امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 284305
۴۹۵
۱
۰
نسخه چاپی

عفونت ناف و تمام اطلاعات درباره آن

اگر به عفونت ناف شکم مبتلا شوید ممکن است متوجه ترشحات سفید، زرد، قهوه ای یا خونی از آن شوید. این ترشحات همچنین ممکن است بوی نامطبوع داشته باشد

عفونت ناف و تمام اطلاعات درباره آن

کثیفی، باکتری ها، قارچ ها و میکروب ها می توانند در داخل ناف شکم شما گیر کرده و شروع به تکثیر کنند که می تواند باعث ایجاد عفونت شود.

اگر به عفونت ناف شکم مبتلا شوید ممکن است متوجه ترشحات سفید، زرد، قهوه ای یا خونی از آن شوید. این ترشحات همچنین ممکن است بوی نامطبوع داشته باشد

ناف، که معمولاً به عنوان ناف شکم شناخته می شود یک فرورفتگی عمیق و باریک در شکم است. چند میکروارگانیسم هم غذا به طور طبیعی در این حفره زندگی می کنند اما اگر اجازه رشد بیش از حد داشته باشند می توانند عفونت ایجاد کنند.

این میکروب ها برای رشد به شرایط گرم و مرطوب احتیاج دارند و ناف شما این را ارائه می دهد. بعلاوه، آنها از صابون و عرق تغذیه می کنند تا به سرعت تکثیر یافته و ناف شکم را استعمار کنند.

عفونت های شکم در افراد در هر سنی از جمله نوزادان بسیار شایع است. عفونت های شکم می تواند باکتریایی یا قارچی و موضعی یا سیستمیک باشد. در صورت ورود میکروارگانیسم ها به جریان خون، این عفونت ها حتی می توانند منجر به سپسیس شوند.

در این مقاله علل و نشانه های عفونت ناف شکم و روش های مختلفی که می توانید هم در محیط بالینی و هم در خانه با آن مقابله کنید.

علل عفونت های ناف

بسیاری از عوامل می توانند باعث رشد بیش از حد میکروب هایی شوند که به طور طبیعی در داخل شکم شما قرار دارند.

1. بهداشت ضعیف

ساختار فیزیکی محدود حفره ناف، تمیز کردن آن را بسیار سخت می کند. این یک دهانه کوچک دارد که به یک کانال باریک با چین های متعدد پوستی منتهی می شود. عرق، سبوم، رطوبت، باقی مانده صابون، پوسته پوسته های مرده و آلودگی های روی پوست شما به داخل ناف شکم راه می یابد و در آنجا محبوس می شود.
مسئله این است که اکثر افراد هنگام استحمام از تمیز کردن شکم خود غافل می شوند و این منجر به تجمع این ناخالصی ها می شود. میکروبهای عفونت زا که از قبل در داخل حفره ناف وجود دارند شروع به تغذیه از این ناخالصی ها می کنند و به آنها امکان رشد سریع و ایجاد عفونت را می دهند.

2. تعریق زیاد

افرادی که سطح قند خون آنها افزایش یافته یا وزن بدن بیش از حد دارند بیشتر مستعد تعریق هستند و بنابراین در معرض خطر ابتلا به چنین عفونت هایی هستند. بیماران دیابتی به ویژه در معرض رشد بیش از حد کاندیدا (مخمر) در داخل ناف شکم قرار دارند.

3. منابع دیگر آلودگی

چندین روش ممکن وجود دارد که در آن سویه های جدید پاتوژن های مضر می توانند وارد حفره ناف شما شوند تا متعاقباً باعث عفونت شکم شوند.
یک ریسک بزرگ وجود دارد هنگامی که ناف شکم شما دارای زخم یا کیست است می تواند به طور بالقوه عفونی شود هنگامی که شما یک پیرسینگ نافی انجام می دهید بدون انجام اقدامات بهداشتی مناسب، یا در حین جراحی ناف، این اتفاق زیاد رخ می دهد.

4. عفونت های شکم در نوزادان

شاید از خود بپرسید که چگونه نوزادی که در معرض عوامل بیماری زای محیطی نیست به چنین عفونتی مبتلا می شود. به طور عمده سه منبع عفونت در نوزادان وجود دارد:
باکتری های موجود در کانال زایمان مادر می توانند از طریق بند ناف به حفره ناف کودک منتقل شوند.
میکروب های موجود در اتاق زایمان می توانند داخل ناف شکم نوزاد وارد شده و جمع شوند.
پزشک، پرستار یا هر شخصی که به زایمان کمک می کند ممکن است باکتریها را بر روی دست خود داشته و نوزاد را در طی روند زایمان آلوده کند.
وقتی بند ناف بعد از زایمان قطع شد تکه کوچکی از آن روی ناف کودک باقی مانده است. این ریشه بند ناف به تدریج خشک می شود و خود به خود می ریزد.
شما باید اقدامات مناسبی را برای تمیز نگهداشتن ناف انجام دهید در غیر این صورت می تواند تولید باکتری های عامل عفونت مانند استرپتوکوک و استافیلوکوک را شروع کند. این می تواند منجر به عفونت چند میکروبی به نام omphalitis شود و در حالات بد، باکتری ها ممکن است وارد جریان خون شوند و منجر به سپسیس شوند که می تواند منجر به مرگ شود.

5. سنگهای آمفالیت یا نافی

سلولهای پوستی و سبوم مرده گاهی اوقات می توانند با هم جمع شوند و اجسام ریز مانند سنگ در ناف شما ایجاد کنند و حتی ممکن است موها را تحمل کنند. اینها omphaliths یا trichompalith نامیده می شوند که می توانند باعث عفونت مکرر شکم شوند.

علائم عفونت های ناف

برخی از علائم رایج عفونت ناف شکم عبارتند از:

  • قرمزی یا بثورات
  • درد خفیف
  • تورم یا ورم
  • ترشحات سبز، خاکستری یا خونی و بدبو از حفره ناف نشت می کند
  • مجموعه ای از چندین سنگ نافی
  • خارش خفیف

همانطور که خود را برای تشخیص به کلینیک معرفی می کنید پزشک معاینه فیزیکی ممکن است برخی از آزمایشگاه ها را تجویز کند.

راه های درمان عفونت های ناف

در اینجا چند روش موثر برای درمان عفونت های شکم وجود دارد.

احتیاط: توجه به این نکته مهم است که ترشحات نشتی که مشخصه عفونت ناف شکم است می تواند نشانه سایر اختلالات ناف مانند فتق ناف، آندومتریوز ناف، (سینوس پیلونیدال ناف، تراتوم کیستیک بالغ ( که به ندرت به عفونت مبتلا می شود، کیست اوراچال (که ممکن است به عفونت مبتلا شود) و امفالیت گلوله پرز.

قبل از پرداختن به این ترشحات، باید دلیل اصلی آن را درک کنید زیرا هر بیماری نیاز به درمان خاصی دارد. بنابراین، شما باید برای معاینه پزشکی مناسب مراجعه کنید تا تشخیص قطعی پیدا کنید و سپس طبق توصیه پزشک، درمان مناسب را دنبال کنید. شما ممکن است با پزشک خود در مورد برخی از درمان های طبیعی مانند روغنهای اساسی که می تواند همراه با داروهای تجویز شده برای تسریع در بهبودی استفاده شود صحبت کنید.

1. از داروی آنتی بیوتیک یا ضد قارچ استفاده کنید

بسته به ماهیت عفونت شما، پزشک یک آنتی بیوتیک با طیف گسترده یا یک عامل ضد قارچ تجویز می کند. این داروها ممکن است موضعی یا خوراکی باشند و قدرت و دوز آنها به شدت عفونت بستگی دارد.
آنتی بیوتیک های موضعی یا ضد قارچ ها معمولاً به شکل کرم، پماد یا پودر تولید می شوند. عفونت هایی که نیاز به داروی خوراکی دارند نیز ممکن است به یک برش جراحی و تخلیه کیست تغذیه کننده عفونت نیاز داشته باشند.
عوامل ضد قارچی شایع شامل نیترات میکونازول و کلوتریمازول و برخی از عوامل آنتی بیوتیکی متداول شامل سفالوسپورین و داکسی سایکلین هستند.

2. مالیدن الکل

انواع مختلف مشروبات الکلی، از جمله الکل اتیل، الکل ایزوپروپیل (الکل مالشی)، و n-propanol، به دلیل فعالیت ضد میکروبی قوی و سریع، به طور گسترده ای برای ضد عفونی پوست استفاده می شود.
هنگامی که به صورت موضعی استفاده شود آنها باکتری ها، ویروس ها و قارچ های موجود در پوست شما را از بین می برند تا از عفونت ها بهبود یابند یا از آن جلوگیری کنند اما در برابر اسپورها چندان موثر نیستند.
شما می توانید از این محلول ها به راحتی در دسترس برای تمیز کردن و ضد عفونی کردن شکم خود استفاده کنید. این به جلوگیری از شیوع عفونت و تسریع روند بهبودی کمک می کند.

نحوه استفاده

با استفاده از یك پد الكل یا یك پنبه یا یك پنبه آغشته به الكل مالشی، ترشحات و ماده چرب را به آرامی از داخل و اطراف ناف شکم پاك كنید.
اجازه دهید منطقه با پارچه ای نرم و تمیز خشک شود.
اگر ناف شکم شما در حال زهکشی است بهتر است بعد از هر بار تمیز کردن، از یک پماد آنتی بیوتیک استفاده کنید.

3. اسانس درخت چای

روغن ضروری درخت چای به دلیل خواص ضد میکروبی فوق العاده یکی از پرمصرف ترین درمان های آکنه است اما همچنین می تواند در برابر سایر عفونت های پوستی مفید واقع شود. این محلول ضد عفونی کننده می تواند پوست شما را از طیف وسیعی از عوامل بیماری زا از جمله باکتری ها و قارچ هایی که باعث ایجاد عفونت های شکم می شوند پاک کند.

بیشتر مطالعات اثبات خاصیت ضد قارچی اسانس درخت چای بر روی گونه های کاندیدا متمرکز شده است که شایع ترین علت عفونت های شکم است. همچنین شناخته شده است که این روغن از رشد گونه های باکتری سمج که در برابر آنتی بیوتیک ها مقاومت نشان می دهند جلوگیری می کند.

نحوه استفاده

1 قاشق چایخوری روغن زیتون بکر یا روغن نارگیل را در یک کاسه تمیز بریزید.
4-5 قطره روغن درخت چای را مخلوط کنید.
از یک پنبه تمیز استفاده کنید تا مخلوط روغن را به آرامی در ناحیه آسیب دیده قرار دهید.
بگذارید حدود 10 دقیقه روی آن بماند تا محلول جذب پوست شود.
روغن اضافی را با دستمال پاک کنید.

4. زردچوبه

زردچوبه در مورد درمان عفونت بسیار محبوب است. خاصیت ضد باکتریایی، آنتی بیو فیلم، ضد ویروسی و ضد قارچی آن را می توان به کورکومینوئیدهای فعال موجود در آن نسبت داد. کورکومینوئید ضروری زردچوبه کورکومین است.
زردچوبه نیز مانند روغن درخت چای فعالیت ضد میکروبی را در برابر طیف گسترده ای از سویه های باکتریایی و قارچی نشان می دهد.

نحوه استفاده

چند قطره آب را در مقدار کمی پودر زردچوبه مخلوط کنید تا به صورت خمیر غلیظ در آید. می توانید برای افزودن مزایای بهبود پوست، کمی عسل به مخلوط اضافه کنید.
با استفاده از انگشتان تمیز این خمیر را روی ناحیه آسیب دیده قرار دهید.
قبل از پاک کردن با دستمال بگذارید تا خشک شود.
اطمینان حاصل کنید که پس از آن منطقه را خشک نگه دارید.

5. گل همیشه بهار یا بابونه

گل همیشه بهار و بابونه هر دو گیاهان دارویی هستند که می توانند به از بین بردن میکروب های مسئول عفونت های شکم، تسکین ناراحتی های علامتی و ترمیم پوست آسیب دیده کمک کنند.
گل همیشه بهار در برابر چندین نوع از باکتری ها و قارچ های عامل ایجاد عفونت بی اثر است اما باز هم یک ترمم دهنده بزرگ زخم است.
از سوی دیگر، بابونه دارای اثرات ضد باکتریایی بسیار قوی در برابر باکتری های گرم مثبت است که معمولاً در عفونت های ناف شکم مانند امفالیت نقش دارند.

نحوه استفاده

عصاره آب از 2-3 گلهای یا برگهای بابونه یا کالندولا با خراش استخراج كرده و سپس آن را روی پوست آلوده بمالید.
روغنهای موضعی، لوسیونها یا پمادهای حاوی عصاره گل همیشه بهار یا بابونه را خریداری کنید و طبق دستور آنها را روی ناف شکم خود بمالید.

6. چریش

قرن هاست که از ویژگی های دارویی گیاه چریش یا یاس بنفش هندی در آیورودا و سایر اشکال طب عامیانه برای درمان انواع مختلف بیماری ها استفاده می شود.
برگ های این گیاه حاوی دو فلاونوئید پلی فنولیک یعنی کوئرستین و بتا سیتوسترول است که اثرات ضد قارچی و ضد باکتریایی قوی ایجاد می کند که می تواند به مبارزه با علت اصلی عفونت کمک کند.
چریش همچنین به مهار التهاب زمینه ای کمک می کند تا قرمزی، درد و خارش ناشی از چنین عفونت های پوستی را تسکین دهد.
نحوه استفاده
یک مشت برگ چریش را خرد کنید تا خمیر درست شود و آن را روی پوست آلوده بمالید. برای ترمیم بهتر و بهبود استحکام می توانید به ترتیب کمی پودر زردچوبه و آب را به خمیر مخلوط کنید. قبل از شستشو با آب گرم بگذارید 20 دقیقه بماند. پوست خود را کاملاً خشک کنید.
چند قطره روغن چریش را در 1 قاشق چای خوری روغن زیتون یا هر روغن حامل دیگر مخلوط کنید و سپس این معجون را روی تمام پوست آلوده بمالید.

7. ژل آلوئه ورا

آلوئه ورا به دلیل خواص درمانی پوست که می تواند برای درمان عفونت های شکم استفاده شود مورد تبلیغ قرار می گیرد.
آلوین و ایمودین، دو مورد از 12 آنتراكینون (ترکیبات فنلی) موجود در آلوئه ورا، به عنوان ضد درد، ضد باکتری و ضد ویروس عمل می کنند. آلوئه ورا همچنین حاوی شش ماده ضد عفونی کننده است که می تواند رشد قارچ ها و باکتری های مختلف ایجادکننده عفونت را مهار کند.
بخشی از اثرات ضد التهابی و ضد باکتریایی آلوئه ورا را می توان در اسید سالیسیلیک موجود در آن یافت.
نحوه استفاده
ژل را از یک برگ آلوئه ورا استخراج کنید.
ژل آلوئه ورا را در سراسر منطقه آسیب دیده قرار دهید و بگذارید تا خشک شود.
با دستمال مرطوب آن را به آرامی پاک کنید.
آن را با یک حوله نرم و تمیز خشک کنید.

برخی اقدامات خود مراقبتی

برای کمک به بهبود بهتر و سریعتر پوست و جلوگیری از شیوع عفونت، این اقدامات مراقبت از خود را همراه با درمان تجویز شده و درمان های خانگی دنبال کنید:
شکم و پوست اطراف را تمیز و خشک نگه دارید.
از لمس، خراشیدن یا چیدن پوست آلوده خودداری کنید. اصطکاک غیر ضروری می تواند بیشتر به پوست آسیب برساند که روند بهبود را طولانی می کند باعث ایجاد زخم می شود و خطر سپسیس یا عفونت های ثانویه را افزایش می دهد.
همیشه قبل و بعد از استفاده از هرگونه درمان موضعی در محل آلوده، دستان خود را بشویید. لمس محل با دستهای ناپاک می تواند آلودگی و میکروب بیشتری را به پوست آلوده منتقل کند. انگشتان شما همچنین میکروب های عامل عفونت را از ناحیه آسیب دیده برمی دارند سپس می توانند به سایر سطوح یا نواحی پوست که با دستان آلوده خود لمس می کنید منتقل شوند.
سعی نکنید سنگ های ناف را با فرو رفتن در ناف شکم خود بردارید.
برای مدتی از شنا خودداری کنید به خصوص در آب کلر دار زیرا کلر می تواند عفونت را بدتر کند. از پزشک خود در مورد مدت زمانی که باید بیرون از استخر بمانید سوال کنید.
هنگام تمیز کردن یا استفاده از روش های درمانی به جای پارچه از گلوله های پنبه ای یا سواب استفاده کنید زیرا پارچه می تواند عفونت را گسترش دهد یا منجر به امفالیت توپ پرزی شود.
هیچ کرم یا مرطوب کننده ای را داخل ناف شکم خود قرار ندهید. کرم ها می توانند سوراخ را مسدود کرده و باکتری ها یا مخمر را به رشد ترغیب کنند.
تا جایی که می توانید به پشت بخوابید تا از وارد آمدن فشار ناخواسته به ناف شکم جلوگیری کنید.
از پوشیدن لباسهای تنگ و پارچه هایی که ناهموار هستند یا به بدن شما چسبیده اند خوداری کنید زیرا به پوست آلوده می مالند و تعریق بیش از حد ایجاد می کنند. در عوض، لباس های نرم و جریان آزاد بپوشید که امکان تهویه مناسب را برای خشک و راحت نگه داشتن پوست شما فراهم کند.

بیشترین سوالات در مورد عفونت های ناف

آیا می توانم از سرکه برای درمان عفونت شکم استفاده کنم؟

سرکه ممکن است به عنوان یک درمان موضعی برای عفونت های شکم محبوبیت آنلاین پیدا کرده باشد اما هیچ لیاقت علمی ندارد. برعکس، مطالعاتی انجام شده است که استفاده از سرکه به عنوان یک ماده ضد عفونی کننده روی پوست شما را دلسرد می کند.

آیا می توانم از پراکسید هیدروژن برای درمان عفونت شکم در خانه استفاده کنم؟

بسیاری از مطالعات فعالیت آنتی بیوتیکی با طیف گسترده و اثرات قارچ کش پراکسید هیدروژن را برجسته کرده اند و آن را به عنوان کاندیدای امیدوار کننده در درمان عفونت های شکم معرفی کرده اند. اما قبل از استفاده از این مایع به عنوان ضد عفونی کننده موضعی، ملاحظات خاصی وجود دارد که باید مراقب آنها باشید.
اول، این یک ترکیب بسیار خورنده است که در صورت استفاده بیش از حد یا غلیظ، می تواند پوست حساس داخل و اطراف شکم شما را تحریک یا آسیب برساند.
پراکسید هیدروژن باید قبل از استفاده روی پوست به درستی رقیق شود اما انجام این کار برای یک شخص غیر وارد در خانه بسیار دشوار است بنابراین به شما توصیه می شود برای تمیز کردن شکم آلوده خود، محلول های ضد عفونی کننده مبتنی بر پراکسید هیدروژن را بدون نسخه خریداری کنید.
دوم، پراکسید هیدروژن به عنوان یک ضد عفونی کننده موضعی تا حد زیادی در برابر هاگ قارچ بی اثر است.

چه مدت طول می کشد تا عفونت های شکم بهبود یابد؟

زمان بهبود عفونت ناف شکم بستگی به شدت آن، زمان شروع درمان و علت آن دارد. معمولاً ممکن است بین 3 تا 9 ماه طول بکشد.

شکم شما گونه های باکتریایی و قارچی را بیش از آنچه تصور کنید در خود جای داده است اما معمولاً بدون ایجاد عوارض جانبی در هماهنگی با بدن شما زندگی می کنند.
با این حال، گاهی اوقات، عوامل خاصی می توانند باعث رشد بیش از حد آنها شوند که برای شما چندان مناسب نیست. در مواقع دیگر، باکتری های مضر می توانند از طریق پارگی پوست یا زخم های باز به ناف راه پیدا کنند.
همه اینها جای خود را به عفونت شکم می دهند. عفونت های شکم کاملاً شایع است و با استفاده از داروهای توصیه شده توسط پزشک، برخی از داروهای طبیعی و اقدامات مراقبت از خود به راحتی قابل کنترل است.

  • منبع
  • شفاجو

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید