امروز: چهارشنبه, ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۴ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۴ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 273609
۱۳۶۲
۱
۰
نسخه چاپی
labiaplasty

لابیاپلاستی | دلایل انجام لابیاپلاستی | عوارض لابیاپلاستی

جراحی لابیاپلاستی یا کوچک کردن لابیا ( لب های اطراف واژن) عملی است که جهت کوچک کردن و قرینه سازی لب های خارجی یا مینور واژن انجام می شود. این عمل نیازی به بستری و بیهوشی ندارد و به صورت سرپایی و با بی حسی موضعی قابل انجام است

لابیاپلاستی | دلایل انجام لابیاپلاستی | عوارض لابیاپلاستی

جراحی لابیاپلاستی یا کوچک کردن لابیا ( لب های اطراف واژن) عملی است که جهت کوچک کردن و قرینه سازی لب های خارجی یا مینور واژن انجام می شود. این عمل نیازی به بستری و بیهوشی ندارد و به صورت سرپایی و با بی حسی موضعی قابل انجام است.

لابیاپلاستی(جراحی زیبایی واژن) چیست؟

لابیاپلاستی (labiaplasty) نوعی عمل جراحی زیبایی مخصوص زنان است که، جراح شکل ظاهری لبه داخلی و یا لبه بیرونی واژن را تغییر می دهد و بهبود می بخشند. بر اساس آمار بیشتر خانم هایی که متقاضی عمل لابیاپلاستی هستند، مایل هستن اندازه و یا طول لبه داخلی واژن خود را کاهش دهند. اگرچه تا کنون از نظر تئوری، اندازه مشخصی برای لبه واژن تعریف نشده است، اما بهترین حالت برای اکثر زنان، حالتی است که لبه داخلی واژن از لبه بیرونی آن بیرون نزند. البته قابل ذکر است که در این جراحی، مقدار اضافی کلاهک کلیتوریس نیز می تواند برداشته شود.

انواع لابیا

لابیا بخشی از دستگاه تناسلی زنان است و بخش اصلی قابل مشاهده دهانه واژن است. در زنان دو نوع لابیا وجود دارد: لابیا ماژور (یا لابیای بیرونی) که بزرگتر است و لابیا مینوا که لایه تا شده پوست بین لابیا ماژور است. لابیا در بردارنده و مسئول محافظت از کلیتوریس و دهانه واژن و مجرای پیشاب است. لابیا برگرفته از واژه ای لاتین به معنای لب است.

لابیا ماژور چیست؟

لابیا ماژور یا لابیای بیرونی دو لایه پوستی است که از تپه ونوس روی استخوان شرمگاهی تا ناحیه پرینه ادامه دارد. وظیفه آنها پوشش دهی و محافظت از ساختارهای حساس و داخلی مانند دهانه واژن، لابیا مینور و کلیتوریس است. به یاد داشته باشید که با عمل لابیاپلاستی ماژور شما می توانید چین و چروک و یا افتادگی لابیا ماژور خود را درمان کنید.

لابیا مینور چیست؟

لابیا مینور یا لابیا داخلی، دو لایه پوست در هر سمت دهانه واژن است که بین لابیا ماژور قرار دارد. لابیا مینور از نظر رنگ و اندازه در بین افراد متفاوت، مختلف است. لابیا مینور از کلیتوریس به سمت پایین در هر دو طرف دهانه واژن کشیده شده است.

لابیاپلاستی | دلایل انجام لابیاپلاستی | عوارض لابیاپلاستی

دلایل انجام لابیاپلاستی

- درد در حین مقاربت جنسی

- داشتن ظاهری تمیز و زیبا

- اصلاح عدم تقارن ظاهری واژن

- درد یا ناراحتی در هنگام فعالیت هایی مثل دوچرخه سواری

- ناراحتی در هنگام پوشیدن لباس های تنگ مثل شلوارهای چسبان و جین

- احساس کشیدگی، سایش و سوزش در هنگام ورزش

- کم بودن تحریک کلیتوریس به دلیل پوست اضافه کلاهک کلیتوریس

- احساس کشیدگی، سایش و سوزش لبه های مینور در فعالیتهای روزانه

- عدم خروج ترشحات از واژن بدلیل سایز بزرگ لبه های واژن و ابتلا به عفونتهای مکرر واژینال

- تیرگی لبه های داخلی واژن

آشنایی با روش های جراحی زیبایی واژن(لابیاپلاستی)

روش های متفاوتی برای انجام جراحی لابیاپلاستی وجود دارد. اما معمولا دو روش هستند که توسط جراحان ارجحیت دارند: روش trim و wedge

1- تکنیک trim

در این تکنیک ، لبهای داخلی کلامپ شده و برش ایجاد شده و لبه های آن بخیه زده می شوند. این نوع جراحی، حدود 1 ساعت طول میکشد. تصویر زیر، گویای این روش می باشد .

2- تکنیک wedge

با ایجاد برش V شکل در لبه های لبیا مینور، بیشترین بافتی که برداشته می شود ، بافتهای مرکزی خواهد بود . این نوع عمل، زمان طولانی تری نیاز داشته، اما نتیجه بهتری در پی خواهد داشت.

مراقبت های پس از لابیاپلاستی

1- استراحت نسبی به مدت ۴۸ ساعت

2- عدم فعالیت سنگین و ورزش و عدم رابطه جنسی تا ۴ هفته پس از عمل

3- کمپرس سرد تا ۲۴ ساعت پس از عمل

4- درد و خونریزی مختصر از محل عمل تا یک هفته نرمال تلقی می شود ولی در موارد خونریزی شدید به پزشک اطلاع داده شود.

5- سوزش و خارش مختصر در محل عمل نرمال می باشد.

6- استفاده از پماد ها و کرم ها در محل عمل توصیه نمی شود

7- استحمام ۴۸ ساعت بعد از عمل به صورت ایستاده مجاز است.

8- عدم استفاده از شلوار تنگ تا دو هفته بعد عمل

9- استفاده از مواد غذایی که دارای ویتامین c می باشد. استفاده از آناناس و گوشت قرمز در بهبود زخم کمک می کند.

10- از بروز یبوست اجتناب شود.

11- تورم و کبودی تا دو ماه بعد عمل نرمال تلقی می شود.

عوارض لابیاپلاستی

لابیاپلاستی توسط FDA امریکا جزو جراحی های ایمن و بی خطر دسته بندی شده است. این عمل اگر توسط جراحی مجرب در کلینیک یا مطب معتبر انجام شود، کاملا بی خطر خواهد بود و تجربه شیرینی را برای شما رقم خواهد زد. مهمترین عوارض لابیاپلاستی عبارتند از:

- درد و سوزش بعد از عمل: به مدت حداکثر سه روز

- ورم لبه های واژن: این ورم در بعضی از افراد ممکن است تا یک ماه هم طول بکشد. این مساله نگران کننده نیست و از این بابت استرس نداشته باشید.

- درد در حین رابطه جنسی: اگر زودتر از چهار الی پنج هفته بعد از عمل، رابطه جنسی داشته باشید ممکن است درد حین رابطه را تجربه کنید.

- باز شدن بخیه ها بعد از لابیاپلاستی: این مورد معمولا بندرت اتفاق می افتد. اگر پزشک شما در لابیاپلاستی تبحر کافی را نداشته باشد، احتمال این عارضه وجود دارد.

- متقارن نشدن نتیجه عمل لابیاپلاستی: این مشکل هم به ضعف جراح لابیاپلاستی شما برمیگردد و ممکن است در صورت مراجعه به کسی که تبحر کافی را ندارد از نتیجه عمل لابیاپلاستی خود ناراضی شوید.

بر خلاف آنچه تصور می شود لابیاپلاستی باعث کاهش میل جنسی نمی شود. ممکن است جراح شما در انجام لابیاپلاستی عمل هودوپلاستی را هم انجام دهد که در صورت کارنابلدی می تواند موجب آسیب به اعصاب کلیتوریس شود. به همین دلیل برای انجام لابیاپلاستی حتما به جراح باتجربه مراجعه کنید.

توجه کنید که تمام توصیه ها و روند های بهبودی از بیماری تا بیمار دیگر متفاوت هستند. بنابراین، این توصیه های عمومی ممکن است برای تمام بیماران قابل اجرا نباشند. حتما با پزشک خود در تماس باشید و بر اساس صلاحدید او فعالیت های مختلف را از سر بگیرید.

  • منبع
  • bluetouchclinic.com
  • drshivamadani.com
  • drzakerin.com

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید