوال عقل شدند. در افرادی که این بیماری تشخیص داده شد نسبت به کسانی که این بیماری را نداشتند بیشتر در معرض ترافیک قرار داشتند. محققان همچنین دریافتند که ذرات از طریق بینی وارد مغز شما می‌شوند.

ضررهای ترافیک برای مغز انسان

ذرات PM2.5  که در آلودگی ترافیک یافت می‌شود می‌تواند خطر ابتلا به زوال عقل را افزایش دهد. طبق تحقیقات انجام شده از 91 میلیون نفر حداقل 5.5 میلیون نفر دچار زوال عقل شدند. در افرادی که این بیماری تشخیص داده شد نسبت به کسانی که این بیماری را نداشتند بیشتر در معرض ترافیک قرار داشتند. محققان همچنین دریافتند که ذرات از طریق بینی وارد مغز شما می‌شوند.

تصور می‌شود که مرگ سلول‌های مغزی از این طریق شروع می‌شود و به شرایطی مانند آلزایمر منجر می‌شود. اگزوز خودرو تنها بخشی از ترافیک است که می‌تواند تاثیر بدی بر مغز شما داشته باشد. در حالی که هیچ راهی برای جلوگیری از خطرات احتمالی به طور کامل وجود ندارد اما خبر خوب این است که می‌توانید در مورد روش‌هایی برای کاهش خطر و حفظ سلامت مغز خود به طور روزانه یاد بگیرید.  

علائم مشکلات مغزی مرتبط با ترافیک چیست؟

هر نوع سرگیجه یا آشفتگی ذهنی که به طور خاص پس از قرار گرفتن در ترافیک متوجه می‌شوید باید با پزشک در میان گذاشته شود. مشکلات شنوایی ممکن است نشانه‌ای کمتر شناخته شده اما مهم باشد. یک دلیل کمتر شناخته شده برای مشکلات مهارت‌های ذهنی پس از شنیدن صدای ترافیک هایپراکوزیس است. این اختلال نادر قرار گرفتن در معرض صدا‌هایی مانند موتور خودرو را به طرز غیر قابل تحملی بلند می‌کند. ممکن است پس از ضربه به سر به دلیل وجود ویروس یا در نتیجه شرایطی مانند میگرن دچار هیپراکوزیس شوید.  

آیا صدای ترافیک می‌تواند باعث یا بدتر شدن شرایط سلامت روان شود؟

بله، اگر به سر و صدا بسیار حساس هستید صدا‌های ترافیکی که واقعاً شما را آزار می‌دهند می‌توانند منجر به اشکال مختلف بیماری روانی شوند. سر و صدای ترافیک همچنین ممکن است شرایط سلامت روانی را که قبلاً تشخیص داده شده بود بدتر کند. به عنوان مثال صدای ترافیک در اوایل صبح یا اواخر شب ممکن است آزاردهنده‌تر باشد و زمان استراحت و خواب را آزاردهنده‌تر کند. مطالعه دیگری نشان داد که قرار گرفتن در معرض سر و صدای حمل و نقل می‌تواند به 9 درصد احتمال اضطراب شدید منجر شود. تصور می‌شود که این اتفاق می‌افتد زیرا صدا‌هایی مانند ترافیک می‌تواند هورمون‌های استرس را در برخی افراد تحریک می‌کند. 

چگونه می‌توان از مغز در طول رفت و آمد محافظت کرد؟

  • اگر برای مدت طولانی در ترافیک گیر کرده‌اید موتور خود را خاموش کنید تا اگزوز اضافی از طریق دریچه‌ها وارد خودروی شما نشود
  • اگر پیاده یا با دوچرخه به محل کار می‌روید مسیری را تا حد امکان دور از مناطق پرتردد انتخاب کنید
  • از نشستن در نزدیکی منابع اگزوز در وسایل نقلیه عمومی مانند اتوبوس خودداری کنید
  • هنگام رفت و آمد ماسک بزنید
  • منبع
  • نی نی سایت

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید