امروز: جمعه, ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۰۹ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 278326
۱۰۵۶
۱
۰
نسخه چاپی
Tendon transfer

عمل جراحی انتقال تاندون یا تاندون ترانسفر چیست و چگونه انجام می شود؟

عمل تاندون ترانسفر یا عمل انتقال تاندون، نوعی عمل جراحی است که در آن یک تاندون فعال از محل اتصالش با استخوان به استخوانی دیگر منتقل شده و جایگزین حرکتی تاندونی غیر فعال میگردد تا بدین صورت حرکتی که از بین رفته تا حدودی بازیابی شود

عمل جراحی انتقال تاندون یا تاندون ترانسفر چیست و چگونه انجام می شود؟

عمل تاندون ترانسفر یا عمل انتقال تاندون، نوعی عمل جراحی است که در آن یک تاندون فعال از محل اتصالش با استخوان به استخوانی دیگر منتقل شده و جایگزین حرکتی تاندونی غیر فعال میگردد تا بدین صورت حرکتی که از بین رفته تا حدودی بازیابی شود.

جراحی انتقال تاندون چیست؟

جراحی تاندون ترانسفر یا انتقال تاندون نوعی عمل می باشد که طی آن به انتقال محل اتصال استخوان یک تاندونی که فعال می باشد از یک استخوان به دیگر استخوان پرداخته می شود. در نهایت حرکتی که از بین رفته است مجددا اصلاح خواهد شد.

چه افرادی تحت جراحی تاندون ترانسفر قرار می گیرند؟

معمولا این جراحی برای افراد زیر انتخاب می شود:

  • افرادی که به دلیل مادرزادی و ژنتیکی دچار نقص در کارکرد یک عضله خود هستند.
  • افرادی که به فلج شدگی عصبی دچار هستند.
  • افرادی که به دلیل اتفاق و یا یک حادثه دچار پارگی غیر قابل ترمیم تاندون شده باشند.
  • افرادی که به سکته مغزی دچار شده اند.
  • افرادی که مبتلا به فلج مغزی هستند.

علل نیاز به جراحی انتقال تاندون

این جراحی می تواند کارایی بسیار زیادی در طیف گسترده ای داشته و مشکلات زیادی را درمان کند. ما در ادامه رایج ترین و مهمترین دلایلی که سبب نیاز به این عمل می شوند را بیان می کنیم:

مشکلات عصبی

در برخی از مواقع، بعضی از اعصاب فلج می شوند. در واقع به دنبال این اتفاق عضلاتی که به وسیله عصب مورد نظر فعال بودند نیز، دچار فلج شدگی می گردد. فلج اعصاب میانی، اولنار و رادیال با کمک این روش جراحی به خوبی درمان می شوند.

مشکلات تاندون و یا عضله

زمانی که یک تاندون یا عضله آسیب دیده و پاره شده باشد و در واقع میزان آسیب دیدگی آن به حدی باشد که ترمیم آن ممکن نباشد، با جراحی تاندون ترانسفر وظیفه تاندون آسیب دیده بر عهده تاندون دیگری گذاشته می شود.

مشکلات سیستم عصبی

در برخی از موارد که مشکلات مغزی و نخاعی ایجاد می شوند، یک عضله دچار اختلال در عملکرد خود می گردد. در این شرایط جراحی انتقال تاندون می تواند حرکت از دست رفته را به اندام برگرداند. از جمله این مشکلات می توانیم به مواردی مانند سکته مغزی، فلج مغزی و .. اشاره کنیم.

مشکلات مادرزادی

در شرایطی که نوزاد به دلیل موارد ژنتیکی و نقص مادرزادی دارای عضله ای باشد که کار نمی کند، جراحی تاندون ترنسفر می تواند حرکت را به این عضو بازگرداند. از جمله این موارد می توان به مشکلات شبکه بازویی و یا وجود رشد ناقص در انگشت شست اشاره نمود.

کاربرد جراحی انتقال تاندون

زمانی که یک تاندون و یا عضله به هر دلیل نمی توانند کار کنند و موجب حرکت استخوان مربوطه شوند، این جراحی کمک می کند تا محل اتصال تاندون ها طوری تنظیم شود که تاندون دیگری بتوانید این وظیفه را انجام دهد. در واقع کاربرد مهم این عمل این است که عضله ناکارآمد را وارد به حرکت دیگری می کند.

چگونگی انجام انتقال تاندون

برای اینکه این جراحی را بهتر درک کنید، با مثال روند آن را توضیح خواهیم داد. فرض کنید در مچ دست شکستگی کالیس رخ داده و عضله ای که مسئول راست نگه داشتن بند انگشت شست است، پاره شده است. به معمولا این پارگی با ریش ریش شدن تاندون صورت می گیرد و به همین دلیل نمی توان دو سر تاندون را مجدد به هم دوخت و متصل کرد.

حال دو تاندون اکستانسور یا بازکننده در پشت انگشت سبابه می باشند که هر دو این قدرت را دارند که انگشت را مستقیم و صاف نگه دارند. دقیقا شبیه فردی که دارای دو کلیه می باشد و یکی از آن ها را به فرد دیگری اهدا می کند. در این جا نیز می توان محل اتصال انگشت سبابه را قطع کرده و آن را به سر پاره شده تاندون آسیب دیده وصل کرد.

با این کار مستقیم کردن بند آخر انگشت شست که توانایی حرکت خود را از دست داده بود، به کمک عضله سبابه انجام می شود.

مراحل جراحی تاندون ترنسفر

مراحل این جراحی به صورت زیر پیش می رود:

  • بعد از بررسی های فیزیکی، سوابق پزشکی و آزمایشات مربوطه پزشک با شما مشاوره ای در این باره خواهد داشت.
  • این جراحی ممکن است با بی حسی موضعی و یا بیهوشی عمومی صورت گیرد. نوع بیهوشی بستگی به آسیب دارد و این تصمیم بین شما و جراح گرفته می شود.
  • جراح یک یا چند برش (بریدگی) روی پوست ایجاد می کند. پس از یافتن تاندون عضله اضافی، جراح آن را حرکت داده و به تاندون ماهیچه ای که کار نمی کند می دوزد. گاهی اوقات بیش از یک انتقال تاندون باید همزمان انجام شود. سپس جراح پوست را با بخیه می بندد.

ریکاوری بعد از انتقال تاندون

بعد از اینکه عمل جراحی شما به اتمام رسید، به کمک یک فیزیوتراپیست خوب یاد می گیرید که چگونه با دستور به عضله سبابه موجب حرکت انگشت شست خود شوید.

البته تا مدتی لازم است تا اندام در یک آتل قرار گرفته و مدت زمانی را برای جوش خوردن تاندون در محل جدید خود بی حرکت باشد و تمرینات فیزیوتراپی پس از آن شروع می شوند.

توجه داشته باشید که اگر اندام زودتر از زمان لازم حرکت کند، می تواند محل ترمیم تاندون را پاره نماید. همچنین دیرتر حرکت دادن تاندون نیز شما را خشکی مفصل و محدودیت در دامنه حرکتی رو به رو خواهد کرد.

به همین دلیل باید به طور بسیار دقیقی دستورات پزشک خود را بعد از این جراحی رعایت کنید تا علاوه بر به دست آوردن بهبودی خود عوارض پس از عمل را نیز به حداقل برسانید.

جراحی انتقال تاندون چه خطراتی دارد؟

خطرات جراحی انتقال تاندون به شرح زیر است:

  • عفونت
  • درد و تورم
  • خونریزی
  • بدشکلی عضو
  • سفتی عضله
  • ضعف عضله
  • آسیب به اعصاب ، تاندون ها یا عروق خونی مجاور
  • پارگی تاندون منتقل شده و نیاز به جراحی اصلاحی دیگر
  • چسبندگی تاندون (تاندون ها به بافت اطراف گیر کرده و دامنه حرکتی خود را از دست می دهند)
  • منبع
  • رامتن

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید