امروز: سه شنبه, ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۳ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۳ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 279066
۹۳۴
۱
۰
نسخه چاپی

قدرت غذاهای دریایی بر سلامت روان

قدرت غذاهای دریایی بر سلامت روان

غذای مورد علاقه شما چیست؟ پیتزا، تاکو، پاستا، سوشی، غذاهای چینی و غیره، همه ما ترجیحاتی در مورد آنچه که هر روز می خوریم داریم. گزینه های زیادی وجود دارد که می توانیم از بین آنها انتخاب کنیم، اما آیا می دانستید که غذاهای دریایی، به ویژه ماهی پشت آبی، می تواند به بهبود وضعیت ذهنی شما کمک کند؟

آیا ماهی پشت آبی برای افسردگی مفید است؟

ماهی پشت آبی دسته‌ای از ماهی‌های مورد استفاده در غذاهای ژاپنی است، معمولاً ماهی‌های گوشت سفید، که تمایل به چربی دارند و طعم ملایم‌تری دارند.

تیمی در مرکز ملی سرطان ژاپن تحقیقی را در مورد اینکه چگونه افرادی که ماهی پشت آبی مصرف می‌کنند کمتر در معرض خطر افسردگی قرار دارند، منتشر کردند. این به این دلیل است که اسیدهای چرب امگا 3 موجود در ماهی های پشت آبی (مانند ماهی خال مخالی و ساردین) برای کاهش خطر افسردگی شناخته شده است.

اسیدهای چرب امگا 3 دارای ویژگی های زیر هستند:

  • یک ضد التهاب
  • یک محافظ عصبی
  • سیستم ایمنی بدن را تنظیم می کند
  • انتقال دهنده های عصبی را تنظیم می کند

تحقیقات زیادی در مورد اینکه آیا این برای افسردگی موثر است و آیا ارتباطی بین اسیدهای چرب امگا 3 و افسردگی وجود دارد ادامه دارد.

بدن انسان به طور طبیعی نمی تواند اسیدهای چرب امگا 3 تولید کند، بنابراین تنها راه برای به دست آوردن فواید آنها مصرف آنهاست. این یک ماده مغذی ضروری برای داشتن یک زندگی سالم است. اسیدهای چرب امگا 3 نیز خیلی سریع اکسید می شوند، بنابراین توصیه می شود آنها را با غذاهای غنی از بتاکاروتن مانند فلفل سبز، هویج و کدو تنبل مصرف کنید.

مراقب میزان مصرف روغن باشید!

تحقیقات انجام شده توسط یک تیم ژاپنی از 1181 فرد میانسال برای مشاهده اثرات اسیدهای چرب امگا 3 انجام شد. نتایج نشان داد که خطر ابتلا به افسردگی را کاهش می‌دهد، اما از سوی دیگر، پس از مصرف مقدار معینی، تأثیر دیگری نداشت. این به این دلیل است که اثرات اسیدهای چرب امگا 3 را می توان با اسیدهای چرب امگا 6 خنثی کرد.

اسیدهای چرب امگا 6، مشابه امگا 3، مواد مغذی هستند که بدن قادر به تولید آنها نیست. روغن سویا و روغن کنجد حاوی اسیدهای چرب امگا 6 هستند. افرادی که در نهایت مقادیر زیادی اسیدهای چرب امگا 6 مصرف می کنند، معمولاً آن را از خوردن غذاهای سرخ کردنی زیاد دریافت می کنند.

امگا 3 و 6 به گونه ای عمل می کنند که در صورت مصرف بیشتر، یکدیگر را خنثی می کنند. هر دو حاوی ارزش غذایی مهمی هستند، اما مصرف نامتعادل آن با خطر ابتلا به بیماری های مختلف سبک زندگی مرتبط است.

افرادی که تمایل به افسردگی دارند فست فودها را انتخاب می کنند

از سوی دیگر، رژیم غذایی ناسالم ما را مستعد ابتلا به افسردگی می کند.

مطالعه ای که 12000 نفر را به مدت 6 سال تحت بررسی قرار داد به این نتیجه رسید که مصرف زیاد غذاهای زیر منجر به افزایش خطر افسردگی در افراد می شود:

  • گوشت های فرآوری شده
  • سوسیس و کالباس
  • نوشیدنی هایی با محتوای قند بالا و دسرها
  • غذای آشغال

این غذاها حاوی اسیدهای چرب ترانس هستند که به آنها چربی ترانس نیز می گویند. تصور می شود که مصرف زیاد آن به افسردگی کمک می کند.

طبق گفته سازمان بهداشت جهانی (WHO)، چربی ترانس باید تنها 1 درصد از کل غذای مصرفی روزانه شما را به عنوان معیار تشکیل دهد. حواستان به موادی باشد که در صورت مصرف بیش از حد، ناسالم تلقی می شوند.

رژیم های غذایی سلامت ذهنی و جسمی ما را تغییر می دهد

رژیم غذایی روزانه ما نقش مهمی در تعیین سلامت ما دارد. یک رژیم غذایی سالم طولانی مدت و مداوم برای حفظ سلامتی ما ضروری است.

به عادات و تمایلات غذایی خود فکر کنید. یک تغییر کوچک و درک در رژیم غذایی شما می تواند تغییر بزرگی برای آینده ای بهتر ایجاد کند.

  • منبع
  • حقوق نیوز

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید