امروز: پنج شنبه, ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۵ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۵ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 279536
۹۳۰
۱
۰
نسخه چاپی

عید پاک برای مسیحیان چه معنایی دارد

عید پاک برای مسیحیان چه معنایی دارد

عید پاک، پاشا لاتین، عید پاک یونانی، جشن اصلی کلیسای مسیحی، که رستاخیز عیسی مسیح را در سومین روز پس از مصلوب شدن او جشن می گیرد. اولین مراسم ثبت شده از جشن عید پاک مربوط به قرن دوم است، اگرچه بزرگداشت رستاخیز عیسی احتمالاً زودتر از آن اتفاق افتاده است.

طبق کتاب مقدس مسیحی (اشعیا 53)، عیسی مسیح مسیح موعود و نجات دهنده جهان است.

رستاخیز به بازگشت عیسی سه روز پس از مرگش بر روی صلیب اشاره دارد.

مسیحیان بر این باورند که وقتی عیسی جان خود را بر روی صلیب گذاشت، با تقدیم قربانی کامل و بی‌عیب تاوان کامل گناه را پرداخت.

پس از آن خداوند با زنده شدن از مردگان، قدرت گناه و مرگ را شکست داد و برای همه کسانی که به او ایمان دارند، زندگی جاودانی در مسیح عیسی را خرید.

عید پاک چیست؟

کلمه "عید پاک" در کتاب مقدس وجود ندارد و هیچ جشن اولیه کلیسایی در مورد رستاخیز مسیح در کتاب مقدس ذکر نشده است. عید پاک، مانند کریسمس، سنتی است که بعدها در تاریخ کلیسا شکل گرفت.

ماه روزه یک دوره 40 روزه روزه داری، اعتدال، توبه و انضباط معنوی برای آمادگی برای عید پاک است. در مسیحیت غربی روزه یک دوره 40 روزه روزه، توبه، اعتدال و انضباط معنوی برای آمادگی برای عید پاک است. در مسیحیت غربی، چهارشنبه خاکستر شروع روزه و فصل عید پاک است. یکشنبه عید پاک پایان روزه و فصل عید پاک است.

در مسیحیت غربی، چهارشنبه خاکستر اولین روز یا شروع فصل روزه است. چهارشنبه خاکستر با نام رسمی "روز خاکستر" همیشه 40 روز قبل از عید پاک است (یکشنبه ها در شمارش گنجانده نمی شوند). روزه زمانی است که مسیحیان با رعایت یک دوره روزه، توبه، میانه روی، ترک عادت های گناه آلود و انضباط معنوی برای عید پاک آماده می شوند.

کلیساهای ارتدکس شرقی روزه یا روزه بزرگ را در طول 6 هفته یا 40 روز قبل از یکشنبه نخل با روزه گرفتن در هفته مقدس عید پاک برگزار می کنند. روزه برای کلیساهای ارتدکس شرقی از دوشنبه آغاز می شود و چهارشنبه خاکستر رعایت نمی شود. یکشنبه نخل قبل از عید پاک، زمانی که ورود پیروزمندانه عیسی به اورشلیم در بسیاری از کلیساهای مسیحی توسط راهپیمایی هایی که در آن شاخه های نخل حمل می شود، جشن گرفته می شود.

هفته مقدس

هفته قبل از عید پاک، هفته مقدس نامیده می شود. هفته مقدس با یکشنبه نخل آغاز می شود، جشن ورود پیروزمندانه عیسی مسیح به اورشلیم. در پنج‌شنبه بزرگ، مراسم بزرگداشت شام آخر است، زمانی که عیسی در شب قبل از مصلوب شدن، غذای عید فصح را با شاگردانش به اشتراک گذاشت. یاد مرگ عیسی بر اثر مصلوب شدن در روز جمعه بزرگ برگزار می شود.

تعیین تاریخ عید پاک

در مسیحیت غربی، یکشنبه عید پاک می تواند بین 22 مارس و 25 آوریل باشد. عید پاک همیشه در یکشنبه بلافاصله پس از ماه کامل عید پاک جشن گرفته می شود.

از روزگاران تاریخ اولیه کلیسا، تعیین تاریخ دقیق عید پاک موضوعی مستمر بوده است و سوء تفاهمات زیادی در مورد نحوه محاسبه تاریخ عید پاک وجود دارد. در قلب موضوع توضیح ساده ای نهفته است: عید پاک یک جشن متحرک است.

اولین ایمانداران کلیسای آسیای صغیر می خواستند جشن های عید پاک را مطابق با عید فصح یهودیان برگزار کنند، زیرا مرگ و رستاخیز عیسی درست پس از عید فصح اتفاق افتاد. پیروان می خواستند عید پاک همیشه پس از عید فصح جشن گرفته شود. و از آنجایی که تقویم تعطیلات یهودیان بر اساس چرخه های خورشیدی و قمری است، هر روز عید متحرک است و تاریخ ها از سالی به سال دیگر تغییر می کنند. در نهایت، کلیساهای غربی تصمیم گرفتند سیستم استانداردتری برای تعیین تاریخ عید پاک با استفاده از جدول تاریخ های ماه کامل کلیسایی ایجاد کنند. به همین دلیل، کلیساهای ارتدکس شرقی معمولا عید پاک را در روزی متفاوت از کلیساهای غربی جشن می گیرند.

  • منبع
  • حقوق نیوز

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید