امروز: جمعه, ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۶ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۶ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 285146
۶۰۳
۱
۰
نسخه چاپی

فواید بدنسازی زنان که باید بدانید

بدنسازی زنان به دلایل افزایش قدرت بدنی، فواید سلامتی، لاغری، چاقی و یا گاهی تنها به دلیل خوش فرم‌شدن بدن انجام می‌شود. برای شروع تمرینات باید با مربی ورزشی یا متخصص طب ورزشی مشورت کنید.

فواید بدنسازی زنان که باید بدانید

در مورد اصول بدنسازی زنان چه می‌دانید؟ آیا بدنسازی بانوان با مردان فرق دارد؟ بدنساز بودن به معنی رژیم‌گرفتن، تهیه غذاهای مخصوص بدنسازی، شمارش کالری‌ها، صبح زود بیدارشدن برای انجام تمرینات هوازی، وزنه‌برداری‌های مطابق برنامه و مصرف نوشیدنی‌های سرشار از پروتئین و ویتامین است؛ بنابراین بدنساز شدن نکات و اصول خود را دارد و برای موفق شدن در این زمینه باید با آنها آشنا بود. اما برای بدنسازی زنان به چه برنامه‌های غذایی و تمرینی نیاز است؟ در این مقاله با ما همراه باشید تا با مهم‌ترین نکات بدنسازی بانوان بیشتر آشنا شویم.

در این مطلب توضیح می‌دهیم که بدنسازی خانم‌ها چه تفاوتی با آقایان دارد؟ فایده بدنسازی بانوان چیست؟ برای بدنسازی باید چه نکات رژیمی و تغذیه‌ای را رعایت کرد؟

بدنسازی زنان

بدنسازی درواقع یک ورزش است که با یک سبک زندگی بسیار خاص همراه بوده و شامل تمرینات ورزشی و برنامه تغذیه‌ای دقیق برای تقویت و توسعه عضلات بدن (معروف به تمرین هایپرتروفی) می‌شود. در بدنسازی زنان، بانوان باید متناسب با توان بدنی، شرایط عضلانی و هدفی که از بدنسازی دارند به انجام تمرین‌های به‌خصوص بدنسازی بپردازند تا بتوانند به یک اندام ایده‌آل برسند.

زنان می‌توانند بدنسازی را برای اهداف مختلفی انجام دهند. گاهی ورزش‌های بدنسازی بانوان برای این است که قوی‌تر به نظر برسند و استایل ورزشی مدنظر خود را به دست آورند. گاهی نیز هدف آنها تمرین و رژیم‌گرفتن برای شرکت در مسابقات حرفه‌ای بدنسازی است. تناسب‌اندام زنان می‌تواند برای لاغری، فرمدهی‌بدن یا حتی چاق‌تر کردن برخی از نواحی بدن آنها انجام شود. زنان می‌توانند با انجام تمرین‌های بدنسازی سیکس پک بسازند و عضلات ران و باسن خود را بزرگ‌تر کنند تا به یک اندام ورزشکاری جذاب دست یابند.

فواید بدنسازی زنان در خانه

وزنه‌برداری و تمرینات بدنسازی بانوان فواید زیادی دارد که منجر به سالم‌تر، قوی‌تر و لاغرتر شدن آنها می‌شود. این تمرینات می‌تواند به کاهش چربی بدن، فرمدهی اندام‌ها و افزایش سلامت جسمی کمک زیادی کند. در کنار این فواید سلامتی و تناسب‌اندام، انجام‌دادن ورزش‌های بدنسازی در خانه می‌تواند به افزایش انرژی، روحیه و اعتمادبه‌نفس زنان نیز کمک زیادی کند.

در نهایت قطعاً ورزش‌کردن در خانه از نظر صرفه‌جویی در هزینه‌های باشگاه و رفت‌وآمد هم بسیار مقرون‌به‌صرفه‌تر است و زنان می‌توانند با یک برنامه تمرینی مناسب، داشتن یک رژیم غذایی اصولی و چند وسیله ورزشی مخصوص بدنسازی زنان، تمرینات حرفه‌ای را در خانه انجام دهند تا به اندام ایده‌آل خود برسند.

اگر می‌خواهید بدانید که بدنسازی خانم ها برای شما گزینه خوبی است، بهتر است با دکتر پزشکی ورزشی مشاوره داشته باشید.

۱. بدنسازی زنان برای لاغری

یکی از اصلی‌ترین گزینه‌های فواید بدنسازی برای زنان در خانه کمک به افزایش چربی‌سوزی و لاغری آنهاست. تمرینات با وزنه می‌تواند به عضله‌های بدن کمک کند تا چربی بیشتری بسوزاند. هر چه عضلات بیشتری داشته باشید، متابولیسم نیز افزایش می‌یابد. این بدان معناست که تمرینات با وزنه به افزایش متابولیسم افراد کمک می‌کند و به نوبه خود کالری بیشتری را می‌سوزاند. این یعنی کاهش چربی بدن و کم‌کردن وزن و لاغری. با بدنسازی، زنان می‌توانند به‌ازای هر پوند عضله‌ای که به دست می‌آورند، ۳۰ تا ۵۰ کیلوکالری بیشتر در روز بسوزانند.

۲. بدنسازی زنان برای چاقی

برخی از افراد نیز بدنسازی زنان را با هدف چاق‌شدن انجام می‌دهند. آنها با داشتن یک رژیم غذایی پرکالری و پرپروتئین، بعد از هر تمرین به افزایش حجم عضلات می‌پردازند. در واقع برای اینکه بدنسازی بانوان به چاق‌شدن منجر شود، برنامه غذایی مخصوص به آنها داده‌می‌شود تا علاوه بر تقویت عضلات، وزن آنها هم افزایش یابد. افزودن کربوهیدرات به رژیم غذایی یکی از اصلی‌ترین گزینه‌ها برای چاقی بعد از تمرینات بدنسازی است. در نتیجه بدنسازی می‌تواند برای زنانی که اندام لاغری دارند هم مفید باشد.

فواید بدنسازی زنان که باید بدانید

۳. بدنسازی زنان برای عضله‌سازی

یکی از اصلی‌ترین فواید بدنسازی زنان، کمک به عضله‌سازی آنهاست. البته عضله‌سازی در زنان به شکلی است که بدن و عضله‌های آنها مستحکم‌تر شده؛ اما حجیم نمی‌شود. به‌صورت کلی مزیت بدنسازی کمک به عضله‌سازی بدون چربی است. از طرفی نیز این ورزش‌های قدرتی به تقویت عضلات کمک می‌کند و راهی عالی برای ترمیم عضلات است. عملکرد این ورزش کمک به دفع چربی‌ها از بدن و تبدیل‌کردن آنها به عضله است.

۴. بدنسازی بانوان برای فرمدهی

زنان می‌توانند با بدنسازی و تمرینات قدرتی به تناسب‌اندام برسند. فرمدهی اندام‌ها و زیبایی اندام یکی از اصلی‌ترین انگیزه‌های زنان برای انجام این تمرینات است. فرمدهی باسن، کمر، پاها و سینه از فواید بدنسازی بانوان است. ورزش با وزنه می‌تواند به رفع مشکلات بدن و بهبود فرم بدنی زنان هم کمک کند. با انجام یک سری حرکات اصلاحی فرم بدن زنان بدن‌ساز بسیار بهتر می‌شود.

۵. بدنسازی برای بهبود خلق‌وخو

ورزش باعث ترشح اندورفین می‌شود که می‌تواند خلق‌وخوی افراد را بهبود ببخشد؛ بنابراین یکی از مهم‌ترین فواید بدنسازی زنان، بهبود خلق‌وخوی آنهاست. اندورفین همچنین می‌تواند از درد جلوگیری کرده و با افسردگی مبارزه کند. زنانی که تمرینات قدرتی دارند معمولاً در نتیجه تمرین‌کردنشان احساس اعتمادبه‌نفس و توانایی بیشتری دارند.

۶. خطر آسیب، کمردرد و آرتریت را کاهش دهید.

تمرین با وزنه نه‌تنها ماهیچه‌ها را تقویت می‌کند؛ بلکه تراکم استخوان را نیز افزایش می‌دهد. این امر خطر شکستگی و دررفتگی استخوان را کاهش می‌دهد. همچنین بافت‌های همبند قوی‌تری می‌سازد و ثبات مفصل را افزایش می‌دهد که در نتیجه به جلوگیری از آسیب کمک می‌کند.

وزنه‌زدن همچنین می‌تواند تراکم استخوان ستون فقرات را افزایش دهد و ستون فقرات قوی و سالمی را ایجاد کند. این ورزش، همراه با مقدار کافی کلسیم در رژیم غذایی، می‌تواند بهترین دفاع زنان در برابر پوکی‌استخوان باشد. همچنین می‌تواند به تصحیح وضعیت بد بدن کمک کند و از طرفی هم به جلوگیری از هر گونه کمردرد بینجامد.

  • منبع
  • دکترتو

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید