امروز: شنبه, ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۰ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۰ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 264241
۱۴۹۲
۱
۰
نسخه چاپی
الگوی غذایی

عادت‌های غذایی نادرست مادر و تاثیر آن بر خانواده

یکی از مهم‌ترین توصیه‌های متخصصان به خانم‌هایی که همسر یا فرزند بدغذا دارند، این است که سعی نکنند الگوی غذایی خود را به اعضای خانواده تحمیل کنند، بلکه تلاش‌شان بر این باشد که با مشارکت دادن اعضای خانواده در فرایند خرید و پخت مواد غذایی، آنها را به غذایی که می‌خورند، علاقه‌مند کنند

عادت‌های غذایی نادرست مادر و تاثیر آن بر خانواده

یکی از مشکلاتی که ممکن است سلامت سبد غذایی خانوار را به خطر بیندازد، داشتن عادت‌های غذایی نادرست مادر خانواده است.

 عادت‌های غذایی نادرست مادر و تاثیر آن بر خانواده

یکی از مشکلاتی که ممکن است سلامت سبد غذایی خانوار را به خطر بیندازد، داشتن عادت‌های غذایی نادرست مادر خانواده است. هرچند متخصصان معتقدند هم پدر و هم مادر می‌توانند در شکل‌گیری الگوی غذایی کودکان تاثیرگذار باشند اما اعتقاد آنها بر این است که نقش مادران در این میان کمی پررنگ‌تر خواهد بود. از این نظر،‌ شما به‌عنوان مادر یا همسر باید عادت‌های بدی مانند جدا کردن مواد غذایی از غذاهای مختلف را کنار بگذارید. جدا کردن سبزیجات، گوشت، پیاز، فلفل دلمه‌ای و... جزو عادت‌هایی است که میان بعضی افراد مشاهده می‌شود. اگر شما به‌عنوان مادر خانواده، ترکیبات غذایی را از غذایی که خودتان آماده کرده‌اید، جدا کنید، کودک یا همسرتان هم از نظر روانی احساس می‌کند این ماده غذایی طعم خوشایندی ندارد و به‌مرور زمان، ذائقه خوردن آن را از دست می‌دهد.

عدم تحمیل الگوی غذایی به خانواده

یکی از مهم‌ترین توصیه‌های متخصصان به خانم‌هایی که همسر یا فرزند بدغذا دارند، این است که سعی نکنند الگوی غذایی خود را به اعضای خانواده تحمیل کنند، بلکه تلاش‌شان بر این باشد که با مشارکت دادن اعضای خانواده در فرایند خرید و پخت مواد غذایی، آنها را به غذایی که می‌خورند، علاقه‌مند کنند. از این‌رو، شما به‌عنوان خانم خانه باید به‌جای حذف ترکیبات مغذی مانند سبزی‌ها از غذای خود، از همسر یا فرزندتان بخواهید در خرید،‌ خرد کردن و پختن ترکیبات غذایی مختلف به شما کمک کنند. در طول این فرایند شما می‌توانید از اعضای خانواده تقاضا کنید پیشنهادهای خود را برای طعم‌دار کردن یا قطعه‌بندی ترکیبات غذایی، مطرح کنند.

میان‌وعده‌های مناسب

یکی دیگر از الگوهای غذایی که مادران سهم بسزا و تاثیر کاملا مستقیمی بر آن دارند، شکل‌گیری ذائقه همسر یا فرزندان در مورد میان‌وعده‌هاست. زمانی که شما به‌عنوان مادر خانواده از شیر، انواع میوه‌ها، یک لقمه ساده نان و پنیر یا نان و عسل، صیفی‌های مختلف مانند گوجه‌فرنگی، هویج و خیار یا انواع چای همراه یک تکه کوچک کیک خانگی، ‌به‌عنوان میان‌وعده استفاده می‌کنید، این عادت و ذائقه را در همسر و فرزندان خود ایجاد می‌کنید که معنای میان‌وعده، یعنی یک ترکیب غذایی ساده. این درحالی است که اگر شما هنگام خرید در فروشگاه دائم سراغ قفسه اسنک‌های چرب، شور و شیرین مانند انواع کیک، کلوچه، بیسکویت، چیپس، پفک و... بروید، این پیام را به اعضای خانواده‌تان می‌رسانید که می‌توانند هر انتخاب ناسالمی را برای میان‌وعده‌های خود داشته باشند. با این‌حساب، نقش و تاثیر الگوی غذایی مادران در برنامه‌ریزی غذایی اعضای خانواده، حتی در مورد مصرف میان‌وعده‌ها نباید نادیده گرفته شود.

 ذائقه‌سازی

شاید شما تا قبل از ازدواج، به مصرف غذاهای چرب و شور تمایل داشتید اما بعد از ازدواج و به‌عنوان همسر یا مادر، ‌مسوولیت بزرگی از نظر حفظ سلامت خانواده به گردنتان می‌افتد. به همین دلیل باید سعی کنید کم‌کم ذائقه خود و همسرتان را به سمت غذاهای سلامت ببرید و برای فرزندتان ذائقه‌سازی کنید. شما به‌عنوان مادر خانواده باید تا می‌توانید سهم نمک و روغن را در پخت‌وپزها کاهش دهید. برای این منظور می‌توانید از ادویه‌ها و چاشنی‌های بیشتر مانند آب‌لیمو، آویشن، پاپریکا، دارچین و هل کمک بگیرید.

افزایش آگاهی

نکته دیگری که درباره اصلاح الگوی غذایی خانواده به تمام مادران توصیه می‌شود، این است که با مطالعه بیشتر آگاهی خود را درباره ارزش تغذیه‌ای مواد غذایی مختلف بالا ببرند. زمانی که مادران درباره مواد غذایی مختلف آگاهی داشته باشند، می‌توانند با دلیل و منطق به همسر یا فرزندشان بگویند چرا پیشنهاد مصرف بعضی مواد غذایی را برای آنها مطرح و آنها را از خوردن برخی ترکیبات غذایی منع می‌کنند. وقتی که اعضای خانواده بدانند مادر با علم و آگاهی و برای حفظ سلامت آنها اقدام به پخت‌وپز می‌کند، خیلی ساده‌تر انواع طعم‌ها و غذاها را می‌پذیرند.

بیش از اندازه سخت نگیرید!

گاهی بعضی مادران یا همسران،‌ سخت‌گیری شدیدی نسبت به نوع خورد و خوراک اعضای خانواده دارند. به این ترتیب که غذای سالمی می‌پزند و اجازه همراهی هیچ چیز را با آن به همسر یا فرزندشان نمی‌دهند. در این موارد معمولا تنفر اعضای خانواده نسبت به آن غذا بیشتر می‌شود و آنها در نوبت‌های بعدی مقاومت بیشتری در برابر خوردن غذای پیشنهادی خواهندداشت. از این‌رو، بهتر است هنگامی که غذای جدیدی می‌پزید یا ترکیبات غذایی شما چندان باب میل همسر یا فرزندتان نیست، به آنها اجازه بدهید چاشنی موردعلاقه خود مانند انواع سس‌ها را همراه با غذایشان مصرف کنند تا کم‌کم به خوردن غذای سالمی که شما برایشان آماده کرده‌اید، عادت کنند.

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید