امروز: شنبه, ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۷ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 287118
۳۱۹
۱
۰
نسخه چاپی

میراث قد و وزن: آیا فرزندان قد و وزن خود را از والدین مادر یا پدر به ارث می‌برند؟

داشتن یک رژیم غذایی نامناسب ممکن است باعث شود فرزند آینده تان کوتاه قدتر از شما شود. تحقیقات می گوید فرزندان قد خود را از پدرشان به ارث می برند.

میراث قد و وزن: آیا فرزندان قد و وزن خود را از والدین مادر یا پدر به ارث می‌برند؟

دانشمندان می گویند داشتن رژیم غذایی ای بر پایه ی مواد غذایی مغذی و کامل (مواد غذایی کامل به مواد غذایی گیاهی ای اطلاق می شود که فرآوری یا تصفیه نشده اند یا کمترین فرآوری یا تصفیه را داشته اند و عاری از مواد افزودنی و دیگر مواد غیر طبیعی هستند) کمک می کند فرزند آینده تان نهایت بهره مندی را از ژن های خود داشته باشد و از قدی بلند برخوردار شود. برعکس، داشتن یک رژیم غذایی نامناسب ممکن است باعث شود فرزند آینده تان کوتاه قدتر از شما شود. تحقیقات می گوید فرزندان قد خود را از پدرشان به ارث می برند.

پدران بلند قد صاحب فرزندان قد بلندتری می شوند

به گفته ی دانشمندان، ۷۰ درصد از قد ما تحت تأثیر ژنتیک و ۳۰ درصد آن تحت تأثیر محیط است. اما ژن های مختلفی در شکل گیری قد فرزند نقش دارند.

رشد قد زنان به طور کلی در حدود ۱۵ سالگی متوقف می شود اما رشد قد در مردان تا ۳ سال دیگر ادامه می یابد. به همین دلیل مردان اغلب بلند قدتر از زنان هستند. و بیشتر اوقات زنان با مردانی نسبتاً بلندتر ازدواج می کنند، به همین دلیل صاحب پسران بلند قدتری می شوند.

اگر زنی با مردی کوتاه قدتر از خود ازدواج کند، پسرانش قد کوتاه تری خواهند داشت. محققان می گوید هر چه پدری بلند قدتر باشد، فرزند او در هنگام تولد قد و وزن بیشتری خواهد داشت.

وزن پدر ممکن است تأثیر کمتری در وزن فرزندان داشته باشد

تحقیقات می گوید بیشتر بودن وزن پدر دلیل بر بالا بودن وزن فرزندان نمی شود. با این حال، برخی پژوهش ها نیز نشان داده اضافه وزن پدر ممکن است بر رشد مغزی فرزندان اثر بگذارد و مهارت های حرکتی ظریف آن ها (حرکت عضلات در بدن) را تضعیف کند.

اضافه وزن مادر ممکن است بر فرزندان تأثیر بگذارد

محققان می گویند برخلاف پدر، اضافه وزن مادر بر فرزندان تأثیر می گذارد، حتی اگر این اضافه وزن اندک باشد. این امر احتمالاً به محیط رحم مربوط می شود، چرا که مادرانی که وزن بالایی دارند احتمالاً قند خون بیشتری هم دارند. پژوهشگران در تحقیقی با شرکت هزار خانواده و به بررسی قد و وزن پدر و مادر و فرزند مشترک آن ها در ۲ سال نخست زندگی اش پرداختند. این پژوهش نشان داد وزن مادر یکی از تأثیرگذارترین عوامل در وزن فرزند آینده ی یک زوج بود.

این نخستین باری است که دانشمندان توانسته اند اثر ژن های والدین بر قد و وزن فرزندان را نشان و توضیح دهند و این امر شاخصه ای مهم در سلامت کلی محسوب می شود. با این یافته ی جدید، دانشمندان و پزشکان می توانند به زوج ها کمک کنند که مطمئن شوند در آینده صاحب فرزندی سالم خواهند شد.

  • منبع
  • فرادید

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید