امروز: شنبه, ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۷ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 287366
۴۶۶
۱
۰
نسخه چاپی

مکان های تاریخی استان سیستان و بلوچستان: سفر به دل تاریخ و فرهنگ مناطق مرزی

مکان های تاریخی استان سیستان و بلوچستان: سفر به دل تاریخ و فرهنگ مناطق مرزی

استان سیستان و بلوچستان

استان سیستان و بلوچستان در شرق ایران است و مرزهای آن به پاکستان و افغانستان نیز می‌رسد. این استان به دلیل موقعیت جغرافیایی خاص خود، طبیعتی متنوع و فرهنگی بسیار پربار دارد. در زیر به برخی از جوانب سیستان و بلوچستان اشاره می‌کنیم:

طبیعت و مناظر طبیعی

سیستان و بلوچستان دارای طبیعتی متنوع است که شامل کویرها، رودخانه‌ها، دریاچه‌ها، کوهستان‌ها و مناظر زیبای کوهپایه‌ ای است. دریاچه هیرمند، دریاچه هامون و رودخانه هلیل رود برخی از جاذبه‌های طبیعی این منطقه هستند که با زیبایی طبیعت خود بازدیدکنندگان را مجذوب می‌کنند.

فرهنگ و تمدن

سیستان و بلوچستان دارای تاریخ و فرهنگ بزرگی است. این منطقه پیشینه‌ای فراهم کرده است که به دوران‌های باستانی و تمدن‌هایی مانند تمدن هامون، تمدن ایرانیان باستان و تمدن ادومی مربوط می‌شود. علاوه بر آثار باستانی، مردمان بلوچ از آداب و رسوم متنوعی برخوردارند که می‌توانید در جشنواره‌ها، مراسم و رویدادهای محلی آنها را مشاهده کنید.

مردم استان سیستان و بلوچستان از قومیت‌های سیستانی و بلوچ می‌باشندِ. سیستانی‌ها به زبان فارسی با لهجه سیستانی حرف می‌زنند و عموماً پیرو دین اسلام و مذهب تشیع می‌باشند و بلوچ‌ها به زبان بلوچی صحبت می‌کنند و پیرو اسلام و مذهب تسنن می‌باشند هرچند اقلیتی از بلوچ‌های شیعه نیز وجودارند.

غذاهای محلی

سیستان و بلوچستان دارای غذاهای محلی خاصی است که می‌توانید در رستوران‌های محلی این منطقه تجربه کنید. برخی از غذاهای معروف مانند سجی ماهی، آبگوشت زابلی، لنجو، دوغ برک، املت سوزی، بت ماش و ...

مکان های تاریخی استان سیستان و بلوچستان: سفر به دل تاریخ و فرهنگ مناطق مرزی

مکان های دیدنی استان سیستان و بلوچستان

استان سیستان و بلوچستان، یکی از استان‌های جنوب شرقی ایران است که به دلیل طبیعت بکر و فراوانی مناظر طبیعی، جاذبه‌های تاریخی و فرهنگی، مقصدی خوب برای گردشگران داخلی و خارجی محسوب می‌شود. در این مقاله، به بررسی و توصیف برخی از مکان‌های دیدنی استان سیستان و بلوچستان خواهیم پرداخت که گردشگران تجربه‌ی یک سفر بی‌نظیر به این منطقه را داشته باشند.

در استان سیستان و بلوچستان، شهرهای معروف و مهمی وجود دارند که از لحاظ تاریخی، فرهنگی و اقتصادی اهمیت دارند. برخی از شهرهای معروف این استان عبارتند از:

زاهدان

پایتخت استان سیستان و بلوچستان و شهری با تاریخ و فرهنگ بسیار قدیمی است. با بازدید از بازارهای محلی زاهدان و دیدن جاذبه‌های تاریخی و مذهبی این شهر، می‌توانید با فرهنگ و زندگی مردم بلوچستان آشنا شوید.

چابهار

شهری ساحلی و مهم در استان سیستان و بلوچستان است. با سواحل زیبا، ساحل‌های پراکنده و تفریحات آبی، چابهار یک مقصد گردشگری محبوب است.

زابل

شهری با تاریخ قدیمی در استان سیستان و بلوچستان که از لحاظ اقتصادی و تجاری نقش مهمی دارد. بازار قدیمی زابل و بناهای تاریخی مانند برج آزادی و برج آبی از جاذبه‌های این شهر است.

ایرانشهر

شهری در جنوب شرقی استان سیستان و بلوچستان که اهمیت فرهنگی و تاریخی خاصی دارد. قلعه ایرانشهر و مسجد جامع از جاذبه‌های این شهر است.

این تنها چند نمونه از شهرهای معروف در استان سیستان و بلوچستان هستند.

مکان های تاریخی استان سیستان و بلوچستان: سفر به دل تاریخ و فرهنگ مناطق مرزی

زاهدان

شهر زاهدان به عنوان مرکز استان سیستان و بلوچستان دارای جاذبه‌های فراوانی است که می‌تواند سفر شما را به این شهر به یک تجربه‌ی منحصر به فرد تبدیل کند. برخی از مکان‌های دیدنی شهر زاهدان عبارتند از:

بازار سنتی زاهدان

بازاری پر رنگ و شلوغ که با معماری سنتی خود و مجموعه‌ی فروشگاه‌ها و غرفه‌های متنوع، شما را به دنیایی از هنرهای محلی و صنایع دستی می‌برد.

بازار سنتی زاهدان

موزه مردم شناسی زاهدان

در این موزه، می‌توانید با فرهنگ، زندگی و روزمره مردمان بومی استان سیستان و بلوچستان آشنا شوید و از قدمت و غنای فرهنگی این منطقه باخبر شوید.

قلعه زاهدان

این قلعه با سنگ‌های سفید و خاکستری ساخته شده است و به عنوان یکی از آثار تاریخی و تاریخچه‌ای این منطقه شناخته می‌شود. از بالای قلعه، منظره‌ی زیبایی از شهر و اطراف آن قابل مشاهده است.

شهربازی لاله زاهدان

شهربازی زاهدان یکی از مقاصد تفریحی محبوب در شهر است. این شهربازی دارای امکاناتی مانند بازی‌های آبی، تجهیزات تفریحی و سرگرمی متنوع است که برای سفرهای خانوادگی و تفریحی مناسب است.

باغ ملی زاهدان

باغ ملی زاهدان یکی از پارک‌های بزرگ و زیبای شهر است. این باغ دارای فضای سبز زیبا، باغ‌های گل و گیاهان متنوع، مناظر طبیعی دل‌نشین و امکانات تفریحی است که به عنوان مکانی مناسب برای پیاده‌روی و استراحت مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مسجد جامع مکی زاهدان

مسجد جامع زاهدان یکی از بناهای تاریخی و مذهبی شهر است. این مسجد با معماری زیبا، طراحی داخلی منحصر به فرد و جزئیات هنری خیره کننده، جاذبه‌ای مهم برای بازدیدکنندگان و مسلمانان است.

مسجد جامع مکی زاهدان

شهرستان زابل

زابل یکی از شهرهای زیبا و تاریخی استان سیستان و بلوچستان در شرق ایران است. این شهر دارای مکان‌های دیدنی طبیعی و تاریخی جذابی است. در زیر به برخی از مکان‌های دیدنی زابل اشاره می‌کنیم:

کویر لوت

این کویر یکی از بزرگترین کویرهای جهان است و دارای تنوع زیستی و آثار باستانی فراوانی می‌باشد.

قلعه رستم

قلعه رستم از جاهای دیدنی زابل به شمار می‌رود و با بنایی وسیع، مربوط به دوران سلجوقی تا صفوی است. محوطه‌ای که قلعه در آن قرار دارد، معروف به محوطه تاریخی حوضدار است. در منطقه حوضدار بقایای شهری باستانی با آجرکاری، ساختمان‌های متعدد، سردر ورودی، برج نگهبانی و ۱۵ برج دفاعی جای گرفته‌ است.

قلعه رستم

دهانه غلامان

دهانه غلامان یکی از مهم‌ترین و با اهمیت‌ترین مکان‌هایی که از دوران هخامنشیان به یادگار مانده و تنها شهری که تاکنون از این زمان در ایران شناخته شده است. از آنجایی که در این شهر خانه‌های مردمان، ساختارهای مذهبی، نظامی، اداری و صنعتی در کنار هم قرار دارد از نظر باستان‌شناسی از اهمیت بالایی برخوردار است.

بانک ایران و انگلیس زابل

بانک ایران و انگلیس زابل با قدمتی که به دوران قاجار بازمی‌گردد، از آثار تاریخی و جاهای دیدنی زابل است و در ۱۵۰ متری شمال شرق میدان شهرداری قرار دارد. این سازه تاریخی از آثار دوران استعمار در این منطقه محسوب می‌شود و به‌صورت موزه‌، مکانی ارزشمند برای مطالعه فعالیت‌های تجاری و سیاسی ناحیه شمال سیستان و بلوچستان در آن دوران است.

شهر سوخته

شهر سوخته از جاهای دیدنی زابل به شمار می‌رود و در استان سیستان و بلوچستان در منتهی الیه شرقی کشور قرار دارد. این منطقه باستانی در گذشته شاهراه ارتباطی شبه قاره هند و آسیای مرکزی با تمدن‌های حاشیه خلیج فارس بوده است. در حقیقت شهر سوخته بخش وسیعی از تمدن کهن ایران و ریشه‌های فرهنگی شرق فلات ایران را در بر می‌گیرد و مرکز شهرنشینی در عهد باستان به شمار می‌رود.

شهر سوخته زابل

تالاب هامون

تالاب هامون یکی از مهم‌ترین ذخیره‌های زیستی در ایران شمار می‌رود و یکی از پرطرفدارترین جاذبه‌های گردشگری و جاهای دیدنی استان سیستان و بلوچستان است. این مجموعه تالابی شامل دریاچه، برکه‌ها و باتلاق‌هایی می‌شود که وضعیت آن‌ها مرتب در حال تغییر است. متاسفانه در دهه‌های اخیر، هامون روزهای تلخی را تجربه کرده و همچنان با بحران‌ کم‌آبی روبه‌رو است.

شهرستان چابهار

چابهار یک شهر ساحلی زیبا در استان سیستان و بلوچستان است و دارای مکان‌های دیدنی طبیعی و تاریخی منحصر به فردی است. در زیر به برخی از مکان‌های دیدنی چابهار اشاره می‌کنیم:

سواحل چابهار

سواحل شنی و آب زیبای چابهار جذابیت زیادی برای گردشگران دریایی و علاقه‌مندان به آب و هوای گرم و آفتاب را دارد. سواحل چابهار یکی از زیباترین سواحل ایران است. با آب و هوای معتدل و آب‌های زیبا، این ساحل برای تفریح، شنا و آب‌و‌هواگردی بسیار مناسب است. می‌توانید در ساحل قدم بزنید، غروب آفتاب را تماشا کنید و از تمامی فعالیت‌های ساحلی لذت ببرید.

مکان های تاریخی استان سیستان و بلوچستان: سفر به دل تاریخ و فرهنگ مناطق مرزی

روستای درک

روستای درک در روستای زرآباد از توابع چابهار قرار دارد و همسایه شرقی منطقه آزاد چابهار است. فاصله روستای درک با چابهار حدودا ۱۸۰ کیلومتر است.

روستای تیس

روستای باستانی تیس که طیس یا تیز نیز خوانده می‌شود، در گذشته یکی از مهم‌ترین بنادر ایران و مهم‌ترین بندرگاه ناحیه تاریخی مکران بوده است. تیس آثار تاریخی قابل توجهی دارد که از آن جمله می‌توان به گورستان جن تیس، مسجد جامع تیس، مجموعه‌ غارهای بان مسیتی، قلعه پیروز گت، قلعه انوشیروان، آرامگاه سید غلام رسول، قلعه پرتغالی‌های تیس و بندر صیادی تیس اشاره کرد.

کوه های مریخی چابهار

کوه‌های مریخی چابهار که با نام کوه‌های مینیاتوری نیز شهرت دارد، از جاذبه های گردشگری استان سیستان و بلوچستان است و بخشی از طبیعت زیبای شهر همیشه بهاری چابهار محسوب می‌شود.

مکان های تاریخی استان سیستان و بلوچستان: سفر به دل تاریخ و فرهنگ مناطق مرزی

دکه بازار چابهار

دکه بازار چابهار که با نام‌‌های بازار فجر و بازار سنتی چابهار نیز شناخته می‌شود، از جاهای دیدنی چابهار به شمار می‌رود و خیابانی مملو از دکه‌ها و دست‌فروش‌ها است. در این بازار انواع صنایع‌ دستی و محلی سیستان از جمله زری‌دوزی، حصیر، حنا، زیورآلات سنتی، پارچه‌های رنگی و داروهای گیاهی یافت می‌شود.

شهربازی چابهار

شهربازی چابهار یکی از محبوب‌ترین مقصدهای گردشگری در استان سیستان و بلوچستان است. این شهربازی با امکانات تفریحی متنوعی از جمله بازی‌های آبی، گشت و گذار در میدان فضایی و رستوران‌های سنتی، برای سفرهای خانوادگی و تفریحی بسیار مناسب است.

این تنها چند نمونه از مکان‌های دیدنی چابهار هستند. این شهر دارای طبیعت زیبا، سواحل دل‌نشین و فرهنگ محلی خاصی است که بازدید از آن می‌تواند تجربه‌ای شگفت‌انگیز را به شما ارائه دهد.

ایرانشهر

ایرانشهر یکی از شهرهای جذاب استان سیستان و بلوچستان در شرق ایران است. این شهر دارای مکان‌های دیدنی طبیعی و تاریخی است که می‌توانید بازدید کنید. در زیر به برخی از مکان‌های دیدنی ایرانشهر اشاره می‌کنیم:

قلعه ناصری ایرانشهر

قلعه ناصری از مهم‌ترین جاهای دیدنی ایرانشهر به شمار می‌آید و در مرکز شهر واقع شده است. قدمت این بنای تاریخی به دوره قاجار بازمی‌گردد. هرچند فضاهای داخلی قلعه مانند گذشته نیستند و بخش زیادی از آن‌ها تخریب شده‌اند؛ همچنان قلعه ناصری مانند نگینی در میان شهر می‌درخشد. این بنای ارزشمند تاریخی در سال ۱۳۷۵ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

مکان های تاریخی استان سیستان و بلوچستان: سفر به دل تاریخ و فرهنگ مناطق مرزی

چشمه آب گرم هودیان

چشمه آب گرم هودیان در مسیر جاده بزمان-دلقان-هودیان قرار دارد و از دیدنی های استان سیستان و بلوچستان است. آب این چشمه از شکاف سنگ‌های آتشفشانی دوره کواترنر خارج می‌شود و عامل گرمی آن، فعالیت‌های آتشفشانی در گستره زیر زمین این منطقه است. از آب چشمه هودیان علاوه‌بر مصارف عمومی، در امورات کشاورزی نیز استفاده می‌شود.

گورستان اسپیدژ

گورستان اسپیدژ با پنج هزار سال قدمت، مربوط به دوران پیش از تاریخ ایران باستان است و از دیدنی های ایرانشهر به شمار می‌آید. این گورستان در بخش بزمان، روستای اسپیدژ قرار دارد و در تاریخ ۱۰ دی ۱۳۸۱ با شماره ثبت ۶۷۴۵ به‌ عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

غار ملا سلیمان

غار ملا سليمان که با نام هو سليمان نیز شناخته می‌شود، یکی از غارهای تاريخی در منطقه لاشار، در نزديکی روستای كوپچ است و از جمله جاذبه های گردشگری استان سیستان و بلوچستان به شمار می‌آید. اين غار در يكی از دره‌های رود كوچهک از شعبه‌های رودخانه كوپچ در كوه‌های گراوانی به فاصله ۵ كيلومتری جنوب روستای كوپچ واقع شده است.

مکان های تاریخی استان سیستان و بلوچستان: سفر به دل تاریخ و فرهنگ مناطق مرزی

آبشار اسفند (آبشار پورا)

آبشار اسفند که با نام آبشار پورا نیز شهرت دارد، یکی از آبشارهای دائمی منطقه است. در تمام طول سال، جریان پرشور آب درون حوضچه‌ای عمیق فرومی‌ریزد. با وجود خشکسالی‌ها منطقه، پورا همچنان به حیات خود ادامه می‌دهد و طبیعت‌گردان را از سراسر منطقه به خود می‌خواند.

نتیجه‌گیری

استان سیستان و بلوچستان با مناظر طبیعی شگفت‌انگیز، جاذبه‌های تاریخی و فرهنگی غنی و روستاهای بومی خاص، یک مقصد گردشگری منحصر به فرد است. در این مقاله، به توصیف برخی از مکان‌های دیدنی این استان پرداختیم اما بسیاری از جاذبه‌های دیگر نیز در این منطقه وجود دارند که ارزش بازدید را دارند. سفر به سیستان و بلوچستان به شما امکان می‌دهد تا با فرهنگ و زندگی مردمان بومی این منطقه آشنا شوید و از طبیعت بکر و مناظر شگفت‌انگیزش لذت ببرید.

  • منبع
  • حقوق نیوز

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید