امروز: پنج شنبه, ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۵ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۵ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 278734
۵۲۵
۱
۰
نسخه چاپی

فرحزاد؛ منطقه ی تفریحی و بسیار زیبا در تهران

منطقه فرحزاد یکی از بهترین تفرجگاه‌های شهر تهران است و گردشگران بسیاری در طول سال و به‌خصوص در روزهای پایانی هفته برای بازدید از این منطقه خوش آب و هوا به‌سمت دره فرحزاد می‌روند.

فرحزاد

فرحزاد

فرحزاد یکی از خوش‌آب‌و‌هواترین مناطق تهران است که ساکنان پایتخت و گردشگران در طول سال از آن بازدید می‌کنند. این منطقه در روزهای تعطیل و پایان هفته‌ها بسیار شلوغ می‌شود و به‌سختی می‌توان جایی برای پارک خودروها پیدا کرد. موقعیت جغرافیایی مناسب دره فرحزاد و آب و هوای مطلوب آن سبب راه‌اندازی رستوران‌ها و باغچه‌های خانوادگی شده است و بسیاری افراد برای صرف غذا در محیطی سرسبز به این منطقه می‌روند.

فرحزاد در شمال غربی تهران، بین مناطق دو و پنج شهرداری قرار دارد و بخشی از منطقه شمیرانات است. ارتفاع این منطقه به حدود هزار و ۸۰۰ متر از سطح دریا می‌رسد و به کوه‌های البرز منتهی می‌شود. منطقه فرحزاد از ییلاقی‌ترین مناطق شهر تهران است و در فصل تابستان درختان اطراف آن پر از توت‌های آبدار می‌شوند. انتهای شمالی فرحزاد در کوه‌های البرز شمالی‌ترین نقطه پایتخت به حساب می‌آید.

فرحزاد از شمال به مناطق سعادت آباد و شهرک غرب، از جنوب به مناطق پونک و مرزداران، از شرق به خیابان گلپاد و جاده قدیم امامزاده داوود و از غرب به دره و رودخانه فرحزاد می‌رسد. بخش غربی دره فرحزاد تا بزرگراه یادگار امام امتداد دارد و مرز شرقی این منطقه شهرک‌های مسکونی مشرف به تپه‌های فرحزاد در مسیر جاده امامزاده هستند.

دسترسی به منطقه فرحزاد از بزرگراه یادگار امام و بلوار فرحزادی در شهرک غرب به‌سادگی امکان‌پذیر است. برای تردد به این منطقه در طول روزهای هفته هیچ محدودیت ترافیکی وجود ندارد و برای ورود به فرحزاد باید بزرگراه یادگار امام را تا انتها طی کنید. خیابان‌ گلپاد از شرق و خیابان‌های کوهسار و صحرا نیز به جنوب فرحزاد دسترسی دارند.

استفاده از وسایل نقلیه عمومی برای تردد به منطقه فرحزاد نیز گزینه‌ای مناسب است. با استفاده از خطوط مترو، اتوبوسرانی و تاکسیرانی می‌توانید خود را به این منطقه برسانید. مناطق سعادت آباد و شهرک غرب به‌سمت سه راه فرحزادی مسیر اتوبوسرانی دارند و اتوبوس‌های بی‌آر‌تی در مسیر بزرگراه اشرفی اصفهانی نیز به فرحزاد می‌رسند. در میدان‌های صادقیه و پونک نیز اتوبوس و تاکسی به مقصد فرحزاد تردد می‌کنند.

برای تردد به منطقه فرحزاد با استفاده از مترو باید خود را به ایستگاه میدان صنعت برسانید و سپس در بلوار فرحزادی با تاکسی به فرحزاد بروید. با مترو می‌توانید تا میدان صادقیه نیز بروید و ادامه مسیر را با تاکسی طی کنید.

آدرس فرحزاد: شمال غربی تهران، انتهای بزرگراه یادگار امام، دره فرحزاد (مشاهده روی نقشه)

فرحزاد

تاریخچه فرحزاد

فرحزاد در گذشته روستایی خوش‌آب‌وهوا بود که در دره‌ای ییلاقی قرار داشت. بیشتر ساکنان این روستا با کشاورزی و باغداری روزگار می‌گذراندند و به‌دلیل عبور زائران امامزاده داوود از این منطقه در بهار و تابستان، بومیان فرحزاد در این زمان‌ها با کرایه قاطر به مسافران کسب درآمد می‌کردند. دره فرحزاد بین منطقه کن و تجریش قرار داشت و به‌دلیل آب و هوای مطلوب آن، ساکنان تهران در فصل‌های گرم به این منطقه سفر می‌کردند و تابستان را در این روستا می‌گذراندند.

ساخت روستای فرحزاد در زمان‌های دور را به مستوفی الممالک و در زمان حکومت ناصرالدین شاه نسبت می‌دهند. شهرت روستای فرحزاد به مرور زمان به‌دلیل اتراق شبانه زائران امامزاده داوود در آن بیشتر شد. با گذشت زمان، مسافران بیشتری برای لذت از آب‌وهوای خوب این روستای ییلاقی به فرحزاد رفتند و در این روستا خانه اجاره کردند. روستای فرحزاد برخلاف دیگر روستاهای اطراف تهران مانند آهار و شکرآب بن‌بست نبود و مسیر ارتباطی داشت که سبب جذب مسافران بیشتر می‌شد؛ به این ترتیب رونق اقتصادی جالب‌توجهی در این منطقه به وجود آمد.

در حال حاضر منطقه فرحزاد بخشی از شهر تهران است که به‌دلیل موقعیت ییلاقی آن مورد توجه ساکنان پایتخت قرار می‌گیرد و به سه محله تقسیم می‌شود. فرحزاد بالا در شمال بزرگراه یادگار امام، فرحزاد پایین در جنوب بزرگراه یادگار امام و محله امامزاده، بخش‌های مختلف منطقه فرحزاد هستند.

در اسناد تاریخی موجود نام منطقه فرحزاد را به‌صورت «فره زاد» نوشته‌اند. وجه تسمیه این منطقه را آب فراوان و منابع غنی طبیعی آن می‌دانند؛ زیرا فره زاد به معنی «توشه فراوان» است. به مرور زمان این نام به‌صورت امروزی آن یعنی فرحزاد درآمد که این نام از ترکیب واژه فرح به معنی شادی و نشاط با زاد به معنی مولد به وجود آمده است؛ به این ترتیب امروزه وجه تسمیه این نام را طبیعت زیبا و زندگی بخش این منطقه می‌دانند.

فرحزاد

دره فرحزاد

دره فرحزاد در بخش غربی منطقه فرحزاد قرار دارد و محل پیدایش نخست این روستا بوده است. موقعیت این دره سبب اعتدال هوا در روزهای گرم سال می‌شود و به همین دلیل، برای فرار از گرمای هوای تابستان در شهر تهران می‌توان به این دره ییلاقی پناه برد. در این منطقه می‌توانید ضمن لذت از کافه رستوران‌های سنتی و متنوع، از پیاده روی در طبیعت نیز لذت ببرید و عکس‌هایی زیبا بگیرید.

دره فرحزاد بین مناطق پونک و سعادت آباد واقع شده است و رودخانه فرحزاد در آن جریان دارد. این دره در دامنه‌های کوهستان البرز قرار گرفته است و نزدیک به ۱۰ کیلومتر طول دارد. دره فرحزاد از غرب به بزرگراه اشرفی اصفهانی و از جنوب به بزرگراه یادگار امام می‌رسد. بوستان نهج البلاغه در حال حاضر از برجسته‌ترین تفرجگاه‌های شمال غرب تهران و مشرف به این دره است.

بخش عمده‌ای از ساکنان بومی و قدیمی در فرحزاد در این محدوده زندگی می‌کردند؛ اما در طول سالیان اخیر جمعیت زیادی برای لذت از آب و هوای این منطقه در آن ساکن شده‌اند. ساکنان قدیمی روستای فرحزاد در این دره دام‌های خود را به چرا می‌بردند. زمین‌های اطراف دره فرحزاد در گذشته پوشیده از یونجه بود و به همین دلیل، دامداری در این منطقه رونق داشت.

در حال حاضر دره فرحزاد تفرجگاهی زیبا در شمال غربی تهران است که گردشگران زیادی را به خود جلب می‌کند. گرچه از محصولات کشاورزی سابق در گاری‌های چوبی خبری نیست، این گاری‌ها محل فروش باقالی، لبو، لواشک، آلوچه، گردو و شاتوت شده‌اند. در فصل تابستان که درختان توت این منطقه به بار می‌نشینند، دره فرحزاد رنگ و بوی دیگری می‌گیرد. گشت و گذار در دره فرحزاد در تمام فصل‌های سال برای گردشگران جذاب است و خاطراتی مانا می‌سازد.

فرحزاد

رودخانه فرحزاد

رودخانه فرحزاد یکی از جاذبه‌های طبیعی پرطرفدار در دره فرحزاد است. این رودخانه با عبور از این دره و بزرگراه همت شرق، به رودخانه کن می‌ریزد. اطراف رودخانه فرحزاد از بهترین ییلاق‌های شهر تهران هستند و گردشگران زیادی در طول سال در این منطقه اتراق می‌کنند.

رودخانه فرحزاد در گذشته سبب سرسبزی روستای فرحزاد می‌شد و نقش بسزایی در آبادانی این منطقه داشت. در حال حاضر نیز این رودخانه باعبور از بزرگراه همت و پارک پردیسان تاثیر قابل‌توجهی بر زیبایی فضای سبز این مناطق می‌گذارد. متاسفانه در سال‌های اخیر عدم توجه به حریم این رودخانه و محیط زیست اطراف آن، آسیب‌های جدی به بستر رودخانه فرحزاد و باغ‌های این منطقه وارد کرده است. با توجه به ارزش بالای این رودخانه در پایتخت و اثر حیات بخش آن به طبیعت اطراف دره فرحزاد، امید است در آینده اهتمام بیشتری در حفاظت از رودخانه فرحزاد صورت گیرد.

در بازدید از رودخانه و دره فرحزاد به خاطر داشته باشید، این منطقه از مهم‌ترین ذخایر طبیعی تهران است. وجود این ییلاق در تهران شلوغ با آلودگی‌های گسترده برای همه ساکنان پایتخت ضروری است؛ پس از ایجاد هر نوع آلودگی در محیط فرحزاد و آسیب به منابع طبیعی این دره مانند رودخانه آن پرهیز کنید و در حفط و حراست از این طبیعت ارزشمند بکوشید.

فرحزاد

بهترین زمان بازدید از فرحزاد

منطقه فرحزاد به‌دلیل موقعیت جغرافیایی خود، آب و هوای مطبوعی در بیشتر روزهای سال دارد. بهترین زمان برای بازدید از این ییلاق پایتخت فصل بهار است. در این زمان طبیعت فرحزاد تماشایی و پوشیده از شکوفه‌های رنگارنگ می‌شود. در فصل تابستان نیز این منطقه نسبت به سایر مناطق داخلی تهران هوای خنک‌تری دارد.

مناظر طبیعی دره فرحزاد و مسیر امامزاده داوود نیز در بهار و تابستان زیبا و سرسبز هستند. گرچه گردشگران زیادی فصل‌های بهار و تابستان را برای بازدید از این منطقه انتخاب می‌کنند، پاییز و زمستان فرحزاد نیز زیبایی‌های وصف ناپذیری دارد. در فصل پاییز درختان رنگارنگ می‌شوند و آب و هوا برای علاقه‌مندان به گردشگری در روزهای بارانی و ابری بسیار دلپذیر است. در روزهای برفی زمستان نیز سراسر درختان این منطقه سفیدپوش می‌شوند و مناظری زیبا در طبیعت فرحزاد پدید می‌آید.

صرف غذا در رستوران‌های فرحزاد در تمام سال امکان‌پذیر است. باغ‌ رستوران‌های این منطقه در روزهای سرد سال آلاچیق‌ها و تخت‌های خود را می‌پوشانند و امکانات گرمایی مناسب در آن‌ها تعبیه می‌کنند؛ به همین جهت گردشگران زیادی برای لذت از زیبایی‌های فصل زمستان در تهران، به باغ رستوران‌های فرحزاد می‌روند.

فرحزاد

مکان های دیدنی فرحزاد

منطقه فرحزاد جاذبه‌های تاریخی و طبیعی متنوعی دارد که بازدید از آن‌ها برای علاقه‌مندان گردشگری داخل شهر بسیار لذتبخش خواهد بود. گرچه ساختار روستایی این منطقه مانند گذشته نیست، هنوز طبیعت اطراف آن سرسبز و تماشایی است.

دره و رودخانه فرحزاد از معروف‌ترین جاذبه‌های طبیعی این منطقه هستند. گشت و گذار در طبیعت این منطقه می‌تواند خستگی و استرس‌های زندگی شهری را از شما دور کند. آب و هوای دره فرحزاد به‌شکل محسوسی با سایر مناطق داخل پایتخت تفاوت دارد و به همین دلیل اتراق در این دره و در جوار رودخانه آن به‌خصوص در روزهای گرم سال دلپذیر است.

منطقه فرحزاد در گذشته مسیر پیمایش مردم به‌سمت امامزاده داوود به شمار می‌رفت و در حال حاضر نیز سه مقبره در این منطقه را متعلق به امامزادگان ابوطالب، صالح و یکی از نوادگان امامزاده داوود می‌دانند. امامزاده صالح فرحزاد در شمال غربی این منطقه قرار دارد و قدمت آن به سال ۹۸۶ هجری ی‌رسد. بنای مستطیل شکل امامزاده ابوطالب نیز در انتهای شمالی فرحزاد واقع شده است. قدمت این بنا به دوره قاجار می‌رسد و بخش‌های مختلف آن را در زمان پادشاهی فتحعلی شاه، محمد شاه و ناصرالدین شاه بنا ساخته‌اند.

از دیگر دیدنیهای تاریخی در منطقه فرحزاد می‌توان به قبرستان‌های حوالی امامزاده ابوطالب و امامزاده صالح اشاره کرد. سنگ قبرهای این گورستان‌ها به‌صورت عمودی بالای قبرها قرار گرفته‌اند و قدمت گورهای این آرامستان‌ها به حدود ۲۰۰ سال قبل می‌رسد. قبرهای این گورستان به ساکنان بومی فرحزاد تعلق دارند.

زورخانه شهدای فرحزاد با قدمت بیش از ۵۰ سال از قدیمی‌ترین سالن‌های ورزشی در تهران است که در سال‌های اخیر به‌شکل کامل بازسازی شد. گود این زورخانه در گذشته خاکی بود؛ اما به مرور زمان به سالن ورزش باستانی تبدیل شد. حمام فرحزاد نیز یکی از قدیمی‌ترین بناهای این منطقه به شمار می‌رود که متاسفانه در طول سال‌های اخیر به‌شدت تخریب شده است.

حمام تاریخی ۳۰۰ ساله فرحزاد مقابل حسینیه اعظم این منطقه قرار دارد و هنوز هیچ اقدامی برای ثبت‌نام این اثر ملی و بازسازی آن صورت نگرفته است. دیوارهای این حمام را از ساروج و کاهگل ساخته‌اند و سقف گنبدی و بلند آن معماری کاملا سنتی دارد. نورگیر سقف در نوک گنبد قرار گرفته است و رختکن، حوضچه و خزینه بخش‌های مختلف این حمام تاریخی هستند.

فرحزاد

امامزاده داوود یکی از معروف‌ترین جاذبه‌های تاریخی اطراف فرحزاد است که در گذشته مسیر تردد زائران این امامزاده از این منطقه می‌گذشت. این آرامگاه در منطقه کن قرار دارد و نام آن را در فهرست آثار ملی ایران ثبت کرده‌اند. نخستین بنای امامزاده داوود در زمان حکومت صفویان بنا شد؛ اما بنای اصلی این آرامگاه را در زمان حکومت قاجار به این مجموعه اضافه کردند. در جوار امامزاده داوود بازارچه‌ای محلی وجود دارد که گشت و گذار در آن پس از زیارت این امامزاده خالی از لطف نیست.

روستاهای ییلاقی کن و سولقان جاذبه‌هایی طبیعی با ظرفیت‌های گردشگری بالا در نزدیکی فرحزاد هستند. طبیعت زیبا، رودخانه‌های جاری، روستاهای خوش‌آب‌وهوا از بهترین جاذبه‌های طبیعی اطراف این روستاها به شمار می‌روند. آبشار سنگان، غار بیوک و دره کشار نیز از زیباترین دیدنیهای این منطقه هستند.

اطراف منطقه فرحزاد پارک‌های متعددی به چشم می‌خورند که ضمن بازدید از فرحزاد و صرف غذا در رستوران‌های آن، می‌توانید زمانی را به پیاده روی و گشت و گذار در این پارک‌ها اختصاص دهید. پارک‌های نهج‌البلاغه و پردیسان در جنوب منطقه فرحزاد از معروف‌ترین بوستان‌های اطراف این ییلاق هستند.

بوستان نهج البلاغه یکی از بزرگ‌ترین پارک‌های تهران است و جاذبه‌هایی مانند پل معلق، یادمان شهدا، سافاری پارک وحشت، شهربازی بیلینو، سرزمین شگفت انگیز، پیست دوچرخه سواری، مسیر پیاده روی چوبی، سینماهای ۶ بعدی، آمفی تئاتر، بانجی جامپینگ و راپل هوایی در آن تعبیه کرده‌اند. در پارک پردیسان نیز باغ وحش، موزه تنوع زیستی پرندگان، سینمای محیط زیست و مدرسه طبیعت دایر هستند که بازدید از آن‌ها برای علاقه‌مندان به حیات وحش جالب توجه خواهد بود.

ژوراسیک پارک تهران و پارک پرواز در منطقه سعادت آباد از دیگر بوستان‌های اطراف فرحزاد هستند. ژوراسیک پارک را با نام پارک دایناسورها نیز می‌شناسند. در این مجموعه تفریحی و آموزشی مجسمه‌هایی بزرگ در اندازه‌های واقعی از دایناسورها به نمایش درآمده‌اند که بازدید از آن‌ها برای کودکان بسیار جالب است.

پارک پرواز در شمالی‌ترین نقطه منطقه سعادت آباد قرار دارد و عکاسان زیادی برای ثبت چشم‌انداز تهران از این پارک به این بوستان می‌روند. از امکانات پارک پرواز می‌توان لوازم و زمین‌های ورزشی، آلاچیق، شهربازی، فلای لند و زمین بازی کودکان را نام برد. در این پارک تندیس‌هایی زیبا و هنری در معرض دید عموم قرار گرفته‌اند. بوستان‌های گفت و گو و جوانمردان از دیگر پارک‌های نزدیک به فرحزاد هستند که هرکدام از آن‌ها نیز طبیعت زیبا، فضای سبز مناسب برای ورزش و پیاده روی و امکانات تفریحی برای کودکان و بزرگسالان دارند.

  • منبع
  • کجارو

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید