امروز: جمعه, ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۶ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۶ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 279277
۸۸۴
۱
۰
نسخه چاپی

عفونت های باکتریایی و مرگ و میر باورنکردنی

عفونت های باکتریایی و مرگ و میر باورنکردنی

عفونت های باکتریایی

عفونت های جدی باکتریایی یکی از دلایل اصلی مرگ و میر در بیمارستان ها و مراکز مراقبت های بهداشتی هستند. باکتری‌ها می‌توانند از طریق زخم‌ها و محل‌های جراحی، ونتیلاتورها و کاتترها وارد بدن شوند و منجر به ذات‌الریه، عفونت‌های مجاری ادراری، شکم و جریان خون شوند. مشارکت جهانی تحقیق و توسعه آنتی‌بیوتیک (GARDP) با تمرکز بر درمان‌های باکتری‌های مقاوم به دارو در فهرست پاتوژن‌های اولویت‌دار سازمان جهانی بهداشت (WHO) برای ایجاد درمان‌های جدید برای این عفونت‌های باکتریایی جدی کار می‌کند.

در اروپا، عفونت‌های بیمارستانی باعث مرگ 37000 نفر می‌شود و سالانه باعث مرگ 110000 نفر می‌شود. در ایالات متحده آنها مسئول 98000 مرگ در سال هستند. در کشورهای با درآمد کم و متوسط، که داده های نظارتی کمتری در دسترس است، شاخص ها تصویری تلخ را ترسیم می کنند. عفونت‌های مرتبط با ونتیلاتورها و کاتترها در کشورهای کم منبع تا 13 برابر بیشتر از ایالات متحده است. نرخ عفونت های بیمارستانی در میان نوزادان در کشورهای کم درآمد تا 20 برابر بیشتر از کشورهای با درآمد بالا است.

مقاومت دارویی درمان این عفونت ها را دشوارتر می کند. به نوبه خود، روش های جراحی و شیمی درمانی خطر بیشتری دارند. بین 39 تا 51 درصد از باکتری‌هایی که باعث عفونت محل جراحی می‌شوند و 27 درصد باعث عفونت بعد از شیمی‌درمانی می‌شوند، اکنون به آنتی‌بیوتیک‌های رایج مقاوم هستند.

رسیدگی به عفونت های باکتریایی جدی

سخت ترین عفونت ها برای درمان در بیمارستان ها توسط باکتری های انتروباکترال، سودوموناس آئروژینوزا و اسینتوباکتر ایجاد می شوند. آنها که به عنوان باکتری های گرم منفی شناخته می شوند، توانایی های داخلی برای یافتن راه های جدیدی برای مقاومت در برابر درمان دارند و می توانند مواد ژنتیکی را از خود عبور دهند که به سایر باکتری ها اجازه می دهد تا به دارو نیز مقاوم شوند.

این باکتری‌ها به بسیاری از آنتی‌بیوتیک‌های رایج، از جمله کارباپنم‌ها، دسته‌ای از آنتی‌بیوتیک‌ها برای عفونت‌های مقاوم به چند دارو مقاوم شده‌اند. آنها توسط WHO یا سازمان بهداشت جهانی به عنوان پاتوژن های با اولویت «سطح بحرانی» شناسایی شده اند که نیاز فوری به درمان های جدید دارند و یکی از بزرگترین تهدیدات برای سلامتی هستند. GARDP یا مشارکت جهانی تحقیق و توسعه آنتی‌بیوتیک با شرکای خود برای توسعه درمان‌های ضروری برای این باکتری‌های اولویت‌دار کار می‌کند، اما اقدامات جهانی بیشتری برای مقابله با این تهدید فوری لازم است.

بیمارستان‌ها باید مکان‌هایی باشند که مردم برای بهبودی به آن مراجعه می‌کنند، اما در سرتاسر جهان بسیاری از بیماران در بیمارستان‌ها به عفونت‌های تهدیدکننده زندگی مبتلا می‌شوند.

داروهای جدید به تنهایی نمی توانند از افزایش سریع عفونت های مقاوم به آنتی بیوتیک جلوگیری کنند. داروهای در دسترس، منابع ناکافی و سایر چالش‌های دسترسی زندگی را به خطر می‌اندازد و پیشرفت را به خطر می‌اندازد. سالانه 5.7 میلیون نفر به دلیل کمبود آنتی بیوتیک جان خود را از دست می دهند.

کشورهای با درآمد پایین و متوسط ​​بیشترین آسیب را از دسترسی محدود به درمان می بینند که منجر به نرخ مرگ و میر بالاتر و افزایش هزینه های مراقبت های بهداشتی می شود. از 25 آنتی بیوتیک جدیدی که بین سال های 1999 تا 2014 وارد بازار شد، تنها 12 آنتی بیوتیک در بیش از ده کشور ثبت شده است.

تلاش‌ها برای مقابله با عفونت‌های مقاوم به آنتی‌بیوتیک باید دسترسی مسئولانه و پایدار به داروهای نجات‌دهنده را تضمین کند و مسائل مربوط به مراقبت را برطرف کند. مشارکت جهانی تحقیق و توسعه آنتی‌بیوتیک (GARDP) برای جهانی کار می‌کند که در آن هر فردی که به آنتی‌بیوتیک نیاز دارد، بدون توجه به جایی که زندگی می‌کند، درمان مؤثر، مناسب و مقرون به صرفه دریافت کند.

بسیاری از داروها فقط برای بزرگسالان طراحی شده اند. نیمی از داروهای تجویز شده برای کودکان به طور خاص برای آنها ساخته نشده است یا برای استفاده از آنها بی خطر و مؤثر بودن آنها ثابت نشده است.

فهرست پاتوژن‌های اولویت‌دار سازمان جهانی بهداشت فهرستی از باکتری‌های مقاوم به دارو است که بزرگترین تهدید برای سلامتی هستند. این فهرست برای هدایت تحقیق و توسعه آنتی بیوتیک های جدید تهیه شده است.

در این لیست سه سطح وجود دارد: بحرانی، بالا و متوسط.

مهم‌ترین گروه شامل باکتری‌های مقاوم به چند دارو است که در بیمارستان‌ها و مراکز مراقبت‌های بهداشتی و در میان افرادی که مراقبت از آن‌ها به دستگاه‌هایی مانند ونتیلاتور و کاتتر نیاز دارد، تهدید خاصی هستند. کار GARDP برای توسعه درمان‌های عفونت‌های باکتریایی جدی بر این پاتوژن‌های سطح بحرانی متمرکز است.

عفونت های جدی باکتریایی منجر به بستری طولانی تر در بیمارستان، ناتوانی طولانی مدت و مرگ های قابل پیشگیری بیشتر می شود. این به رشد اقتصادی لطمه می زند و به اقتصاد اروپا 7 میلیارد یورو و اقتصاد ایالات متحده 6.5 میلیارد دلار در سال خسارت وارد می کند. در کشورهای با درآمد کم و متوسط، شاخص‌ها نشان می‌دهند که تأثیر مالی شدیدتر است. توسعه درمان های جدید برای مبارزه با عفونت های باکتریایی جدی، پول بیشتری را برای سرمایه گذاری در مراقبت های بهداشتی آزاد می کند و به توسعه اقتصادی کمک می کند.

GARDP در تلاش است تا تا سال 2025 پنج درمان برای عفونت های مقاوم به دارو ایجاد کند.

  • منبع
  • حقوق نیوز

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید