امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 278601
۱۹۶۲
۱
۰
نسخه چاپی
Taeniasis

عفونت تنیازیس،؛ عفونت حاصل از خوردن گوشت خام گاو یا خوک

عفونت تنیازیس،؛ عفونت حاصل از خوردن گوشت خام گاو یا خوک

تنیازیس چیست؟

تنیازیس یک عفونت ناشی از کرم نواری است، نوعی انگل.

انگل ها موجودات کوچکی هستند که برای زنده ماندن خود را به سایر موجودات زنده متصل می کنند. موجودات زنده ای که انگل ها به آنها متصل می شوند میزبان نامیده می شوند.

انگل ها را می توان در غذا و آب آلوده یافت. اگر از غذاها یا نوشیدنی های آلوده استفاده می کنید ممکن است به انگلی مبتلا شوید که می تواند زنده بماند و گاهی اوقات در بدن شما رشد کرده و تولید مثل می کند.

تنیازیس یک عفونت کرم روده ای است که در اثر خوردن گوشت گاو یا خوک آلوده ایجاد می شود.

تنیازیس انسانی یک عفونت انگلی است که توسط سه گونه کرم نواری ایجاد می شود، T. saginata (معروف به کرم گاوی)  T. solium (کرم نواری خوک) و T. asiatica (کرم نواری آسیایی). انسان ها تنها میزبان این کرم های نواری Taenia هستند.

علائم تنیازیس چیست؟

اکثر افرادی که تنیازیس دارند هیچ علامتی ندارند. در صورت وجود علائم و نشانه ها ، ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • درد
  • کاهش وزن بدون دلیل
  • انسداد روده
  • مشکلات گوارشی

برخی از افراد مبتلا به تنیازیس نیز ممکن است در ناحیه اطراف مقعد تحریک شوند. تکه های کرم یا تخمک هایی که در مدفوع دفع می شوند باعث این تحریک می شوند.

مردم اغلب با دیدن قطعات کرم یا تخمک در مدفوع خود متوجه می شوند که کرم نواری دارند. توسعه عفونت ها بین 8 تا 14 هفته طول می کشد.

علت تنیازیس چیست؟

شما می توانید با خوردن گوشت گاو یا گوشت خوک خام یا نیمه پخته به بیماری تنیازیس مبتلا شوید. غذای آلوده می تواند حاوی تخم کرم یا لارو باشد که هنگام خوردن در روده رشد می کند.

پختن کامل گوشت گاو یا گوشت خوک لاروها را از بین می برد تا نتوانند در بدن شما زندگی کنند.

طول کرم نواری می تواند تا 12 فوت رشد کند. می تواند سالها در روده ها زندگی کند بدون اینکه کشف شود. کرم های نواری دارای قطعاتی در طول بدن خود هستند. هر یک از این بخشها می توانند تخمک تولید کنند. با بالغ شدن کرم نواری این تخمک ها با مدفوع از بدن خارج می شوند.

بهداشت ضعیف نیز می تواند باعث گسترش تنیازیس شود. هنگامی که لاروهای کرم نواری در مدفوع انسان قرار می گیرند می توانند از طریق تماس با مدفوع پخش شوند. برای جلوگیری از گسترش عفونت باید دستان خود را به درستی بشویید.

عوامل خطر ابتلا به تنیازیس چیست؟

تنیازیس در مناطقی که گوشت گاو خام یا گوشت خوک مصرف می شود و از نظر بهداشتی ضعیف است رایج تر است. این مناطق ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • اروپای شرقی و روسیه
  • آفریقای شرقی
  • جنوب صحرای آفریقا
  • آمریکای لاتین
  • بخشهایی از آسیا ، از جمله چین ، اندونزی و کره جنوبی

تنیازیس در افرادی که سیستم ایمنی ضعیف دارند و قادر به مقابله با عفونت ها نیستند ، بیشتر ایجاد می شود. سیستم ایمنی بدن شما می تواند به دلایل زیر ضعیف شود:

  • اچ ای وی
  • ایدز
  • پیوند عضو
  • دیابت
  • شیمی درمانی

عفونت تنیازیس،؛ عفونت حاصل از خوردن گوشت خام گاو یا خوک

چگونه می توانید از شر کرم نواری خلاص شوید؟

تنیازیس معمولاً با داروهای تجویز شده توسط پزشک درمان می شود. داروهای درمان تنیازیس شامل پرازیکوانتل (Biltricide) و آلبندازول (Albenza) است.

هر دو دارو ضد هلمینتیک هستند به این معنی که آنها کرم های انگلی و تخمک های آنها را می کشند. در بیشتر موارد این داروها در یک دوز واحد ارائه می شود. ممکن است چند هفته طول بکشد تا عفونت به طور کامل برطرف شود.

عوارض جانبی شایع مرتبط با این داروها شامل سرگیجه و ناراحتی معده است.

تنیازیس با چه عوارضی همراه است؟

در موارد نادر عوارض جدی ناشی از عفونت می تواند رخ دهد. کرم های نواری ممکن است روده های شما را مسدود کنند. این ممکن است برای اصلاح نیاز به جراحی داشته باشد.

در موارد دیگر، کرم گوشت خوک ممکن است به سایر نقاط بدن شما مانند قلب، چشم یا مغز سفر کند. به این بیماری سیستیکروز می گویند. سیستیکروز می تواند مشکلات سلامتی دیگری مانند تشنج یا عفونت در سیستم عصبی را ایجاد کند.

چگونه می توان از تنیازیس پیشگیری کرد؟

موثرترین راه پیشگیری از تنیازیس پخت کامل غذا است. این بدان معناست که گوشت را در دمای بالای 140 درجه فارنهایت (60 درجه فارنهایت) به مدت پنج دقیقه یا بیشتر بپزید.

پس از پختن گوشت، اجازه دهید سه دقیقه بماند. این می تواند به از بین بردن هر گونه انگلی که ممکن است در گوشت وجود داشته باشد کمک کند. درباره ایمنی گوشت بیشتر بدانید.

بهداشت مناسب دستها نیز برای جلوگیری از شیوع این بیماری مهم است. همیشه بعد از استفاده از دستشویی دست های خود را بشویید و همین کار را به فرزندان خود بیاموزید.

همچنین اگر در منطقه ای زندگی می کنید یا به منطقه ای سفر می کنید که آب باید تصفیه شود آب بطری بنوشید.

  • منبع
  • حقوق نیوز

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید