امروز: پنج شنبه, ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۵ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۵ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 277551
۱۲۶۹
۱
۰
نسخه چاپی

معرفی شهر بمبئی(مومبای) هند | جاذبه های گردشگری بمبئی را بشناسید

معرفی شهر بمبئی(مومبای) هند | جاذبه های گردشگری بمبئی را بشناسید

معرفی بمبئی یا مومبای

در این بخش از مجموعه گردشگری به بررسی شهر بمبئی در هندوستان و جاذبه های گردشگری آن پرداخته می شود.

مومبای با نام پیشین بمبئی (Mumbai) پایتخت ایالت ماهاراشترا هند است.

بمبئی پرجمعیت ترین شهر هند و دومین شهر بزرگ این کشور پس از دهلی نو می باشد.

بمبئی در زبان هندی به معنای ساحل خوب است. این نام را استعمارگران پرتغالی بر این شهر نهادند. در سال ۱۹۹۶ نام این شهر به مومبای تغییر یافت که نام یکی از خدایان زن هندی است. اما در خارج از هند، این بندر بزرگ همچنان به بمبئی معروف است.

این شهر در غرب کشور هند در ساحل دریای عرب واقع شده‌است. مومبای یکی از شهرهای بزرگ و پرجمعیت هندوستان و پایتخت تجارتی آن به‌شمار می‌رود.

شهر مومبای بزرگترین بندر هند در ساحل غربی این کشور است. این شهر در واقع مرکز بانکداری، تجارت، مبادلات مالی، بازرگانی و صنعت کشتی‌سازی هند به‌شمار می‌رود. تمرکز امور اقتصادی و تجاری در مومبای پس از استقلال هند نیز ادامه یافته و به عنوان شاهراه ارتباطی هند با ایران و جهان عرب اهمیت راهبردی خود را حفظ کرده‌است.

بندر مومبای، بزرگترین مرکز تولید پارچه‌های پنبه‌ای و فیلم‌های سینمائی شبه قاره هند است و از این رو به «بالیوود» نیز شهرت دارد.

در حال حاضر از جمعیت حدود ۷۰ میلیون نفری ایالت مهاراشترا بیش از ۲۰ درصد زیر خطر فقر زندگی می‌کنند و خود مومبای بزرگترین جمعیت کپرنشینان هند را در خود جای داده‌ است.

جمعیت شهر، همراه با حومه‌اش به حدود بیست میلیون نفر می‌رسد. شدیدترین جلوه‌های تضاد طبقاتی جامعه هند را می‌توان در این شهر یافت. از یک سو صاحبان ثروت‌های سرشار در این شهر زندگی می‌کنند و از سوی دیگر توده‌های فقیری که حتی قادر به سیر کردن شکم خویش نیستند. بیش از نیمی از جمعیت شهر در حصیرآبادها و حلبی‌آبادها به تیرگی روزگار می‌گذرانند. بمبئی از شهرهای بسیار آلوده جهان می‌باشد.

مومبای از اتصال ۷ جزیره به یکدیگر در زمان حضور بریتانیا در هند به وجود آمده‌است. بسیاری از شهروندان هندی از ایالت‌های مختلف به امید فرصت‌های شغلی به این شهر مهاجرت می‌کنند. از همین رو تعداد ساکنان این شهر در روز ۳ میلیون نفر بیش از ساکنان در شب برآورد می‌شود. در زمان استعمار انگلیس بر هند، مومبای مرکز بخش‌های اداری و حکومتی انگلستان در شبه قاره هند به شماره رفته و از نظر انگلستان «دروازه هند» بود.

امروزه مومبای یکی از مراکز بزرگ تجاری، فرهنگی و گردشگری هندوستان است.

جاذبه های گردشگری بمبئی (مومبای)

معرفی شهر بمبئی(مومبای) هند | جاذبه های گردشگری بمبئی را بشناسید

دروازه هند

بدون شک یکی از معروف ترین جاذبه های گردشگری بمبئی دروازه هند است که امروزه به سمبل و نماد این شهر تبدیل شده است. این بنای عظیم و باشکوه در سال ۱۹۲۴ به مناسبت بازدیدِ شاه جرج پنجم و ملکه ماری از بمبئی ساخته شده است.

جالب است بدانید که این دروازه آخرین جایی بود که ارتش و سربازان انگلیسی از هند خارج شدند و نقطه پایانی بر استعمار طولانی و حضور انگلیسی ها در هند گذاشتند.

این دروازه به گونه ای ساخته شده که وقتی مسافران با قایق به سمت بندر بمبئی می آیند اولین چیزی که می بینند همین دروازه باشد. به همین دلیل هم این بنا به دروازه هند مشهور شده است.

امروزه دروازه هند یکی از مشهورترین جاذبه های گردشگری بمبئی است و بسیاری از توریست ها بمبئی گردی را از این نقطه آغاز می کنند.

معرفی شهر بمبئی(مومبای) هند | جاذبه های گردشگری بمبئی را بشناسید

ایستگاه راه آهن چاتراپاتی شیواجی

ایستگاه راه‌آهن چاتراپاتی شیواجی، به‌عنوان مشهورترین ایستگاه راه‌آهن کشور و یکی از نمادهای شاخص بمبئی، یکی از بهترین مکان‌ها برای تماشای گذشته و حال این شهر است. این اثر ثبت‌شده در فهرست میراث جهانی یونسکو پر از تاریخ غنی و نمادهایی از معماری اصیل سبک ویکتوریا گوتیک همراه با سبک‌های معماری هندی است.

چاتراپاتی شیواجی در زمره‌ی شلوغ‌ترین ایستگاه‌های راه‌آهن در کشور قرار دارد و نقشی حیاتی در زندگی روزمره‌ی شهروندان بمبئی ایفا می‌کند.

معرفی شهر بمبئی(مومبای) هند | جاذبه های گردشگری بمبئی را بشناسید

رختشویخانه سنتی یا دوبی گات

یکی دیگر از تماشایی ترین جاذبه های گردشگری بمبئی رختشویخانه سنتی است که در زبان هندی دوبی گات نامیده می شود. دوبی گات در واقع یک رختشویخانه وسیع و بزرگ فضای باز است که در سال ۱۸۹۰ ساخته شده و مردم برای شستشوی لباس هایشان به آن جا می آیند.

جالب است بدانید که دوبی در زبان هندی به افرادی گفته می شود که در این مکان کار می کنند و شغل آن ها شستن لباس های مردم است.

در این مکان ردیف هایی از بلوک های سیمانی وجود دارد که هر سنگ به یک نفر اختصاص پیدا می کند و از صبح تا شب به شستشوی دستی لباس ها مشغول می شوند. این رختشویخانه سنتی یکی از پرطرفدارترین جاذبه های گردشگری بمبئی است و در این جا می توانید با سبک زندگی سنتی مردم به خوبی آشنا شوید.

از بالا که این رختشویخانه را نگاه کنید صدها و هزاران دوبی (رختشوی) را می بینید که روی بلوک های سنگی زانو زده اند و با دست لباس ها و ملحفه های کثیف را چنگ می زنند و می شورند.

معرفی شهر بمبئی(مومبای) هند | جاذبه های گردشگری بمبئی را بشناسید

مسجد حاجی علی

بنای باشکوه حاجی علی هم یک مسجد و هم یک معبد است. این بنا در سال ۱۴۳۱ به دست تاجر ثروتمند مسلمان پیر حاجی علی شاه بخاری ساخته شد. او پس از سفر خود به مکه تحت تأثیر قرار گرفت و باقی عمر خود را تغییر داد. مقبره‌ی حاجی علی نیز در این بنا نگهداری می‌شود. درگاه حاجی علی که در وسط اقیانوس قرار دارد، تنها در زمان پایین بود مد و از طریق یک مسیر باریک به طول ۴۵۰ متر در دسترس است.

معرفی شهر بمبئی(مومبای) هند | جاذبه های گردشگری بمبئی را بشناسید

غارهای الفانتا

غارهای الفانتا به دو گروه اختصاص دارد؛ بودائی‌ها و هندوها. بخش اعظم این غار وقف خدای شیوا شده است و از سال ۱۹۸۷ تا به امروز در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار دارد. در این غار تندیس‌ها و آثار هنری شگفت‌انگیزی نگهداری می‌شود.

معرفی شهر بمبئی(مومبای) هند | جاذبه های گردشگری بمبئی را بشناسید

کلیسای مونت مری

کلیسای مونت مِری که بر فراز تپه‌ای کوچک و مشرف به دریای عرب در منطقه‌ی بندرا وِست قرار دارد، یکی از تاریخی‌ترین کلیساهای بمبئی است. اولین ساختمان این کلیسا در حوالی سال ۱۵۷۰ میلادی ساخته شد و سپس در سال ۱۶۴۰ و بار دیگر در سال ۱۷۶۰ مورد مرمت قرار گرفت.

این کلیسا برای مدت تقریباً ۴۵۰ سال، نام خود را به‌عنوان یکی از مراکز حیاتی منطقه‌ی بندرا تثبیت کرد. درحالی‌که سازه‌ی کنونی کلیسا بیش از یک‌صد سال قدمت دارد، گفته می‌شود که مجسمه‌ی حضرت مریم موجود در آن در قرن شانزدهم میلادی به دست پرتغالی‌ها به هند آورده شده است.

معرفی شهر بمبئی(مومبای) هند | جاذبه های گردشگری بمبئی را بشناسید

معبد بابولنات

این معبد باستانی در میان قدیمی‌ترین معابد شهر قرار دارد. بابولنات که وقف خدای شیوا از مکتب هندو شده، به قرن دوازدهم میلادی تعلق دارد و به دست حاکم محلی، بیما، ساخته شده است.

بااین‌حال، این معبد در طول سال‌ها به حال خود رها شد و سرانجام به زیر خاک رفت اما در قرن هجدهم میلادی دوباره کشف شد. بازسازی این معبد از اواخر دهه‌ی اول قرن نوزدهم میلادی در دستور کار قرار گرفت.

معرفی شهر بمبئی(مومبای) هند | جاذبه های گردشگری بمبئی را بشناسید

کلیسای افغان

یکی دیگر از جاذبه های گردشگری بمبئی کلیسایی تاریخی به نام کلیسای افغان است. این کلیسا با سبک معماری نئوگوتیک، پنجره های شیشه ای و رنگی و برج ۶۰ متری یکی از باشکوه ترین کلیساهایی است که در بمبئی قرار گرفته است.

این کلیسا توسط انگلیسی ها و در یادبود سربازانی که در اولین جنگ انگلیسی ها و افغان ها کشته شدند ساخته شده است.

این جنگ تلاش نافرجام انگلیسی ها در سال ۱۸۴۲ برای تصرف و سلطه بر کشور امروزی افغانستان بوده است.

  • منبع
  • ایوار
  • ویکی پدیا
  • الی گشت

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید