امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 280927
۶۴۲
۱
۰
نسخه چاپی

معرفی دیوید بویی ستاره راک انگلیسی

معرفی دیوید بویی ستاره راک انگلیسی

دیوید بویی یک ستاره راک انگلیسی بود که در سال 1996 به تالار مشاهیر راک اند رول دعوت شد. او در ۵ دهه جزو یکی از شخصیت‌ های محبوب موسیقی بود و در طول دهه ۷۰ به شهرت زیادی دست پیدا کرد.

دیوید بویی چه کسی بود؟

اولین موفقیت این ستاره راک، با آهنگ “Space Oddity” در سال 1969 آغاز شد. Fame، اولین آلبوم پرفروش بویی در آمریکا بود که بهمراه کارلوس آلومار و جان لنون نوشته شد و در سال 1975 اولین تک آهنگ نامبر وان آمریکایی او شد. بویی بازیگر برجسته ای هم بود و در سال 1976 در فیلم ” The Man Who Fell to Earth ” بازی کرد. او در سال 1996 به تالار مشاهیر راک اند رول دعوت شد. بویی اندکی پس از انتشار آخرین آلبوم خود، در 10 ژانویه 2016 بر اثر سرطان درگذشت.

سال های ابتدایی زندگی

دیوید بویی که به دلیل ظاهر و صدای همیشه در حال تغییرش به عنوان آفتاب پرست دنیای موسیقی شناخته می شد، در 8 ژانویه 1947 در بریگستون لندن در انگلستان متولد شد.

بویی از همان کودکی به موسیقی علاقه نشان داد و از 13 سالگی شروع به نواختن ساکسیفون کرد. او به میزان زیادی تحت تأثیر برادر ناتنی اش تری قرار گرفت که نه سال از او بزرگتر بود و باعث آشنایی وی با دنیای موسیقی راک شد.

اما تری به بیماری های روانی مبتلا بود و به همین دلیل خانواده اش مجبور شدند او را در بیمارستان روانی بستری کنند. تری در سال 1985 خودکشی کرد. این فاجعه بشدت بویی را آزار داد و بعدها آهنگ “Jump They Say” را به یاد همین موضوع دلخراش منتشر کرد.

بویی پس از فارغ التحصیلی از دبیرستان فنی بروملی در 16 سالگی، به عنوان یک هنرمند تبلیغات شروع به کار کرد. او به نواختن موسیقی ادامه داد و اینکار را در گروه های موسیقی انجام داد. در این حین چند آهنگ منتشر کرد اما هیچکدام موفقیت چشمگیری برای او بهمراه نداشتند.

نام واقعی دیوید بویی، دیوید رابرت جونز است و برای اینکه با دیوی جونز “گروه مانکیز” اشتباه گرفته نشود، نام خانوادگی خود را به بویی تغییر داد.

بویی پس از ضبط یک آلبوم انفرادی ناموفق، برای مدتی از دنیای موسیقی خارج شد. این هنرمند جوان در این چند سال، تجربیات زیادی کسب کرد. وی در سال 1967 چندین هفته در یک صومعه بودایی در اسکاتلند زندگی کرد و در سال 1969، گروه میم خود را به نام Feathers (فدرز) راه اندازی کرد.

در همین زمان با آنجلا بارنت که یک هنر پیشه و مدل آمریکایی بود، ملاقات کرد. این دو در 20 مارس 1970 با هم ازدواج کردند و در سال 1980 جدا شدند. حاصل این ازدواج یک پسر بود که به او لقب ” Zowie” دادند. او اکنون با نام اصلی خود یعنی دانکن جونز شناخته می شود.

معرفی دیوید بویی ستاره راک انگلیسی

ستاره پاپ

بویی در اوایل سال 1969، بصورت تمام وقت به موسیقی بازگشت. او قراردادی با مرکوری رکوردز امضا کرد و در آن تابستان تک آهنگ “Space Oddity” (اعجوبه ی فضایی) را منتشر کرد که شهرت زیادی برای او حاصل کرد. بویی بعداً گفت که این آهنگ را پس از دیدن فیلم A Odyssey Space ساخته است.

این ترانه به سرعت در بین مردم محبوب شد و تبدیل به اولین قطعه ی هیت او شد. بی بی سی در برنامه پرتاب آپولو11 و فرود روی ماه، از این آهنگ استفاده کرد. این ترانه پس از انتشار در ایالات متحده در سال 1972، به رتبه 15 جدول صعود کرد و برای این هنرمند موفقیت زیادی کسب کرد.

آلبوم بعدی بویی، “مردی که دنیا را فروخت” نام داشت و در سال 1970 منتشر شد. سبک این آلبوم عموماً در دسته ی هارد راک و هوی متال قرار داشت و شامل آهنگ “All the Madmen” بود که دیوید به یاد برادرش تری خوانده بود. Hunky Dory کار بعدی دیوید بویی بود که در سال 1971منتشر شد.

زیگی استارداست (Ziggy Stardust)

دیوید بویی در سال ۱۹۷۲، ادعا کرد که همجنسگراست و آهنگ زیگی استارداست را در آلبوم مفهومیِ “ظهور و سقوط زیگی استارداست و عنکبوت‌ها از مریخ” (The Rise and Fall of Ziggy Stardust and the Spiders from Mars) منتشر نمود.

انتشار این آلبوم، دیوید را به یک سوپراستار تبدیل کرد. او با به تصویر کشیدن لباس های عجیبی که نمایانگر نوعی آینده ی مبهم بودند، عصر جدیدی را در موسیقی راک به نمایش گذاشت. طراحی موسیقی، صحنه و مد این آلبوم بسیار پیچیده بود و بر دنیای امروزی موسیقی تاثیر زیادی گذاشت.

معرفی دیوید بویی ستاره راک انگلیسی

تغییرات بیشتر دیوید بویی

زیگی استارداست در حقیقت خود دیگر دیوید بویی بود اما او پس از مدتی دوباره تغییر کرد. بویی با آلبوم “علاءالدین سالم” (Aladdin Sane) در سال 1973، که شامل ” The Jean Genie” و ” Let’s Spend the Night Together” بود، همکاری خود را با میک جگر و کیت ریچاردز ادامه داد.

او در 10 اکتبر 1973، آلبوم پین آپ ها (Pin Ups) را منتشر کرد که در ابتدا توسط گروه های موسیقی معروف از جمله Pretty Things و Pink Floyd ضبط شده بود.

در اواسط دهه 1970، بویی یک تغییر کامل را تجربه کرد و در طول دو سال آلبوم های David Live (1974) و Young America (1975) را منتشر کرد. آهنگ “Fame” که با همکاری جان لنون و کارلوس آلومار ساخته شده بود، اولین تک آهنگ شماره یک بویی در آمریکا بود.

بویی در سال 1980 در نیویورک زندگی می کرد و در همین سال آلبوم Scary Monsters (هیولاهای ترسناک) را منتشر کرد که با استقبال گسترده ای روبرو شد. تک آهنگ “Ashes to Ashes” (خاکستر به خاکستر)، نوعی نسخه به روز شده از “Space Oddity” قبلی بود.

سه سال بعد یعنی در سال 1983، بویی ضبط آلبوم Let’s Dance (بیا برقصیم) را آغاز کرد که شامل آهنگ هایی مانند “Modern Love” (عشق مدرن) و “China Girl” (دختر چینی) بود و در آن کارهای گیتار استیوی ری وان اجرا شد.

البته علاقه های بویی فقط به موسیقی محدود نمی شد. عشق او به فیلم و سینما موجب شد تا نقش اصلی فیلم ” The Man Who Fell to Earth” (مردی که به زمین افتاد) را در سال 1976بازی کند. در سال 1980 بویی در فیلم ” The Elephant Man” (مرد فیل نما) ایفای نقش کرد و به دلیل بازی در این فیلم مورد تحسین منتقدان قرار گرفت. وی در سال 1986 در نقش شاه گابلین در فیلم ماجراجویی فانتزی “Labyrinth” (هزارتو) به کارگردانی جیم هنسون و تهیه کنندگی جورج لوکاس بازی کرد. بویی در این فیلم در کنار جنیفر کانلی نوجوان به ایفای نقش پرداخت.

طی دهه بعد بویی با همکاری گروه موسیقی Tin Machine، دو آلبوم به نام های Tin Machine (1989) و Tin Machine II (1991) را منتشر کرد. آلبوم پر سر و صدای Black Tie White Noise نیز در سال 1993 منتشر شد که بویی آن را بعنوان هدیه عروسی به همسر جدید خود یعنی ایمان عبدالمجید، سوپرمدل مشهور سومالیایی تبار تقدیم کرد.

معرفی دیوید بویی ستاره راک انگلیسی

سالهای میانی زندگی

در سال 2004، بویی هنگام حضور بر روی صحنه در آلمان دچار یک حمله قلبی شد. پس از آن بهبودی کامل یافت و با گروه هایی مانند Arcade Fire و با بازیگر زن اسکارلت جوهانسون در آلبوم Anywhere I Lay My Head (2008) همکاری کرد.

بویی که در سال 1996 به تالار مشاهیر راک اند رول وارد شده بود، در سال 2006 برنده جایزه گرمی شد. وی در سال 2013 و در شصت و ششمین سالگرد تولدش، آلبوم The Next Day (روز بعد) را منتشر کرد که به رتبه 2 جدول بیلبورد رسید. سال بعد بویی آلبوم “هیچ چیز تغییر نکرده” (Nothing Has Changed) را منتشر کرد که آهنگ جدید “Sue” (یا in a Season of Crime) نیز در آن بود.

آخرین آلبوم او با نام Blackstar (ستاره ی سیاه) در 8 ژانویه 2016 منتشر شد که در این زمان دیوید 69 ساله بود. جون پارلس، منتقد موسیقی نیویورک تایمز در مورد این آلبوم گفت که یک کار “عجیب، جسورانه و در نهایت تحسین برانگیز است”.

مرگ

این هنرمند بزرگ موسیقی در 10 ژانویه 2016 یعنی دو روز پس از تولد 69 سالگیش درگذشت. بزرگترین میراثی که دیوید بجای گذاشت، 26 آلبوم ارزشمند او بود.

دوستان و هواداران دیوید، از مرگ او بسیار ناراحت شدند و هر کدام این ناراحتی را به نحوی ابراز کردند. ایگی پاپ در توییتر خود نوشت که “دوستی با دیوید، چراغ زندگی من بود. من تابحال چنین فرد با استعدادی در زندگی ام ندیده بودم.” رولینگ استونز نیز دیوید را در توییتر خود به عنوان “یک مرد فوق العاده، مهربان و بی ریا” یاد کرد. کانیه وست در توییتی نوشت: “دیوید بویی مهمترین الهام بخش من در زندگیم بود.” مدونا نیز پستی منتشر کرد و نوشت “این هنرمند بزرگ زندگی من را تغییر داد!”

بویی در فوریه 2017، پس از انتشارر آلبوم نهایی خود بسیار شناخته شد زیرا این آهنگ موفقیت ها و جوایز بسیاری برای او بهمراه داشت.

در اواخر سال 2017 شبکه ی HBO، مستندی تحت عنوان David Bowie: The Last Five Years (مستند دیوید بویی: آخرین پنج سال) پخش کرد که شامل مصاحبه ها و عکس های دیده نشده از این هنرمند بزرگ در زمان ضبط دو آلبوم آخر خود بود. این مستند در 8 ژانویه 2018 یعنی در هفتاد و هفتمین سالگرد تولد دیوید پخش شد و حاوی مکالمات دیده نشده ی دیوید با نوازندگان، تهیه کنندگان و کارگردانانی که با او در آخرین تور کار کرده بودند، بود.

در تابستان سال 2018 اعلام شد که اولین ضبط استودیویی بویی (سال 1963)، در حراج به فروش می رسد.

حال که با زندگی نامه ی دیوید بویی به طور کامل آشنا شدید، بد نیست که با 25 حقیقت جالب در مورد این هنرمند نیز آشنا شوید.

معرفی دیوید بویی ستاره راک انگلیسی

25 حقیقت جالب درمورد دیوید بویی

1- اسم واقعی این هنرمند معروف، دیوید رابرت جونز بود و با نام هنری دیوید بویی شناخته شد.

2- این هنرمند معرف در یک نظرسنجی که توسط بی بی سی در سال 2002 انجام شد، در جایگاه 29م “100 بریتانیایی بزرگ تاریخ” قرار گرفت.

3. دیوید بویی، بصورت مادرزادی به ناهم‌ رنگی عنبیه مبتلا نبود.

4- ناهمرنگی چشمان او در جریان یک زد و خورد با دوستش ایجاد شد که منجر به فلج شدن ماهیچه های عنبیه ی چشم چپ او شد.

5- دیوید بویی و پیتر فرامپتون (هنرمند بریتانیایی)، دوست دوران بچگی هم بودند.

6- دیوید بویی در دوران نوجوانی نیز با التون جان (بازرگان، دریانورد و کشتی ساز انگلیسی) دوست بود.

7- او در دوران نوجوانی، با تلویزیون بی بی سی در مورد “جمعیت پیگیری از بی عدالتی در قبال موبلندها” مصاحبه کرد و در این برنامه از مردهای موبلند دفاع کرد.

8- ” SPACE ODDITY” (شگفتی فضا) در 11 ژوئیه 1969 منتشر شد و آهنگ آغازین آلبوم دیوید بویی بود.

9- او در رده بیست و سوم جدول “بهترین خوانندگان تمام دوران ‌ها” قرار گرفته است.

10- برادر دیوید بویی، الهام بخش قسمت عمده ای از موسیقی او بود.

11- دیوید بویی علاوه بر خوانندگی، بازیگر، تهیه کننده، موسیقی دان، نقاش و تهیه کننده هم بود.

12- این مرد هنرمند در دهه ی 70 و در طی 5 دهه، جزء یکی از شخصیت های محبوب موسیقی بود.

13- دیوید بویی در دهه ی 70 به کوکائین معتاد شده بود و رژیم غذایی او فلفل قرمز و شیر بود. زمانی آنقدر وحشت زده بود که از ترس اینکه کسی ادرارش را بدزدد، آن را در یخچال نگهداری می کرد!

14- آیمــان که همسر دوم دیوید بویی بود، برای احترام به او یک خنجــر را بر روی قوزک پایش تتو کرد.

15- بویی از همسر دوم خود در سال 2000 صاحب یک دختر بنام الکساندریا شد.

16- او در اوقات فراغت خود از فعالیت هایی مانند نقاشی، حجاری و نوشتن لذت می برد.

17- دیوید بویی تنها 12 سال داشت که نوازندگی ساکسیفون را آغاز کرد.

18- به دلیل تغییرات همیشگی دیوید، به او لقب “آفتاب‌ پرست” جهان راک را داده بودند.

19- بویی در سال 2007، برای ساخت موسیقی انیمیشن پرطرفدار “باب اسفنجی” همکاری کرد.

20- او به شدت به کتابخوانی علاقه داشت بطوریکه اینکار را هر روز انجام می داد.

21- پسر دیوید بویی، یک کلوپ کتاب را به افتخار پدرش تاسیس کرد.

22- این کلوپ آنلاین، شامل تمام کتاب های مورد علاقه ی دیوید بود.

23- او حدود 18 ماه با سرطان مبارزه کرد و در نهایت در 10 ژانویه ی 2016 در خانه ی خود درگذشت.

24- دسته ای از موهای دیوید بویی با قیمت 18750 دلار فروخته شد.

25- بوی در نظرسنجی فرهنگی در تلویزیون بی بی سی، در مقام چهارم بزرگترین نمادهای زندگی در بریتانیا شناخته شد.

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید