امروز: شنبه, ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۷ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 288774
۲۱۰
۱
۰
نسخه چاپی

فرزند اول: ویژگی‌ ها و خصوصیاتی که آن ها را متمایز می‌کند

بین خصوصیات فرزند اول، فرزند وسط و فرزند آخر تفاوت های زیادی وجود دارد. اگر فرزند اول خانواده خود هستید، شاید برایتان جالب باشد در ارتباط با ویژگی و خصوصیات فرزند اول اطلاعات کسب کنید.

فرزند اول: ویژگی‌ ها و خصوصیاتی که آن ها را متمایز می‌کند

ویژگی و خصوصیات فرزند اول چیست؟

اگر شما هم به عنوان فرزند اول خانواده خود به دنیا آمده‌اید، احتمالاً متوجه شده‌اید که خصوصیات و ویژگی‌های متفاوت و خاصی را نسبت به خواهر یا برادر کوچک‌تر از خود دارید. ویژگی‌های جالب و قابل توجه‌ای از فرزند اول وجود دارد که در تمامی فرزندان اول یک خانواده مشترک است و نشان می‌دهد، فرزند اول بودن آنقدر هم بد نیست.

مطمئناً، شما باید قوانین سختگیرانه‌تری را تحمل کنید و مسیر را برای خواهر و برادرانی که بعد از شما می‌آیند هموار کنید، اما به نظر می‌رسد روانشناسان بر این باور هستند که همه این موارد منجر به عادت‌های خوبی در افراد می‌شوند.

ویژگی های شخصیتی فرزند اول خانواده

کودکان متولد شده معمولاً با ویژگی‌های منحصر به فردی در ارتباط هستند و می‌توانند شخصیت قوی داشته باشند؛ همچنین فرزند اول در انجام کارهای خود مصمم و تمایل به وظیفه‌شناسی بیشتری دارد.

در حوزه روانشناسی، در مورد اهمیت ترتیب تولد اختلاف نظر وجود دارد، اما به نظر می‌رسد تحقیقات گسترده‌ای وجود دارد که صفات مشترک بین کسانی که اول متولد می‌شوند و کسانی که بعد از فرزند اول می‌آیند را نشان می‌دهد. بنابراین همه افراد متولد شده مطمئناً یکسان عمل نخواهند کرد، اما بسیاری از آن‌ها صفات مشترک زیادی دارند.

متولدین اول دارای ویژگی‌های شخصیتی مطلوب‌تری از جمله گشودگی نسبت به تجربیات جدید، وظیفه شناسی ، برونگرا، دوستی و ثبات عاطفی بیشتر نسبت به خواهر و برادر متولد شده خود هستند. در نتیجه، آن‌ها به احتمال زیاد به مدیران ارشد و کارشناسان حرفه‌ای تبدیل خواهند شد؛ متولدین اول دارای ویژگی های روانشناختی بالایی هستند، از جمله مسئولیت، خلاقیت، اطاعت و تسلط. آنها همچنین دارای توانایی‌های علمی و سطح هوشی بالاتری نسبت به خواهر و برادر کوچکتر خود هستند. اعتقاد بر این است که این خصوصیات باعث موفقیت بیشتر آنها می‌شود.

متولدین اول دارای مزایای زیادی مانند توجه و تمرکز ویژه والدین خود هستند. توجه بالا و فراوان والدین ​​به فرزند اول خود کمک می‌کند تا کودک با اعتماد به نفس رشد کند و بتواند در زندگی بسیار موفق باشد.

از آنجا که نوزادان متولد اول اغلب کارها و رفتارهای پدر و مادر خود را دنبال می‌کنند، دوست دارند مسئولیت خود را به دست بگیرند و اعتماد به نفس زیادی در انجام مسئولیت‌های خود دارند. آن‌ها خواهر و برادر بزرگتر ندارند که از آن‌ها یاد بگیرند کفش خود را ببندند یا دوچرخه سواری کنند، در نتیجه بزرگسالان آن‌ها را به صورت خاصی جدی می‎گیرند و این موضوع، اعتماد به نفس آن‌ها را افزایش می‌دهد.

همچنین از منظر تکاملی، والدین از فرزند اول خود بیشتر حمایت کرده و بیشتر برای آن‌ها سرمایه گذاری می‌کنند. چرا که اولین فرزندشان است و باید بهترین امکانات را در اختیار آن‌ها بگذارند.

فرزند اول استقلال بیشتری دارد.

متولدین اول خانواده معمولاً مشکلی در گشتن در جهان ندارند؛ در واقع بزرگ شدن با یک یا چند خواهر و برادر کوچک تر، معمولاً به این معناست که والدین در حالت عادی ذهن خود را در جای دیگری متمرکز می‌کنند و فرزندان اول و بزرگ‌تر را برای سرگرمی با فرزندان کوچک‌تر رها می‌کنند.

فرزند اول از دیگران مراقبت می‌کند.

خواهر و برادر بزرگتر می‌تواند کودکان کوچک‌تر از خود را پرورش دهند و در صورت نیازاز آن‌ها مانند یک مادر مراقبت کنند. بزرگ شدن فرزندان اول با یک یا چند خواهر و برادر کوچکتر به این معنی است که آن‌ها بیشتر عمر خود را در جمع خواهر و برادر کوچکتر گذرانده‌اند و ممکن است دائما به دنبال راحتی آنها باشند و از آن‌ها مراقبت و محافظت کنند.

فرزند اول رهبر خوبی می‌باشد.

بزرگ‌ترین فرزند اغلب کسی است که مسئولیت این کار را بر عهده می‌گیرد. در یک بررسی گسترده از مطالعات دانشگاه جورجیا مشخص شد که افراد متولد شده بیشتر نقش رهبری را دارند. در حقیقت، اکثر روسای جمهور ایالت‌ها و همچنین بسیاری از فضانوردان، فرزندان اول بودند.

فرزند اول سخت کار می‌کند.

کودکانی که اول متولد شده‌اند بسیار متمایل به موفقیت هستند. به این معنا که با داشتن خواهر و برادر کوچکتر، جلب توجه والدین می‌تواند بسیار سخت باشد، بنابراین متولدین اول بیشتر کار می‌کنند تا اطمینان حاصل کنند والدین خود را راضی یا تحت تأثیر قرار دهند.

فرزند اول در انتخاب زبان دوم بهتر عمل می‌کند.

ممکن است تعجب آور باشد، اما ترتیب تولد ممکن است بر میزان توانایی فرزندان در انتخاب زبان دوم تأثیر بگذارد. طبق مطالعه‌ای که در یکی از مجله‌های روانشناسی منتشر شد نشان داد که در خانواده های دو زبانه، کودکان اول به دنیا آمده نسبت به خواهر و برادرهای خود که بعداً متولد شده‌اند مهارت‌های زبان دوم را بهتر و سریع‌تر یاد می‌گیرند.

فرزند اول کمتر درگیر رفتارهای پرخطر می‌باشد.

متولدین سال اول ممکن است در دوران نوجوانی رفتارهایی کم خطر داشته باشند. مطالعه‌ای نشان می‌دهد که افراد متولد شده نسبت به فرزندان بعدی کم‌تر به سمت کارهای پر خطری مانند مواد مخدر، دزدی، آشوبگری و غیره جذب می‌شوند.

فرزندان اول محافظه کار هستند.

معمولا فرزندان اول در انجام هرکاری محافظ کار هستند. آن‌ها برای تصمیم گیری، انجام کارهای روزمره و رویاهای آینده خود برنامه‌ریزی می‌کنند. در واقع می‌توان گفت فرزندان اول آینده بینان خوبی هستند و محافظ کارانه عمل می‌کنند.

فرزندان اول بیشتر ریسک می‌کنند.

باید بدانید فرزندان اول به دلیل داشتن حس برتری و بزرگی، ریسک‌های زیادی را در زندگی خود انجام می‌دهند. آن‌ها برای بهتر دیده شدن و داشتن اعتماد بنفس بالا کارهای زیادی را امتحان می‌کنند و تمایل بیشتری به کارهای ماجراجویانه دارند. از همین جهت اغلب آن‌ها رفتارهای سرکشانه دارند.

فرزندان اول الگو هستند.

احتمالا اگر شما هم فرزند اول خانواده خود باشید این جمله معروف " تو الگو خواهر/برادرت هستی " را شنیده‌اید. شاید فکر کنید این موضوع اهمیت خاصی ندارد؛ اما باید بدانید بیشتر فرزندان دوم تمامی رفتارهای خواهر یا برادر بزرگ‌تر خود را تقلید و انجام می‌دهند. به همین دلیل است که آن‌ها برای انجام هر کاری قبل از پدر و مادر خود از برادر یا خواهر بزرگ‌تر خود کمک و نظر می‌خواهند.

فرزندان اول کمال‌گرا هستند.

اغلب فرزندان اول دوست داردند کارها را به درستی و با استانداردهای بالا انجام دهند؛ برای آن‌ها قوانین مهم است و به جزئیات توجه زیادی داردند و از اشتباه کردن اجتناب می‌کنند. فرزندان اول معمولا دارای اهداف والا و موفقبت‌آمیزی هستند.

فرزندان اول افراد برون‌گرایی هستند.

فرزندان اولی که دارای صفت برون‌گرایی هستند، اغلب به دنبال ارتباطات اجتماعی و فرصت‌هایی برای ارتباط با دیگران هستند. این افراد اغلب به عنوان افرادی که دارای زندگی سرشار از انرژی و مثبت بودن توصیف می‌شوند. در موقعیت‌های گروهی، افراد برون‌گرا بیشتر صحبت می‌کنند و خود را بهتر به دیگران نشان می‌دهند.

  • منبع
  • دلگرم

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید