امروز: جمعه, ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۰۹ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 280669
۶۴۶
۱
۰
نسخه چاپی

ماریان کیز؛ یکی از ملکه‌ های ادبیات داستانی معاصر

ماریان کیز یکی از موفق‌ترین مولفان ایرلندی تمام ادوار و از ملکه‌های ادبیات داستانی معاصر است.

ماریان کیز

ماریان کیز یکی از موفق‌ترین مولفان ایرلندی تمام ادوار و از ملکه‌های ادبیات داستانی معاصر است. او چهارده رمان، سه مجموعه‌ آثار ژورنالیستی، و همین‌ طور یک کتاب آشپزی نوشته، و دو بار جایزه کتاب ایرلند را برده است. رمان‌های او بیش از ۳۵ میلیون نسخه در دنیا فروش رفته و به ۳۳ زبان ترجمه شده‌اند.

تقریبا همه کتاب‌ های او درباره آدم‌ هایی‌ست که دوستی‌ شان برای‌ تان مهم است: کسانی که تجاربی باورنکردنی را پشت سر می‌گذارند و با همه خوب و بدشان، باید آن‌ها را تشویق و حمایت کنید. اما رمان‌های او به موضوعات جدی‌تر هم می‌پردازد. ترک اعتیاد، مرگ همسر، زندگی با افسردگی فلج‌کننده و امثال این‌ها را کیز بارها در آثارش زیر قلم برده است.

قدرت و صمیمیت قلم کیز، او را به یکی از محبوب‌ ترین و پرفروش‌ ترین مولفان امروز دنیا بدل کرده است. اگر می‌خواهید بدانید مطالعه آثار او را از کجا شروع کنید، خواندن این راهنمای مطالعه را به شما توصیه می‌کنیم.

تعطیلات راشل (۱۹۹۷)

این جزو کارهای کلاسیک کیز است که مسائل سنگین و فریبنده را با طنزی قوی بیان می‌کند. راشل والش سبک زندگی خوش‌گذرانه و ظاهرا ایده‌‌الی دارد؛ ولی وقتی خواهرش او را به مرکز ترک اعتیاد می‌فرستد در حالی که خودش خیال می‌کند به تعطیلات می‌رود، تازه می‌فهمیم مسائل عمیق‌ تری در جریان است.

کیز تجربه خود در اعتیاد و ترک‌کردن الکل را برای نوشتن این رمان محبوب استفاده کرد. حس انسانی مشخصه قلم اوست و در این کار به‌ خوبی تزریق شده است.

دوباره، راشل (۲۰۲۲)

بعد از خواندن «تعطیلات راشل»، آدم انگار دلش می‌خواهد از سرنوشت راشل سر در بیاورد. خیلی از خواننده‌های کتاب ۲۵ سال منتظر بودند تا ببینند بر سر قهرمان آشوب‌ زده و دوست‌ داشتنی‌ شان چه خواهد آمد. برای همین، خبر انتشار «دوباره، راشل» مثل توپ صدا کرد.

اما چه چیزی انتظار الکلی سابق را می‌کشد؟ یک زندگی با سر و سامان، ازدواج موفق، و شغل خوب. ولی همه این‌ها با بازگشت لوک به خطر می‌افتد: همان مردی که قبلا راشل را به قعر مشکلات فرستاده بود. کیز این‌ جا با یک دنباله محشر برمی‌ گردد.

سوشی برای تازه‌ کارها (۲۰۰۰)

این یکی چیزی کاملا متفاوت است. لیزا ادیتور مجله‌ای در لندن است که به او می‌گویند به دوبلین برود و یک مجله جدید ویژه زنان راه‌اندازی کند. زندگی او زیر و رو می‌شود.

این کتاب ماجراهای لیزا، یک نویسندهٔ روانی به اسم اشلینگ و دوستش، و یک مادر خانه‌نشین به اسم کلودا را در ماه‌های منتهی به شروع کار مجله دنبال می‌کند و هر کدام‌ شان سعی می‌کنند بفهمند زندگی‌ های ظاهرا عالی‌ شان چه چیزی کم دارد.

سهم بزرگی از طنز رمان‌های کیز، در شخصیت‌های هنجارشکن وجود دارد، ولی مهارت کیز این است که حتی وقتی آن‌ها را مسخره می‌کنید، شما را وادار به همدلی با آن‌ها می‌کند؛ و این کتاب نمونه کامل این مهارت اوست.

ازدواج لوسی سالیوان (۱۹۹۶)

بعد از چند کتاب که ماجرای‌ شان در ایرلند رخ می‌دهد، نوبت به توقف کوتاهی در لندن می‌رسد. لوسی سالیوان همراه دوستانش پیش یک فالگیر می‌رود، و فالگیر به او می‌گوید که قرار است ازدواج کند. لوسی ابتدا باور نمی‌کند، ولی پیش‌گویی‌های فالگیر در مورد دوستانِ او یکی پس از دیگری به واقعیت می‌رسد؛ برای همین، لوسی قضیه را جدی می‌گیرد و سعی می‌کند شوهر ایده‌ال خود را پیدا کند: کلی قرار عشقی، کلی افتضاح، فهرست بلندی از شوهرانِ احتمالی … و داستانی گیرا.

خود کیز این رمان را یکی از کارهای محبوبش معرفی می‌کند و می‌گوید: «می‌خواستم درباره دختری مجرد بنویسم که مدام با آدم‌های احمق بیرون می‌رود، چون این زندگی‌ ای بود که خودم داشتم». چیزی که برای خیلی از ماها آشناست.

مرد جذاب (۲۰۰۸)

تمام کتاب‌ های کیز تاثیر گذارند ولی «مرد جذاب» با نگاهی تند به موضوعات داغی می‌پردازد که امروز کماکان در رسانه‌ها محل بحث است. این داستان سیاست‌ مداری قدرتمند و زنانی‌ ست که او از آن‌ ها سوءاستفاده کرده است.

نگاهِ بی‌پرده و متهورانه او به موضوع خشونت خانگی، گاهی خارج از تحمل است، ولی کتاب با چنان عطوفتی نوشته شده که جایگاه خاصی به آن می‌بخشد. و خوانندگان کتاب هم با این موافق بودند، چون با رأی خوانندگان ایرلندی بود که این کتاب در سال ۲۰۰۹ برنده جایزه کتاب ایرلند در بخش «داستان مردمی» شد.

زیر لحاف (۲۰۰۱)

وقتی رمان‌ های کیز را مزه کردید، احتمالا کنجکاو خواهید شد که زن پشت این داستان‌ های معرکه را بیشتر بشناسید، و خواندن مجموعه‌ آثار ژورنالیستی او جای خوبی برای آشنایی با اوست. برای همین بهتر است از «زیر لحاف» شروع کنید.

۲۵۰ هزار دنبال‌کننده او در توئیتر تصادفی نیست. کیز نویسنده‌ای جذاب و تاثیر گذار است، چه وقتی درباره فمینیسم می‌نویسد، چه وقتی از موضوعات ساده روزمره که «زیر لحاف» دقیقا به همین چیزها می‌پردازد.

این اثری طنز و گزنده است و وقتی نیاز دارید مدتی از واقعیات فاصله بگیرید، چیز معرکه‌ای برای خواندن است.

مرخصی (۲۰۱۷)

اگر به زندگی شخصی کیز علاقمند باشید، شاید بد نباشد رمان «مرخصی» را هم بخوانید که داستانی تفکر برانگیز درباره رابطه بلند مدت است.

ایمی و هیو زن و شوهرند، و چهل‌ و اندی سال سن دارند. هیو می‌گوید شش ماه مرخصی از ازدواج می‌خواهد تا بتواند به جنوب‌ شرق آسیا سفر کند و احتمالا با زنی دیگر بخوابد. بنیاد زندگی ایمی تماما به لرزه می‌افتد و بقیهٔ رمان بحرانی را که او به آن دچار می‌شود دنبال می‌کند.

خیلی از کتاب‌ های کیز درباره زنان جوان و زندگی آن‌هاست، چون خود او موقعیت آن‌ها را تجربه کرده بود. ولی «مرخصی» گویی رمانی‌ ست که همراه او در حال رشدکردن و بزرگ‌ تر شدن است.

  • منبع
  • حقوق نیوز
  • نبشت

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید