امروز: شنبه, ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۷ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 287694
۲۶۰
۱
۰
نسخه چاپی

جستجوی معنای زندگی: راهی برای یافتن هدف و ارزش واقعی در زندگی

جستجوی معنای زندگی: راهی برای یافتن هدف و ارزش واقعی در زندگی

اهمیت معنا در زندگی

همه تجربیاتی را پشت سر گذاشته‌اند که ما را به این فکر می‌اندازد که آیا واقعاً یافتن معنای زندگی ضروری است یا می‌توانیم بدون معنا به زندگی ادامه دهیم.

آیا واقعاً نیاز داریم که در زندگی معنایی داشته باشیم یا می‌توانیم زندگی خود را بدون حتی فکر کردن در مورد این سؤالات ادامه دهیم؟ بنابراین، آیا تا به حال فکر کرده اید که چرا این سوال مطرح می شود و چرا جستجوی معنا در زندگی یکی از مهم ترین سفرهایی است که یک فرد می تواند انجام دهد؟

انسان ها تنها موجوداتی هستند که می توانند وجود خود را زیر سوال ببرند و بزرگترین جست و جوی زندگی یک فرد، یافتن معنا و هدف است و پرسش های مربوط به معنای زندگی انسان قدمت طولانی دارد.

معانی در هسته تجربه ما و همچنین در هسته هر کاری که انجام می دهیم قرار دارد. تنها از طریق معانی است که وجود خود را معنا می کنیم. ما در زندگی از طریق حس هدفمندی معنا پیدا می کنیم و این موضوع زندگی را ارزشمند می کند.

منصفانه است که بگوییم مردم برای یافتن معنای زندگی و درک آنچه در حال وقوع است، تمام تلاش خود را می کنند. اما چیزی که ممکن است متوجه نشوند این است که معنی برای همه یکسان نیست. معنای زندگی ذهنی است و مبتنی بر تجربیات فرد است.

در تلاش برای بیان تعریف واحدی از معنا، می توان پرسید که جوهر معنا چیست؟ اما یک پاسخ کلی واحد برای این سوال امکان پذیر نیست. زیرا معنای زندگی از انسان به انسان دیگر، از روز به روز و ساعت به ساعت متفاوت است.

زندگی ما از بدو تولد تحت تاثیر دیگران است. این تأثیر می تواند شما را به نقطه ای برساند که فراموش کنید ارزش های اصلی شما چیست - ارزش هایی که شما را می سازد. شما باید زمانی را برای توقف و فکر کردن در مورد ارزش های خود و آنچه واقعا برای شما مهم است اختصاص دهید.

برخی افراد موفقیت را با مقدار پول و موقعیت خود تعریف می کنند. اما، تعریف موفقیت با آن چیزها، هر فرصتی را که ممکن است برای یافتن معنای زندگی داشته باشید، از بین می برد. و فراموش نکنیم؛ ارزش های شما هرگز دقیقاً مانند ارزش های دیگران نخواهد بود. آنها بر اساس تجربه خود شما هستند.

در مجموع، هر زمان که می‌پرسید معنای زندگی چیست، بدانید که شما تنها کسی هستید که می‌توانید به این سؤال پاسخ دهید. علاوه بر این، به خاطر داشته باشید که یافتن پاسخ، پیاده روی در پارک نخواهد بود، بلکه بیشتر یک سفر طولانی است که پر از فراز و نشیب و پیچ و خم است. سفری که داستان زندگی ما را روایت می کند.

فیلسوف یونانی، ارسطو، را به عنوان مثال در نظر بگیرید. او در کتاب اخلاقی خود عمیقاً به سؤالی پرداخت که هزاران سال است که انسان ها را درگیر خود کرده است. او معتقد بود که هر چیزی در زندگی باید یک معنا یا هدف داشته باشد و هدف نهایی برای انسان این است که به خاطر آن چیز چیزی را بیابیم که آرزویش را داریم.

ارسطو تنها کسی نیست که معنای زندگی خود را جستجو کرده است. این یک سؤال کنجکاوی فیلسوفان، الهی‌دانان و هنرمندان بی‌شماری را برای قرن‌ها برانگیخته است.

ممکن است فکر کنید که یافتن معنای زندگی در نتیجه مدیتیشن برای روزها، سفر به دور دنیا یا انجام کاری شدید اتفاق می افتد. بر اساس مطالعه‌ای که توسط روان‌شناس لورا کینگ انجام شده است، به احتمال زیاد، معنای زندگی از قبل در درون ماست، و تنها چیزی که برای یافتن آن لازم است، مکث و تأمل در تجربیات خود است.

یک مطالعه جدید از دانشگاه کالیفرنیا سن دیگو نشان می دهد که درک معنای شما در زندگی باعث بهبود سلامت ذهنی و جسمی شما و همچنین تقویت عملکرد شناختی شما می شود.

آنها دریافتند کسانی که در زندگی معنایی دارند شادتر و سالم تر از کسانی هستند که هنوز به دنبال آن هستند. جستجو برای معنای زندگی با سلامت جسمی و روانی بدتر و عملکرد شناختی مرتبط بود.

جستجوی معنای زندگی: راهی برای یافتن هدف و ارزش واقعی در زندگی

انواع معنا در زندگی

مغز ما دو نوع معنی متفاوت را ترکیب می کند:

معنی علت / معلول: شما به توپ ضربه می زنید، توپ حرکت می کند. به دوستت می گویی موهایش زشت است، دوستت به صورت تو سیلی می زند. شما X را انجام می دهید و با اطمینان مطمئن، Y نتیجه خواهد داد.

همه ما برای زنده ماندن به معنای علت/ معلول نیاز داریم. به ما کمک می کند آینده را پیش بینی کنیم و از گذشته درس بگیریم. معنی علت / معلول در درجه اول شامل بخش های منطقی مغز ما می شود. به عنوان مثال، علم، جستجوی دائمی بیشتر و بیشتر معنای علت/ معلول است.

معنی بهتر/بدتر: خوردن بهتر از گرسنگی است. پول درآوردن بهتر از شکست خوردن است. اشتراک گذاری بهتر از دزدی است. معنای بهتر/بدتر به ماهیت ارزش‌های ما مربوط می‌شود – چیزی که از نظر ما مهم‌ترین و مفیدترین آن در زندگی‌مان است.

معنی بهتر/بدتر بیشتر به بخش های احساسی مغز ما بستگی دارد. به طور کلی چیزی که به ما احساس خوبی می دهد، چیزی است که بلافاصله «خوب» یا «بهتر» فرض می کنیم.

هر دو شکل معنا در مغز ما تکامل یافتند تا به ما کمک کنند زنده بمانیم. برای هزاران سال، انسان ها نیاز داشتند که به یاد بیاورند که کجا می توان غذای خاصی پیدا کرد، حیوانات مختلف در هنگام شکار چگونه واکنش نشان می دهند، الگوهای آب و هوا چگونه تغییر می کنند و چگونه زمین را می خوانند. آنها همچنین باید بدانند که چه چیزی در قبیله خود باعث پذیرش آنها می شود، چه چیزی باعث جلب لطف دوستان و جلب تایید پسر/دختر می شود.

جستجوی معنای زندگی: راهی برای یافتن هدف و ارزش واقعی در زندگی

ویکتور فرانکل و معنای زندگی

داستان روانپزشک اتریشی، ویکتور فرانکل، به شما دیدگاه جدیدی در مورد اینکه چرا جستجوی معنا در زندگی مهم است، و مهمتر از همه، توصیه او به جستجوی آن را ارائه می دهد.

در سال 1942، فرانکل و خانواده اش مجبور شدند به اردوگاه کار اجباری ترکیبی ترزین اشتات گتو نقل مکان کنند، جایی که شش ماه بعد پدرش را از دست داد. فرانکل، مادر و همسرش را که در سال‌های بعد به اردوگاه‌های متعددی فرستاده شدند از دست داد.

او توضیح داد که اگر به این فکر که معنا و هدفی در زندگی وجود دارد نبود، هرگز از این تجربیات جان سالم به در نمی برد و مطمئناً عقل خود را از دست می داد. فرانکل حتی زندگی خود را وقف تاکید بر اهمیت یافتن معنا در زندگی کرد و این که این معنا رنج را کاهش می دهد و راهی به سوی خوشبختی است.

فرانکل به درستی خاطرنشان کرد، احساس محکم معنا برای رشد بهینه انسان ضروری است.

معنای زندگی فقط یک ساختار نظری یا فلسفی نیست، بلکه بر سلامت و رفاه انسان تأثیر دارد، به عنوان مثال، یونگ اظهار داشت که فقدان معنا با آسیب شناسی روانی مرتبط است.

فرانکل دریافت که برای او معنای زندگی از کار، عشق و شجاعت در برابر رنج ناشی می شود. تعجب آور نیست که او تمام زندگی خود را صرف یافتن معنا در زندگی کرد.

معنا چندین کارکرد مهم را در زندگی انسان انجام می دهد. اولاً معنا برای زندگی ما هدفی را فراهم می کند. ثانیاً، ارزش‌ها یا معیارهایی را ارائه می‌کند که بر اساس آن اعمال خود را قضاوت کنیم. ثالثاً به ما احساس کنترل بر وقایع زندگیمان می دهد. در نهایت این برای ما ارزشمان را نشان می دهد. هنگامی که افراد قادر به یافتن معنی برای هر یک از این کارکردها نیستند یا زمانی که معانی را که قبلا داشتند از دست می‌دهند، مضطرب می‌ گردند.

چگونه در زندگی خود معنا پیدا کنید

حل مشکلات. هر چه مشکل بزرگتر باشد، احساس معنای بیشتری خواهد داشت. هرچه برای حل آن مشکل کار بیشتری انجام دهید، معنای بیشتری نیز احساس خواهید کرد. حل مشکلات اساساً به معنای یافتن راه هایی برای تبدیل جهان به مکانی بهتر است.

می تواند به سادگی تعمیر خانه ویران مادر پیر شما باشد. یا به پیچیدگی کار بر روی پیشرفت بزرگ جدید در فیزیک. وقتی به این فکر می‌کنیم که چقدر در مقیاس کیهانی بی‌اهمیت هستیم، آسان است که فکر کنیم هیچ فایده‌ای برای انجام کاری وجود ندارد، مگر اینکه بخواهیم دنیا یا چیزی را نجات دهیم اما این فقط یک حواس پرتی است. هزاران مشکل کوچک و روزمره در اطراف شما در جریان است که نیاز به توجه شما دارد. حل کردنش را شروع کن.

به دیگران کمک کن. به عنوان انسان، ما برای پیشرفت در روابط خود برنامه ریزی شده ایم. مطالعات نشان می دهد که رفاه کلی ما عمیقاً با کیفیت روابط ما مرتبط است، و بهترین راه برای ایجاد روابط سالم کمک به دیگران است. در واقع، برخی از مطالعات حتی نشان داده‌اند که دادن چیزها به دیگران ما را خوشحال‌تر از دادن چیزهایی به خودمان می‌کند.

به این ترتیب، به نظر می رسد یک "هک" در مغز ما است که کمک به دیگران به ما احساس معنا و هدف بیشتری می دهد.

  • منبع
  • حقوق نیوز

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید