امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 280402
۶۹۶
۱
۰
نسخه چاپی

مصرف غذاهای سرخ شده در عین خوشمزگی می توانند خطرآفرین باشند!

غذاهای سرخ شده

بررسی مضرات غذاهای سرخ شده

غذای سرخ‌کرده خوشمزه است و هیچ حرف و حدیث، اما و اگری هم ندارد، البته که مثل هر چیز دیگری، زیاده‌روی در مصرف غذای سرخ شده روی سلامت کلی بدن تأثیر می‌گذارد. مصرف هر چند وقت یک‌بار غذاهای سرخ شده و چرب لزوماً روی سلامت تأثیر نمی‌گذارد، اما مصرف مداوم این غذاها باعث بیماری‌های جسمی و عوارض جدی و گاه خطرناکی خواهد شد.

غذای سرخ کرده میزان کالری دریافتی بدن را چند برابر می‌کند. سرخ کردن غذاها در روغن باعث می‌شود که میزان کالری آن غذا بیشتر شود. به ‌علاوه اینکه سرخ کردن، مواد معدنی و اکسیدان‌های موردنیاز بدن را از غذا حذف می‌کند و غذا صرفاً به یک وعده خوشمزه بدون هیچ‌گونه فایده‌ای برای بدن تبدیل می‌شود. غذای چرب‌تر و پرکالری‌تر هم به معنای چاقی است و چاقی هم خود، عامل بیماری‌های مختلفی است. از دیگر مضرات غذای سرخ شده باید بگوییم که مصرف این غذاهای ریسک ابتلا به بیماری‌های قلبی و سکته را افزایش می‌دهد.

همچنین باید بدانید که با مصرف زیاد غذای سرخ شده به ‌نوعی به استقبال سرطان می‌رویم. اکسیداسیون باعث تغییر شیمیایی روغن می‌شود و سرخ کردن غذا هم ساختار سایر مواد مغذی غذا را تغییر می‌دهد. ویتامین‌ها و مواد معدنی درون غذا با سرخ کردن از بین رفته و همه‌چیز به یک ماده‌ی قهوه‌ای تبدیل می‌شود که ترکیبی از مواد معدنی کربنی سوخته هستند.

عوارض خوردن غذای سرخ شده برای قلب

هر کسی کم و بیش می‌داند که اگر چربی زیاد در غذا بخورد و یا دائما از غذای سرخ شده استفاده کند، دیر یا زود بیماری قلبی به سراغش می‌آید. غذای سرخ شده سرشار از چربی اشباع‌شده و چربی‌های ترانس است که باعث ایجاد پلاک و گرفتگی رگ‌ قلبی یا همان بیماری آترواسکروز می‌شوند. گرفتگی عروق قلبی به ‌شدت ریسک ابتلا به حمله قلبی و سکته قلبی را افزایش می‌دهند.

عوارض خوردن غذای سرخ شده برای کبد چرب

بیماری کبد چرب که در اثر تجمع چربی در اطراف کبد ایجاد می‌شود، بیماری افراد چاق و یا کسانی است که غذای فرآوری‌شده یا غذای سرخ‌ شده و چرب زیادی می‌خورند. مصرف سیب‌زمینی سرخ کرده و انواع برگرها برای کبد خوب نیست. در واقع کبد در بدنی که غذاهای سرشار از چربی اشباع‌شده می‌خورد نمی‌تواند کارش را درست انجام دهد، اتفاقی که به‌ مرور زمان باعث التهاب کبد، کبد چرب و سیروز کبدی خواهد شد.

جذب روغن در غذای سرخ‌شده چند برابر می‌شود و این یعنی کالری آن هم به ‌همان اندازه بیشتر می‌شود، به ‌طوری‌ که نتیجه رژیم غذایی سرشار از اسیدهای چرب اشباع‌شده، تشدید مقاومت انسولینی و کبد چرب خواهد بود.

غذاهای سرخ شده

عوارض استفاده از پیاز سرخ شده

پیازداغ همراه همیشگی آشپزی ما ایرانی‌هاست، اما بهتر است بدانید که مصرف زیاد آن می‌تواند مضر باشد. پیاز سرشار از ویتامین و مواد معدنی مثل فولات، تیامین، کلسیم، منیزیم، پتاسیم، منگنز و انواع ویتامین‌های C، K و B6 است و مصرف آن در رژیم غذایی روزانه تأثیرات مثبتی روی بدن می‌گذارد، اما پیاز سرخ‌شده در روغن باعث بالا رفتن میزان کالری پیاز می‌شود که زیاده‌روی در مصرف آن عوارضی مثل چاقی و بیماری‌های جسمی مختلفی به ‌دنبال دارد. از آنجایی که پیازداغ عضو جدانشدنی در آشپزی ما ایرانی‌هاست، توصیه می شود که در مصرف آن زیاده نکنید.

عوارض خوردن ماهی سرخ شده

ماهی سرخ کرده حتی اگر یک‌بار در هفته هم مصرف شود ریسک ابتلا به بیماری‌های قلبی، نارسایی قلبی را بیشتر می‌کند. هرچند که متخصصان خوردن ماهی را برای سلامتی مفید می‌دانند، اما باید بگوییم که مصرف ماهی سرخ‌کرده نه تنها خاصیتی ندارد، بلکه احتمال ابتلا به بیماری قلبی را تا ۵۰ درصد افزایش می‌دهد. مهم‌تر از آن، اینکه وقتی ماهی در روغن سرخ می‌شود، مواد مفید آن از بین می‌رود، میزان کالری دریافتی بدن بیشتر می‌شود و در نتیجه، احتمال چاقی افزایش می‌یابد.

عوارض خوردن بادمجان سرخ شده

مصرف بادمجان باعث کاهش استرس و تقویت استخوان می‌شود و به سلامت قلب و کنترل دیابت کمک می‌کند، اما نه هر بادمجانی. خوب می‌دانید که بادمجان یکی از چیزهایی است که در زمان سرخ کردن بیشترین جذب چربی را دارد. مصرف بادمجان سرخ‌کرده به‌ خاطر اینکه چربی زیادی جذب می‌کند باعث از بین رفتن خواص درمانی این خوراکی خوشمزه می‌شود. خطرناک‌ترین عوارض خوردن بادمجان سرخ‌کرده برای قلب است که باعث بسته شدن رگ‌های خونی قلب می‌شود.

عوارض خوردن سیب زمینی سرخ کرده

آیا سیب‌زمینی سرخ‌کرده ترد و خوشمزه که طرفداران زیادی دارد می‌تواند عوارضی هم برای سلامت بدن داشته باشد؟ مصرف متناسب و متعادل سیب‌زمینی سرخ‌کرده ضرری که ندارد هیچ به ‌خاطر کربوهیدراتی که در آن هست باعث تأمین انرژی بدن هم می‌شود.

نمک سیب‌زمینی سرخ‌کرده در بلندمدت باعث افزایش فشار خون می‌شود و به قلب و کلیه آسیب می‌زند. به‌ علاوه اینکه ریسک سکته مغزی هم افزایش پیدا می‌کند. مصرف سیب‌زمینی سرخ‌کرده به ‌خاطر وجود آکریل آمید (Acrylamide) در آن برای خانم‌های باردار مناسب نیست. آکریل ‌امید نوعی ماده عامل سرطان‌زا است.  

غذاهای سرخ شده

عوارض خوردن غذای سرخ شده در بارداری

خوردن غذای سرخ شده در بارداری باید به حداقل برسند، چراکه بارداری، خودش مستعد افزایش وزن و چاقی است و نباید با مصرف سرخ‌کردنی آن را تشدید کرد. چاقی هم خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی را بیشتر می‌کند. معده در دوران بارداری حساس‌تر می‌شود و به ‌همین دلیل هم باید مصرف غذاهای سرخ‌کردنی‌ را در دوران بارداری کمتر کرد، چراکه خوردن غذای سرخ شده مشکلات گوارشی ایجاد می‌کنند.

غذای سرخ شده دیرتر هضم می‌شود و دفع سخت‌تری هم دارد. مصرف غذاهای سرخ کردنی در بارداری نه فقط روی مادر، بلکه روی جنین هم تأثیر می‌گذارد، فیبر غذا با سرخ کردن از بین می‌رود و کمبود فیبر دریافتی جنین می‌تواند عوارض خطرناکی به ‌دنبال داشته باشد.

مضرات مصرف غذای سرخ شده در کودکان

تأثیر مصرف غذاهای سرخ‌کردنی برای کودکان بیشتر در بلندمدت و بزرگسالی خودش را نشان می‌دهد. کودک وقتی که به سن جوانی و میانسالی رسیده با انواع مشکلات و بیماری‌های جسمی، چاقی، مشکلات قلبی، سرطان و دیابت روبه‌رو می‌شود.

احتمال ابتلا به سرطان سینه در خانم‌هایی که در کودکی غذاهای سرخ شده زیاد مصرف می‌کردند بالاتر است. غذاهای سرخ‌کردنی باعث افزایش کالری دریافتی بدن و چاقی در کودکان می‌شوند. مهم‌تر اینکه مصرف غذاهای سرخ‌کردنی برای کودکان باعث افت ضریب هوشی آن‌ها می‌شود.

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید