امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 282750
۸۵۹
۱
۰
نسخه چاپی

مصرف ماری جوانا بر آلزایمر چه تاثیری دارد؟

 ماری جوانا از پرمصرف ترین محرک ها در سراسر جهان می باشد که سوء مصرف آن عوارض و اثرات متعددی برای مصرف کنندگان به همراه خواهد داشت.

تاثیر مصرف ماری جوانا بر آلزایمر

تاثیر مصرف ماری جوانا بر آلزایمر

آلزایمر بیماری است که افراد را تحت تأثیر قرار می دهد.

با افزایش سن، بیماری آلزایمر بیشتر مورد توجه قرار می گیرد. بسیاری تصور می کنند که ماری جوانا یک روش درمانی احتمالی برای بیماری آلزایمر می باشد. اما برخی دیگر نیز تصور می کنند که ماری جوانا ممکن است باعث بیماری آلزایمر شود. در این مقاله مروری خواهیم داشت بر این بیماری و همچنین نکات مهمی که در مورد ارتباط بین ماری جوانا و آلزایمر وجود دارد.

بیماری آلزایمر چیست؟

آلزایمر، بیماری مغزی است و سبب از دست دادن حافظه و ایجاد اختلال شناختی می شود و علت اصلی زوال عقل در سالمندان است. زوال عقل نیز، به از دست دادن توانایی های شناختی، مشکلات مرتبط با حافظه اشاره دارد که فعالیت ها و امور مختلف زندگی روزمره فرد را دچار اختلال می کند. با وجود اینکه شیوع زوال عقل در سالمندان بیشتر است، اما جزء روند طبیعی پیری به شمار نمی رود. علی رغم این واقعیت که آلزایمر در درجه اول مربوط به سالمندان است، اما احتمال ابتلا به آلزایمر زودرس در افراد کمتر از 65 سال نیز وجود دارد. آلزایمر یک بیماری است که به مرور زمان وخیم تر می شود، بنابراین ممکن است علائم این بیماری به آرامی شروع شده و شناسایی آن کمی دشوار باشد، اما با گذشت زمان بدتر خواهد شد.

علائم آلزایمر با کاهش حافظه خفیف شروع می شود و با گذشت زمان و پیشرفت مراحل بعدی، ارتباط با دیگران برای فرد دشوار شده و عملکرد او نیز ضعیف می شود. همچنین به عنوان ششمین علت اصلی مرگ و میر محسوب می شود. در حال حاضر، هیچ درمان قطعی و تایید شده ای برای بیماری آلزایمر وجود ندارد، اما راه حل هایی برای کاهش علائم وجود دارد و تحقیقات در این زمینه همچنان ادامه دارد.

تاثیر مصرف ماری جوانا بر آلزایمر

ماری جوانا، محرکی است که معمولا بصورت تفریحی مصرف می شود، اما آیا مصرف ماری جوانا باعث بیماری آلزایمر می شود؟

این سوالی است که ذهن بسیاری از افراد را به خود مشغول کرده است، به ویژه بر اساس مطالعه ای که در سال گذشته منتشر شد و نشان می دهد که ماری جوانا ممکن است حساسیت به آلزایمر را افزایش دهد. این مطالعه در مجله “بیماری آلزایمر” منتشر شد و نشان داده است که افراد مبتلا به اختلال در مصرف ماری جوانا، در مقایسه با گروه کنترل که ماری جوانا مصرف نکرده اند، جریان خون را تقریباً در تمام نقاط مغز کاهش داده اند.

این تحقیق نشان داد که در منطقه هیپوکامپ مغز به دلیل مصرف ماری جوانا، بیشترین کاهش جریان خون روی داده است. هیپوکامپ بخشی از مغز است ک مسٸولیت حافظه و یادگیری را بر عهده دارد و و اولین ناحیه از مغز است که تحت تاثیر بیماری آلزایمر قرار می گیرد. با مصرف ماری جوانا، جریان خون در مغز و همچنین میزان اکسیژن مورد نیاز سلول های مغز کاهش می یابد، که ممکن است به بافت های مغز آسیب برساند و در نتیجه به مرگ منجر شود.

محققان معتقدند که ماری جوانا همچنین برخی از فعالیت های مغز را که مانع از شکل گیری خاطرات می شود، مسدود می کند. نتایج این مطالعات به طور قطعی نشان نمی دهد که مصرف ماری جوانا باعث بیماری آلزایمر می شود، اما باید مصرف کنندگان ماری جوانا کمی دچار تردید شوند.

برخلاف شواهد موجود که ارتباط بین ماری جوانا و آلزایمر را نشان می دهد و با احتساب ماری جوانا به عنوان یک عامل موثر در توسعه بیماری آلزایمر، جامعه پزشکی هنوز در حال بررسی ارتباط احتمالی ماری جوانای پزشکی با آلزایمر است.

تحقیقاتی که در طی سالها انجام شده، نشان می دهد که میزان کمی از اجزای THC موجود در ماری جوانا ممکن است بر علائم و پیشرفت آلزایمر تاثیر بگذارد. با این وجود، در حال حاضر شواهدی وجود ندارد که نشان دهنده این باشد که ماری جوانا قادر به جلوگیری از پیشرفت این بیماری است. آنچه از لحاظ ماری جوانای پزشکی و آلزایمر امکان پذیر است این است که می تواند به مدیریت و کنترل علائم رفتاری بیماری آلزایمر مانند پرخاشگری، در صورت تشخیص بیماری در فرد کمک کند.

  • منبع
  • آکسون

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید