امروز: شنبه, ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۷ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 285708
۴۸۸
۱
۰
نسخه چاپی

مسواک برقی بهتر است یا دستی؟ کدامیک تاثیری بیشتری دارد؟

مسواک‌زدن پایه و اساس بهداشت دهان و دندان است. انجمن پزشکی آمریکا (ADA) اعلام کرده که مسواک برقی یا دستی برای ازبین‌بردن پلاک دندانی مؤثر است. پلاک دندانی باعث پوسیدگی دندان و بروز انواع بیماری در دهان می‌شود. اکنون سؤال اصلی این است که کدام را باید انتخاب کرد؟ مسواک برقی یا دستی؟

مسواک برقی یا دستی

تأثیر مسواک برقی یا دستی بر پلاک دندانی

هدف اصلی هر مسواکی حذف پلاک و باکتری‌های مضر از روی دندان برای جلوگیری از پوسیدگی دندان‌ها و پیشگیری از بیماری‌های لثه و سایر مشکلات دندانی است. بیایید بررسی کنیم که کدام نوع مسواک برای این کار مؤثرتر است، مسواک برقی یا معمولی.

مسواک دستی

آیا روش صحیح مسواک زدن را بلدید؟ مسواک دستی را باید با زاویه ۴۵ درجه استفاده کنید و حتما روی خط لثه را نیز مسواک بزنید. اگر از مسواک دستی خود به این روش استفاده کنید، برای حذف پلاک و ذرات غذا از روی دندان بسیار مؤثر خواهد بود. یکی از مشکلات مسواک دستی یا معمولی این است که زمان‌سنج ندارد و خودتان باید حواستان باشد که دندان‌های خود را ۲ بار در روز هر بار حداقل به‌مدت ۲ دقیقه تمیز کنید.

به یاد داشته باشید که مسواک‌های دستی فقط سطح دندان را تمیز می‌کنند، بنابراین فایده چندانی برای خارج‌کردن غذا و باکتری‌ها از بین دندان‌ها ندارند. به همین دلیل به‌شدت توصیه می‌شود که حتما از نخ دندان در کنار مسواک دستی خود استفاده کنید تا از تمیزی کامل دهان و دندان خود مطمئن شوید.

مسواک برقی

مسواک برقی به‌کمک سر چرخان یا لرزشی خود پلاک و ذرات باقی‌مانده غذا را از سطوح دندان جدا می‌کند. بسیاری از مسواک‌های برقی زمان‌سنج داخلی دارند و پس از ۲ دقیقه خاموش می‌شوند یا به شما علامت می‌دهند تا بفهمید که دندان‌های خود را به مدت توصیه‌شده مسواک زده‌اید. فقط کافی است مسواک برقی را به‌سادگی روی دندان‌های خود هدایت می‌کنید تا خودش نظافت دندان‌ها را تمام و کمال انجام دهد.

معمولا مسواک‌های برقی حالت‌های مختلفی دارند که باعث می‌شود افرادی با دندان‌ها و لثه‌های حساس راحت‌تر بتوانند مسواک مناسب خود را انتخاب کنند.

برای دندان ارتودنسی‌شده کدام مسواک مناسب‌تر است؟ مسواک برقی یا دستی؟

اگر دندانتان را ارتودنسی کرده‌اید، حتما باید دندان‌های خود را با استفاده از مسواکی باکیفیت تمیز نگه دارید. هر دو مسواک برقی یا دستی در این زمینه مزایا و معایب خود را دارند. در صورت استفاده از مسواک دستی، استفاده از نخ دندان برای حذف باکتری‌ها و ذرات باقی‌مانده غذا بسیار مهم است. در صورت استفاده از مسواک برقی نیز باید مدلی را بخرید که بتوانید قدرت و سرعت موتور آن را تنظیم کنید تا به ارتودنسی شما آسیب نزند.

مسواک دستی

مسواک دستی برای این افراد ایدئال است، چراکه لرزش زیادی ایجاد نمی‌کند. لرزش زیاد ممکن است براکت‌ها و سیم‌کشی‌های ارتودنسی را از جا بکند یا بشکند. علاوه بر این با مسواک دستی کنترل بیشتری دارید و می‌توانید مناطق خاصی را که مواد غذایی در آنها بیشتر گیر می‌کنند بیشتر مسواک بزنید. بااین‌حال یکی از عیب‌های مسواک دستی این است که ممکن است به‌خوبی تمام نقاط را تمیز نکند. این مسئله ممکن است باعث ایجاد حفره یا پوسیدگی‌هایی شود که در آینده نیاز به ترمیم خواهند داشت.

مسواک برقی

شاید مسواک برقی برای افرادی با ارتودنسی دندان چندان مناسب نباشد. لرزش یا چرخش سر مسواک برقی ممکن است براکت‌ها و سیم‌کشی‌های ارتودنسی را بشکند یا شل کند. بااین‌حال مسواک برقی برای حذف پلاک دندانی و ذرات غذا، حتی از بین دندان‌ها، فوق‌العاده مؤثر است. در صورت استفاده‌نکردن از مسواک برقی، شاید تمیز نگه داشتن این نواحی برای افرادی با ارتودنسی کار سختی باشد.

طبق تحقیقات، برای افرادی که ارتودنسی دارند مسواک برقی ۲ برابر مسواک دستی تأثیرگذار است. درنتیجه استفاده از یکی از جدیدترین مدل‌های مسواک برقی (که می‌شود سرعت چرخش یا لرزش آن را تنظیم کرد) کار شما را بسیار راحت می‌کند.

قیمت و دردسترس‌بودن مسواک‌ برقی و دستی

برخی افراد حاضرند با صرف هزینه بیشتر مسواک برقی باکیفیت داشته باشند، اما برخی هم نمی‌خواهند هزینه زیادی بابت مسواک بپردازند یا شاید هم می‌خواهند مسواکی داشته باشند که حمل یا جایگزینی آن در زمان مسافرت راحت باشد.

مسواک دستی

مسواک‌های معمولی را تقریبا می‌توان همه‌جا پیدا کرد. به همین دلیل می‌توانید طبق توصیه پزشکان، هر ۳ ماه یک بار به‌راحتی مسواک خود را تعویض کنید. علاوه بر این، مسواک‌های دستی بسیار ارزان‌تر از مسواک‌های برقی‌اند.

در زمان سفر نیز همراه‌داشتن مسواک دستی بسیار راحت‌تر است. مسواک دستی را می‌توانید در هر جایی قرار دهید و حتی اگر گم شود، جایگزین‌کردن آن کار بسیار راحتی است.

مسواک برقی

مسواک‌های برقی گران‌تر از مسواک‌های دستی‌اند، حتی آن مدل‌هایی که ویژگی‌های خاصی ندارند. مسواک برقی با باتری قابل‌تعویض یا شارژی کار می‌کند. به همین دلیل هنگام سفر باید شارژر یا باتری‌های اضافی همراه خود ببرید. همچنین پیداکردن سری مسواک‌های برقی ممکن است کار راحتی نباشد و گاهی اوقات بسیار گران‌اند. گرچه مسواک‌های برقی دندان‌ها را بهتر تمیز می‌کنند، احتمالا برای افرادی که می‌خواهند در هزینه‌ها صرفه‌جویی کنند، بهترین گزینه نیستند.

برای کودکان کدام بهتر است؟ مسواک برقی یا دستی؟

در سنین کمتر رسیدگی به بهداشت دهان و دندان امری حیاتی است، چراکه هرچه در کودکی بهتر از دندان‌هایمان مراقبت کنیم، در بزرگ‌سالی مشکلات کمتری خواهیم داشت. البته متأسفانه متقاعدکردن کودکان به مسواک‌زدن و رسیدگی به دندان‌هایشان معمولا بسیار دشوار است.

درنتیجه وظیفه ما این است که کودکان خود را به بهترین روش ممکن تشویق به مسواک‌زدن کنیم. انتخاب مسواک مناسب ممکن است در آموزش مسواک زدن به کودکان نقش بسزایی داشته باشد.

مسواک دستی

مسواک‌های دستی در اندازه‌ها و انواع مختلف وجود دارند. بسیاری از آنها حتی به‌شکل ابرقهرمان یا شخصیت‌های کارتونی موردعلاقه فرزندان شما هستند که ممکن است کودک شما را به مسواک‌زدن علاقه‌مند کند.

کودکان همچنین عادت دارند مسواک‌های خود را گاز بگیرند که باعث می‌شود مجبور شوید زودتر مسواک یا سری مسواک را عوض کنید. چون مسواک‌های دستی ارزان‌ترند، تعویض آنها در صورت نیاز آسان‌تر است. بااین‌حال، مسواک‌های دستی باید به شیوه درست استفاده شوند تا کاملا پلاک و مواد غذایی را از بین ببرند. معمولا کودکان حوصله یا توانایی مسواک‌زدن صحیح همه دندان‌های خود با مسواک دستی را ندارند، پس نظارت بر مسواک‌زدن آنها بسیار مهم است.

مسواک برقی

مسواک‌های برقی ممکن است برای دندان‌های کوچک و حساس بیش از حد قوی باشند. بااین‌حال انواع مسواک برقی مخصوص کودکان وجود دارند که کودکان در هر سنی می‌توانند از آنها استفاده کنند. مسواک برقی باید مرتب شارژ شود تا عملکرد خوبی داشته باشد، بنابراین والدین باید توجه کنند که مسواک حتما شارژ کافی داشته باشد. این احتمال وجود دارد که کودک شما راحت‌تر بتواند دندان‌های خود را با استفاده از مسواک برقی تمیز نگه دارد و در درازمدت نتایج بهتری بگیرید. از طرفی برای بعضی از کودکان استفاده از مسواک برقی کاری جالب و سرگرم‌کننده است و آنها را به مسواک‌زدن ترغیب می‌کند.

اهمیت مراجعه به دندان‌پزشک

صرف‌نظر از اینکه از مسواک برقی یا معمولی استفاده می‌کنید، ضروری است که حداقل هر ۲ سال یک بار به دندان‌پزشک مراجعه کنید. حتی با داشتن بهترین مسواک برقی و ۲ بار در روز مسواک‌زدن و نخ دندان کشیدن، باز هم نیاز دارید فردی متخصص دندان‌هایتان را بررسی کند. متخصص بهداشت دهان و دندان نه‌تنها پلاک و جرم سفت‌شده روی دندان‌ها را از بین می‌برد، بلکه لثه‌های شما را برای یافتن علائم التهاب و بیماری لثه و دندان‌هایتان را برای یافتن علائم پوسیدگی بررسی می‌کند.

سخن آخر

فرقی نمی‌کند از مسواک برقی یا دستی استفاده کنید، مهم این است که به یک روتین مراقبت از دهان و دندان پایبند باشید. شما باید حداقل ۲ بار در روز و هر بار به‌مدت ۲ دقیقه دندان‌های خود را مسواک بزنید. استفاده از نخ دندان برای خارج‌کردن ذرات غذا و پلاک بین دندان‌ها به‌اندازه مسواک‌زدن مهم است. شما با مسواک‌زدن، نخ دندان کشیدن و مراجعه منظم به دندان‌پزشک می‌توانید لبخندی درخشان و زیبا داشته باشید.

  • منبع
  • چطور

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید