امروز: یکشنبه, ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 287065
۴۴۹
۱
۰
نسخه چاپی

معمای نامه‌ های خون‌ آلود: بررسی نامه‌های منسوب به ولاد سوم، الهام‌‌ بخش شخصیت دراکولا

شخصیت دراکولا الهام‌بخش اصلی خود را از ولاد سوم (ولاکیا)، شاهزاده‌ای که در قرون وسطی در رومانی زندگی می‌کرد، به‌دست آورده است.

معمای نامه‌ های خون‌ آلود: بررسی نامه‌های منسوب به ولاد سوم، الهام‌‌ بخش شخصیت دراکولا

شخصیت دراکولا، که بر اساس رمان "دراکولا" نوشته برام استوکر در سال 1897 ایجاد شده است، به طور عمده بر اساس شخصیت تاریخی و اسطوره‌ای ولاد سوم (والاکیا) الهام گرفته شده است. ولاد سوم، شاهزاده‌ای بود که در قرن 15 میلادی در منطقه‌ای به نام والاکیا (رومانی امروزی) زندگی می‌کرد.

ولاد سوم به خاطر سختی‌ها و مقاومت خود در مقابل نیروهای عثمانی و تمایلات استقلال طلبانه‌اش شهرت داشت. او به عنوان یک رهبر نظامی شجاع و بی‌رحمانه شناخته می‌شد و برای مقابله با تهدیدات خارجی و داخلی از روش‌های تاکتیکی خاصی استفاده می‌کرد. اسطوره‌ها و داستان‌های مرتبط با شخصیت ولاد سوم، از جمله رفتارهای خون‌آشامی و قدرت‌های فراطبیعی، در طول زمان به شخصیت دراکولا اضافه شد.

بنابراین، شخصیت دراکولا الهام‌بخش اصلی خود را از ولاد سوم (ولاکیا)، شاهزاده‌ای که در قرون وسطی در رومانی زندگی می‌کرد، به‌دست آورده است.

محققان پروتئین‌های یافت شده در سه نامه  ولاد سوم، شاهزاده رومانیایی بی‌رحم که الهام‌بخش شخصیت دراکولای خیالی محسوب می‌شود، بررسی کرده‌اند و شواهدی از اشک خونی در آن یافته‌اند!

دراکولای برم استوکر، نویسنده ایرلندی را همه می‌شناسند. داستان برم استوکر بر اساس شاهزاده رومانیایی قرن پانزدهمی، ولاد سوم، ولاد به میخ‌کِشنده یا ولاد دراکولا نیز شناخته می‌شود، ساخته شده است. با انتشار کتاب استوکر در سال ۱۸۹۷، این دو به طور جدایی ناپذیری پیوند خورده‌اند.

در دوران سلطنت خونین ولاد تحمین زده می‌شود که ۸۰۰ هزار نفر کشته باشند. اما او هم سرانجام مانند هر خودکامه دیگری ۵۰۰ سال پیش درگذشت. حالا محققان نامه‌هایی را که او در مقاطع مختلف زندگی خود نوشته بود تجزیه و تحلیل کرده‌اند تا اطلاعات جالبی در مورد سلامتی وی کشف کنند.

پیشرفت‌های فناوری مانند طیف سنجی جرمی با وضوح بالا (MS) و تکنیک غیر تهاجمی و بدون آسیب موسوم به EVA، دانشمندان را قادر به استفاده از پروتئومیکس، تجزیه و تحلیل پروتئین‌های باستانی برای افشای اسرار مهم دیرینه‌شناسی، باستان‌شناسی و تاریخی کرده است.

محققان سه نامه با جنس  کاغذ پارچه‌ای منسوب به او را یافته‌اند. آن‌ها پروتئین‌ها را از حروف با استفاده از تکنیک EVA جمع‌آوری کردند، در این روش، فیلم‌هایی از‌ اتیلن وینیل استات، که وقتی در تماس با هر سطحی قرار می‌گیرند، می‌توانند پروتئین‌ها، DNA و متابولیت‌هایی را که با استفاده از ابزار استاندارد قابل شناسایی هستند، جمع‌آوری کنند. سپس پروتئین‌ها با استفاده از MS با رزولوشن بالا مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند و به محققان این امکان را داد که هزاران پپتید مختلف، یعنی “بلوک‌های سازنده” پروتئین‌ها را بیابند.

معمای نامه‌ های خون‌ آلود: بررسی نامه‌های منسوب به ولاد سوم، الهام‌‌ بخش شخصیت دراکولا

آن‌ها بر روی پروتئین‌ هایی تمرکز کردند که پیشرفته‌ترین دآمیداسیون یعنی تخریبی که با افزایش قدمت رخ می‌دهد، تمرکز کردند. به این ترتیب  احتمال بیشتری داشت که این مواد از خود ولاد منشا گرفته باشند تا اشخاص دیگری که نامه‌ها را در طول زمان‌های مختلف بررسی می‌کرده‌اند. مشخص شد که در مجموع ۱۶ پروتئین منشأ انسانی دارند و  بعد آنها از نظر احتمال نشان دادن بیماری‌ها و آسیب‌شناسی‌ها مورد بررسی قرار گرفتند.

جالب بود که پپتید‌های مربوط به پروتئین‌های خون یا با منشا پروتئین‌های درگیر در سیستم تنفسی در هر سه حرف شناسایی شدند. در تمام اسناد، برخی از پپتید‌های مربوط به پروتئین‌های دخیل در بیماری شبکیه و بیماری‌های مو مانند نشان میکروب‌ها و زباله‌ای مجاری تنفسی یا پروتئین‌های مرتبط با التهاب  شناسایی شدند.

جالب اینجاست که در دو سند به تاریخ ۱۴۷۵، محققان پروتئین‌هایی از شبکیه و اشک پیدا کردند که ممکن است نشان دهنده وجود همولاکری باشد، بیماری‌ای که باعث می‌شود اشک‌ خونی شود (که کاملاً متناسب با شهرت ولاد).

معمای نامه‌ های خون‌ آلود: بررسی نامه‌های منسوب به ولاد سوم، الهام‌‌ بخش شخصیت دراکولا

محققان می‌گویند: «اگرچه داده‌های پروتئومیکس را نمی‌توان به‌تنهایی جامع در نظر گرفت، اما این شناسایی‌ها ممکن است نشان دهند که الهام‌بخش دراکولا واقعا اشک خونی می‌ریخت.» ضمن اینکه والاد احتمالاً از فرآیند‌های التهابی دستگاه تنفسی و/یا پوست نیز رنج می‌برد.

علاوه بر پروتئین‌های انسانی، محققان پپتید‌های باکتریایی را شناسایی کردند که نشان می‌دهد ولاد ممکن است در معرض یرسینا، باکتری عامل طاعون که باعث مرگ حدود ۲۵ میلیون نفر در اروپا بین سال‌های ۱۳۴۷ و ۱۳۵۲ شد، قرار گرفته باشد.

به گفته محققان، این اولین بار است که چنین تحقیقاتی انجام می‌شود که سلامت شاهزاده افسانه‌ای رومانیایی را بررسی می‌کنند.

معمای نامه‌ های خون‌ آلود: بررسی نامه‌های منسوب به ولاد سوم، الهام‌‌ بخش شخصیت دراکولا

علیرغم ارتباط ولاد با شخصیت دراکولا، هیچ مدرک واقعی وجود ندارد که نشان دهد او خون نوشیده باشد! در واقع، علیرغم بدنامی او، رومانیایی‌ها او را به عنوان یک قهرمان ملی مورد احترام قرار می‌دهند و به خاطر دفاع از کشور در برابر مهاجمان خارجیاز او یاد می‌کنند.

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید