امروز: شنبه, ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۰ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۰ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 280764
۱۱۶۰
۱
۰
نسخه چاپی

عوارض احتمالی ژل لوبریکانت که باید بدانید

عوارض استفاده از لوبریکانت

عوارض استفاده از لوبریکانت

بانوان هنگامی که از لحاظ جنسی تحریک می‌شوند، ترشحاتی در بدنشان صورت می‌گیرد که برقراری رابطه جنسی را آسان می‌کند. اما گاه عوامل مختلفی سبب می‌شوند که با وجود تحریک جنسی، واژن خانم‌ها رطوبت لازم را نداشته و در نتیجه احساس درد و سوزش مانع از لذت جنسی و رضایت شرکای جنسی شود. در این موارد استفاده از ژل لوبریکانت، چاره کار است. این محصول که آن را با نام روان‌کننده نیز می‌شناسند، رطوبت لازم را برای برقراری رابطه جنسی فراهم کرده و طرفین را در رسیدن به ارگاسم یاری می‌کند.

اما باید توجه داشت که ممکن است استفاده طولانی مدت از لوبریکانت عوارضی را در پی داشته باشد.

ژل‌های لوبریکانت در کنار تمام مزایایی که دارند، عوارض و معایبی هم دارند. برخی از عوارض ژل لوبریکانت عبارتند از:

1. احتمال ایجاد حساسیت

این روان کننده‌ها در برخی افراد باعث بروز حساسیت می‌شوند و با واکنش‌های حساسیت زا همراهند، مانند:

• تنگی نفس

• تورم در گلو، زبان و صورت

• خارش شدید

• سوزش

• کهیر

برای پیشگیری از عوارض بالا، قبل از استفاده از این ژل‌ها آن‌ها را تست کنید. مقدار کمی از ژل را روی پوست داخل بازو و یا پوست قسمت داخلی لب بمالید. کمی صبر کنید، اگر این ژل باعث ایجاد احساس سوزش یا التهاب پوست شد، احتمالا به آن حساسیت دارید و بهتر است سایر ژل‌های روان کننده یا روان کننده‌های طبیعی را امتحان کنید.

2. آسیب به اسپرم و کاهش توانایی باروری

اگر قصد بارداری دارید، مصرف لوبریکانت‌ها را در هنگام رابطه جنسی کنار بگذارید. بسیاری از لوبریکانت‌ها PH واژن را تغییر می‌دهند و اسیدیته بالای آن‌ها باعث کشتن اسپرم می‌شود. همچنین برخی از این ژل‌ها بر روی توانایی حرکت اسپرم تاثیر گذاشته و مانع رسیدن اسپرم به رحم می‌شوند.

داشتن ۱۵ تا ۲۰ دقیقه عشق بازی با همسر قبل از رابطه جنسی می‌تواند مشکل خشکی واژن را برطرف کند. اگر این مشکل همچنان باقی ماند، ویتامین آ، آب گرم و روغن بادام تلخ یا روان کننده با عنوان سازگار با باروری را امتحان کنید. فراموش نکنید قبل از امتحان هر یک از موارد ذکر شده با متخصص خود مشورت کنید.

3. افزایش احتمال ابتلا به عفونت واژن با مصرف لوبریکانت حاوی الکل، گلیسیرین

قبل از خرید ژل لوبریکانت به ترکیبات آن دقت کنید، وجود الکل و گلیسرین در ژل لوبریکانت خطر ابتلا به عفونت مخمری را افزایش می‌دهد. در واقع گلیسیرین یک منبع غذایی برای مخمر است و الکل از بین برنده باکتری‌های مفید محیط واژن است. وجود یکی از این دو ترکیب در روان کننده‌ها باعث افزایش احتمال ابتلا به عفونت‌های مخمری می‌شود. همچنین لوبریکانت‌های بر پایه روغن مانند روغن نارگیل باعث تغییر PH محیط واژن شده و بستری مناسب برای رشد باکتری‌های مضر فراهم کرده و خطر ابتلا به عفونت‌هایی نظیر واژینوز باکتریال را افزایش می‌دهد. اگر سابقه ابتلا به عفونت‌های مخمری دارید، ژل‌های لوبریکانت بر پایه آب و بدون گلیسیرین برای شما مناسب ترند.

4. انتقال بیماری‌های مقاربتی و بارداری ناخواسته با لوبریکانت‌های روغنی

ژل‌های لوبریکانتی روغنی معمولا بر پایه روغن‌های مصنوعی و طبیعی تولید می‌شوند. ژل‌هایی که بر پایه روغن‌های طبیعی هستند، می‌توان ناحیه تناسلی را با آن‌ها ماساژ داد و برای واژن ضرری ندارند، اما ژل‌ها بر پایه روغن‌های مصنوعی فقط برای استعمال خارجی مناسب هستند. به هرحال لوبریکانت پایه روغن را نباید بر روی کاندوم‌های لاتکسی استفاده کنید. این ژل‌ها باعث پاره شدن لاتکس شده و احتمال انتقال بیماری‌های مقاربتی و بارداری ناخواسته را افزایش می‌دهند.

5. مواد شیمیایی سمی در روان‌ کننده ها

مضرات ژل لوبریکانت را از لحاظ مواد شیمیایی نیز می‌توان مورد بحث قرار داد. مواد شیمیایی نامناسب در ژل‌های لوبریکانت می‌توانند برای بافت واژن و میکروبیوم آن مضر و سمی باشند. میکروبیوم تعادل میکروارگانیسم‌‎هایی است که به طور طبیعی در واژن وجود دارند. قرار گرفتن واژن در معرض مواد سمی موجب تحریک و افزایش خطر ابتلا به عفونت می‌شود. با گذشت زمان و در صورت تداوم مصرف عوارضی طولانی مدت برای سلامتی بدن به وجود می‌آید که از جمله آنها می‌توان افزایش خطر ابتلا به سرطان و بروز مشکلات باروری را نام برد. ترکیبات زیر در روان‌کننده‌ها ممکن است برای سلامتی بدن مشکل‌ساز باشند:

کلرهگزیدین گلوکونات: این ماده شیمیایی خاصیت ضد عفونی‌کنندگی دارد اما برخی از باکتری‌های مفید را در حالت طبیعی در سطح واژن وجود دارند، از بین می‌برد.

پارابن: متیل پارابن و پروپیل پارابن که نقش نگهدارنده دارند، غشای مخاطی واژن را تحریک کرده و حتی ممکن است مشکلات ناباروری را ایجاد نمایند.

سیکلومتتیکون، سیکلوپنتازیلوکسان و سیکلوتراتازیلوکسان: این مواد در روان‌کننده‌هایی که بر پایه سیلیکون تهیه شده‌اند، وجود دارند. این ترکیبات در مطالعات حیوانی آسیب به تولید مثل و سرطان رحم را نشان داده‌اند اما در مورد انسان تحقیقات کافی در این زمینه صورت نگرفته است.

طعم و عطرهای مختلف: معمولا عطر و طعم‌هایی که به ژل‌های لوبریکانت افزوده می‌شوند، از ترکیب مواد شیمیایی نامشخصی حاصل می‌شوند. بسیاری از این ترکیبات ممکن است سرطان‌زا بوده، ایجاد آلرژی کنند و حتی برای باروری مضر باشند.

  • منبع
  • مثبت
  • ستاره

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید