امروز: شنبه, ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۰ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۰ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 277482
۱۱۴۱
۳
۰
نسخه چاپی

طالع بینی | آیا علم، طالع بینی را تائید می کند؟!

طالع‌بینی پیشگویی آینده، از طریق مشاهده حرکات خورشید، ماه، سیارات و ستارگان است.

طالع بینی

طالع بینی

طالع بینی به معنای بررسی و تطبیق حالت ستارگان، خورشید، ماه و… در لحظه تولد است که از طریق آن ویژگی‌های شخصیتی فرد مشخص شده و روند کلی و اتفاقات زندگی فرد تحت تاثیر قرار می‌گیرد. هرچند که طالع بینی خود به چند دسته مجزا تقسیم می‌شود، اما در تعریف عوام، فقط این بخش از مفهوم طالع بینی مورد انتظار است.

در طالع بینی انتظار می‌رود که دور و نزدیکی ستارگان، خورشید، ماه، سیارات منظومه شمسی، به همراه شکل و موقعیت قرارگیری آن‌ها نسبت به هم، موجب تاثیرات ماندگار و حتمی در زندگی فرد شود. از سوی دیگر، در طالع بینی به لحظه تولد توجه بسیار زیادی شده است. به طوریکه، با دانستن لحظه –و محل تولد فرد، چراکه در سیستم‌های مورد استفاده توسط طالع بین‌های حرفه‌ای برای استفاده از تقویم‌ها و صورت فلکی، این مساله نیز اهمیت دارد- تولد فرد، امکان پیش‌بینی رفتار فرد در آینده، حوادث پر اهمیت زندگی و… وجود دارد.

تاریخچه طالع بینی به هزاران سال پیش باز می‌گردد. در واقع به زمانی که مردم متوجه تغییر شکل ماه و آسمان در طول زمان شدند و نقوش ستارگان توجه آن‌ها را جلب کرد. طالع بینی یا همان ستاره شناسی که امروزه مردم می‌شناسند ابتدا در تمدن بابل رایج شد.

این مسئله بعدها در تمدن مصر، یونان و رم نیز ترویج یافت. آنچه از الگوی ستاره‌ها و آسمان توسط ستاره شناسان کشف می‌شد در سرنوشت اقوام در طول تاریخ تأثیر زیادی گذاشته است چراکه در گذشته درباریان برای پیش بینی وقایع از ستاره شناسان استفاده می‌کردند که بتوانند رقبا و دشمنان خود را پیشاپیش بشناسند. همین امر باعث می‌شد که پادشاهان به خاطر این پیش‌بینی‌ها دستور قتل یا تبعید برخی افراد را صادر کنند تا پیش از زمان موعد دشمنان را از بین ببرند.

نحوه عملکرد طالع بینی

طالع‌ بینی‌هایی که در مجلات، روزنامه‌ها و کتاب‌ها می‌بینید، معمولا نسخه ناقصی از اطلاعات استخراج شده از طالع بینی غربی هستند. به طور کلی، برای طالع بینی هر شخص نیاز به اطلاعات بسیاری دقیقی است.

به خاطر داشته باشید، در این سیستم هر کجا به سیاره اشاره می‌شود منظور، سیارات منظومه شمسی به اضافه ماه و خورشید هستند. به طور کلی، با توجه به سالها مشاهده و مطالعه صورت گرفته حالات مختلف اجرام آسمانی نسبت به زمین، دو دسته اطلاعات کلی از سیارات استخراج شده است.

• هر سیاره بیانگر قسمتی از انرژی حیاتی ما و جزئی از زندگی است. – به عنوان مثال، احساسات، ارتباطات و…-

• موقعیت هر سیاره بیانگر سبک ویژگی است که سیاره معرف آن است.

طالع بین‌ها متوجه شدند، موقعیت سیارات مختلف در لحظه تولد بیانگر شکل و نوع تغییری هستند که هر سیاره در طول زندگی بر شما خواهد گذاشت. اختربین‌ها، آسمان را به 12 قسمت تقسیم نموده‌اند که بیانگر سبک‌های مختلف است. این 12 منطقه به شکل سمبل‌های زودیاک یا منطقه البروج معروف هستند.

اصول طالع بینی بر مشاهده و محاسبه چهار چیز استوار است:

• سیارات

• نشانه زودیاک

• خانه‌ ها

• صورت‌ ها

برای استفاده از نمودار مربوط به طالع بینی باید، قادر به خواندن نشانه‌ها و سمبل‌ها باشید. هرچند برای دانستن طالع خودتان، نیازی به حفظ کردن تمام این نمادها نیست و کافی است تا نمادهای مربوط به لحظه تولد خود را بدانید. به بیان دیگر، قسمت به قسمت، موقعیت سیارات و سایر آیتم‌های موثر در منطقه‌البروج تطبیق داده می‌شود. در نهایت، به یک چارت مخصوص به خود می‌رسید که بسیار منحصر به فرد است.

طالع بینی

در واقع، از اینجا می‌توان متوجه شد که اطلاعات ارائه شده در مجلات زرد و سایت‌های طالع بینی تا چه اندازه پیش پا افتاده و غیر دقیق هستند. حتما بارها و بارها، عناوینی را چون فال ماه تولد، فال سال تولد و… را مشاهده کرده‌اید، در نقطه مقابل، با دانستن اینکه، برای رسیدن به طالع فرد مورد نظر، حتی ساعت و دقیقه، مکان جغرافیایی محل تولد وی نیز مورد نیاز است، متوجه میزان اشتباه بودن این اطلاعات خواهید شد.

بررسی طالع بینی از دیدگاه علم

با وجود آنکه خود ستاره شناسان طالع بینی را امری علمی می‌دانند، دانشمندان معتقدند که طالع بینی موضوعی علمی و دقیق نیست. البته بسیار اهمیت دارد که ستاره شناسی را از علم نجوم جدا کنید چراکه نجوم علمی دقیق است و ربطی به پیش‌بینی‌های مطرح شده در طالع بینی ندارد.

دلایل غیرعلمی بودن طالع بینی

ستاره‌ها نمی‌توانند کره‌ زمین را تحت تأثیر خود قرار دهند

تأثیر گرانشی ستاره‌ها تقریبا با تأثیر گرانشی کیف پولی که روی کمد گذاشته باشید برابر است! در واقع می‌توان گفت تأثیرات گرانشی ستارگان بر ما تقریبا مساوی با هیچ است و این مقدار بسیار ناچیز نمی‌تواند اثر شگرفی بر شخصیت ما داشته باشد.

اگر قرار باشد که نیرویی تغییرات جدی در شخصیت انسان، خصوصیات و رفتارهای او ایجاد کند لازم است که این نیرو، به میزان کافی قدرتمند و دقیق باشد. در حالی که در مورد ستارگان این مسئله صدق نمی‌کند. همچنین الگوها و شکل‌هایی که ستاره شناسان در ستارگان مرتبط با هر فصل مشاهده می‌کنند در همه جای کره زمین یکسان نیست. برای مثال مردمی که در نیمکره جنوبی کره زمین زندگی می‌کنند شاهد الگوهای متفاوتی هستند در نتیجه چگونه می‌توان گفت که آن‌ها نیز تحت تأثیر همین الگوها قرار دارند؟

تفاوت جغرافیایی

تغییرات فصلی در همه جای کره زمین یکسان نیست. کسی که در ایران متولد می‌شود نسبت به کسی که در کانادا متولد شده است، بهارو تابستان، پاییز و زمستان متفاوتی را تجربه می‌کند. در واقع نمی‌توان انتظار داشت که مثلا کودکی که در منطقه‌ای گرمسیر متولد شده با کودکی که در منطقه‌ای سردسیر به دنیا آمده صرفا به خاطر تولد در فصلی یکسان دارای خصوصیات همسانی باشد.

طالع بینی

تغییرات کره زمین

حتی اگر قبول کنیم که زمانی کره زمین تحت تأثیر آسمان قرار داشته، باید این را بپذیریم که در طول 4000 سال گذشته زمین دچار تغییراتی شده است، برای مثال شیب آن تغییر کرده و موقعیت آن نسبت به ستارگان دستخوش تحولات مختلفی شده است. در حالی که قواعد و توصیفات طالع بینی همچنان ثابت مانده است.

نداشتن پشتوانه علمی

با تمام اعتقادات و ادعاهایی که در مورد طالع بینی وجود دارد، حقیقت این است که هیچ پشتوانه علمی در مورد این مسئله وجود ندارد. در حقیقت تحقیقی وجود ندارد که به ما نشان دهد طالع بینی حتی به میزان کم از اعتبار علمی برخوردار است. همین مسئله باعث می‌شود که شک و شبهه‌ها در مورد صحت آن همچنان وجود داشته باشد.

  • منبع
  • تکراتو
  • هنر زندگی

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید