امروز: پنج شنبه, ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۵ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۵ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 278085
۴۹۳۱
۸
۱
نسخه چاپی

معروف ترین روانشناسان ایران را بشناسیم

در کشور ما تاکنون به‌غیراز چند مورد محدود، روانشناسی به ارائه نظریه پذیرفته شده در سراسر جهان موفق نشده است بااین‌حال برخی از روانشناسان نقش به سزایی در ورود این علم به کشور و پیشرفت آن داشته‌اند.

معروف ترین روانشناسان ایران

نقش معروف ترین روانشناسان ایران در پیشرفت علم روانشناسی در کشور

در کشور ما تاکنون به‌غیراز چند مورد محدود، روانشناسی به ارائه نظریه پذیرفته شده در سراسر جهان موفق نشده است بااین‌حال برخی از روانشناسان نقش به سزایی در ورود این علم به کشور و پیشرفت آن داشته‌اند.

دکتر حبیب دوانلو

دکتر حبیب دوانلو متولد سال 1306 در تهران است و پس از پایان دوره پزشکی عمومی در کشور به کمک بورس تحصیلی به دانشگاه هاروارد راه پیدا کرد. دکتر دوانلو به دلیل مشاهداتی که در بخش‌های زنان و زایمان از ارتباط مادر و کودک داشت به‌تدریج به این مسائل علاقه‌مند شد و پس از تحصیل در رشته روان‌پزشکی روشی را بنیان گذاشت که به آن روان‌درمانی پویشی فشرده کوتاه‌مدت یا (ISTDP) گفته می‌شود.

دکتر حبیب دوانلو روانشناس معروف ایرانی

این روش درمانی که در سراسر جهان با نام این روانشناس معروف شناخته شده و بسیاری از روانشناسان در داخل و خارج کشور از آن استفاده می‌کنند به‌نوعی ادامه راه درمانی است که فروید آن را روانکاوی نامید.

اگرچه درمان پویشی به نسبت روانکاوی سنتی تغییرات بسیاری داشته؛ ازجمله اینکه مدت‌زمان درمان کوتاه‌تر شده و درمانگر نقش فعال‌تری در جلسات ایفا می‌کند بااین‌حال بر اصلی‌ترین فرضیات فروید مانند وجود ناهشیار و یا بروز دفاع‌های روانی تأکید دارد. برای آشنایی بیشتر با رشته روانشناسی کلیک کنید.

 دکتر علی اکبر سیاسی

دکتر علی اکبر سیاسی یکی از معروف‌ترین چهره‌هایی است که در صحبت از روانشناسان معروف ایران و جهان به نام او برمی‌خوریم. با توجه به خدمات دکتر سیاسی در ایجاد و گسترش علم روانشناسی در ایران به وی عنوان (پدر روانشناسی نوین ایران) داده شده است.

دکتر علی اکبر سیاسی روانشناس معروف ایرانی

وی در سال 1290 هجری شمسی از جانب دولت برای تحصیل در فرانسه موفق به دریافت بورسیه تحصیلی شد و پس از بازگشت از سفر به تدریس روانشناسی و علوم تربیتی در داخل کشور پرداخت؛ سپس برای ادامه تحصیلات در رشته روانشناسی عازم دانشگاه سوربن فرانسه شد و در سال 1309 مدرک دکترای خود را در این رشته دریافت کرد.

ازجمله کتاب‌های سیاسی در زمینه روانشناسی می‌توان به روانشناسی شخصیت، روانشناسی جنایی و علم‌النفس یا روانشناسی ازنظر تربیت اشاره کرد.

دکتر پریرخ دادستان

دکتر دادستان یکی از شناخته‌شده‌ترین چهره‌های روانشناسی ایران و به‌ویژه روانشناسی کودک است که تحصیلات خود را زیر نظر ژان پیاژه، یکی از بزرگ‌ترین روانشناسان کودک جهان گذراند.

 

دکتر دادستان به‌عنوان تنها زنی که در آزمون علمی برای اعزام به خارج از کشور پذیرفته شده بود عازم ژنو شد و درخشش علمی وی به میزانی بود که ژان پیاژه شخصاً هدایت رساله دکتری وی را پذیرفت و حتی به وی پیشنهاد کرد تا ریاست مرکز شناختی نیویورک را بپذیرد.

با این‌ حال دکتر دادستان با رد این درخواست به کشور بازگشت و اقدامات ارزنده‌ای درزمینهٔ گسترش روانشناسی نوین در کشور و به‌خصوص روانشناسی رشد و بالینی کودک انجام داد. از معروف‌ترین آثار ایشان می‌توان به روانشناسی مرضی تحولی، از کودکی تا بزرگ‌سالی و همین‌طور روانشناسی جنایی اشاره کرد.

  • منبع
  • هنر زندکی

    ۱ دیدگاه

     
    ir
    روح الله رضوی | ۱ سال پیش
    من عاشق این اطلاعات شدم ممنون فیض بردم استاد
    ۰
    ۰
     

    شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



    کد امنیتی کد جدید