امروز: شنبه, ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۷ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 288196
۳۸۵
۱
۰
نسخه چاپی

مرموزترین قبرستان های ایرانی؛ عجیب و ترسناک

 ایران، کشوری باستانی با تاریخی چند هزارساله است، بنابراین اصلا بعید نیست درست همین جایی که الان ایستاده‌اید، در سالیان دور، محلی برای دفن کردن اجدادمان باشد. اما، برخی مواقع، تغییرات اقلیمی یا حتی حفاری باستان شناسان پرده از آثاری تاریخی، همچون قبرستان‌های مدفون شده زیر خروارها خاک بر می‌دارد.

برخی از این قبرستان‌ها به قدری مرموز و عجیب هستند که برای نزدیک شدن به آن‌ها باید دل و جرات بسیار زیادی داشته باشیم. اما اگر دل و جرات بازدید از قبرستان‌های ایرانی را دارید با ما بمانید.

مرموزترین قبرستان های ایرانی؛ عجیب و ترسناک

1. قبرستان هفتادملا زاهدان

دفن کردن مردگان از دیربرباز تا کنون با آداب‌ورسومی خاص همراه بوده است. اما، هرچه ما بیشتر بتوانیم قبرستان‌های پیشینیانمان را پیدا کنیم، بیشتر می‌توانیم به شکلی درست و کامل‌تر، تاریخ آنان را دوره کنیم. قبرستان هفتاد ملا یا موبدان زرتشتی یکی از آن گورستان‌های مرموز ایرانی است که در زاهدان، میرجاوه قرار دارد.

قبرستان هفتاد ملا را در دل یک کوه ساخته‌اند. به همین خاطر در این 1000 سال قدمتی که دارد، دستخوش تغییرات چندانی نشده است. مرموز بودن قبرستان هفتادملا از آن جهت است که هنور نتوانسته‌ایم متوجه شویم این گورستان متعلق به چه کسانی است. برخی می‌گویند گورستان هفتاد ملا مربوط به زرتشتیان فراری از دست اعراب است، اما برخی دیگر می‌گویند که زرتشتیان به جای گورستان استودان داشتند! این در حالی است که جلوه قبر‌ها شبیه به آرامگاه کوروش کبیر است.

مرموزترین قبرستان های ایرانی؛ عجیب و ترسناک

2. قبرستان تیس یا جن چابهار

اگر می‌خواهید از قبرستانی دیدن کنید که قدمت آن به 2500 سال پیش برمی‌گردد به قبرستان تیس یا جن در سیستان بلوچستان، چابهار سفر کنید. قبرستان تیس قبرستانی است که گورهای آن در دل کوه‌هایی صخره‌ای ساخته شده است. انسان‌های باستانی، اگرچه ابزار اندکی داشتند، اما برای حفاظت از مردگان خود در برابر حیوانات، از هوش خود استفاده کرده و قبرستان تیس را به‌وجود آورده‌اند.

اگر می‌پرسید که چرا نام دیگر قبرستان تیس، قبرستان جن است باید به شما بگوییم که هیچکس باور نمی‌کند انسان‌های 2500 سال پیش توانسته باشند این چنین ماهرانه، صخره‌ها را بشکافند. به همین خاطر باور دارند که اجنیان قبرستان تیس را ساخته‌اند. اگر می‌خواهید بدانید که چرا قبرستان تیس این‌چنین مرموز است باید به قبری در این گورستان اشاره شود که طولی 225 سانتی و عرضی 110 سانتی دارد! یک انسان چگونه می‌تواند چنین هیبتی داشته باشد؟

مرموزترین قبرستان های ایرانی؛ عجیب و ترسناک

3. قبرستان دارالسلام شیراز

قبرستان دارالسلام که جزو سه قبرستان 1200 ساله‌ی جهان به حساب می‌آید، محلی است برای دفن بسیاری از عرفا و اندیشمندانی که پس از اسلام در شیراز زندگی می‌کردند. اگرچه برخی بر این باور هستند که قدمت قبرستان دارالسلام به پیش از دوره اسلام در ایران برمی‌گردد، اما تاریخ تسمیه این جاذبه گردشگری در ایران حکایتی دیگر دارد.

یکی از جذاب‌ترین دلایلی که باعث می‌شود دلمان بخواهد قبرستان دارالسلام را از نزدیک ببینیم، وجود تراش‌های مرغوب سنگ‌ها و خوشنویسی‌های روی گورها است. داستان مرموزی که درباره قبرستان دارالسلام وجود دارد این است که در برخی روایات می‌گویند خاک این قبرستان از کربلا آورده شده تا وصیت شیخ عبدالنبی به انجام برسد.

مرموزترین قبرستان های ایرانی؛ عجیب و ترسناک

4. قبرستان شهر یئری در اردبیل

اگر به اردبیل می‌روید تا از آب‌وهوا و طبیعت بکر آن لذت ببرید، باید به شما مژده دهیم که می‌توانید با دیدن از قبرستان شهر یئری در اردبیل، از آثار باستانی و قبرستان شهر یئری نیز دیدن کنید که مربوط به 1450 سال پیش از میلاد مسیح می‌شود. اگر نمی‌توانید باور کنید که قدمت گورستان شهر یئری ممکن است به هزاره سوم قبل از میلاد نیز برگردد، کافی است از همان قبرستان به خلخال بروید و اشیا ارزشمندی که از دل گورستان شهر یئری بیرون آورده‌اند را از نزدیک مشاهده کنید.

تمامی این اشیا ارزشمند مربوط به دوره‌ای خاص می‌شوند که دقیقا مربوط به هزاره سوم پیش از میلاد است. نکته مرموزی که در قبرستان شهر یئری وجود دارد این است که نقوش حکاکی شده بر سنگ‌ها، انسان‌هایی را نشان می‌دهند که همگی شمشیر به دست هستند، اما دهان ندارند، به جز یک زن!

  • منبع
  • راهنماتو

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید