امروز: چهارشنبه, ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۴ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۴ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 279168
۹۴۱
۴
۰
نسخه چاپی

ملاله یوسف زی از ترور توسط طالبان تا سخنرانی در سازمان ملل متحد

ملاله یوسف زی از ترور توسط طالبان تا سخنرانی در سازمان ملل متحد

ملاله یوسف زی کیست؟

ملاله یوسف زی یک فعال حقوق زنان پاکستانی است که با دریافت جایزه صلح نوبل در سال 2014، جوانترین فردی است که موفق به دریافت جایزه نوبل شده است.

ملاله که در خانواده ای متفکر و مترقی به دنیا آمد، زمانی که تنها 11 سال داشت، ناامیدی خود را نسبت به اعمال محدودکننده طالبان در یک وبلاگ ناشناس ابراز کرد. ملاله که نسبت به سن خود بسیار بالغ و باهوش بود، در مورد چگونگی تلاش طالبان برای کنترل دره و جلوگیری از رفتن دختران به مدرسه نوشت.

وبلاگ او در سراسر جهان شهرت زیادی پیدا کرد و به زودی به عنوان یک فعال نوظهور که برای حقوق دختران برای تحصیل مبارزه می کرد، محبوب شد. او که توسط پدرش برای بیان آزادانه افکارش تشویق شد، در بیان نظر خود در مورد حقوق زنان برای تحصیل با صدای بلندتر شد. این امر خشم طالبان را برانگیخت و او را تهدید به مرگ کردند. زمانی که ملاله از مدرسه برمی گشت توسط یک مرد مسلح مورد اصابت گلوله قرار گرفت. دختر جسور از این حمله هولناک جان سالم به در برد و حتی مصمم تر از قبل به فعالیت بازگشت.

ملاله یوسف زی از ترور توسط طالبان تا سخنرانی در سازمان ملل متحد

دوران کودکی و اوایل زندگی

ملاله یوسف زی در 12 ژوئیه 1997 در مینگورا، سوات، پاکستان در خانواده ضیاءالدین یوسف زی و همسرش تور پکای یوسف زی به دنیا آمد. او دو برادر کوچکتر دارد. خانواده او یک مدرسه زنجیره ای را اداره می کردند.

پدرش که یک فعال آموزشی بود، زبان‌های پشتو، انگلیسی و اردو را به او آموزش داد. پدرش خیلی زود احساس کرد که ملاله چیز خاصی دارد و او را تشویق کرد که آزادانه فکر کند و بیان کند.

ملاله یوسف زی از ترور توسط طالبان تا سخنرانی در سازمان ملل متحد

فعالیت های ملاله یوسف زی

او در سال 2008 زمانی که تنها 11 سال داشت صحبت در مورد حقوق تحصیلی را آغاز کرد. او برای حضار در یک باشگاه مطبوعاتی محلی در پیشاور سخنرانی کرد و جسارت طالبان را برای ربودن حق اولیه او برای تحصیل زیر سوال برد.

به دستور پدرش، او شروع به نوشتن یک وبلاگ ناشناس برای وب‌سایت «بی‌بی‌سی اردو» با نام مستعار «گل مکای» کرد. ایده یک دختر مدرسه‌ای که درباره نفوذ روزافزون طالبان در سوات وبلاگ می‌نویسد، توسط عامر احمد خان از «بی‌بی‌سی اردو» نشأت گرفته شد.

نوشتن در مورد طالبان تصمیم بسیار مخاطره آمیزی بود، اما خود ضیاءالدین یوسف زی ملاله 11 ساله را به انجام آن تشویق کرد. اولین ورودی وبلاگ او در 3 ژانویه 2009 ارسال شد. او در مورد اینکه چقدر دختران کمتری به خاطر طالبان جرات رفتن به مدرسه را داشتند و چگونه طالبان مدرسه را مجبور به تعطیلی کردند، نوشت.

او تا بازگشایی مدرسه به نوشتن ادامه داد. متعاقباً ملاله و دوستانش مانند قبل شروع به شرکت در کلاس ها کردند. او سپس امتحانات مدرسه خود را داد و وبلاگ را در مارس 2009 پایان داد.

اگرچه او این وبلاگ را به صورت ناشناس نوشت، هویت او بعدا فاش شد و او به یک فعال نوجوان محبوب تبدیل شد که اغلب برای سخنرانی دعوت می شد.

ملاله یوسف زی از ترور توسط طالبان تا سخنرانی در سازمان ملل متحد

طی چند سال بعد، او همچنان به محبوبیت خود ادامه داد، حتی جایزه ای از نخست وزیر پاکستان دریافت کرد. طالبان به طور فزاینده ای با این جنگجوی صلیبی جوان آشفته می شدند و او مرتباً از سوی گروه تروریستی تهدید به مرگ می شد.

هنگامی که او در 9 اکتبر 2012 از مدرسه به خانه باز می گشت، یک مرد مسلح طالبان به سر او شلیک کرد. گلوله از سر و گردنش گذشت و به کتفش رسید. دو تن از دوستان وی نیز در این حمله مجروح شدند.

او از این حمله جان سالم به در برد و بلافاصله در بیمارستانی در پیشاور تحت درمان قرار گرفت و بعداً برای مراقبت های بیشتر به بیرمنگام انگلستان منتقل شد. سرانجام، او بهبود یافت و تحصیلات خود را در دبیرستان دخترانه «ادگباستون» در بیرمنگام از سر گرفت.

مصیبت او با طالبان و بقای معجزه آسایی او منجر به موج حمایت از همه گوشه های جهان شد. حمایتی که او دریافت کرد به او کمک کرد تا هدف خود را پیش ببرد.

او در 16 سالگی خود در سال 2013 در سازمان ملل سخنرانی کرد. سازمان ملل این رویداد را "روز ملاله" نامید. در همان سال، زندگی نامه او "من ملاله هستم: دختری که برای آموزش ایستادگی کرد و توسط طالبان تیرباران شد" منتشر شد.

او با شور و اشتیاق به فعالیت خود ادامه داد و در «دانشگاه هاروارد» و «اتحادیه آکسفورد» در سال 2013 سخنرانی کرد. در ژوئیه 2014، هنگامی که در «اجلاس دختران» در لندن سخنرانی کرد، از حقوق دختران دفاع کرد.

ملاله در 18 سالگی خود در سال 2015 مدرسه ای را برای پناهندگان سوری در دره بقاع لبنان افتتاح کرد. در حال حاضر، او مدرک لیسانس خود را در رشته فلسفه، سیاست و اقتصاد در "لیدی مارگارت هال" آکسفورد دریافت کرد.

ملاله یوسف زی از ترور توسط طالبان تا سخنرانی در سازمان ملل متحد

جوایز و دستاوردها

او در اکتبر 2012 جایزه "ستاره شجاعت"، سومین جایزه عالی شجاعت غیرنظامی پاکستان را دریافت کرد. در نوامبر 2012، "جایزه مادر ترزا برای عدالت اجتماعی" به او اهدا شد.

"بنیاد کلینتون" در سال 2013 "جایزه شهروند جهانی کلینتون" را به او اهدا کرد.

پارلمان اروپا در سال 2013 از او با «جایزه ساخاروف برای آزادی اندیشه» تقدیر کرد.

او به همراه کایلاش ساتیارتی، فعال هندی، «جایزه صلح نوبل ۲۰۱۴» را «به دلیل مبارزه علیه سرکوب کودکان و جوانان و برای حق همه کودکان برای تحصیل» دریافت کرد.

ملاله یوسف زی از ترور توسط طالبان تا سخنرانی در سازمان ملل متحد

زندگی شخصی ملاله یوسف زی

او از یک خانواده صمیمی متشکل از خودش، والدینش و دو برادر کوچکتر دارد و به تازگی نیز ازدواج کرده است. او هنگام دریافت جایزه نوبل به شوخی گفت که احتمالا تنها برنده جایزه نوبل است که هنوز با برادران کوچکترش می جنگد.

این فعال جوان ترین دریافت کننده «جایزه نوبل» و تنها پاکستانی برنده «جایزه صلح نوبل» است.

  • منبع
  • حقوق نیوز

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید