امروز: چهارشنبه, ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۴ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۴ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 277600
۱۱۲۵
۱
۰
نسخه چاپی

عوارض گوش پاک کن | آیا می دانید گوش پاک کن وسیله ی مناسبی برای تمیز کرد گوش ها نیست؟!

گوش پاکن ها که معمولا از آن ها برای تمیز کردن گوش خارجی استفاده می شود، ابزارهای بی ضرری به نظر می رسند؛ اما می توان ثابت کرد که آن ها می توانند برای گوش و شنوایی شما خطرناک هستند.

عوارض گوش پاک کن

عوارض گوش پاک کن

در این بخش از مجموعه بیماری و پیشگیری حقوق نیوز به بررسی عوارض گوش پاک کن پرداخته می شود.

استفاده از گوش پاکن می تواند  باعث نتایج ناخواسته بسیاری مثل، پارگی پرده گوش و خون ریزی، تشکیل جرم گوش بسیار فشرده، التهاب کانال گوش، کم شنوایی موقت یا دایمی، سرگیجه، کم شنوایی انتقالی، عفونت گوش و یا حتی فلج صورت شود. این روش تمیز کردن خودسرانه گوش ها می تواند عوارض منفی بسیاری داشته باشد.

در بسیاری از بسته بندی های گوش پاکن ها ذکر شده است که از آن ها برای تمیز کردن گوش استفاده نشود. با این وجود نتایج تحقیقات نشان داده است که در بین سال های ۱۹۹۰ تا ۲۰۱۰ میلادی حدود ۲٫۶۳۰٫۰۰۰ نفر به علت استفاده از گوش پاکن ها جراحت پیدا کرده اند. این در حالی است که دو سوم این تعداد کودکان زیر ۸ سال بوده اند.

باید همیشه به خاطر داشته باشید که هیچ چیزی برای پاک کردن جرم گوش نباید در نزدیکی یا داخل کانال گوش قرار گیرد، زیرا به علت ظرافت پرده گوش و در معرض آسیب بودن آن، کوچکترین ترین فشار باعث پارگی آن می شود. گوش پاکن ها از لحاظ شکل ظاهری برای تمیز کردن گوش خیلی مناسب به نظر می رسند، اما استفاده از آن ها به این منظور یک اشتباه بزرگ است، زیرا کوچک ترین فشار باعث صدمه به پرده گوش و آسیب به آن می شود. استفاده از گوش پاکن حتی می تواند جرم را به آن سوی پرده و داخل گوش میانی هدایت کند که صدمات جبران ناپذیری به وجود می آورد.

برخی نشانه های تجمع جرم گوش عبارت اند از وزوزگوش، درد، منگی، احساس پری و کیپی گوش.

مردم به اشتباه از وسایل مختلفی برای پاک کردن گوش های خود استفاده می کنند. پر استفاده ترین موارد عبارت اند از:

• گوش پاکن ها

• سنجاق سر

• خودکار یا مداد

• موچین

• تکه چوب

• سنجاق کاغذ

• اسباب بازی

گوش پاک کن و تاریخچه آن

گوش پاک کن یا همان پنبه ی گوش متشکل از دو قسمت توده ای از پنبه است که در قسمت انتهایی دو طرف یک میله ی کوتاه پیچیده شده است که جنس این میله از چوب، کاغذ پیچیده شده به صورت فشرده و یا پلاستیک است، قابل به ذکر است که به منظور حفاظت از محیط زیست با تلاش دوست داران محیط زیست در بسیاری از کشورها تولید گوش پاکن با بدنه ی میله ای پلاستیکی ممنوع شده است.

گوش پاکن اولین بار توسط Leo Gerstenzang در سال 1923 ابداع شد این اتفاق زمانی افتاد که وی در حال تماشای همسرش بود که پنبه ای را بر سر خلال دندان پیچید و از آن برای تمیزی گوشش استفاده کرد.

در ابتدا او نام این ابداع را Baby Gays و بعد تر آن را Q-tips Baby Gays و در نهایت آن را Q-tips نامید و این برند توانست بهترین فروش را داشته باشد.

چه زمانی باید گوش خود را تمیز کرد؟

در حالت عادی هیچ گاه نیازی به تمیز کردن گوش نیست. اما برای افراد مسن گاهی نیاز به تمیز کردن گوش  احساس می شود. زمانی که تجمع جرم گوش زیاد می شود، و فرد نشانه هایی می بیند، باید به پزشک مراجعه کند. در این حالت پزشک می تواند جرم گوش را تمیز کند. به دلیل تجمع زیاد واکس یا جرم گوش ممکن است علائم زیر به وجود آید:

• درد گوش، احساس پری گوش یا گرفتگی گوش

• کاهش شنوایی، وزوز کردن گوش

• احساس صدا در گوش یا زنگ زدن

• خارش، بوی بد یا ترشح وسرفه

• روش تمیز کردن صحیح گوش

بعضی از افراد تمایل دارند، که بعد از استحمام یا استخر یا در  مواقع دیگر گوش خود را تمیز کنند. بهترین راه برای تمیز کردن گوش استفاده از پارچه یا حوله تمیز بدون فشردن زیاد در داخل گوش می باشد. و یا می توان از سشوار برای خشک کردن گوش استفاده کرد. بدین صورت که بریای چند ثانیه سشوار را در فاصله ۲۰ تا ۳۰ سانتی از گوش خود بگیرید. پزشکان برای تمیز کردن گوش از شستشوی دستی استفاده می کنند. شستشوی دستی اغلب موثر واقع می باشد؛ اما این کار حتما باید توسط متخصص گوش و حلق و بینی با ساکشن و وسایل مخصوص و زیرمیکروسکوپ انجام شود.

عوارض گوش پاک کن

روش صحیح استفاده از گوش پاک کن

گاهی با کلماتی مواجه می شویم، که موارد کاربردشان با نام آنها هیچ سنخیتی ندارد، چه بسا همین نام اشتباه خسارت های جبران ناپذیری به وجود می آورد. گوش پاک کن یکی از همین وسایل با نام اشتباه  است. از این وسیله می توان برای تمیز کردن لاله گوش، بین انگشتان پا، تمیز کردن آرایش دورچشم و یا استعمال دارو ها در نقاط باز استفاده کرد. اما متاسفانه به دلیل عدم آگاهی از این وسیله برای پاک کردن قسمت داخلی گوش استفاده می شود. و مسئولان بهداشتی و یا کارکنان داروخانه‌ها با وجود آگاهی در این زمینه، اطلاعاتی در اختیار مردم قرار نمی دهند. روش صحیح استفاده از گوش پاک کن به این صورت است که تنها برای پاک کردن و برداشتن جرم گوش در قسمت جلوی گوش باید از آن استفاده کرد. شایان ذکر است که استفاده از این ابزار برای تمیز کردن هر قسمت از مجرای گوش توصیه نمی شود.

آیا گوش پاک کن ضرر دارد؟

گوش پاک اگر به صورت صحیح استفاده نشود ضرر دارد. به تجربه ثابت شده است که گوش پاک کن نه تنها باعث پاک شدن گوش و تمیز کردن نشده است بلکه گاها به واسطه گیر افتادن پنبه در مجرای گوش یا هل دادن جرم به قسمت انتهای مجرای خارجی گوش باعث کیپ شدن گوش شده است. استفاده از گوش پاک کن صرفا برای برداشتن و تمیز کردن قسمت لاله گوش و قسمت بیرونی گوش بعد از مجرا به سمت خارج می توان استفاده کرد. در مجموع با توجه به مشکلاتی که این وسیله به وجود می آورد توصیه می شود از این وسیله برای تمیز کردن مجرای گوش استفاده نشود.

استفاده از این وسیله کوچک به صورت کلی توصیه نمی شود. استفاده کردن از گوش پاک کن می تواند عوارض و آسیب های متعددی به بار آورد. یکی از عوارض استفاده از گوش پاک کن انتقال جرم داخل مجرای گوش در قسمت میانی به قسمت انتهایی و نزدیک پرده گوش است که برای برداشتن آن نیز نیاز به مراجعه به پزشک می باشد. از عوارض دیگر استفاده کردن ناصحیح از این ابزار، پارگی پرده گوش می باشد. پرده گوش در انتهای مجرای گوش قرار دارد و به راحتی با گوش پاک کن ممکن است آسیب ببیند و پاره شود. از دیگر عوارض این وسیله می توان به جا مانده سر گوش پاک کن در مجرا و گیر کردن آن اشاره کرد.

به همین سبب در مجموع توصیه می شود از گوش پاک کن استفاده نشود.

  • منبع
  • تهران صفیر
  • موسسه دانش بنیان نیوشا
  • سمعک قلهک

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید