امروز: شنبه, ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۰ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۰ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 281802
۲۲۶
۱
۰
نسخه چاپی

موزه‌های معروف و دیدنی استانبول را بشناسید

موزه‌های معروف و دیدنی استانبول را بشناسید

یکی از محبوب‌ترین مقاصد گردشگران در تور ترکیه ، شهر استانبول، پایتخت این کشور است. جنبه تاریخی و فرهنگی ترکیه برای بسیاری از افراد دارای اهمیت بوده و این کشور، به دلیل تاریخ پر فراز و نشیب خود از آثار فرهنگی غنی و بی‌شماری برخوردار است.

در این مطلب قصد داریم شما را با موزه‌های استانبول آشنا کنیم و اطلاعات شما را در این زمینه افزایش دهیم.

موزه مشهور باستان‌شناسی

موزه باستان‌شناسی دارای سه موزه مستقل بوده و در هر بخش خود، آثار یک دوره تاریخی معین یا یک تمدن ویژه را پوشش می‌دهد. این مجموعه یکی از موزه ‌های معروف استانبول بوده و شامل ساختمان اصلی، موزه شرق باستان و موزه هنر‌های ترک و اسلامی است.

در ساختمان اصلی این موزه، بیش از یک میلیون اثر باستانی از اقوام پیش از تاریخ وجود دارد. طبقه دوم این بخش نیز، دارای آثار قدیمی بوده و مجسمه‌ها، کتیبه‌ها و کتاب‌هایی به زبان میخی یا دیگر زبان‌های باستانی را شامل می‌شود. مدت زمان تقریبی برای بازدید از این موزه، دو تا دو و نیم ساعت بوده و ساعت بازگشایی این مجموعه، همه روزه از ساعت ۹ صبح تا ۷ بعد از ظهر است. موزه باستان‌شناسی استانبول از دو طبقه نیمه مستقل تشکیل شده و از معماری تاریخی بی‌نظیری برخوردار است.

موزه شرق باستان و هنرهای اسلامی

موزه شرق مجموعه دومین بخش از موزه باستان‌شناسی بوده و آثار تاریخی آناتولیای قدیم را پوشش می‌دهد. سومین ساختمان نیز مربوط به موزه هنرهای اسلامی می شود که قدمت آن به قرن ۱۵ باز می‌گردد. به عنوان آثار مهم موجود در این بخش از موزه می‌توان به تابوت‌های دفن شده در حوالی جنوب لبنان اشاره کرد.

موزه قدیمی ایاصوفیه

ایاصوفیه یکی از بهترین موزه‌های شهر استانبول است. این مجموعه هم موزه و هم مسجد بوده و در دوره‌ای از تاریخ نیز نقش کلیسا را داشته است. با بازدید از این مجموعه می‌توان سبک معماری کلیسا و مسجد را به طور همزمان مشاهده کرد و از آثار تاریخی موجود در آن بازدید نمود. موزه ایاصوفیه یک مجموعه بزرگ بوده و شامل گنبد، محراب، منبر، اتاق سلطان، جایگاه اذان، باب همایون و… است. همچنین کاشی‌کاری‌های آن متعلق به آیین‌های اسلام و مسیحیت بوده و نمایانگر مجموعه‌ای از اسماء حسنی است. ایاصوفیه به عنوان یکی از موزه‌ های معروف ترکیه در میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده و جاذبه‌ای پرطرفدار در این کشور محسوب می‌شود.

قصر توپکاپی

کاخ توپکاپی متعلق به قصر‌های معروف امپراتوری عثمانی است. این کاخ بین شاخ طلایی و دریای مرمره قرار گرفته و از چشم انداز زیبایی به تنگه بسفر برخوردار است. قدمت این موزه مربوط به اواسط قرن پانزدهم میلادی بوده و مالک آن دولت ترکیه است. این موزه در گذشته محل اقامت افسران بالارتبه بوده و از چندین ساختمان کوتاه، عمارت و باغ تشکیل شده است. توپکاپی به عنوان اولین کاخ مدل اروپایی شناخته شده و شامل آثاری همچون لباس پیامبر، کفش پیامبر، شمشیر‌های مختلف‌ ایشان و… است.

دلمه‌باغچه

کاخ دلمه‌باغچه در سمت اروپایی تنگه بسفر قرار گرفته و یکی از مهم‌ترین موزه‌های استانبول است. در حال حاضر مالکیت این کاخ بر عهده دولت ترکیه بوده و معمار آن خانواده بالیان است. کاخ دلمه‌باغچه به دستور سلطان عبدالمجید یکم ساخته شده و مساحت آن ۱۱۰ هزار متر مربع است. این قصر شامل بزرگ‌ترین چلچراغ بلور بوهمی بوده و از سه بخش اصلی تشکیل شده است. این سه بخش شامل طبقه مستخدمین، طبقه کارمندان و منشی‌ها و طبقه حریم شاهنشاهی است. به عنوان یکی از مهم‌ترین آثار موجود در‌ این موزه، می‌توان به تخت آتاتورک اشاره کرد.

موزه هنر‌های اسلامی و ترکی

موزه هنر‌های اسلامی و ترکی، در میدان سلطان احمد واقع شده و در ناحیه فاتح شهر استانبول قرار دارد. این موزه در بخش‌های مختلف خود از نمونه‌های قابل توجهی از خوشنویسی در جهان اسلام، کاشی و فرش شرقی رونمایی کرده و شامل مردم‌نگاری فرهنگ‌های مختلف ترکیه به خصوص عشایر است. این مجموعه در سال ۱۵۲۴ بنیان‌گذاری شده و به عنوان یکی از موزه‌های دیدنی استانبول انتخاب مناسبی برای بازدید است. تذهیب‌های خطی، فلزکاری‌های پیچیده، سرامیک‌ها و چادر‌های عشایری از جمله آثار ارزشمند این موزه محسوب می‌شوند.

موزه دیدنی پرا

این مجموعه به عنوان موزه تاریخی شناخته شده و قدمت زیادی دارد. همچنین در منطقه بی‌اوغلو واقع شده و سالانه میزبان گردشگران زیادی از سراسر جهان است. موزه پرا شامل آثار هنری مشتمل بر نگارگری عثمانی بوده و محل نگهداری نقاشی مربی لاک پشت، به‌عنوان گران‌ترین و مشهورترین شاهکار هنری تاریخ ترکیه است.

این مجموعه برای آشنایی با نقاشی و هنر شرق‌شناسی در سده هفدهم میلادی بسیار مناسب بوده و از آثار گرانبهایی برخوردار است. قسمت‌های مختلف موزه پرا استانبول، شامل بخش آثار هنری متمرکز بر خاورگرایی، بخش اوزان و مقیاس‌های آناتولی و بخش کاشی و سرامیک استان کوتاهیه است.

موزه ساکیپ سابانجی

این موزه در دانشگاه سابانجی استانبول واقع شده و علاوه بر نمایشگاه‌های دائمی، شامل نمایشگاه‌های موقت داخلی و خارجی است. این مجموعه در ژوئن ۲۰۰۲ و توسط فردی به نام ساکیپ سابانجی تاسیس شده است. همچنین شامل آثار مربوط به هنر خوشنویسی، اسناد مذهبی و دولتی و نقاشی‌های دوران عثمانی است. به عنوان یکی از مهمترین موزه‌های استانبول می‌توان به نمایشگاه ساکیپ سابانجی اشاره کرد. این مجموعه مورد توجه جهانی قرار گرفته و اخیرا آثار پابلو پیکاسو و آگوست رودن را به نمایش گذاشته است.

کلیسای چورا

کلیسای چورا با نام موزه کاریه نیز شناخته می‌شود. همچنین از قدمت زیادی برخوردار بوده و تاریخ ساخت آن متعلق به قرن چهارم میلادی است. موزه کاریه، معماری بی‌نظیری داشته و توسط فردی به نام عزیز تئودیس ساخته شده است. این مجموعه شامل نقاشی‌ها و دیوارنگاری‌های بسیار زیبا بوده و از پنج بخش اصلی تشکیل شده که در بخش جنوبی خود دارای آرامگاه و در بخش شمالی خود دارای یک خانه و کتابخانه است. این مجموعه از ساعت ۹ صبح پذیرای گردشگران عزیز بوده و یکی از پربازدیدترین موزه‌های استانبول است.

  • منبع
  • مینویسم

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید