امروز: شنبه, ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۰ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۰ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 263891
۱۴۵۱
۱
۰
نسخه چاپی

قواعد داخلی دیوان بین المللی داوری اتاق بازرگانی بین المللی

قواعد داخلی دیوان بین المللی داوری اتاق بازرگانی بین المللی

www.newslaw.ir

ماده 1 – محرمانه بودن کار دیوان بین المللی داوری

1.جلسات دیوان، اعم از جلسات هیئت عمومی یا جلسات کمیته دیوان، فضا برای اعضای دیوان و دبیرخانه مفتوح است.

2. در موارد استثنایی، رئیس دیوان می تواند از سایر اشخاص دعوت کند که در جلسات شرکت نمایند. این قبیل اشخاص باید محرمانه بودن کار دیوان را رعایت کنند.

3. مدارکی که به دیوان تسلیم می شود یا ضمن رسیدگی های دیوان تهیه و تنظیم می گردد، فقط برای اعضای دیوان و دبیرخانه و نیز اشخاصی که اجازه یافته اند در جلسات دیوان حضور یابند، ارسال می شود.

4. رئیس یا دبیرکل دیوان می تواند به پژوهشگرانی که به کارهای علمی در زمینه حقوق تجارت بین الملل اشتغال دارند، اجازه دهد از آرای داوری و سایر مدارکی که جنبه عمومی دارند مطلع شوند؛ به استثنای لوایح، یادداشت ها، اظهارات و مدارکی که طرفین در چارچوب جریان داوری ارائه کرده اند.

5. اجازه دسترسی به آرا و مدارک موکول به آن است که استفاده کنند تعهد نماید ماهیت محرمانه مدارکی را که در اختیا راو قرار می گیرد رعایت خواهد کرد، و از هر گونه انتشار آن ها قبل از اخذ مجوز از دبیرکل دیوان، خودداری خواهد نمود.

6. در کلیه دعاوی که به داوری تحت قواعد داوری اتاق ارجاع می شود، دبیرخانه متن آرا، اقرارنامه های داوری و تصمیمات دیوان و نیز نسخه ای از مکاتبات مربوط را در آرشیو دیوان نگهداری خواهد کرد.

7. کلیه مدارک، مراسلات یا مکاتبات طرفین یا داروان در پرونده ها امحا می شود، مگر این که یکی از طرف ها یا یکی از داوران کتباً استرداد آن ها را درخواست نماید. هزینه و مخارج استرداد مدارک بر عهده طرف یا داور متقاضی است.

www.newslaw.ir

ماده 2 – شرکت اعضای دیوان در داوری های اتاق

1.رئیس و اعضای دبیرخانه دیوان نمی توانند در داوری های اتاق بازرگانی بین المللی، به عنوان داور یا وکیل وارد شوند.

2. دیوان نباید نواب رئیس یا اعضای دیوان را به عنوان داور منصوب کند، اما پیشنهاد ایشان به عنوان داور توسط یک یا چند طرف از طرف های دعوی یا به موجب هرگونه ترتیبات دیگری که طرفین توافق کرده اند، بلامانع است مشروط به این که پیشنهاد مذکور مورد تایید قرار گیرد.

3. در صورتی که رئیس، نائب رئیس یا هر یک از اعضای دیوان یا دبیرخانه تحت هر عنوان در پرونده های مطروحه نزد دیوان مداخله ای داشته باشد، باید پس از اطلاع از موضوع مراتب را به دبیرکل اطلاع دهد.

4.افراد مذکور در بند 3 بالا مکلفند از شرکت در بحث ها یا تصمیمات دیوان درباره پرونده ای که در آن مداخله دارند خودداری کنند و هنگام بررسی موضوع در دیوان نیز باید جلسه را ترک نمایند.

5. افراد مذکور در بند 3 حق دریافت هیچ یک از مدارک یا اطلاعات اساسی راجع به پروندهای را که در آن مداخله دارند، نخواهند داشت.

ماده 3 - رابطه بین اعضای دیوان و کمیته های ملی اتاق

1.اعضای دیوان، به لحاظ سمتی که به عنوان دیوان داوری دارند، مستقل از کمیته ملی هستند که ایشان را برای انتصاب به عضویت دیوان توسط شورای اتاق، پیشنهاد کرده است.

2. علاوه بر ین، اعضای دیوان مکلفند هرگونه اطلاعات مربوط به پرونده ها را که به لحاظ سمت خود به عنوان عضو دیوان از آن ها مطلع می شوند، در برابر کمیته ملی خود محرمانه تلقی نمایند، مگر در مواردی که رئیس دیوان یا دبیرکل از ایشان خواسته باشدکه اطلاعات خاصی را به کمیته ملی خود اطلاع دهند.

ماده 4 – کمیته دیوان

1.دیوان داوری اتاق، بر طبق ماده 1 (4) قواعد داوری و ماده 5 اساسنامه دیوان، بدین وسیله کمیته دیوان را تاسیس می کند.

2. کمیته دیوان متشکل از یک رئیس و حداقل دو نفر عضو است. رئیس دیوان به عنوان رئیس کمیته نیز عمل می کند و در غیاب خود می تواند یکی از نواب رئیس را و در شرایط استثنایی یکی از اعضای دیوان را به عنوان رئیس کمیته تعیین کند.

3. دو عضو دیگر کمیته، توسط دیوان و از بین نواب رئیس یا سایر اعضای دیوان منصوب می شوند. دیوان در هر جلسه هیئت عمومی، اعضای کمیته را که باید قبل از جلسه بعدی هیئت عمومی، اعضای کمیته را که باید قبل از جلسه بعدی هیئت عمومی تشکیل می شود، تعیین می کند.

4. جلسات کمیته دیوان با دعوت رئیس آن تشکیل می شود و با حضور دو عضو به حد نصاب می رسد.

5. (الف) موضوعاتی را که کمیته دیوان می تواند در مورد آن ها اتخاذ تصمیم کند، دیوان مشخص می نماید.

5. (ب) تصمیمات کمیته دیوان به اتفاق آرا اتخاذ می شود.

5. (ج) در صورتی که کمیته نتواند در موضوعی تصمیم گیری نماید، یا امتناع از اظهارنظر را مرجع بداند، پرونده را همراه با پیشنهاد مناسب به جلسه بعدی هیئت عمومی دیوان محول می کند.

5. (د) تصمیمات کمیته دیوان به اطلاع اولین جلسه بعدی هیئت عمومی دیوان می رسد.

ماده 5 – دبیرخانه دیوان

1.دبیرکل می تواند اجازه تایید داور، تصدیق نسخ رای و نیز مطالبه پیش پرداخت موقت را که به ترتیب در مواد 9 (2) و 28 (2) و 30 (1) قواعد داوری آمده است، در غیاب خود، به مشاور کل دیوان یا معاون دبیرکل محول کند.

2. دبیرخانه می تواند با تایید دیوان، یادداشت های لازم و سایر مدارک را جهت اطلاع طرفین و داوران، یا در صورت لزوم جهت اداره صحیح جریان داوری، صادر کند.

ماده 6 – بررسی رای داوری

دیوان هنگام بررسی پیشنویس رای داوری مطابق ماده 27 قواعد داوری، الزامات امری قوانی کشور محل داوری را تا جایی که عملی باشد مورد توجه قرار می دهد.

قواعد داخلی دیوان بین المللی داوری اتاق بازرگانی بین المللی(PDF)

 

    دیدگاه

    شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



    کد امنیتی کد جدید