امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 279226
۷۸۰
۱
۰
نسخه چاپی

مدیریت احساسات خود در محل کار

مدیریت احساسات خود در محل کار

برای لحظه ای یک ظرف آب در حال جوشیدن را روی اجاق گاز تصور کنید - اگر ظرف بجوشد چه اتفاقی می افتد؟ اگر آتش در زیر ظرف خیلی زیاد باشد، آب داخل ظرف حباب می‌زند، درب ظرف دیگر نمی‌تواند آب را در خود نگه دارد و بنابراین سرریز می‌شود و در نهایت شعله گاز خاموش می‌شود.

حال، اگر احساسات خود را در نظر بگیریم، چه چیزی بر آنها و کنترل عاطفی تأثیر می گذارد؟ می توانید این ظرف را با مدیریت روزمره احساسات خود مقایسه کنید. می‌توانید گاز را سوخت ما یا جنبه‌هایی را که احساسات ما را تحریک می‌کنند، مانند فشار در محل کار، کنترل عاطفی ما و آنچه در اغلب موارد واکنش‌های احساسی ما را تحت کنترل نگه می‌دارد و آب را احساسات ما در نظر بگیرید.

با در نظر گرفتن این موضوع، اگر فشار بیش از حد یا عوامل استرس زا در یک زمان به احساسات ما دامن می زنند، کنترل عاطفی ما می تواند برای کنترل و ماندن محترمانه در زیر سطح تلاش کند و می تواند منجر به ریختن احساسات بدون کنترل شود.

احساسات نقش مهمی در زندگی روزمره ایفا می کنند و این نیز برای زندگی کاری نیز به حساب می آید. احساسات مهم هستند زیرا به ما و دیگران کمک می کنند واکنش های ما را نسبت به موقعیت ها درک کنند. احساسات خود به هیچ وجه چیز بدی نیستند و نباید تا حدی کنترل شوند که سرکوب شوند - این می تواند ناسالم باشد و باعث ایجاد مشکلاتی شود. با این حال، در محل کار یا زندگی خارج از کار، گاهی اوقات «مدیریت» این احساسات مناسب‌تر است، بنابراین ایجاد، فوران یا «سرریز» احساسات غیرضروری رخ نمی‌دهد.

هوش هیجانی

چیزی که به شدت بر نحوه کنترل احساسات خود تأثیر می گذارد، هوش هیجانی است. هوش هیجانی را می توان به عنوان ظرفیت آگاهی، کنترل و ابراز احساسات و همچنین داشتن توانایی حفظ روابط با همدلی تعریف کرد. گولمن این را به چهار دسته تقسیم کرد. خودآگاهی، خودتنظیمی، آگاهی اجتماعی و مدیریت روابط. همانطور که به طور گسترده شناخته شده است، EQ اغلب با موفقیت شغلی مرتبط است تا IQ به تنهایی.

جنبه هوش هیجانی که هنگام صحبت در مورد مدیریت احساسات شما مهم است، شناخت احساسات خود و همچنین توانایی فیلتر کردن و کنترل آنها است.

هوش هیجانی عاطفی بالاتر (در مقابل شناختی)، می تواند به فرد اجازه دهد تا احساسات دیگران را تشخیص دهد و آنها را به دقت در خود برچسب گذاری کند. خود آگاهی تا حد زیادی به کنترل هیجان کمک می کند، اما افراد با هوش هیجانی بالا نیز این توانایی را دارند که چطور احساسات را در خود و نحوه نمایش آنها برای اطرافیانشان توصیف کنند.

بحثی وجود دارد که آیا EQ یک قابلیت ذاتی است که ما با آن متولد شده‌ایم یا چیزی است که می‌توان آن را یاد گرفت. در هر صورت می توان اصول هوش هیجانی و آنچه که این ویژگی را در مدیریت احساسات بهتر می‌کند، می‌توان در نظر گرفت.

نکاتی برای مدیریت احساسات در محل کار

در اینجا نکاتی برای مدیریت احساسات شما در محل کار آمده است:

1. چهار نفس عمیق بکشید

نشان داده شده است که کشیدن نفس عمیق برای برهم زدن واکنش جنگ یا گریز شما و آرام کردن شما در لحظه ای غیرآرام کافی است.

2. ذهن آگاهی

ذهن آگاهی در حال حاضر به دلیل مزایای آن از طریق تمرین منظم، برای کمک به سلامتی مثبت، مدیریت خواب و غیره شناخته شده است و بنابراین احتمالاً جای تعجب نیست که این ابزار عالی برای متمرکز شدن بیشتر و کنترل بیشتر احساسات شما در یک لحظه استرس زا است.

3. دوباره چارچوب بندی را امتحان کنید

A. به احساسات یا خلق و خوی خود برچسب بزنید - هرچه دقیق تر باشید، این کار موثرتر است. سپس به طور خلاصه احساس را تجربه کنید و آن را رها کنید.

B. ارزیابی مجدد شناختی - عاطفه را دوباره قالب بندی کنید و تفسیر خود را از معنای رویدادی که باعث ایجاد احساسات شده است تغییر دهید. به عنوان مثال، تصور کنید با شخصی در دفتر او ملاقاتی ترتیب می دهید، زمانی که زمان قرار فرا می رسد، می گویند امروز در محل نیست. پاسخ و فرآیند فکر شما ممکن است این باشد که «مشتری نمی‌خواهد با من ملاقات کند»، اما اگر آن را مجدداً در قالب «شاید فراموش کرده است» یا «شاید در آخرین لحظه چیزی پیش آمده است» باشد.

4. به این فکر کنید که چگونه هوش هیجانی خود را افزایش دهید

سعی کنید با قرار دادن خود در موقعیت آنها نسبت به دیگران همدلی بیشتری داشته باشید، خودآگاهی خود را افزایش دهید و ببینید که دیگران چگونه شما را می بینند- درک تفاوت در سبک های رفتاری می تواند به این امر کمک کند. اینها تنها چند نمونه از این هستند که چگونه می توانید هوش هیجانی خود را بهبود بخشید.

  • منبع
  • حقوق نیوز

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید