امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 283406
۳۷۵
۱
۰
نسخه چاپی

قوانین طلایی برندسازی شخصی که باید بدانید؛ 10 اصل

قوانین طلایی برندسازی شخصی که باید بدانید؛ 10 اصل

ساخت برند شخصی ممکن است کاری ملال‌آور و توام با افسانه‌های مختلف باشد، بنابراین اگر ندانید باید از کجا آغاز کنید، احتمال گم شدن در این مسیر بسیار است.

حتی «اپرا وینفری» (Oprah Winfrey)، مجری مشهور تلویزیونی نیز، قبل از آن که به یکی از مطرح‌ترین برند‌های شخصی دنیا تبدیل شود، کار خود را با اجراهای مختلف در یک شوی محلی آغاز کرد. در این مطلب با اصول برندسازی شخصی آشنا خواهیم شد.

با توجه به تغییرهای فرهنگی مهم که در عصر حاضر با آن‌ها مواجه هستیم، از یک سو افزایش جلب توجه اشخاص افزایش یافته و از سوی دیگر تغییرهای مهمی در بازار کار رخ داده است و از این رو مفید و بلکه ضروری است که در زمان ارائه درخواست برای یک شغل یا راه‌اندازی یک کسب‌وکار شخصی، بتوانید خود را از باقی افراد متمایز سازید. بنابراین داشتن یک برند شخصی برای (تقریباً) همه افراد ضروری است. در ادامه این راهنما با ده مورد از اصول برندسازی شخصی آشنا می‌شویم که به ایجاد برندهای شخصی جذاب، منحصر به فرد و صمیمی کمک می‌کند.

تمرکز کنید

نخستین اصل از میان اصول برندسازی شخصی، تمرکز است. کوپر هریس بنیان‌گذار و مدیر ارشد اجرایی برند Klickly می‌گوید: «بسیاری از افراد وقتی با جراید و رسانه‌ها سروکار دارند، تمرکز خاصی ندارند و تلاش می‌کنند تا همه چیز را به همه کس ارائه کنند.» شما باید تصمیم بگیرید که پیام کلیدی‌تان چیست و به آن بچسبید.

برند شخصی هریس شاهد تغییر زیادی بوده است و از یک هنرپیشه پرکار به کارآفرین فناوری مورد احترام تغییر یافته است. هریس این تغییر را تنها از طریق تمرکز صرف روی یک پیام در هر لحظه مدیریت کرده است. بنابراین باید پیام خود را برای مخاطب هدف خود متمرکز نگه دارید تا هم ایجاد محتوا پیرامون برند شخصی شما آسان باشد و هم دیگران بتوانند شما را با این برند تعریف کنند.

«آدام اسمایلی پُزوُلسکی» (Adam Smiley Poswolsky) که یک کارشناس «محل کار» و نویسنده کتاب «سخنران موفق» (The Breakthrough Speaker) ‌است این مسئله را در زمان توصیه به سخنران‌ها یک گام به پیش‌تر برده است: «ابتدا یک طاقچه بسازید و سپس درون طاقچه خود، طاقچه دیگری بسازید، چون بهترین برندهای شخصی کاملاً خاص هستند».

از سوی دیگر «خوان فیلیپه کامپوس» (Juan Felipe Campos) نایب رئیس فناوری در «شتاب‌دهنده مأنوس» (Manos Accelerator) تأکید بیشتری روی این موضوع تمرکز روی جوامعی دارد که در میان مشتری‌های بزرگ‌مقیاس هدف‌گیری کرده است: «پیام و محتوای خود را پیرامون یک موضوع خاص حفظ کنید تا در خاطره جامعه‌ی هدف‌گیری شده باقی بمانید.» هر چه برند شما فشرده‌تر و متمرکزتر باشد، افراد آن را آسان‌تر به خاطر می‌سپارند. متعاقباً زمانی که لازم باشد تخصص شما را به خدمت بگیرند، برند کاملاً متمرکز شما آن چیزی که است فوراً به یاد مشتریانتان می‌آید.

اصالت داشته باشید

یک روش آسان برای به دست آوردن برند شخصی اصیل وجود دارد و آن معتبر و قابل وثوق بودن است. «مونیکا لین» (Monica Lin) به عنوان یک اینفلوئنسر و مدیر بازاریابی Popular Demand این موضوع را چنین بیان می‌کند: «مردم کارهای غیر صادقانه را به روشنی تشخیص می‌دهند». بدیهی است هر چه مردم با کپی کردن‌‌های یک برند بیشتر آشنا شوند، از اعتبار و وثوق آن کاسته می‌شود و بیشتر شبیه دلقک به نظر می‌رسد. برند شخصی مونیکا پس از آن که وی ارتباط معنی‌دارتری با مخاطبانش در توییتر آغاز کرد، شاهد رشد فزاینده‌ای بوده است.

«ویلیام هریس» (William Harris) به عنوان یک کارشناس تبلیغات فیسبوک در شرکت Elumynt چنین توضیح می‌دهد: «اصیل باشید، تا مدیریت برند شخصی‌تان به طور روزمره آسان‌تر باشد». بنابراین برند شخصی شما باید یک فیلتر روزانه ساده باشد که به وسیله آن محتوا ساخته و به دست مخاطبان خود می‌رسانید.

در نهایت «جاستین وو» (Justin Wu) بنیان‌گذار CoinState بیان می‌کند که «پیش از آن که برند شخصی خود را آغاز کنید، در زمینه محصول، مجموعه مهارت و یا صنعتی که مشغول هستید، کاملاً ماهر شوید. متعاقباً برند شما به تقویت آن چیزی که هستید کمک خواهد کرد.» وی زمانی که در ابتدا شروع به ساخت برند شخصی خود کرد، به عنوان یک کارشناس در حوزه خود شهرت کسب کرد و هم‌زمان در رسانه‌های اجتماعی نیز مشهورتر شد. اگر عمیقاً در یک حوزه صاحب مهارت هستید، شهرتتان به شما کمک می‌کند تا برندی که می‌خواهید را بسازید.

برای برند خود یک داستان جذاب روایت کنید

سومین اصل از اصول برندسازی شخصی داستان‌گویی است. اگر برند شما داستانی را روایت نکند، تقریباً نیمی از توجه مخاطبان خود را از دست خواهید داد. «آلن گانت» (Allen Gannett) مدیر ارشد راهبرد در Skyword و نویسنده کتاب «منحنی خلاقیت» (The Creative Curve) این موضوع را به خوبی توصیف کرده است: «این روزها موفق‌ترین راهبرد برندسازی شخصی، داستان‌های واقعی هستند.

ساخت تک‌گویی‌های تک شخصیتی حتی در هالیوود هم از رونق افتاده‌اند و برای برندسازی شخصی، از این هم ملال‌آ‌ورتر هستند». هیچ کس نمی‌خواهد شاهد فریاد کشیدن شما در مورد برندتان در فضای رسانه‌های اجتماعی باشد، پس باید یک داستان حول برند خود بسازید که مخاطبانتان را سرگرم کند. آلن به طور مرتب با مخاطبان خود در فرودگاه‌های سراسر دنیا ملاقات و گفتگو می‌کند و برند شخصی گرم و دوستانه خود را هر چه بیشتر توسعه می‌بخشد.

یکی از بهترین روش‌ها برای روایت کردن یک داستان از طریق محتوای مکتوب یا ویدئو است. از نظر «پِلپینا تریپ» (Pelpina Trip) به عنوان یک استراتژیست ویدئوهای اجتماعی، روایت داستان بهترین راهکار است. کانال ویدئویی شخصی وی روی LinkedIn یکی از بالاترین سطوح درگیر سازی مخاطب را در این پلتفرم شاهد بوده است. او نظر خود را چنین بیان می‌کند: «شخصی‌ترین روش برای ارتباط آنلاین با مخاطب از طریق ویدئو است. کافی است تلفن هوشمند خود را استفاده کرده و یک پیام ویدئویی به مشتریان ارسال کنید و به این ترتیب یک ارتباط شخصی با مشتری‌های آینده برقرار کنید و یا با همکاران صحبت کنید. در نهایت شما همیشه به گوشی هوشمندتان دسترسی دارید.»

روند ثابتی داشته باشید

داشتن ثبات قدم یکی از مهمترین اصول برندسازی شخصی است و کاملاً مشابه داشتن تمرکز است. اگر تولید محتوا را در زمینه مشخصی انجام دهید، بسیار آسان‌تر در آن زمینه شناسایی می‌شوید. «فیونا یانگ» (Fyiona Yong) سردبیر و مربی رهبری در ICF ACC چنین توضیح می‌دهد: «باید مطمئن شوید که پیام برند شخصی شما هم به طور آنلاین و هم آفلاین ثابت باقی می‌ماند». او به طور مرتب در زمینه کمک به تعریف اهداف محافظه‌کارانه برندهای مختلف کار می‌کند و این هدف را چنین بیان می‌کند: «شما باید این ثبات قدم را در ارتباط‌ها، گرایش‌ها و ظاهر خود نشان دهید. حتی ناسازگاری‌های کوچک نیز می‌توانند تأثیر نامناسبی روی اثربخشی برند شخصی داشته باشند.»

در سوی دیگر CyreneQ که یکی از کاربران مشهور اسنپ‌چت است، پیشنهاد می‌کند که: «محتوا باید از دیدگاه بصری و شخصیتی سازگار باشد. این محتوای منحصر به فرد می‌تواند با برند شما ارتباط ایجاد کرده و آن را شناسایی کند. برای نمونه یک شخصیت کارتونی که در کنار ویدئو قرار می‌گیرد یا داشتن یک جمله خاص که در پایان هر ویدئو گفته می‌شود، موجب جلب توجه مردم می‌شود.» شخصیت کارتونی خود وی به نام Ele میلیون‌ها بازدید در زمینه برندسازی دریافت کرده است و اجازه می‌دهد که برند سرگرم‌کننده شخصی وی شبیه برندهای مشهور مانند والمارت یا دی‌سی به نظر برسد. بنابراین چه یک برند سرگرم‌کننده عجیب و غریب می‌سازید و چه عملکرد محافظه‌کارانه‌تری دارید و به طور سازمانی عمل می‌کنید، داشتن روند ثابت اهمیت زیادی دارد.

آماده شکست باشید

شکست‌ها دشوار هستند و همه ما به طور کلی از آن‌ها دوری می‌کنیم و این ماهیت انسان است. با این حال، آمادگی شکست یکی از مهمترین اصول برندسازی شخصی است. شما برای داشتن برند شخصی که از رقبا متمایز شود باید آماده شکست باشید. والت دیزنی در اغلب موارد زمانی که به نخستین تلاش‌های ناموفق خود در زمینه برند انیمیشن اشاره می‌کرد این موضوع را چنین بیان کرده است: «من فکر می‌کنم داشتن یک شکست مهم و سخت در جوانی اهمیت زیادی دارد. من تجربه زیادی از این شکست‌ها به دست آورده‌ام. این شکست‌ها باعث می‌شوند از اتفاقاتی که ممکن است برایتان رخ بدهند، آگاه باشید». در این شکست‌ها هر اتفاقی که بیفتد، هرگز به اندازه عدم امتحان کردن مسیرهای تازه، ترسناک نیست.

زمانی که «تیموتی هوآنگ» (Timothy Hoang) مدیر ارشد اجرایی شرکت Stories By Tim مشتری‌های اینفلوئنسر خود را توسعه می‌داد، غالباً این مورد را به آن‌ها گوشزد می‌کرد که: «شما هرگز بهترین برندسازی را به دست نمی‌آورید، مگر این که چندین بار در مواقع خروج از محدوده امنتان شکست بخورید.» بهترین برندها غالباً از آزمون و خطای مکرر و اشتباه‌ها و شکست‌ها به دست می‌آیند و از کمال محض خلق نمی‌شوند.

تأثیر مثبتی خلق کنید

ششمین اصل از اصول برندسازی شخصی خلق تاثیر مثبت است. پس از آن که برند شخصی خود را در طی زمان توسعه دادید، به طور کلی دو روش برای تداوم ساخت برند وجود دارد. یک روش این است که با برندهای دیگر تماس بگیرید و به آن‌ها پل بزنید و روش دیگر آن است که به آرامی جامعه‌ای پیرامون برند خود بسازید. «جِیکوب شویرتز» (Jacob Shwirtz) مدیر مشارکت اجتماعی در WeWork که با بسیاری از اینفلوئنسرهای برتر دنیا از جمله شخصیت مشهور حوزه میکاپ «میشله فان» (Michelle Phan) کار کرده است، چنین توصیه‌ای دارد:

«توصیه کوتاه من در مورد برندسازی شخصی این است که به خاطر بسپارید شما برندتان هستید. مهم نیست که شغل کنونی شما چیست، روی چه پروژه‌هایی کار می‌کنید و یا امروز چه اولویتی دارید … همواره به خاطر داشته باشید که چه تأثیری روی دیگران می‌گذارید و به یاد بسپارید که ما صرفاً آن چیزی هستیم که به آن مشهور شده‌ایم و این برند ما است، پس با ما هم به خوبی رفتار کنید. داشتن یک نگرش مثبت و کمک کردن به دیگران موجب می‌شود که برندتان در بلندمدت رشد سالمی داشته باشد.

از یک نمونه موفق پیروی کنید

هفتمین مورد از اصول برندسازی شخصی پیروی از نمونه‌های موفق است. «جیسون وانگ» (Jason Wong) مدیر ارشد اجرایی Wonghaus Ventures این نکته را چنین بیان کرده است: «افرادی که به برندسازی شخصی علاقه‌مند هستند، باید خود را مانند چهره‌های مشهور و اینفلوئنسرهایی که هر روزه می‌بینند، بازاریابی کنند».

برند شخصی خود جیسون، چندین بار در موضوعاتی مانند بستنی در ژاپن، لوازم بادکردنی آب‌بازی و استخر کاملاً وایرال شده است و او را به لقب «پادشاه Meme» مشهور ساخته است. موفقیت‌های جیسون غالباً ناشی از مطالعه روندها و افراد مشهور در پلتفرم‌های مختلف رسانه اجتماعی و سپس واکنش نشان دادن به آن‌ها خلاصه شده است. بنابراین اگر به همه پلتفرم‌های اجتماعی توجه داشته باشید و تنها روی یکی از آن‌ها تمرکز کنید، می‌توانید با استفاده خلاقانه از تحلیل اجتماعی موجب ساخت روند بزرگ بعدی شما باشید.

با برندتان زندگی کنید

چنان که در بخش‌های قبلی این راهنما با عنوان اصول برندسازی شخصی اشاره کردیم، یکی از روش‌هایی که موجب می‌شود، ساخت برند شخصی دشوار شود، این است که برندتان را از زندگی‌تان جدا کنید. با این که این کار کاملاً شدنی است، اما این که در ابتدای ساخت برند شخصی، سبک زندگی واقعی خود را به نمایش بگذارید و برند واحد و یکسانی با زندگی خود داشته باشید، آسان‌تر است.

«تیم سالائو» (Tim Salau) تشکیل‌دهنده جوامع و بنیان‌گذار Mentors & Mentees که با دانشجویان کار کرده و به آن‌ها کمک می‌کند تا استخدام شوند به این ایده کاملاً باور دارد. وی چنین بیان می‌کند: «برند شخصی شما باید همه جا پیشتان باشد. برند شخصی باید نمود معتبری از کسی که هستید باشد و آنچه باور دارید را تقویت کند.» با در نظر گرفتن این مسئله، برند شخصی شما باید نه تنها بازتابی از یک سری کارکردهای شغلی مانند بازاریابی، مسائل مالی یا خلاقه باشد، بلکه مواردی مانند بخشش، رهبری متفکرانه یا مربی‌گری را نیز باید بازتاب دهد.

اجازه دهید دیگران داستان شما را روایت کنند

نهمین مورد از اصول برندسازی شخصی آشنایی با شیوه تبلیغ است. بهترین تبلیغ، تبلیغ دهان به دهان است. برندسازی شخصی در سپهر عمومی نیز از این قاعده مستثنا نیست. «آرون اورندورف» (Aaron Orendorff) سردبیر Aaron Orendorff Shopify Plus داستان شخصی خود را از طریق ویدئوهای زنده و میهمان‌های گاه به گاه و یا گفتگوهای دونفره با اعضای مخاطبش بیان می‌کند.

مخاطبان می‌توانند لباس‌های رنگ روشن و حیوانات خانگی را در این ویدئوها به خاطر بسپارند و این تکه‌های داستان را با تفسیر شخصی‌شان از برند پیوند دهند. چنان که آرون به صراحت بیان می‌کند: «برندسازی شخصی داستانی است که مردم زمانی که شما در اتاق نیستند، در موردتان می‌گویند.» از سوی دیگر «جِسی مالتین» (Jessie Maltin) میزبان مشترک Maltin On Movies چنین بیان می‌کند: «تنها چیزی که در زندگی خود نیاز دارید نامی هست که دارید و شهرتی که کسب کرده‌اید.»

میراثی بر جای بگذارید

زمانی که برند شخصی خود را با شهرت و جامعه‌ای از کاربران ساختید، گام بعدی این است که در مورد میراثی که بر جای می‌گذارید فکر کنید. شما با چه کلیدواژه‌ها و کارهایی شناخته می‌شوید؟ «بلیک جمیسون» (Blake Jamieson) یک نقاش است که پرتره‌های عامه‌پسند از قهرمانان ورزشی و فناوری می‌کشد و این موضوع را چنین به ما گوشزد می‌کند: «ساخت یک برند شخصی بسیار فراتر از ساخت یک کسب‌وکار است. تنها راهبرد خروج، میراث شما است.» به این ترتیب با دهمین مورد از اصول برندسازی شخصی نیز آشنا شدیم.

  • منبع
  • فرادرس

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید