امروز: جمعه, ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۶ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۶ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 280988
۷۱۹
۱
۰
نسخه چاپی

مضرات استفاده از دستمال توالت در زنان

کارشناسان سلامتی بر این عقیده هستند که استفاده از دستمال توالت برای خشک کردن ناحیه تناسلی ممکن است سبب بروز عفونت و تورم در واژن شود.

مضرات استفاده از دستمال توالت در زنان

مواد به کار رفته در ساختار دستمال توالت عموما مواد مرغوبی نیستند.

یکی از مضرترین مواد شیمیایی موجود در این نوع محصولات، کلر است. کلر در بیشتر محصولاتی که روزانه از آنها استفاده می‌کنیم، وجود دارد؛ مثل دستمال مرطوب، حوله کاغذی و کارتون‌های شیر. این مواد مضر و سمی از طریق پوست وارد بدن انسان شده و به جریان خون راه می‌یابند. متاسفانه اکثر دستمال‌های توالت با سفید کننده کلر فرآوری می‌شوند. سفید کننده کلر سموم خطرناکی مانند دیوکسین و فوران ایجاد می‌کند. این سموم در بدن تجمع یافته و سلامتی انسان را به خطر می‌اندازند.

برای سفید کردن خمیر کاغذ از مواد شیمیایی بر پایه کلر استفاده می‌شود. این مواد شیمیایی با مولکول‌های آلی موجود در چوب و سایر الیاف واکنش نشان داده و مواد سمی از جمله دیوکسین را تولید می‌کنند. دستمال توالت کلردار حاوی بالاترین میزان فوران در میان دیگر محصولات آرایشی بهداشتی است. این مواد سمی پس از آزاد شدن در محیط ماندگار هستند زیرا باکتری‌ها نمی‌توانند به طور موثر آنها را تجزیه نمایند.

خطرات دستمال کاغذی توالت برای خانم ها

در اینجا برخی از خطرات دستمال کاغذی توالت برای خانم ها را برای شما شرح می‌دهیم:

واکنش های آلرژیک

ممکن است برخی از خانم‌ ها به مواد شیمیایی به کار رفته در دستمال‌های توالت حساسیت داشته باشند. اگر دستمال توالت معطر باشد، احتمال بروز حساسیت بالا می‌رود. خارش، سوزش، قرمزی و تورم می‌توانند از علائم حساسیت به دستمال توالت باشند. ممکن است شما به نوع به خصوصی از دستمال توالت حساسیت داشته باشید؛ در این صورت به راحتی می‌توانید با عوض کردن برند دستمال، انواع دیگری را امتحان کنید.

عفونت قارچی

عفونت‌های قارچی نیز بیشتر در مواردی رخ می‌دهند که از دستمال توالت‌های معطر استفاده می‌شود. مواد شیمیایی مورد استفاده در ایجاد عطر، PH طبیعی واژن را برهم زده و در این حالت احتمال بروز عفونت قارچی افزایش می‌یابد. برای حفظ بهداشت در ناحیه تناسلی از ژل بهداشتی بانوان نیز می‌توانید کمک بگیرید.

زخم و خراش

استفاده مداوم از دستمال توالت زبر ممکن است خراش‌ها و زخم‌های کوچکی را روی واژن ایجاد نماید. در استفاده از دستمال توالت خشن رفتار نکنید و هر بار با ملایمت آن را مورد استفاده قرار دهید. این خراش‌های کوچک در صورت عدم درمان می‌توانند موجب تورم و یا حتی عفونت شوند.

عفونت ادراری

یکی دیگر از خطرات دستمال کاغذی توالت برای خانم‌ ها احتمال بروز عفونت‌های ادراری است. پاک کردن با دستمال توالت از عقب به جلو سبب می‌شود تا میکروب‌های ناحیه مقعد به راحتی به درون مجاری ادرار راه پیدا کرده و عفونت ایجاد نمایند. به همین دلیل به کلیه بانوان توصیه می‌شود که همیشه خود را از جلو به عقب بشویند و یا دستمال بکشند.

تورم

رنگ‌ها و ترکیبات شیمیایی موجود در دستمال‌های توالت مثل کلر پوست را تحریک کرده و ایجاد تورم می‌کنند. دستمال توالت‌های سفید ممکن است حاوی مواد سفید کننده بوده و به واژن آسیب برساند. همچنین پاک کردن بیش از حد واژن با دستمال نیز می‌تواند عامل دیگری برای بروز تورم باشد. اگر متوجه تورم شدید، سعی کنید که از دستمال توالت نرم‌تری استفاده نمایید. اما اگر مشکلات همچنان ادامه یافت، بهتر است به پزشک مراجعه کنید.

سرطان گردن رحم

ترکیبات مضر و شیمیایی موجود در دستمال‌های توالت، ریسک ابتلا به سرطان گردن رحم را نیز در زنان افزایش می‌دهد. این مورد یکی از مهم‌ترین خطرات دستمال کاغذی توالت برای خانم ها می‌تواند باشد. ترشحات غیر معمول از واژن، لکه بینی بین قاعدگی‌ها، احساس ناراحتی به هنگام ادرار و کاهش شدید وزن و بی‌اشتهایی از مهم‌ترین علائم سرطان گردنه رحم است.

مشکلات مقعدی

استفاده از دستمال توالت‌های معطر و رنگی ممکن است موجب بروز التهاب و خارش در ناحیه مقعد شوند. از طرف دیگر رنگ به کار رفته در این دستمال‌ها باعث می‌شود تا اگر در ادرار یا مدفوع، خون وجود داشته باشد، تشخیص آن مشکل شود و در نتیجه اقدام جهت درمان به تاخیر بیفتد.

جایگزین های مناسب برای دستمال توالت

اکنون که خطرات دستمال کاغذی توالت برای خانم ها را برای شما شرح دادیم، ممکن است این پرسش برایتان پیش بیاید که چه چیزی را جایگزین استفاده از دستمال توالت نماییم؟ در اینجا چند راهکار ساده را در اختیار شما قرار می‌دهیم:

• از حوله‌های سفید و نخی برای خشک کردن خود استفاده کنید و هر شب آنها را جهت استفاده روز بعد بشویید.

• از حوله‌های یکبار مصرف یا گازهای استریل استفاده کنید. این نوع محصولات عموما حساسیت‌زا نیستند و جایگزین خوبی برای دستمال توالت به شمار می‌آیند.

  • منبع
  • مثبت سبز
  • داروخانه آنلاین

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید