امروز: جمعه, ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۰۹ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 275279
۲۰۷۷
۱
۰
نسخه چاپی
مسجد الشیخ زاید بن سلطان آل نهیان

مسجد شیخ زاید | چند حقیقت جالب از مسجد شیخ زاید

مسجد شیخ زاید، مسجدی در شهر ابوظبی، کشور امارات است. این مسجد بعد از مسجد الحرام و مسجد النبی سومین مسجد بزرگ جهان است

مسجد شیخ زاید | چند حقیقت جالب از مسجد شیخ زاید

مسجد شیخ زاید، مسجدی در شهر ابوظبی، کشور امارات است. این مسجد بعد از مسجد الحرام و مسجد النبی سومین مسجد بزرگ جهان است.

مسجد شیخ زاید

مسجد شیخ زاید که با نام کامل عربی بنام مسجد الشیخ زاید بن سلطان آل نهیان شناخته و نامیده می شود در مسجدی در شهر ابوظبی، در کشور امارات متحده عربی واقع شده است. این مسجد بعد از مسجد الحرام و مسجد النبی سومین مسجد بزرگ جهان است و یکی از نقاط دیدنی  در امارات متحده عربی به شمار می‌ آید.

جالب است بدانید شیخ زاید بن سلطان آل نهیان توانایی فوق العاده ای در ایجاد صلح بین قبیله های بدوی در بیابان های عرب داشت و به همین دلیل خیلی زود در دهه ۱۹۴۰ به شهرت جهانی رسیده بود و توانست در سال ۱۹۶۶ حاکم شهر ابوظبی در امارات شود.

در سال ۱۹۷۱ او با شهر دبی متحد و یکی شد و این اتحاد منجر به شکل گیری کشور امارات متحده عربی شد، شیخ زاید بسیار مردی عاقل و دور اندیش بود و اینکه از درآمد های عظیم نفتی شهر ابوظبی استفاده کرد و آسمان خراش های بسیار و گنجینه های فرهنگی مثل مسجد جامع را در این شهر ساخت.

ساخت مسجد از سال ۱۹۹۶ میلادی آغاز شد. نام این مسجد از شیخ زاید بن سلطان آل نهیان گرفته شده ‌است که بنیان‌ گذار، طراح و نخستین رئیس کشور امارات بوده است و در همین مسجد دفن شده ‌است، او در 20 رمضان 1425 ه.ق  یعنی 4 نوامبر 2004 میلادی درگذشت و قبر وی در سمت شمال مسجد واقع شده‌است این مسجد به طور رسمی در ماه رمضان در سال 2007 میلادی گشوده شد.

مسجد شیخ زاید

 مسجد شیخ زاید در منطقه‌ای بزرگ میان دو پل «مصفح» و «مقطع» در مدخل جزیرهٔ أبوظبی قرار دارد. اگرچه ورود به مسجد برای نامسلمانان در امارات ممنوع است ولی این مسجد برای امکان بازدید گردشگران یک استثنا است.

مسجد «شیخ زاید» یکی از آثار معماری بی نظیر است که از 82 گنبد و 1000 ستون ساخته شده است و قابلیت پذیرش 4 هزار نمازگزار را دارد.

سالن اصلی مسجد دارای بزرگترین لوستر جهان به طول 15 متر و به وزن 9 تن است که 10 متر قطر دارد و از سویی باعث شده تا این مسجد یکی از جاذبه های گردشگری مهم ابوظبی شود.

رنگ آمیزی این مسجد به گونه ای است که رنگ های ساختمان به واسطه تابش خورشید یا نور ماه تغییر می کنند.

مسجد جامع «شیخ زاید» به دلیل معماری نفیس اسلامی و رنگ سفید و خالص آن، از این جهت که مرمر سفید، تمام نما و ستون‌های آن را که با آیات قرآن، گل‌ها و تزئینات دست‌باف اسلامی تزئین شده است، متمایز کرده است و بسیاری از موادی که در ساخت و تزئین این مسجد به کار رفته از مناطق مختلف جهان آورده شده‌اند، شکوه و زیبایی خاصی یافته است.

همچنین در ساخت این بنا از مصالح طبیعی مختلفی مانند سنگ مرمر، سنگ‌های نیمه قیمتی، کریستال و طلا استفاده شده است که به دلیل دوام و لمس زیبایی‌شناسی منتسب به طراحی معماری متمایز می‌شوند.

طراحی معماری مسجد شامل بسیاری از سبک‌های هنری، مواد و فن‌آوری‌های مختلف با الهام از چندین سبک متنوع است یعنی معماری این مسجد با ترکیبی از نقوش مراکش، مغول، مملوک و عثمانی آمیخته شده است.

مسجد شیخ زاید | چند حقیقت جالب از مسجد شیخ زاید

این مسجد شامل 82 گنبد است که بزرگ‌ترین آن‌ها در وسط سالن اصلی واقع شده و از خارج با سنگ مرمر سفید خالص پوشانده شده است. فضای داخلی گنبد به سبک سنتی مراکش طراحی شده است که در آن از گچ تقویت شده در شیشه استفاده شده است.

هزینهٔ ساخت مسجد شیخ زاید (دو میلیارد و ۱۶۷) میلیون درهم امارتی بوده‌است. اولین نماز در مسجد شیخ زاید نماز عید قربان (عید الأضحی)، سال ۱۴۲۸ هجری قمری برابر با ماه دسامبر ۲۰۰۷ میلادی بر‌گزار شد که هنوز ساخت بناء مسجد بطور کامل پایان نیافته بود. مساحت اجمالی مسجد شیخ زاید (۴۱,۲۲۲) متر مربع است، به غیر از دریاچه‌های اطراف خارجی مسجد.

طبق بررسی‌های صورت گرفته از سوی سازمان کنفرانس اسلامی (منظمهٔ مؤتمر اسلامی)، قبه اصلی مسجد شیخ زاید، بزرگترین و نخستین قبه درجهان است که ارتفاع آن (۸۳) متر،  قطر داخلی آن (۸ر۳۲) متر می‌باشد.

ظرفیت مسجد شیخ زاید ۴۰۹۶۰ هزار نفر نمازگزار می‌باشد. همچنین یکی از جاذبه‌ای مسجد شیخ زاید وجود چهار مناره است که أرتفاع هر مناره (106) متر است، و در چهار رکن از صحن خارجی مسجد قرار دارد و بر زیبایی مسجد افزوده‌است.

یکی از ویژگی‌های برجسته این مسجد رنگ سفید روشن است که توجه همه بازدیدکنندگان را به خود جلب می‌کند. شیخ زائد بن سلطان آل نهیان علاقه بسیاری به رنگ سفید داشت که سمبل هدایت، پاکی و آرامش بوده است.

سیستم روشنایی این مسجد بسیار منحصر به فرد است و در آن از ۲۲ پروژکتور استفاده شده و میزان روشنایی آن باتوجه به نور ماه تنظیم شده است.

در ساخت مسجد شیخ زاید از ترکیبی از سبک های معماری تمدن های مختلف اسلامی استفاده شده تا تنوع فرهنگی به وجود بیاید، در حیاط اصلی مسجد در فضایی سفید و درخشان، حوضچه و ستون های منبت کاری شده قرار دارند که در آن از مسجد پادشاهی پاکستان و مسجد حسان مراکش الهام گرفته شده است و گنجایش ۳۰,۰۰۰ نفر را دارد. در گوشه های حیاط مسجد مناره های ۱۰۷ متری قرار دارد که شکل هندسی هر کدام با هم فرق می کند و در ساخت آن ها از معماری کشور مصر، آفریقای شمالی و ترکیه استفاده شده است.

مسجد شیخ زاید | چند حقیقت جالب از مسجد شیخ زاید

بزرگترین فرش جهان که زینت بخش این مسجد است، روزانه قریب به 2 هزار توریست بازدید می کنند.

این فرش حاصل دسترنج 1200 قالیباف ایرانی و تلاش دو شیفت کاری آنها در مدت 18 ماه است . این فرش بزرگ که 5634 متر مربع مساحت دارد دارای 133 متر طول و 48 متر عرض است و وزن آن 48 تن است. بزرگ ترین فرش جهان، در نیشابور بافته شده، از 2 میلیارد و 100 میلیون گره تشکیل شده است و 72 درصد آن از پشم و 28 درصد آن را پنبه تشکیل می دهد.

نام این فرش در کتاب رکوردهای گینس ثبت شده است و مقامات امارات تلاش دارند از وجود این فرش در کشورشان به عنوان یک جاذبه توریستی بهره برداری کنند.

مسجد شیخ زاید | چند حقیقت جالب از مسجد شیخ زاید

چند حقیقت جالب از مسجد شیخ زاید

• به طور کلی ۸۲ گنبد در این مسجد وجود دارد که این گنبدها در اندازه های مختلفی هستند.

• میلیون ها تن سنگ مرمر سفید خالص در ساخت این مسجد به کار رفته است که باعث شده تا در طول روز یک جای آرام و عالی و شب ها این مرمرها آبی جادویی ای به نظر برسند.

• در ساخت مسجد شیخ زاید از ۲۴ لوستر کریستالی با طلای ۲۴ عیار استفاده شده است که همه ی این لوسترها از کریستال سواروفسکی هستند و همه ی آن ها در شهر مونیخ آلمان ساخته شده اند.

• قالی سبز رنگی که در ورودی این مسجد وجود دارد، بسیار شیک و باشکوه و به رنگ سبز است و بزرگ ترین قالی دست باف جهان است!

  • منبع
  • ویکی پدیا
  • لست سکند
  • بیتوته
  • معراج گشت آسمان
  • ایسنا
  • الی گشت

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید