امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 279837
۹۶۳
۱
۰
نسخه چاپی

عرق کلپوره یا مریم نخودی و خواص باورنکردنی

عرق کلپوره یا مریم نخودی و خواص باورنکردنی

عرق کلپوره یا مریم نخودی چیست؟

عرق کلپوره حاصل تقطیر گیاه کلپوره یا مریم نخودی است. گیاه کلپوره یک گیاه علفی است که گل‌هایی به رنگ سفید تا صورتی دارد که از آن‌ها برای تهیه عرق کلپوره استفاده می‌کنند. طبع عرق کلپوره گرم و خشک است. از جمله خواص و فواید عرق کلپوره درمان و بهبود بسیاری از مشکلات و بیماری‌های مختلف است. استفاده از عرق کلپوره موجب بهبود بعضی بیماری‌ها و امراض مانند تشنج، تب، سرماخوردگی، مشکلات قلبی و سو هاضمه می‌شود.

استفاده از این گیاه به طوری که در کتب داروئی قدیمی وارد است به زمانهای نسبتاً دور نسبت داده می‌شود مانند آنکه بقراط، دیوسکورید، پلین و جالینوس از آن در آثار خود نام برده‌اند و چون گیاه ظاهری کاملاً مشخص دارد. نوع مورد نظر حکما در زمانهای قدیم، همین گیاه فعلی بوده است.

در ادامه به بررسی خواص و عوارض عرق کلپوره می‌پردازیم.

خواص درمانی عرق کلپوره

عرق کلپوره خواص و فواید درمانی و دارویی بسیار فراوانی دارد. عرق کلپوره منبعی غنی از ویتامین‌هایی از جمله ویتامین‌های A، B، C، D، K وE، املاح و مواد معدنی مانند سدیم، پتاسیم، اسیدفولیک، منیزیم، منگنز، فسفر، آهن، فیبر، مس، فلاونوئیدها، پروتئین، کلسیم، قند ساکاروز، فراکتوز، گلوکز، رزمارینیک اسید، تانن‌ها، منوتروپین‌ها، دی تروپین‌ها و غیره است. از جمله خواص درمانی هرق کلپوره می‌توان به مواردی مانند کاهش قند خون و بهبود دیابت، کاهش فشار خون، تقویت ایمنی بدن، درمان مشکلات پوستی مانند جوش و خارش پوستی، بهبود سردرد، درمان انواع عفونت پ‌های حفره دهان، مفید در بیماری‌های صفرا، مفید برای لوزالمعده، بهبود مشکلات دستگاه گوارشی و دل درد، اسهال و دل پیچه و معده اشاره کرد. در ادامه به بررسی برخی از خواص عرق کلپوره می‌پردازیم.

عرق کلپوره و تقویت سیستم ایمنی بدن

عرق کلپوره حاوی ترکیبات مفید بسیاری است که از جمله این ترکیبات می‌توان به مواردی مانند آنتی اکسیدان و آنتی باکتریال اشاره کرد. آنتی اکسیدان‌ها از طریق جذب رادیکال‌های آزاد و آنتی باکتریال‌ها با ضد عفونی کردن بدن موجب تقویت  سیستم ایمنی بدن شده و با این تقویت سیستم ایمنی بدن موجب کاهش نرخ ابتلا به بیماری‌ها می‌شوند. بنابراین با مصرف عرق کلپوره موجب افزایش قدر ایمنی خود شده و از این طریق خود را در برابر ابتلا به برخی بیماری‌ها مصون نگه می‌دارید.

عرق کلپوره برای تقویت استخوان

عرق کلپوره منبعی غنی از انواع ویتامین‌ها و املاح معدنی مختلف است. ویتامین‌ها و املاح موجود در عرق کلپوره کاربردهای فراوانی در حفظ سلاما بدن انسان دارند و با مصرف عرق کلپوره می‌توان آن‌ها را برای بدن به سادگی تامین کرد. عرق کلپوره حاوی مقادیر بالایی از ویتامین D، فسفر، کلسیم و منیزیم بوده و از این طریق موجب تقویت و استحکام استخوان‌‌ها و دندان‌ها می‌شود. عرق کلپوره می تواند موجب جلوگیری از پوکی استخوان شود.

عرق کلپوره برای درمان دیابت

یک گزینه درمانی گیاهی مناسب برای کاهش سطح قند خون عرق کلپوره است. عرق کلپوره می‌تواند موجب کاهش سطح قند خون و همچنین کاهش تاثیرات منفی بیماری دیابت بر بدن شود.

عرق کلپوره و بهبود سلامت دستگاه گوارش

عرق کلپوره برای حفظ سلامت و بهبود دستگاه گوارش بسیار مفید و گوثر است. عرق کلپوره برای درمان مشکلات گوارشی مانند یبوست، دل درد، دل پیچه و غیره مفید و موثر است. عرق کلپوره با داشتن خاصیت آرام کنندگی دستگاه گوارش می‌تواند بسیاری از مشکلات آن را بهبود بخشد.

عرق کلپوره برای حفظ سلامت قلب

عرق کلپوره حاوی ترکیباتی که است که می‌توانند به آرامش اعصاب کمک کنند. عرق کلپوره می‌تواند در کاهش سطح فشار خون موثر باشد. بنابراین مصرف عرق کلپوره می‌تواند موجب سلامت قلب و عروق شود. توجه داشته باشید افرادی که مبتلا به مشکلات قلبی عروقی هستند نمی‌توانند از عرق کلپوره استفاده کنند و ممنوعیت مصرف از این عرق گیاهی دارند.

عرق کلپوره برای درمان التهاب

عرق کلپوره با داشتن ترکیبات ضد التهابی و ضد درد در خود می‌تواند یک درمان موثر برای بسیاری از التهابات و درد‌های بدنی باشد. بیماری‌ها و مشکلاتی که منجر به ایجاد حس درد در بدن می شوند عبارتند از دل درد، سردرد، دل پیچه، التهابات گلو، عفونت و التهابات دهان، دندان و لثه که برای درمان این التهابات و درد‌ها می‌توان از عرق کلپوره مصرف کرد. عرق کلپوره با داشتن این خاصیت ضد درد مورد توجه ویژه طب سنتی قرار دارد.

طریقه مصرف عرق کلپوره

بدای بهر‌ه مندی از خواص کلپوره باید از این عرق گیاهی به صورت سه بار در طول یک روز است. برای اینکه بتوان از خواص درمانی و دارویی این گیاه بیشتر بهره‌مند شد بهتر است از عرق کلپوره به انداره یک فنجان پیش از هر وعده غذایی مصرف کنید.

عوارض عرق کلپوره

عرق کلپوره نیز مانند سایر دارو‌های گیاهی در کنار تمام خواص و فواید درمانی بی‌نظیر خود در صورتی که از آن بیش از اندازه و در مدت زمان طولانی استفاده شود از خود عوارض جانبی و مضراتی را نیز نشان خواهد داد.

زیاده روی و افراط در مصرف عرق کلپوره ممکن است موجب بروز عوارضی مانند بروز مشکلات جدی برای مغز و معده شود. از مصرف عرق کلپوره در دوران بارداری و شیردهی باید خوددرای شود زیرا ممکن است سلامت مادر و جنین را به خطر بیندازد. بنابراین زنان باردار، مادران شیرده و کودکان بهتر است تا از عرق کلپوره استفاده نکنند.

از عرق کلپوره نباید به صورت طولانی مدت استفاده شود و در مدت زمان کوتاهی باید مصرف شود و در صورت زیاده روی در مصرف عرق کلپوره مسمومیت کلیه و کبد ایجاد می‌شود. افراد مبتلا به مشکلات و بیماری‌های کبدی، کلیوی و قلبی عروقی منع مصرف از عرق کلپوره را دارند.

عرق کلپوره خواص بسیار زیادی دارد، اما باید میزان مصرف آن در رژیم غذایی کنترل شود تا به عوارض آن دچار نشویم. به همین دلیل است که یک رژیم غذایی اصولی، برای همه افراد نیاز است تا بتوانند میزان مصرف هر ماده غذایی را بر اساس نیاز خود کنترل کنند و به اهداف مختلفی همچون افزایش وزن، کاهش وزن یا تثبیت وزن برسند.

  • منبع
  • بهاره غفاری
  • فرارو

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید